دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / نگهداری حیوانات خانگی /

گربه خود را چگونه به مطب دامپزشک ببریم؟ 

دوشنبه، 24 خرداد 1400
گربه ها یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی هستند، اما معمولا آنها را بسیار کمتر از سگ ها پیش دامپزشک می برند. بسیاری از گربه ها در طی این بازدید اضطراب را تجربه می کنند و بردن آنها به کلینیک دامپزشکی چالش بزرگی است.ما در این مطلب راهکارهایی را ارائه می دهیم که گربه خود را راحت تر نزد دامپزشک ببرید.

برای نگه داری گربه به عنوان یک حیوان خانگی در منزل مواردی وجود دارد که کار را برای صاحب گربه سخت خواهد کرد، از جمله آنها می توان به بردن گربه نزد دامپزشک اشاره کرد، گربه از روی ترس ممکن است آب از دهانش جاری شده، ادرار کرده، یا دچار اسهال شود. صاحب گربه هم برای هر بار بردن او برای معاینه احساس نگرانی خواهد کرد. در اغلب اوقات، نتیجه این است که صاحبان گربه ها از بردن برای معاینه سر باز زده و گربه بهداشت و درمان کافی دریافت نخواهد کرد. تخمین زده می شود که گربه ها کمتر از نصف سگ ها به مطب دامپزشک برده می شوند.

چگونه گربه را به مطب دامپزشک ببریم؟

  1. در اوایل زندگی گربه تا آنجا که ممکن است، او را به مردم و محیط های مختلف عادت دهید.
  2. برای بیرون بردن گربه خود از قلاده یا افسار استفاده کنید و هنگام بیرون بردن او مخصوصا به مکان های جدید و ناآشنا به او خوراکی بدهید و زمانی را برای بازی کردن و تفریح او اختصاص دهید.
  3. یک یا دو بار در هفته گربه خود را نزد دامپزشک ببرید، البته گربه معاینه نخواهد شد، اما شما به او اجازه می دهید که با مطب و دکتر آشنا شده، به این شرایط عادت کند. کریر یا وسیله حمل گربه را برایش کاملا آماده کرده و با ملافه راحت و نرم کف آن را بپوشانید، البته می توانید در باکس را باز بگذارید، حتی می توانید غذا یا خوراکی برای سرگرم کردنش را همان جا بدهید.
  4. اجازه دهید در راه رفتن به مطب، خود گربه مسیر را مدیریت کند. پس از مدتی، زمانی که شما در منزل قلاده او را بر می دارید برای بیرون بردنش، شروع می کند به غلط زدن روی زمین، به پشت می خوابد و اظهار خوشحالی کرده، که نشان دهنده فرو ریختن احساس ترس او از رفتن به مطب دامپزشک است.

فرآیند گذاشتن گربه در جعبه حمل می تواند مشکل باشد به ویژه زمانیکه قرار باشد توسط آن به دامپزشکی بروند! اما چند نکته آسان این کار را راحت تر می کند.

جای تعجب ندارد که بسیاری از گربه ها یاد میگیرند که از جعبه حمل شان بترسند چرا که معمولا داخل جعبه رفتن همراه با ماشین سواری است و در نهایت نیز این جابه جایی به کلینیک دامپزشکی ختم می شود. فهمیدن علت عدم علاقه گربه به جعبه حملش و ایجاد تغییراتی در آن می تواند این کار را آسان تر کند.

گربه ها از چه چیز نگران هستند؟

گربه ها مخلوقات عادت هستند و دوست ندارند که از روتین روزمره و محیط خانه شان جدا شوند. جابه جایی با ماشین می تواند احساس خوشایند متعادل بودن زندگی شان را مختل کند. آن ها صدای ماشین و احساس حرکت را در حالی که خودشان ساکن هستند دوست ندارند. ماشین و دامپزشکی هر دو بسیار پر سر و صدا وپر از بوهای مختلف از سگ و گربه های غریبه است.

از رایحه های مختلف استفاده کنید.

گربه ها بسیار حساس به بو هستند. حس بویایی آن ها 14 برابر حساس تر از بویایی ماست. شما می توانید از این ویژگی آن ها برای راحتی حمل شان استفاده کنید. در داخل جعبه حمل از یک رایحه آشنا استفاده کنید. بهتر است این رایحه شبیه به رایحه ای که دفعه قبل برای رفتن به دامپزشکی استفاده کرده اید نباشد. اطمینان حاصل کنید که بوی قبلی از بین رفته است. جعبه حمل را به خوبی بسابید و آب داغ بر روی آن بگیرید. از مواد ش.ینده استفاده نکنید چرا که بوی آنها خیلی برای گربه ها دلنشین نیست.

همچنین می توانید از اسپری فرومون گربه 15 دقیقه قبل از گذاشتن گربه در جعبه حمل ، استفاده نمایید. حوله ای که گربه تان بر روی آن می خوابیده نیز کمک می کند تا جعبه حمل بیشتر آشنا به نظر برسد و او در آن راحت تر باشد.

از میزان حساسیت او کم کنید.

اگر برنامه رفتن به دامپزشکی از قبل مشخص شده است می توانید از مدتی قبل جعبه حمل را بر روی زمین قرار دهید تا او بتواند کاملا آن را کشف کند. گربه ها به طور غریزی کنجکاو هستند و بسیاری از آن ها دوست دارند فضاهای تنگ و کوچک مانند یک جعبه را کشف و بررسی کنند. اگر شما درون جعبه به او غذا بدهید و یا تشویقی یا حوله ای که بوی آشنایی می دهد را درون آن قرار دهید می توانید ارتباط مثبت او با جعبه را افزایش دهید. این کار بهتر است از حدود دو هفته قبل از جابه جایی صورت بگیرد.

آموزش گذاشتن گربه در جعبه حمل

یک حوله درون جعبه قرار دهید(ترجیحا حوله ای که گربه قبلا بر روی آن خوابیده است) تا مبادا مشکلی درون جعبه پیش بیاید.

اگر جعبه حمل از جلو باز می شود آن را در انتهای جعبه قرار دهید گربه خود را بلند کنید. با یک دست پاهای عقبی او را نگهدارید و با دست دیگر زیر قفسه سینه اش را. او را به پشت داخل جعبه بگذارید بدین ترتیب او نمی بیند که به کجا می رود. اگر گربه شما با این کار مشکل داشت می توانید به سرعت او را درون حوله بپیچید تا نتواند چنگ بیندازد. حالا که گربه درون جعبه قرار دارد او را با یک حوله یا روبالشتی بپوشانید تا بیشتر احساس امنیت و رضایت کند. (مگر اینکه روز بسیار گرم باشد)

راهنمای عمومی حمل گربه با جعبۀ حمل

  • از تغذیه کردن حیوان خانگی خود حداقل یک ساعت قبل از سفر بپرهیزید تا خطر تهوع و بیماری سفر را کاهش دهید.
  • روی جعبه حمل را بپوشانید بدین ترتیب گربه تان نمی تواند چیزهایی که موقع حمل او حرکت می کنند را ببیند.
  • مراقب باشید جعبه حمل او را هنگامیکه سگ ها در اطراف هستند بر روی زمین نگذارید.
  • حتما کوتاهترین مدت زمان ماندن او در ماشین را فراهم کنید یعنی فقط مدت زمان برای رفتن به دامپزشکی و برگشت از آن سپس گربه خود را به منزل ببرید و به او تشویقی بدهید.

خرید یک جعبه حمل جدید

اگر قصد خرید یک جعبه حمل جدید را دارید، مدلی را انتخاب کنید که هم از بالا و هم از روبرو باز شوند. بعضی از حامل ها از وسط به دو نیم می شوند، به طوری که قسمت بالای آن کاملا کنار می رود. این نوع می تواند برای گربه هایی که پس از رسیدن به مقصد خود، حاضر به بیرون آمدن از جعبه نیستند بسیار عالی است. گربه شما احتمالا برایش راحت تر است که در جعبه حمل باشد و توسط دامپزشک معاینه شود و این نوع از جعبه ها این امکان را فراهم می کنند. اگر گربه شما بسیار سنگین باشد، حامل هایی وجود دارد که دارای چرخ هستند و می توانید برای راحتی بیشتر از چنین مدل هایی تهیه کنید.

نکات کلیدی برای بردن گربه به دامپزشک

  • جعبه حمل را از چند وقت قبل بیرون بیاورید و در محیط قرار دهید.
  • وسیله ای که بوی آشنایی دهد را درون آن قرار دهید یا از فرومون گربه استفاده کنید.
  • گربه خود را از پشت داخل جعبه قرار دهید.
  • روی جعبه حمل را بپوشانید.

همه کارهایی که برای عادت دادن گربه تان به دامپزشک انجام می دهید، می توانید بسیار خسته کننده و آزاردهنده باشد و زمان زیادی هم می برد. اما باید صبور باشید! عصبانی شدن و تنبیه کردن گربه تان، فقط او را مضطرب تر و پراسترس تر می کند. بنابراین تمرکز خود را بر روی تشویق کردن او بگذارید. مهم نیست که آن کار چقدر کوچک باشد، هر رفتار خوبی می تواند یک جایزه و تشویق داشته باشد هدف این است که ملاقات او با دامپزشک در آرامش اتفاق بیافتد. این کارها آنقدرها هم به نظر می رسد سخت و دشوار نیستند، تنها صبوری و تمرین شما را می طلبند!

با دامپزشک خود صحبت کنید :

در مورد برخی از گربه ها، هیچ یک از راه حل های بالا کارساز نخواهد بود و هیچ تغییری در رفتار آنها هنگام برخورد با دامپزشک ایجاد نخواهد کرد. اگر گربه شما همچنان در این ملاقات ها مضطرب است، دامپزشک شما ممکن است آرام بخش یا راهکارهای دیگری را توصیه کند. در موارد شدید، پیدا کردن یک دامپزشک که خدمات ویزیت در محل سکونت شما را ارائه می دهد، می تواند مفید باشد. اما هرگز اجازه ندهید که این رفتار گربه شما، باعث شود از چکاپ های منظم پزشکی او صرف نظر کنید. سلامت گربه شما از هر چیزی مهمتر است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی