همه چیز درباره عکس رنگی رحم

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
همه چیز درباره عکس رنگی رحم
پزشکان با انجام و نتیجهٔ هیستروسالپنگوگرافی فقط می‌توانند داخل رحم و لوله‌های فالوپ را بررسی کنند و اختلالات موجود در تخمدان‌ها، دیوارهٔ رحم و سایر ساختارهای لگن با روش‌های دیگری مثل سونوگرافی، سونوگرافی واژینال یا ام‌آرآی ارزیابی خواهد شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، عکس رنگی رحم یا هیستروسالپینگوگرام یک نوع روش رادیولوژی است برای خانم هایی که مشکل باروری دارند انجام می شود که از این طریق پزشک می تواند درون رحم و لوله های فالوپ و اطراف آن را بررسی کند و از وضعیت داخلی رحم و لوله های رحمی مطلع می گردد.

برای بررسی علت تأخیر باروری، باید سلامت اندام های تولید مثل مورد ارزیابی قرار گیرند. یکی از روش های تشخیصی که معمولاً برای بررسی رحم و لوله های رحمی همراه با سایر آزمایش ها در ویزیت های اولیه درخواست می شود، عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی است. با این تست، پزشک از وضعیت داخلی رحم و لوله های رحمی مطلع می گردد و با توجه به نتایج حاصل از تست، در مورد نحوه درمان تصمیم خواهد گرفت.

عکس رنگی رحم، یک آزمایش اشعه ایکس است که با استفاده از نوع خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی و مواد حاجب (کنتراست) انجام می شود. آزمایش اشعه ایکس (رادیوگرافی) یک تست پزشکی غیرتهاجمی است که در تشخیص و درمان بیماری ها به پزشک کمک می کند.

تصویربرداری با اشعه ایکس شامل قرار دادن بخشی از بدن در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزان برای تولید تصاویری از داخل بدن است. اشعه X قدیمی ترین و رایج ترین روش تصویربرداری پزشکی است. فلوروسکوپی تکنیک خاصی است که با استفاده از اشعه ایکس انجام می شود و امکان مشاهده اندام های داخلی در حال حرکت را فراهم می سازد.

در طی عکسبرداری رنگی از رحم و لوله های رحمی از مواد حاجب محلول در آب پر می شود و به این ترتیب رادیولوژیست قادر است تا با استفاده از فلوروسکوپی به مشاهده آناتومی رحم و بررسی عملکرد آن بپردازد.

در صورت انسداد لوله های رحمی و یا وجود چسبندگی رحم، شانس باروری کاهش می یابد. در این روش با استفاده از اشعه x و ماده حاجب چسبندگی های درون رحمی، پولیپ، فیبروم و برخی دیگر از مشکلاتی که سبب انسداد لوله ها و جلوگیری از لقاح تخمک و اسپرم می گردد، قابل تشخیص است.

عکس رنگی رحم چطور گرفته می شود؟

هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم را نباید با هیستروسکوپی اشتباه گرفت. برای گرفتن عکس رنگی رحم، شما روی تخت معاینهٔ زنان دراز می کشید و در همان حالت، ماده حاجب توسط یک وسیلهٔ مخصوص از راه واژن و دهانهٔ رحم وارد رحم و حفرهٔ لگن می شود و بعد از ۲۰ دقیقه، عکس رنگی و چند عکس رادیوگرافی گرفته می شود. در این عکس برداری، از نوع خاصی از اشعه ٔ ایکس به نام فلوروسکوپی استفاده می شود. فلوروسکوپی تکنیکی است که به کمک آن می توان اعضای داخلی بدن را در حال حرکت مشاهده کرد.

به این ترتیب، رادیولوژیست می تواند با استفاده از فلوروسکوپی به مشاهدهٔ آناتومی رحم و بررسی عملکرد آن بپردازد و قادر به دیدن این مورد هست که آیا در لوله های فالوپ یا سایر بخش های ساختاری رحم اختلالالی وجود دارد یا خیر. اما یادتان باشد که جواب و گزارش این تصویربرداری را لازم است خود شخص پزشک زنان و زایمان شما بررسی و ارزیابی کند.

نتیجهٔ عکس رنگی رحم چه چیزی را نشان می دهد؟

با بررسی و مشاهدهٔ عکس رنگی رحم که با استفاده از اشعهٔ ایکس و مادهٔ حاجب گرفته شده است، موارد زیر قابل تشخیص خواهد بود:

  • چسبندگی رحم
  • فیبروم های رحم
  • انسداد لوله های رحم
  • پولیپ رحم
  • هر گونه زخم در رحم
  • شکل، ساختار و ناهنجاری رحم

همچنین پزشکان با انجام و نتیجهٔ هیستروسالپنگوگرافی فقط می توانند داخل رحم و لوله های فالوپ را بررسی کنند و اختلالات موجود در تخمدان ها، دیوارهٔ رحم و سایر ساختارهای لگن با روش های دیگری مثل سونوگرافی، سونوگرافی واژینال یا ام آرآی ارزیابی خواهد شد.

چه زمانی عکس رنگی رحم نباید گرفته شود؟

در برخی مواقع ممکن است گرفتن عکس رنگی رحم برای برخی زنان مناسب نباشد. پس در صورت وجود یا احتمال وجود هر گونه از موارد زیر، حتماً قبل از انجام این آزمایش، پزشک خود را در جریان بگذارید:

  • عفونتی در رحم و لگنتان
  • عفونت فعال یا عفونت مزمن
  • ابتلا به یک بیماری آمیزشی
  • سابقهٔ حساسیت به مادهٔ حاجب
  • احتمال باردار بودن شما

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (259 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (112 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (39 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (17 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (8 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس