گروگان‌گیری و شکنجه 10 روزه تاجیکستانی‌ها در ایران توسط 6 افغانی!

  یکشنبه، 28 مرداد 1403 ID  کد خبر 403847
گروگان‌گیری و شکنجه 10 روزه تاجیکستانی‌ها در ایران توسط 6 افغانی!
ساعدنیوز: 6 مرد افغانستانی که با نقشه‌ای حرفه‌ای 4 تبعه تاجیکستانی را ربوده و برای اخاذی 10 روز به اسارت گرفته بودند در عملیات ویژه پلیس آگاهی پایتخت بازداشت شدند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از روزنامه ایران، هفته گذشته مردی تاجیک با مراجعه به پلیس آگاهی تهران با نشان دادن فیلمی از شکنجه هولناک پسرش اظهار داشت، افرادی ناشناس پسرش را گروگان گرفته‌اند. وقتی فیلم مورد بررسی قرار گرفت پسر جوانی که چشمانش بسته بود و دستانش را نیز با دستبند پلاستیکی بسته بودند و از سر و صورت و بدنش خون جاری بود، التماس می‌کرد او را آزاد کنند. اما این تنها فیلمی نبود که از مسافر تاجیکستان و سه هم‌ولایتی‌اش توسط گروگانگیران مخوف گرفته شده بود. مرد میانسال که برای نجات پسرش به ایران آمده بود از پلیس درخواست کمک کرد.
اینها فیلم گروگانگیری 4 تبعه تاجیکستان بود که 17 مرداد امسال قانونی از تاجیکستان سوار هواپیما شده و در فرودگاه امام خمینی(ره) پیاده شدند. قرار بود قاچاقچیان انسان آنها را به آنکارا و سپس به امریکا بفرستند. شخص رابط قرار بود با آنها تماس بگیرد و 4 مسافر تاجیکستانی را به هتل ببرد. ساعاتی بعد مردی که به زبان فارسی تلسط کامل داشت با آنها تماس گرفته و از مسافران خواست در نزدیکی هتلی در خیابان سعدی به انتظار او بمانند. مسافران جوان غافل از سرنوشت شومی که در انتظارشان بود در محل قرار به انتظار ماندند و لحظاتی بعد چند خودرو در مقابل پای آنها توقف کرد. مردانی که صورت‌هایشان را پوشانده بودند مسافران تاجیکستانی را با تهدید چاقو سوار بر خودرو کرده و به راه افتادند.

گروگانگیری 15 هزار دلاری

آنها صورت و دست‌های مردان تاجیکستانی را بستند و به محلی بردند که کسی از آنها خبری نداشت. خسرو، یکی از چهار گروگانی است که به دام اعضای این باند گرفتار شده بود؛ مرد 35 ساله‌ای که 10 روز تحت شکنجه‌های سنگین باند مخوف آدم‌ربایی قرار گرفته و حالا پس از آزادی و بهبود نسبی گفت: در کشورم صرافی دارم و تاجر هستم، از دوبی و کره لوازم خودرو به تاجیکستان وارد می‌کنم و وضع مالی‌ام خوب است، اما در فکر مهاجرت به امریکا یا کشورهای اروپایی بودم. در صفحه‌ای در اینستاگرام با مردی آشنا شدم که پیشنهاد داد مرا قانونی به امریکا می‌برد و ویزای اقامت می‌دهد و زمانی که به امریکا رسیدم، 22 هزار دلار از من دستمزد می‌گیرد.
خسرو که به سختی فارسی صحبت می‌کند و در واقع از میان 4 گروگان تنها کسی است که با زبان فارسی آشنایی دارد، ادامه داد: من موضوع را با یکی از دوستانم در میان گذاشتم و یکی دیگر از دوستانم هم به دوستش گفت و خلاصه چهار نفره تصمیم گرفتیم این مهاجرت را انجام دهیم. طبق گفته رابط‌مان، بعد از 6 ماه می‌توانستم اقامت کامل امریکا را بگیرم و همسر و فرزندم را هم به آنجا ببرم.
صراف تاجیکستانی گفت: با رابط تماس گرفتیم و او موقعیت جغرافیایی ما را خواست و به محل قرار آمد، اما به همراه چند مرد دیگر ما را با تهدید سوار خودرو کرده و به یک خانه ویلایی بردند. دست‌ها، پا‌ها و چشم‌هایمان بسته بود و تا شب آنجا بودیم. بعد محل اسارتمان را تغییر دادند و در این 10 روزی که گروگان آنها بودیم حداقل 10 خانه را تغییر دادند. بعد از آزادی متوجه شدیم محل اسارتگاه ما سمت ملارد و شهریار بوده است. آنها تا روز پنجم ما را شکنجه می‌دادند و از ‌گوشی‌های ما با خانواده‌هایمان تماس ‌گرفتند و برای هر نفر درخواست 15 هزار دلار کردند. خانواده من پولی پرداخت نکردند، اما خانواده یکی از گروگان‌ها 5 هزار دلار و دیگری 3 هزار دلار پرداخت کرد. در این مدت 3 بار فیلم‌های شکنجه‌ام را برای خانواده‌ام ارسال کردند، تنها من نبودم که مورد شکنجه قرار می‌گرفتم و سه دوست دیگرم نیز همین وضعیت را داشتند.
به گفته خسرو، شرایط آنها از روز پنجم با ورود مردی که تصور می‌کردند آن هم ایرانی است بهتر شده و آنها توانستند به حمام بروند و شکنجه‌های مردان خشن کمتر شده بود. مرد 35 ساله در این باره گفت: چشم‌های ما بسته بود اما از صداهایشان اینطور تصور می‌کردیم که ایرانی هستند و هیچ لهجه‌ای نداشتند. روز پنجم یک نفر به آنها اضافه شد و خواست ما را کمتر شکنجه کنند، اما بیش از 8 مرد که هر کدام چاقو به دست داشتند از ما مراقبت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند تکان بخوریم.

اسارتگاهی در ملارد

وقتی گزارش این گروگانگیری 23 مرداد و 5 روز پس از ربودن این افراد به کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت اعلام شد، کارآگاهان بلافاصله وارد عمل شده و با اقدامات پلیسی و ردیابی‌های تخصصی به مردی رسیدند که در تهران به برج‌سازی مشغول بود. در ادامه وی اظهار داشت از ماجرای گروگانگیری بی‌اطلاع است. اما با اطلاعاتی که مرد برج‌ساز در اختیار مأموران قرار داد، مردی افغانستانی که کارگر وی بود شناسایی شد و در ادامه بررسی‌ها مشخص شد او ساکن خانه‌ای ویلایی در منطقه ملارد است.
کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت با به دست آمدن این اطلاعات، راهی محل شده و با زیر نظر گرفتن خانه‌های ویلایی، موفق به شناسایی اسارتگاه مردان تاجیکستانی شدند. آنها ساعت 4 بعد از ظهر چهارشنبه گذشته وارد عمل شده و 6 گروگانگیر را بازداشت کرده و گروگان‌ها را آزاد کردند.
خسرو که تصور نمی‌کرد از اسارتگاه مخوف مردان افغانستانی زنده بیرون بیاید، گفت: می‌دانستیم که پدر یکی از گروگان‌ها موضوع را به پلیس تهران گزارش کرده است و امیدمان این بود که پلیس ایران وارد عمل شود و ما را نجات دهد. روز دهم اسارت، ساعت حدود 4 بعد از ظهر بود که از بیرون صدای تیر شنیدیم و مردانی که نگهبان ما بودند یکی‌یکی فرار کردند. به ما گفتند ما پلیس هستیم و آن زمان بود که احساس کردیم به زندگی برگشته‌ایم.

مقاومت گروگانگیران

سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: با اعلام گروگانگیری اتباع تاجیکستانی، بلافاصله همکارانم در پلیس مبارزه با جرایم جنایی وارد عمل شده و با شناسایی محل اختفای گروگان‌ها، پس از هماهنگی‌های قضایی وارد عمل شدند و 4 نفر از گروگان‌ها را که چندین روز به سختی زندگی می‌کردند صحیح و سالم آزاد کردند. با توجه به اینکه متهمان در برابر مأموران ما مقاومت کردند همکارانم با استفاده از قانون به کار‌گیری سلاح دو نفر از گروگانگیران را مورد اصابت گلوله قرار دادند.

سردسته باند معروف به پرویز مافیا

متهمان دستگیر شده که همه افغانستانی هستند پس از دستگیری انگشت اتهام را به سمت یک نفر بردند، پرویز معروف به پرویز مافیا.
اقامت ایران داری؟
بله، سال‌ها قبل با خانواده‌ام به ایران آمده‌ام و اقامت قانونی دارم.
در این گروگانگیری چه نقشی داشتی؟
راننده بودم و پسرم هم با من بود، اما پشت پرده همه این ماجراها پرویز است.
چطور با پرویز آشنا شدی؟
هم‌ولایتی‌ام بود و از قبل او را می‌شناختم. مدتی بود با مشکل مالی مواجه شده بودم و پرویز هم گفت کار خوبی برایم سراغ دارد. نمی‌دانستم ماجرای گروگانگیری است و چشم بسته بدون آنکه چیزی بپرسم وارد باند او شدم.
گروگان‌ها را چطور شناسایی می‌کردید؟
پرویز از طریق سایت و اینستاگرام آنها را شناسایی می‌کرد. دقیقاً هم نمی‌دانم به چه طریقی فقط فکر کنم افرادی را که قصد اقامت در امریکا داشتند سوژه قرار می‌داد.
سهم تو از این گروگانگیری چقدر بود؟
نمی‌دانم. حرف‌های پرویز وسوسه‌انگیز بود و می‌گفت در پایان کار ما را راضی می‌کند.
باغی که گروگان‌ها را بردید متعلق به چه کسی بود؟
پرویز دو برابر قیمت اجاره می‌کرد و ما هم گروگان‌ها را چشم بسته به ویلاها منتقل می‌کردیم.
گروگان‌ها را شکنجه هم دادید؟
من نه، ولی هم‌ولایتی‌هایم مدام آنها را با چاقو زخمی می‌کردند و تصاویرشان را برای خانواده‌های‌شان می‌فرستادند تا دلار و پول بگیرند. هم‌ولایتی‌هایم خیلی راضی به این کار نبودند، پرویز آنها را مجبور می‌کرد. یکی از هم‌ولایتی‌هایم می‌گفت، پرویز به او تجاوز کرده و از او فیلم گرفته و تهدید کرده اگر با او همراه نشود تصاویر را پخش می‌کند.
تصورش را می‌کردید دستگیر شوید؟
اگر به اینجا فکر می‌کردم وارد این باند نمی‌شدم. پرویز آدم خلافکاری است. او در تهران، ترکیه، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان باند دارد و آنطور که می‌دانم در زمینه قاچاق انسان فعالیت دارد. او با یک تلفن آدم قاچاق می‌کند، او حتی در زمینه مواد مخدر هم کار می‌کند و قاچاقچی حرفه‌ای است.
حتی شنیده‌ام که در کشورهای دیگر مثل ترکیه افراد دیگری را با همین شیوه گروگان گرفته و از خانواده‌شان اخاذی کرده است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (64 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (31 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (24 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (13 نظر) سوغاتی محمد هادی ساروی برای مادرش از پاریس / اشک شوق مادرانه زنی که هم پدر بود و هم مادر + ویدیو (12 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی شانا دختر شبنم قلی خانی برای تولد 8 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
منتخب روز   
همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی