دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

قلیان ناصری در موزه لیون فرانسه/ راز قتل مرموز پزشک ناصرالدین شاه که خروج قلیان از ایران به دست او بود 

دوشنبه، 27 فروردین 1403
ساعدنیوز: قلیان و قلیان‌کشی یکی از تفریحات رایج ایرانی‌های زمان قاجار بود؛ پولدار و بی‌پول و جوان و پیر هم نداشت. همه قلیان می‌کشیدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین، تفاوت اینجا بود که مردم عادی قلیان را طبق عادت و طبقه بالای جامعه آن را با تشریفات و با استفاده از قلیان‌هایی که با طرح‌های زیبا، به زعم خودشان، تزیین شده بود استعمال می‌کردند. اصلا قلیان‌کشی شده بود نشانه تمایز و معیاری که برخی با آن طبقه اجتماعی خود را به رخ برخی دیگر بکشند. ناصرالدین‌شاه هم قلیان‌کش قهاری بود. در سفر، شکار، وقت و بی‌وقت قلیان می‌کشید، خب! طبعا این شاه قجر باید قلیان‌های زیادی داشته باشد که هرکدام سراز جایی درآورده‌اند.

چند سال پیش، در موزه‌ای در فرانسه، کوزه‌های سفالی به نمایش درآمد که گفته می‌شود یکی از آنها قلیان سفالی مربوط به‌ دوران قاجاریه و متعلق به شخص ناصرالدین شاه بود، اما بشنوید از چرایی سر درآوردن قلیان ناصری از یک موزه در اروپا:

دکتر «ژوزف تولوزان»، پزشک فرانسوی، که در نیمه‌ دوم قرن نوزدهم میلادی در ایران زندگی می‌کرد، به مدت 30 سال به‌عنوان پزشک مخصوص ناصرالدین شاه در دربار ایران رفت‌وآمد داشت.
تولوزان 121 سال پیش، سی‌ام ژوئیه 1897 (8 مرداد 1276) در تهران به قتل رسید. راز قتل مرموز او هنوز کشف نشده، اما برخی روایت می‌کنند که به‌دستور مظفرالدین‌شاه قهوه قجری به او خورانده و کشته شده است. به گواه تاریخ‌پژوهان، این شیء باستانی را همین مقتول در سال 1884 میلادی (1263 هجری شمسی) از ایران خارج کرده تا 134 سال بعد، یعنی سال 1397، به‌طور موقت از خزانه موزه فرانسه بیرون بیاید و در موزه کنفلوانس شهر لیون در معرض نمایش عموم قرار گیرد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 03 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ ساخت منجنیق در خوابگاه پسرانه، صرفاً جهت تفریح/ فقط این تیرش که از پنجره پرتاب شد سمت شکار😂
ترجمه تخصصی کتاب
(عکس) رونمایی رامین رضائیان، بازیکن سابق سپاهان، از ماشین عروسکی و مدرنش در دبی، به مناسبت جشن تولدش
نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره انتخابات 1403 / کدام نامزد پیشتاز است؟
نسبت فامیلی قاضی زاده هاشمی با وزیر دولت روحانی چیست؟
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
(عکس) تغییر چهره باور نکردنی «ابرا» سریال یاغی / الیکا ناصری واقعا چقدر فرق کرده
(فیلم) ویدئوی دیده نشده از آلمانی حرف زدن علی دایی بعد از درخشش در یک بازی با لباس هرتا برلین / چقد آدم حسابی هستی تو مرد ...
ویراستاری تخصصی مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب