دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رشته های دانشگاهی / کارشناسی ارشد /

گرایش ها و منابع کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمر 

یکشنبه، 08 بهمن 1396
کد خبر: 2404
ساعد نیوز: معرفی رشته مهندسی پلیمر و توضیح مختصری در مورد گرایش های این رشته به همراه منایع آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمر-صنایع پلیمر

رشته مهندسی پلیمر- صنایع پلیمر با مهندسی پلیمر- صنایع رنگ یک رشته با دو گرایش مختلف می باشد.ساعد نیوز در اینجا به تفضیل در مورد  گرایش های این رشته پرداخته و منابع کارشناسی ارشد آن را برای استفاده شما عزیزان گنجانده است. 

 مهندسی پلیمر در آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه دولتی سال 96 دارای گرایش های زیر است:

1- گرایش فرآورش

هدف‌ رشته‌ مهندسی‌ صنایع‌ پلیمر تولید کلیه‌ محصولات‌پلیمری‌ از قبیل‌ لاستیک‌، پلاستیک‌، الاستومر، رزین‌ و سایر مواد مورد نیاز صنعت‌ است‌. پلیمرها کاربرد پزشکی‌ نیز دارند. مثلاً دندان‌ مصنوعی‌ و لنزهای‌ چشمی‌ همه‌ از مواد پلیمری‌ ساخته‌ می‌شوند. در کل می‌توان گفت که گرایش پلیمر شناخت، طراحی،‌ فرمولاسیون، آنالیز و بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی سه ماده عمده لاستیک،‌ پلاستیک و کامپوزیت است.

2- گرایش نانو فناوری

مهندس پلیمر که در زمینه نانوفناوری یا نانو پلیمر تخصص دارد، در همه زمینه های پلیمر که با فناوری نانو در ارتباط است، فعالیت می کند.از این زمینه ها می توان به نانو کامپوزیت‌ها، نانو روکش‌ها، نانو الیاف پلیمری،نانو کاتالیزورها، نانو گویچه‌های پلیمری و نانو امولسیون‌های پلیمری اشاره کرد.

3-پلیمریزاسیون

این گرایش از سال 93 به دفترچه راهنمای آزمون سازمان سنجش اضافه شده است.

تحقیق و مطالعه در زمینه انواع كاتالیست‌های پلیمریزاسیون و بررسی‌های سینیتیكی و ترمودینامیكی واكنش‌های پلیمریزاسیون و همچنین توسعه فن‌آوری تولید پلیمرها در مقیاس نیمه‌صنعتی، با استفاده از روش‌های مدل‌سازی، شبیه‌سازی و طراحی فرایند‌های پلیمر شدن و سایر فرایندهای مرتبط در این رشته انجام می‌گیرد.

4-کامپوزیت (مواد مرکب)

تکنولوژی کامپوزیت‌ها: گاهی پلیمرها به تنهایی خواص مطلوب را برای هدف مورد نظر ندارند. در این‌گونه مواقع با اضافه کردن مواد خاصی شرایط مطلوب حاصل می‌شود کامپوزیت‌ها موادی هستند که از ترکیب فیزیکی یک یا چند ماده به پلیمرها حاصل می‌گردند. از این‌گونه مواد می‌توان به فایبر گلاس‌ها اشاره کرد در این درس دانشجویان با انواع کامپوزیت‌ها روش‌های ساخت و خواص فیزیکی و مکانیکی آنها آشنا می‌شوند.

5-علوم پایه

 6-بیو مواد

کاربرد بیومواد استفاده از بافت‌های زنده و مواد مصنوعی به منظور کاشت آنها در بدن است.
انتخاب مواد صحیح برای کاشت و پیوند در بدن انسان یکی از حساس‌ترین و مشکل‌ترین عملیات مهندسی پزشکی است. آلیاژهای فلزی، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیتها از مواد مورد استفاده در کاشت بافت‌ها مصنوعی هستند. اینگونه مواد باید غیرسمی، غیرسرطانزا و از نظر شیمیایی غیرفعال و بادوام و دارای قدرت مکانیکی کافی باشند.
دانشجویان گرایش بیو مواد با بکارگیری صحیح این مواد در بدن انسان و در تجهیزات پزشکی آشنا می‌شوند. به علاوه آنان با زمینه های طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و طراحی و ساخت اعضای مصنوعی انسان آشنا می شوند.

7-گرایش چاپ

به تازگی در دانشگاه های کشور رشته مهندسی پلیمر با گرایش علوم و فناوری چاپ ایجاد شده است که در واقع شاخه ای از صنایع رنگ مهندسی پلیمر می باشد. مهندسان پلیمری که این تخصص را کسب می کنند، حوزه کاری بسیار مشابهی با مهندس پلیمر حوزه علوم رنگ دارند. در واقع حوزه کاری آنها تخصصی تر و به مباحث بخش چاپ از جمله فرمولاسیون و بهینه سازی انواع مرکب های چاپ، ارائه فرمولاسیون های مرکب برای مصارف خاص، فرمولاسیون مرکب های امنیتی و … مرتبط است.

 

منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر 97

عناوین دروس امتحانی

منابع 

زبان عمومی و تخصصی ( انگلیسی )

۱- کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری و همکاران، انتشارات مبتکران. 2 - کتاب ۵۰۴ واژه ضروری تافل، انتشارات جنگل. 3 - زبان تخصصی برای دانشجویان رشته پلیمر

شیمی پلیمر و مهندسی پلیمریزاسیون

1 - اصول بسپارش تالیف جرج ادیان 2 - واکنش های پلیمریزاسیون دکتر وحید حدادی اصل 3 - تکنولوژی پلیمرها دکتر وحید حدادی اصل

ریاضیات مهندسی

1 - ریاضیات مهندسی پیشرفته، اروین کرویت سیک، ترجمه عالم زاده 2 - متغیرهای مختلط، تألیف چرچیل

تکنولوژی پلیمر ( الاستومر ، پلاستیک ، کامپوزیت )

1 - تکنولوژی جامع لاستیک تالیف هافمن 2 - مقدمه ای بر ویسکوالاستیسیته پلیمرها ترجمه پرویز نورپناه
3 - (Ronald Gibson)Principles of composite material mechanics
منابع برای مطالعه بیشتر: کامپوزیت های 1 و 2 و 3 تالیف ماسیس اکبریان  

شیمی فیزیک پلیمرها و خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها

1 - شیمی فیزیک پلیمرها تالیف دکتر ناصر محمدی 2 - خواص مکانیکی پلیمرها و کامپوزیت ها تالیف لارنس
3 -  mechanical properties of polymers (Nielsen)

پدیده های انتقال ( رئولوژی ، انتقال حرارت ، انتقال جرم )

1 - انتقال حرارت ترجمه فیلیپ هولمن (تألیف میدلمن) 2 - اصول طراحی و تحلیل در انتقال جرم تالیف سعید پورمهدیان 3 - عملیات انتقال جرم تالیف رابرت اولدتریبال

کنترل فرایندهای پلیمری و مکانیک سیالات

1 - کتاب دینامیک و کنترل فرآیندها با نگرش کاربردی در مهندسی شیمی، پلیمر، متالوژی تألیف مهدی رفیع زاده 2 - مکانیک سیالات، تألیف وایت 3 - مکانیک سیالات، تألیف فاکس 4 - مکانیک سیالات، شیمز، ترجمه سیامک انتظاری


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
مراحل سابمیت مقاله
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه