دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

حال و هوای جالب تنها روستای ارمنی نشین ایران برای برگزاری جشن کریسمس+عکس 

دوشنبه، 04 دی 1402
کد خبر: 368350
ساعدنیوز: اهالی تنها روستای ارمنی‌ نشین کشور آماده جشن آغاز کریسمس هستند

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین، محله‌ هایی در تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، رشت، بندرانزلی، اراک و گوشه کنار که از روزگار صفویان، میزبان ارامنه هستند و جمعیت‌شان بین 80 تا 120 هزار نفر است، حالا با عطر شیرینی و درختان کوچک و بزرگ کاج و بابانوئل‌های مهربان به استقبال آغاز جشن کریسمس می‌روند.
هرچند حضور مسیحیان در ایران که ارامنه بخشی از آن‌ها محسوب می‌شوند، به روزگار اشکانیان می‌رسد و گستردگی جمعیت‌شان هم در استان‌های مختلف زیاد است، اما ما برای حضور در تنها روستای ارمنی‌نشین کشور که از 4 قرن پیش تا کنون فقط و فقط محل سکونت ارمنی‌ ها بوده، راهی «زرنه» شده‌ایم؛ روستایی در 180 کیلومتری شهر اصفهان و 7 کیلومتری شهرستان بوئین میاندشت با جمعیت 47 خانوار و 150 نفر. در روز ولادت حضرت مسیح (ع) (4 دی) که آغاز جشن کریسمس هم هست، اهالی این روستای ارمنی‌نشین آداب و رسوم خاصی دارند.

پارنج‌ پلو، غذای شب سال نو

درخت کریسمس با گوی‌های قرمز و طلایی تزئین شده و در بهترین جای خانه‌های روستا جاخوش کرده. عطر شیرینی محلی هم که بانوان روستا برای جشن و روزهای سال نو می‌پزند در کوچه‌های کاهگلی روستا پیچیده. برخی دیگر هم مشغول آماده کردن غذای سنتی روستا به نام «پارنج پلو» برای شب عید هستند.
جانیک نظریان درباره این غذای مخصوص روستا به همشهری می‌گوید: «پارنج شبیه برنج است. از همان زمان صفویه که تعدادی از ارمنی‌ها در این روستا ساکن شدند، بذر گیاه پارنج را از گرجستان و ارمستان با خود آوردند و اینجا کاشتند.»
به گفته ژانت شاهی‌جانی، یکی از اهالی روستا، این پارنج بر خلاف برنج، طبعی گرم دارد و با ماهیچه و روغن حیوانی پخته می‌شود و یکی از غذاهای اصلی شب عید است که با نان محلی و به صورت لقمه‌های کوچک میل می‌شود.
نظریان دیگر خوراکی‌های شب سال نو میلادی اهالی روستا را مثل عید نوروز می‌داند و ادامه می‌دهد: «سبزی پلو با ماهی و کوکوسبزی هم سر سفره شب عید ما هست. تنقلات و شیرینی هم که جای خود دارد.» یکی دیگر از رسوم زرنه‌ای‌ها در آغاز سال نو میلادی این است که به دیدار خانواده‌ای که سوگوار عزیزی شده می‌روند و به او تسلی می‌دهند. برایش شیرینی عید می‌برند و کنار هم دعا می‌خوانند.

آیین مذهبی در کلیسای غوکاس

نسل جدید روستا بیشتر در شهرهای اصفهان، شاهین شهر و تهران سکونت دارند و در تعطیلات کریسمس راهی روستا می‌شوند تا به سنت شب سال نو به دیدار بزرگترها و پدر و مادر خود بروند.
نظریان به برپایی مراسم در کلیسای روستا اشاره می‌کند: «5ژانویه(15دی) کشیش از کلیسای وانک اصفهان به کلیسای 350 ساله «غوکاس» زرنه می‌آید، دعا می‌خواند و همگی برای خبر و برکت دعا می‌کنیم.»

دیدنی‌ها کم نیست

«کشاورزی شغل بیشتر اهالی روستاست. برخی هم به دامداری مشغول‌اند.» این را روح‌الله محسنی، کارشناس گردشگری شهرداری بوئین‌میاندشت به همشهری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «تعداد انگشت شماری هم از اهالی برای کار به خارج از روستا می‌روند و معمولا کارهای فنی انجام می‌دهند.»
از یک دهه پیش420 هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار گرفته و علاوه بر سیب زمینی، گندم و جو حالا پیاز، چغندرقند و کلزا هم کشت می‌شود. 30 هکتار هم باغ و تاکستان است. جاذبه‌های گردشگری روستا علاوه بر کلیسای 500 مترمربعی که ساختش با خشت، گل، سنگ و چوب به دوران صفویه می‌رسد و سقف تیر چوبی‌اش با 12 ستون 6متری استوار شده، شامل قبرستان قدیمی یک هکتاری 700 ساله می‌شود که سنگ قبرهای بزرگ با نقوش و نوشته‌های لاتین دارد.
بیشه‌زار پلیستون هم یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری است. جایی که به دلیل رویش پونه‌های خودرو به پونه‌زار یا پونه‌ستان معروف بوده و کم‌کم به پلیستون تغییر نام داده. روستای زرنه بومگردی ندارد، اما به گفته محسنی، گردشگران می‌توانند از خدمات خانه مسافر در روستا بهره‌مند شوند.

  برچسب ها: کریسمس روستا

3 پسندیدم 7 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
6 ماه پیش

از روستا عکس میزاشتید خیلی خوب میشد
پاسخ
بازدیدکننده
6 ماه پیش

لااقل چهار دونه عکس میزاشتید با این همه تعریف
پاسخ
M
6 ماه پیش

عالیه
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
روسری اصیل و ایرانی بر سر فریبا نادری عروس حشمت فردوس+عکس/ سلیقه بینظیر خانوم بازیگر در انتخاب طرح روسری😍
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
ویراستاری تخصصی مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌