حقایقی جالب در مورد کفش ها که نمیدانستید!

  پنجشنبه، 09 مرداد 1399   زمان مطالعه 12 دقیقه
حقایقی جالب در مورد کفش ها که نمیدانستید!
نزديك به پنج هزار سال پيش، مصريها چيزهايي شبيه كفش ساخته بودند. البته بهتر است به آنها بگوييم پوشينه پا، نه كفش. از كفشهاي مصري هاي قديم مي شود طرز زندگي و طبقات اجتماعي در آن زمان را فهميد. تمدن ايران، يونان و رم پوشينه هاي ديگري درست كردند كه نشان دهنده طبقه اجتماعي فرد و ميزان قدرت او بود.

نزديك به پنج هزار سال پيش، مصريها چيزهايي شبيه كفش ساخته بودند. البته بهتر است به آنها بگوييم پوشينه پا، نه كفش. از كفشهاي مصري هاي قديم مي شود طرز زندگي و طبقات اجتماعي در آن زمان را فهميد. تمدن ايران، يونان و رم پوشينه هاي ديگري درست كردند كه نشان دهنده طبقه اجتماعي فرد و ميزان قدرت او بود. نام بسياري از اين پوشينه ها هنوز هم استفاده مي شود، مثل سندليوم كه الان به آن صندل مي گويند. در قرن چهارم و پنجم ميلادي امپراتوري روم به بيزانس منتقل شد. كم كم تفكرات مسيحي روي كفشها تاثير گذاشت چون مسيحي ها اعتقاد داشتند كفش بايد كاملاً پوشاننده باشد به همين دليل كفشها در مغرب زمين ازحالت صندل به شكل روبسته درآمد.در قرن دهم و دوازدهم ميلادي، اروپايي ها در جريان جنگهاي صليبي از علم و دانش مسلمانان حتي براي كفشهايشان استفاده كردند . در قرن چهاردهم، با پيشرفت صنايع، آرام آرام پارچه و چرم دباغي شده نازك وارد كفش سازي شد. بسياري قرن چهاردهم را قرن آغاز مد مي نامند.
اواخر قرن چهاردهم هم كفشهاي نوك تيز مد شد. مردم به هر زحمتي كه بود پنج تا انگشتشان را در پنجه هاي نوك تيز مي كردند تا ثابت كنند چقدر با شخصيت هستند. شروع اين مد از هلند بود؛ جايي كه عذاب شست پا و پا درد را براي مردم قرن چهارده ميلادي به ارمغان آورد.اواخر قرن پانزدهم ميلادي، وقتي كفش نوك تيز از مد افتاد، كفش نوك پهن مد شد؛ البته بيشتر در شمال اروپا ذهن ها هر روز محصولات تازه تر و عجيب تري بيرون مي داد. از نمونه هاي آن، كفشهاي ونيزي بود كه براي خانمها مد شد. اين كفشها، يك كفه تخت داشت كه زيرش كاملاً پر بود و ارتفاعش گاهي به شصت سانتي متر مي رسيد. از مشكل راه رفتن كه بگذريم، وزن اين جور كفشها احتمالاً خيلي زياد بوده است مثل اين كه راه رفتن در آن سالها با مشقت و بلاي بسيار همراه بوده است.در قرن هفدهم، اين پاشنه هاي وحشتناك از كفشها حذف شد و پاشنه هاي معقول تري به كفشهاي زنانه و مردانه اضافه شد. قرن هفدهم، دراروپا قرن آدمهاي پرافاده بود.
جامعه خيلي طبقاتي شده بود و همه مي خواستند به هم فخر بفروشند و بهترين راهي كه به ذهن مردم رسيد، پوشيدن لباسهاي خاص بود. مردمي كه اهل پز دادن بودند. كفشهاي پاشنه بلندي مي پوشيدند كه روي آن را با حرير بافته بودند. هر چه پاشنه بلندتر بود، موقعيت آن فرد بالاتر مي رفت مثل اين كه در آن زمان كساني كه از بالا به همه چيزهاي اطراف نگاه مي كردند، احساس قدرت زيادي مي كردند. در قرن هجدهم هم اوضاع همانطوري ماند و فقط شكل پاشنه ها تغيير كرد. به جاي حرير هم از چرم رنگي استفاده كردند كه به نظرشان بسيار زيبا بود. اما درهمين قرن، اتفاق خيلي مهمي افتاد. سال 1792 مردم از دست پاشنه هاي بلند و كفشهاي حرير خسته شدند و بر ضد جامعه طبقاتي در فرانسه انقلاب كردند. انقلاب كبير فرانسه، نتايج خيلي مهمي داشت. بعد از آن، مردم كه ديگر به دنبال تساوي و برابري بودند پاشنه هاي بلند را حذف كردند و همه كفشها از نظر ارتفاع يك شكل شد. قرن نوزدهم، قرن همه گير شدن مد بود.

واقعیت 1: زنان اولین انسانهایی نبودند که پاشنه بلند می پوشیدند، این مردان بودند.طبق گفته مورخان مد، مردان در قرن 10 میلادی کفش پاشنه بلند پوشیدند تا وقتی سوار بر اسبهایشان هستند، محکم بمانند.همچنین از آنجا که داشتن یک اسب در این دوره نشانه ثروت بود، داشتن کفش پاشنه بلند نیز وضعیت اجتماعی والای مردان را تأیید می کرد.

واقعیت 2: اصطلاح کفش ورزشی از این ایده ناشی می شود که این کفش ها سر و صدای زیادی ایجاد نمی کنند.از این اصطلاح برای اولین بار در اواخر دهه 1800 میلادی، هنگام معرفی این نوع کفش استفاده شد.از آنجا که دارای تنها یک لاستیک است، صدایی (یا حداقل صدای کمی) ایجاد نمی کند و باعث می شود که در اطراف خود را راحت باشید.

واقعیت 3: نقاشی اندی وارهول الهام بخش تنها قرمز Louboutins بود.طبق مقاله ای در نیویورکر، مالک Louboutins واقعاً می خواست براساس نقاشی اندی وارهول بنام "گلها" آن را خلق کند تا الهام بخش تر باشد.

واقعیت 4: طبق مطالعات انجام شده، کفش شما نشان می دهد که چقدر درآمد دارید.در نظرسنجی انجام شده توسط Beso.com ، 71٪ از زنانی که هرگز در محل کار پاشنه بلند نمی پوشند، حدود 40،000 دلار در سال درآمد دارند.حدود 21٪ افرادی که در این بررسی شرکت کرده بودند سالانه 150،000 دلار درآمد کسب می کردند و هر روز پاشنه بلند می پوشیدند.

واقعیت 5: اعتیاد به کفش واقعی است. قشر جلوی مغزتان هر وقت که شما کفشی را که دوست دارید می بینید، فعال می شود."این قسمت از مغز همچنین به عنوان" نقطه جمع کننده "شناخته می شود.همچنین به این دلیل است که زنان کفش خود را در قفسه های سازمان یافته قرار می دهند تا به دیگران نشان دهند.

واقعیت 6: آدری هپبورن دلیل ترند شدن "Loafers" بود. در فیلم سال 1957 او، یعنی "چهره بانمک"، او یک لوآفر مشکی پوشید و رقصید.از زمان پخش فیلم، مردم از او کپی کرده اند.

واقعیت 7: "دکتر مارتنز" در ابتدا برای مردان کارگر ساخته شد. دلیل آن فروش کوسن های هوا بود.هنگامی که دکتر مارتنز برای اولین بار در دهه 1960 پخش شد، آنها برای کارگران و مردان طبقه کارگر به بازار عرضه شدند.با این وجود، ظهور فرهنگ پانک و ضد فرهنگ انگلیس باعث شد این کفش ها در بین مخاطبان گسترده تری محبوب شود.

واقعیت 8: کفش های " Wedge " در دهه 1940 به دلیل تحریم های تجاری در ایتالیا اختراع شدند.در دهه 1940، فرگامو به دلیل تحریم های اقتصادی نمی توانست از فولاد صادراتی استفاده کند که در پاشنه های آنها به کار می رفت.به همین دلیل آنها استفاده از چوب پنبه را آزمایش کردند. که بعداً به یکی از محبوب ترین طرح های کفش تبدیل شد.

واقعیت 9: "هاوایاناس" از یک صندل ژاپنی الهام گرفته شده است.اگر به تنها هاوایاناس دقت کنید، می بینید یک الگوی بافت برنج دارد.از "Zorii" الهام گرفته است، صندل های سنتی ژاپنی که از کف کاه برنج و بندهای پارچه ای ساخته شده اند.

واقعیت 10: "جفری کمبل"، فردی واقعی است و طبق گفته شرکتی که این برند را تولید می کند، او واقعا وجود دارد.او خواستار این بود که ناشناس باقی بماندهیچ عکسی از او به صورت آنلاین وجود ندارد، به همین دلیل مردم به وجود او شک دارند.

واقعیت 11: در دهه 1300، دانه های جو به عنوان روشی رسمی برای اندازه گیری اندازه کفش شخصی اعلام شد.انگلیس اولین کشوری بود که یک سیستم برای اندازه گیری کفش ایجاد کرد. پادشاه ادوارد اعلام کرد که از دانه های جو برای اندازه گیری پاها استفاده می شود.
سه دانه جو = یک اینچ.

واقعیت 12: گرانترین کفشی که تاکنون فروخته شده است: 660،000 دلار قیمت داشت! و در سال 2000 فروخته شد.این کفش ها دمپایی قرمز یاقوت نمادین بودند که متعلق به دوروتی در جادوگر اوز بودند.آنها همان کفش هایی بودند که بازیگر زن پوشیده بود.

واقعیت 13: بلندترین کفش پاشنه بلندی که تا کنون ساخته شده است: 6 فوت /5 اینچ طول دارد و 6 فوت /1 اینچ ارتفاع.این کفش از قد برخی مدل های آمریکایی بلندتر است.در نوامبر سال 2014 توسط جیل مارتین و کنت کول، طراح مد ساخته شد.

واقعیت 14: جیمی چو یک بدخواه واقعی بود. او اولین کفش خود را در 11 سالگی ساخت!اطراف جیمی چو همیشه پر از کفش بود. وقتی بزرگ شد پدرش یک کوبلر کفش بود.چو برای پیشرفت کار خود تحصیل کرد و اولین فروشگاهش را در سال 1986 افتتاح کرد.

واقعیت 15: سلین دیون بیش از 10،000 جفت کفش دارد!خواننده معروف به اعتیاد خود به کفش اعتراف کرد. وی در مصاحبه ای با الن دی جنرس در سال 2013 گفت كه بیش از 3000 جفت کفش دارد.فقط 4 سال پس از آن، ادعا كرد كه مجموعه کفش های خود در سال 2013 را سه برابر كرده است.

واقعیت 16: در خواب، کفش های شما نشانگر رویکردتان در زندگی هستند.گفته می شود: كسانی كه در رویاهای خود كفش می پوشند، منطقی و معقول هستند.اما کسانی که کفش نمی پوشند، ممکن است دچار مشکلات مالی شوند یا در زندگی بسیار بی خیال باشند.

واقعیت 17: درتاریخ، پدران عروس می توانستند دامادهای خود را از قبل با یک جفت کفش انتخاب کنند، بنابراین این نمادی از تصدی اقتدار بود.یک تغییر در این رسم، امروزه هنوز هم اتفاق می افتد، جایی که به پشت ماشین عروس، یک جفت کفش گره خورده است.امروزه این کار نشان دهنده سفر عروس و داماد به سمت سعادت و خوشبختی است.

واقعیت 18: در قرن 17 اروپا، طبقه مرفه، پاشنه های 6 اینچی می پوشیدند تا موقعیت خود را نشان دهند.در این دوره، تنها ثروتمندان می توانستند از پس هزینه پوشیدن کفش پاشنه بلند بربیایند، زیرا پوشیدن کفش هایی از این دست، تلاش زیادی را می طلبید.اشرافیان وقتی که این کفشهای پاشنه بلند را می پوشیدند، مجبور بودند با خادمان خود راه بروند تا آنها جلوی سقوطشان را بگیرند.

واقعیت 19: ماری آنتوانت در روز اعدامش در شانزدهم اکتبر 1793 پاشنه بلند پوشید. این ملکه خوش لباس فرانسه، بخاطر انتخاب لباس های پرزرق و برق و عجیبش معروف بود.
طبق سوابق، او تقریباً 500 جفت کفش داشت.

واقعیت 20: ایملدا مارکوس، همسر دیکتاتور سابق فیلیپین، بیش از 3000 جفت کفش داشت.او به دلیل انتخاب اکسسوری های گران قیمت معروف بود.وقتی این خانواده به هاوایی تبعید شدند، بیشتر مجموعه های او توسط دولت گرفته شد. برخی از کفش هایش در یک موزه کفش در فیلیپین قرار دارند.

واقعیت 21: یک زن متوسط آمریکایی حداقل 30 جفت کفش دارد.زنان در ایالات متحده می توانند تا 300 دلار برای یک جفت کفش در سال هزینه کنند.حداقل 60٪ از زنان آمریکایی حداقل از خرید یکی از کفش خود پشیمان هستند.

واقعیت 22: بیل نی تنها یک فرد علمی نبود، بلکه او کفشی را نیز برای رقاصان باله اختراع کرد.او با دانش علمی خود، به مشکلاتی که رقصندگان باله داشتند، فکر کرد و راه حلی ارائه داد.او دمپایی را برای محافظت از پاهای رقصندگان باله اختراع کرد.

واقعیت 23: کفش های پوشیده شده توسط نیل آرمسترانگ، هنگامی که او روی ماه قدم زد، احتمالاً جایی در فضا شناور هستند.هنگامی که او سفرهای مشهور خود به ماه را انجام داد، می ترسید کفشهایی که پوشیده است توسط مواد فضایی خارجی و احتمالاً خطرناک آلوده شده باشد.بنابراین کفش های خود را به بیرون انداخت و آنها هرگز دوباره پیدا نشدند.

واقعیت 24: "قبل از انتقاد از كسى، باید مسیری را با کفشهای خود راه بروید"این جمله معروف فقط در مورد کفش نیست بلکه مربوط به کفش است! این گفته نشان می دهد که باید با دیگران همدلی کرد و زندگی را از چشمان آنها دید.برخی از این جمله ها به عنوان مثال برای پایان دادن به گفتگو گفته می شوند: "به این ترتیب وقتی از آنها انتقاد می کنید ، کیلومترها از آنها دور هستید و کفش آنها را دارید."

واقعیت 25: اهمیت داشتن کفش به عنوان وسیله ای برای محافظت، خیلی زود در تاریخ بشریت به رسمیت شناخته شد.
سوابقی وجود دارد که نشان می دهد چگونه مردم مصر و چین، کفش را به عنوان بخش اساسی ‘ لباس روزانه ’ مردم می دیدند.
کفش ها به طور مکرر در کتاب مقدس و در برخی از متون عبری ذکر شده اند.

واقعیت 26: کفش دلیل ضعف انگشتان پا است و توانایی چسبانده شدن به اجسام را از دست داده اند.طبق گفته انسان شناس فیزیکی اریک ترینکائوس، کفش ها برای اولین بار حدود 40،000، توسط بشر مورد استفاده قرار گرفت.این امر باعث تغییر چشمگیری در ساختار استخوان و قدرت انگشتان پا شد، زیرا انسان دیگر نیازی به استفاده از انگشتان پا برای حفظ تعادل نداشت.

واقعیت 27: قبل از قرن 19 کفش ها یکسان بودند. یعنی، چپ دقیقاً مثل راست به نظر می رسید.اولین جفت کفش شامل کفش های چپ و راست، در فیلادلفیا ایجاد شد.هیچ مدرکی مبنی بر وجود کفشهای" راست "و" چپ "قبل از این زمان وجود نداشت.

تنها موزه کفش جهان!

تنها موزه کفش جهان در شمال کشور آمریکا واقع در تورنتو می باشد که در آن از کفش های باستانی و قدیمی که حتی یکی از آنها متعلق به 4500 سال گذشته می باشد، نگهداری می شوند و به همین دلیل این موزه اولین و آخرین موزه کفش در جهان می باشد. جالب است بدانید قدیمی ترین کفش جهان متعلق به 5500 سال گذشته می باشد که متعلق به شهر تبریز می باشد و در کشور ارمنستان نگهداری می شود.

گران ترین کفش جهان!

برخی از مردم در هر نقطه از کره زمین گاها ممکن است هزینه زیادی را برای کفش هایی که می پوشند صرف کنند. برای مثال برخی ممکن است تا 1000 دلار یا 14 میلیون تومان نیز هزینه نمایند.

اما جالب است بدانید گران قیمت ترین کفش جهان 600 هزار دلار آمریکا بود که یک نوع کفش زنانه به نام " Ruby Slippers " بودند که توسط " Judy Garland " معروف طراحی و ساخته شده بود که در یک حراجی در تاریخ 2 ژوئن سال 2000 به این قیمت بفروش رسید.

بزرگترین کفش دنیا!

بزرگترین کفش جهان متعلق به آقای " Jeison Orlando Rodríguez Hernández " ونزوئلایی می باشد که دارای 22 سال سن می باشد. اما وی دارای قد بی نظیر و بسیار متفاوت 2 متر و 20 سانتی متری می باشد که رکورد آن در گینس ثبت شده است.

اما جدای از قد بلند وی، پاهای وی بسیار بزرگ هستند چرا که پای راست وی 40.55 سانتی متر و پای چپ وی 40.47 سانتی متر می باشد که این ابعاد مساوی با کمر یک پسر 9 ساله که در نوع خود بی نظیر می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس