ساعدنیوز
ساعدنیوز

قیمت گوشت واقعا چنده؟

  دوشنبه، 01 اسفند 1401 ID  کد خبر 331181
قیمت گوشت واقعا چنده؟
ساعد نیوز: قیمت گوشت راسته مغز گوسفندی ممتاز، در فروشگاه‌های یک برند پروتئینی سرشناس کیلویی یک میلیون و 150 هزار تومان قید شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، قیمت گوشت گوسفندی و قیمت گوشت گاو در آخرین آمار‌های رسمی به ترتیب کیلویی 235 هزار و 544 تومان و 234 هزار و 344 تومان ذکر شده است. آمار‌ها به دی‌ماه امسال مربوط می‌شوند و الان در بازار عدد‌های دیگری حکمفرما هستند. بعضی‌ها می‌گویند قیمت یک کیلو گوشت 500 هزار تومان است و بعضی دیگر قیمت گوشت تنظیم بازاری را ملاک قرار می‌دهند. به‌نظر شما حقیقت چیست و قیمت گوشت واقعا چقدر است؟

شماره یک | قیمت گوشت گوسفندی خورشتی بدون استخوان به‌صورت بسته‌بندی در بازار از 500 هزار تومان عبور کرده است. اگر فروشنده‌ای ادعا داشته باشد گوشت خوب می‌فروشد، ممکن است قیمت گوشت گوسفندی خورشتی بدون استخوان را تا کیلویی 580 هزار تومان اعلا کند. بعضی فروشگاه‌های پروتئینی که در خودشان را به‌عنوان برند مطرح کرده‌اند همین یک مقدار گوشت خورشتی بدون استخوان را با اضافه کردن قید «ممتاز» 744 هزار تومان می‌فروشند. در چنین فروشگاه‌هایی قیمت‌ها می‌توانند بیشتر چشمتان را بیازارند. مثلا در شعبه شریعتی برند زی خوراک، قیمت گوشت راسته مغز گوسفندی ممتاز، کیلویی یک میلیون و 150 هزار تومان قید شده است. در توضیح محصول آورده‌اند مغز شده، بدون دمار، مناسب کباب و استیک و انواع غذا‌های ایرانی و فرنگی. اگر مشتری اراده کند حاضر هستند سفارش را به‌صورت خرد شده در بسته‌بندی بهداشتی تحویلش دهند. قیمت گوشت راسته گوسفندی بدون استخوان در این فروشگاه یک میلیون و 50 هزار تومان است. قیمت گوشت گوسفندی راسته با استخوان، ولی به 370 هزار تومان می‌رسد. ماهیچه گوسفندی را کیلویی 525 هزار تومان می‌فروشند. قیمت گوشت آبگوشتی با دنبه گوسفندی کیلویی 470 هزار تومان است. از جمله چیز‌های عجیب غریب دیگری که در این فروشگاه می‌توان پیدا کرد، چرخ‌کرده گوسفندی ممتاز و دنبه است که به ترتیب کیلویی 744 هزار تومان و 300 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. فروشگاه در توجیه قیمت گوشت چرخ‌کرده ممتاز گفته از مخلوط ران و سردست و قلوه‌گاه گوسفندی به‌دست می‌آید.

شماره دو | قیمت گوشت را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن پیچیدگی‌های رایج بازار قضاوت کرد. در قدم اول لازم است بدانید قیمت اجزا مختلف گوشت متفاوت است. معمولا قیمت گوشت چرخ‌کرده به‌خاطر وجود درصدی چربی پایین‌تر است. گوشت بااستخوان را ارزان‌تر از گوشت بدون استخوان می‌فروشند. قیمت گوشت گوسفندی و گوساله نیز تفاوت دارد. قیمت گوشت بسته‌بندی شده هم معمولا گران‌تر از قصابی‌هاست، چون بالاخره پای برند‌ها وسط می‌آید. در گزارش‌ها معمولا میانگین قیمت همه این موارد را لحاظ می‌کنند. پس اعدادی که در آمار‌های رسمی یا خبر‌ها و شایعه‌ها به گوشتان می‌خورد و می‌بینید را باید به‌عنوان متوسط قیمت گوشت در نظر گرفت.

شماره سه | قیمت گوشت گوسفندی در آخرین آمار رسمی مربوط به دی‌ماه امسال کیلویی 235 هزار و 544 تومان و قیمت گوشت گوساله کیلویی 234 هزار و 344 تومان ذکر شده است. اگر به آمار‌های ابتدای سال مراجعه کنیم، متوسط قیمت گوشت گوسفندی و گوساله به ترتیب کیلویی 168 هزار و 570 تومان و 162 هزار و 814 تومان ذکر شده است. به این ترتیب قیمت گوشت گوسفندی در آمار‌های رسمی نسبت به ابتدای سال کیلویی 66 هزار و 974 تومان، معادل 39.7 درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت گوشت گوساله هم در آمار‌های رسمی نسبت به ابتدای سال کیلویی 71 هزار و 530 تومان، معادل 43.9 درصد رشد را تجربه می‌کند.

چون ذائقه ایرانی از گوشت قرمز منجمد گریزان است، دولت روی عرضه گوشت گرم گوسفند و گوساله متمرکز شده

چون ذائقه ایرانی از گوشت قرمز منجمد گریزان است، دولت روی عرضه گوشت گرم گوسفند و گوساله متمرکز شده

شماره چهار | قیمت گوشت قرمز در بازار متفاوت از آمار‌های رسمی است، اما حتی اگر همچنان به متوسط قیمت‌ها وفادار بمانیم همچنان می‌توان رشد قابل‌توجه قیمت را ردیابی کرد. متوسط قیمت گوشت قرمز در ابتدای امسال کیلویی 133 هزار و 160 تومان بود و تقریبا تا اواخر اریبهشت ثابت باقی ماند. اولین جهش قیمت گوشت قرمز در هفته آخر اردیبهشت رقم خورد و باعث شد متوسط قیمت به کیلویی 160 هزار تومان برسد. قیمت گوشت قرمز ابتدای آذر امسال به‌طور متوسط 176 هزار و 265 تومان ذکر شده است. تقریبا یک‌ماه بعد به متوسط قیمت 200 هزار تومان می‌رسیم. ابتدای بهمن متوسط قیمت 228 هزار و 260 تومان را شاهد بودیم. قیمت گوشت قرمز در اواخر بهمن 1401، از متوسط 250 هزار تومان به‌ازای هر کیلو عبور کرده است. حالا که می‌دانید متوسط قیمت چیست، می‌توانیم سراغ جزییات برویم و بگوییم قیمت گوشت گوسفندی امروز یکشنبه 30 بهمن در سراسر کشور به‌طور متوسط کیلویی 302 هزار و 727 تومان است و گوشت گوساله به‌طور متوسط 199 هزار و 500 تومان قیمت داشت.

شماره پنج | افزایش قیمت گوشت دولت را به صرافت عرضه گوشت تنظیم‌بازاری اندخته. این سیاست سال‌های گذشته در قالب عرضه گوشت منجمد پیگیری می‌شد، اما چون ذائقه ایرانی از گوشت قرمز منجمد گریزان است، این مرتبه دولت روی واردات دام زنده، کشتار آن در داخل و عرضه گوشت گرم گوسفند و گوساله متمرکز شده. طبق وعده گوشت گوسفندی به‌صورت شقه‌ای با قیمت 232 تا 235 هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم فروخته خواهد شد. وزن هر شقه کامل بین شش تا 10 کیلوگرم است و وزن نیم‌شقه به سه کیلوگرم می‌رسد. 22 میدان تره‌بار شهرداری در نقاط مختلف تهران به فروش گوشت تنظیم بازاری با قیمت دولتی اختصاص پیدا کرده با این حال گزارش‌هایی درباره کمیاب بودن گوشت تنظیم‌بازاری وجود دارد که با توجه به اینکه در ابتدای راه هستیم، می‌توان این موضوع را طبیعی دانست. دولت قول داده میزان عرضه گوشت تنظیم بازار را تا 10 روز آینده شدت ببخشد و تا عید و حتی خرداد سال بعد به‌صورت فشرده ادامه دهد. اضافه شدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور به فهرست مراکز عرضه می‌تواند در توزیع سریع‌تر گوشت تنظیم بازاری و کاهش قیمت گوشت کمک کند.

شماره شش | افزایش قیمت گوشت تنها مسئله تهران نیست. ساکنان پایتخت در حال حاضر گوشت گوسفندی به‌طور متوسط کیلویی 290 تا 295 هزار تومان خریداری می‌کنند. قیمت گوشت گوسفندی در یزد به طور متوسط 339 هزار تومان در هر کیلوگرماست. در خراسان رضوی با متوسط قیمت 340 هزار تومان برای هر کیلو گوشت گرم گوسفندی روبرو هستیم و سقف قیمت آن به 350 هزار تومان نیز می‌رسد. ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت در گزارشی می‌نویسد: اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی تنظیم بازاری منجمد بین 150 تا 160 هزارتومان، گوشت گوسفندی قلوه گاه 153 هزارتومان، سردست 167 هزارتومان و ران 177 هزارتومان است. همچنین در بازار خرده‌فروشی قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به‌طور میانگین 340 تا 365 هزارتومان، گوساله 310 هزارتومان، ران 410 هزارتومان، سردست 365 هزارتومان و راسته 398 هزار تومان عرضه می‌شود که این رقم در نقاط مختلف شهر‌ها اندکی تفاوت دارد.

شماره هفت | قیمت گوشت گوسفندی چرخ‌کرده در بازار به 420 هزار تومان هم می‌رسد، اما بررسی فرارو نشان می‌دهد اگر اهل گشتن و پیدا کردن باشید، در همین بازار می‌توان یک‌کیلو گوشت چرخ‌کرده مخلوط با با قیمت 285 هزار تومان خریداری کرد. کف قیمت گوشت ماهیچه گوسفندی کیلویی 486 هزار تومان است. برای خرید گوشت گوسفندی آبگوشتی باید حدود 230 هزار تومان پول بدهید. گوشت خورشتی از کیلویی 500 هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به کیفیت ممکن است تا 600 هزار تومان افزایش پیدا کند. سردست و ران گوسفندی در قصابی‌ها معمولا در وزن حداقل سه‌کیلوگرم فروخته می‌شود. اگر قصابی آن‌ها را به‌ترتیب کیلویی 345 هزار تومان و 425 هزار تومان بفروشد، می‌توان گفت رفتار منصفانه‌ای با مشتریانش دارد. قیمت گوشت گوساله را هم در شرایط فعلی وقتی می‌توان منصفانه دانست که فروشگاه از شما برای یک کیلو ماهیچه 335 هزار تومان، برای خورشتی 340 هزار تومان و برای سردست و ران به‌ترتیب کیلویی 320 و 335 هزار تومان طلب کند. شاید فکر کنید خرید انواع منجمد ارزان‌تر تمام می‌شود، اما این نوع گوشت را معمولا در بسته‌هایی با وزن بیش از یک کیلوگرم می‌فروشند؛ بنابراین قیمت گوشت ران منجمد گوساله ایرانی در بسته چهارکیلویی به 620 هزار تومان می‌رسد. برای سه کیلو سردست گوسفندی منجمد باید 435 هزار تومان پول بدهید و ران گوساله برزیلی منجمد را در فروشگاه‌ها با حداقل وزن دو کیلوگرم و کف قیمت 454 هزار تومان پیدا می‌کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (82 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (71 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (27 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (16 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تجاوز به نیکا شاکرمی سوژه داغ رسانه های معاند/ BBC فارسی آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد... خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لوستر پروانه ای برای خانه های ویلایی تاریخ ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس کشف تاریخی تابوت آخناتون با چشم طلا متعلق به مصر باستان+عکس چهره برافروخته مادر زهره فکور صبور سر میز عزای دخترش در یک تالار مجلل/ حیف این زیبایی که رفت زیر خاک+عکس اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟ لطف بزرگی که احمدی نژاد در حق پسرِ محمد خاتمی کرد؛ پراید برای شیرینی قبولی در دانشگاه (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از پشت صحنه سریال در حاشیه/خودشون ترکیدن از خنده😂 رونمایی حمید هیراد از برادرزاده زیبا و نازش/ چه متن خاص و عاشقانه‌ای هم برای تولد عسل خانم نوشته+عکس نگاهی به یافته‌های یک پژوهش / فرزندان مادرهای استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند صحبت های خنده دار آقای قرائتی: چند وقت پیش یه نفر اومد بیت رهبری گفت من امام زمانم به سید علی بگو بیاد +ویدئو😂👌 لحظه ورود علی دایی به هتل در قرعه کشی جام جهانی 2018 و صحبت های شنیده نشده از شهریار/ پیش بینی بلد نیستم بکنم!! +فیلم شبکه نمایش خانگی رقیب کیست؟ عکاسی خلاقانه ستاره سادات قطبی با ژست خاص و جالب/ اولین روز شناسنامه دار شدن شازده پسرش این مدلی ثبت شد+عکس ظاهر جذاب و زیبای وحید رهبانی، محمد سریال گاندو بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس اقدام باورنکردنی و خنده دار پیرمرد باحال در دوچرخه سواری با دوچرخه ایی مینیمال و اسباب بازی+ویدیو/ چرا من منتظر بودم هر آن بشکنه؟🤣 صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو گریه های تلخ مادر یسنا برای دختر گمشده اش+ویدئو/خدایا به دل مادرش رحم کن... 10 حقیقت جالب زندگی علی دایی سورپرایز جشن تولد حمید گودرزی توسط همسر اول و خواهرش در محل کار با کیک متفاوت + عکس تیدا و سگ‌های زنده یاب در جست‌وجوی یسنا، کودک مفقود شده در کلاله +ویدئو به مناسبت روز معلم یادی بکنیم از شوخ طبعی معلم دیکته سردار آزمون در رم / داستان بامزه غلط املایی سردار رو شنیدین؟ (فیلم) مصاحبه تاریخی و فوق العاده خنده دار دانش آموزان!/صداقت و عشق و علاقه به مدرسه موج میزنه! (عکس) ایده وخلاقت متفاوت و جالب دانش آموزان در روز معلم رونمایی از ستاره 2 متر و 8 سانتی فوتبال جهان/ قدبلندترین دروازه‌بان اروپا رو بشناسید+عکس دوقلوهای خوشگل و بانمک فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چقدر بهش میاد مامان بودن😍+عکس آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست عکسی بامزه از علی دایی در دوران دبستان/ قشنگ مشخصه ایشون شاگرد محبوب معلمشون بودن (عکس) خنده‌دارترین لحظات سلطان کمدی حیوانات فوک‌ها و فیل‌های دریایی!/چه ژستی گرفتن انگار عکس یادگاری میگیرن! ذوق زدگی محمدرضا اخباری، بازیکن تیم فوتبال تراکتور، در اولین روز بدنیا آمدن دختر نازش در بیمارستان/ اتاق رو چه خوشگل دیزاین کردن زیبایی منحصربفرد لباس عروس،تاج و توری بازیگر مشهور هالیوود که ملکه ی موناکو شد/ مدرن ترین عروسی که دنیا به خودش دیده! پسر بزرگ و رشید دانیال حکیمی، محسن سریال فاصله ها +عکس/ باورتون میشه همچین پسر بزرگی داشته باشه؟ نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران سپهر حیدری ستاره سابق فوتبال و آرام خانوم/چه خوش رنگ و باکلاسه +عکس جشن تولد خلوت و شیک نفیسه روشن، آمنه سریال گیلدخت با دوستای صمیمیش در کافه/ رفقاش سنگ تموم گذاشتن+عکس عکس خاص سردار آزمون، فوتبالیت تیم ملی ایران، در کنار معلم اول ابتدایی شون/ بچه درسخونمون تو عکسم کتاب دستشه (عکس) تلاشهای مصرانه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش که باعث شد به شهرت جهانی دست یابد (فیلم) سکانسی فوق العاده خنده دار از فیلم ورود خروج ممنوع/تو زندان آهنگ خوندن ، بیا بیا قرش بده قسطی...😂 تغییر چهره و استایل یانگوم در خیابان که قابل شناسایی نبود! حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 (عکس) خلاقیت باورنکردنی و عجیب در گریم این عروس و داماد به سبک شرک و فیونا! عکس لو رفته از ظروف غذای قدیمی محمود احمدی نژاد در خانه اش /خانه ای ساده با فرش ماشینی! (عکس) خلاقیت زیبا و جالب عروس و داماد برای برگزاری جشن عروسی روی آب حماسه ساز شد!/شبیه کارت پستاله!
تیتر امروز   
تجاوز به نیکا شاکرمی سوژه داغ رسانه های معاند/ BBC فارسی آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد... اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟ لطف بزرگی که احمدی نژاد در حق پسرِ محمد خاتمی کرد؛ پراید برای شیرینی قبولی در دانشگاه نگاهی به یافته‌های یک پژوهش / فرزندان مادرهای استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند شبکه نمایش خانگی رقیب کیست؟ 10 حقیقت جالب زندگی علی دایی آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست تغییر چهره و استایل یانگوم در خیابان که قابل شناسایی نبود! حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 گنج های خیالی رویای جویندگان زیر خاکی در نصف جهان پرواز جالب علیرضا جهانبخش، ستاره تیم ملی با جت‌ اختصاصی و لوکس به‌ انگلیس+عکس باز شدن پای خورزو خان شب های برره مدیری به کنفرانس خبری جنجالی حمید مطهری در تبریز تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای تعطیلات آخر هفته رهبر معظم انقلاب آخر نیمکت می نشستند و آقای مطهری پای تخته صحبت می کردند /دیدگاه شهید مطهری درباره رهبری چه بود؟ انجام بزرگترین استخدام تاریخ ایران +جزئیات
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...