همه چیز درباره معاینه فنی خودرو

  دوشنبه، 15 دی 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه چیز درباره معاینه فنی خودرو
در صورتی که خودرو مشکل داشته باشد و تایید نشود نواقص آن در یک برگه ذکر می‌شود و راننده تا ۱۵ روز فرصت دارد عیب‌ها را برطرف کند و به همان مرکز معاینه فنی مراجعه کند تا  مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در معاینه فنی خودرو علاوه بر وضعیت ظاهری خودرو، تست آلاینده ها، چراغ های جلو، سنجش چرخ ها برای موتزی و همراستا بودن، عملکرد کمک فنرها، سنجش ترمز ها، کارایی وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی و همچنین بازدید از زیربندی انجام می شود. یک کارشناس فنی می گوید: اگر خودرویی در یک یا چند مرحله از آزمون های معاینه فنی قبول نشود و چنانچه مالک درخواست کند عیب یا عیوب خودرو در مراکز تعیین شده و مجاز این مراکز انجام می گیرد؛ و در صورت رفع نواقص فنی پس از مراجعه مجدد برچسب معاینه فنی خودرو صادر می شود. وی هدف از انجام آزمون آلاینده ها را در بدو ورود خودرو به سالن معاینه فنی، اندازه گیری میزان آلاینده های حاصل از احتراق موتور بیان می کند و می افزاید: میزان مصرف سوخت، سلامت سیستم جرقه و وضعیت عملکرد سوپاپ ها در دور آرام موتور از جمله مواردی است که در اولین مرحله معاینه فنی خودرو بررسی می شود و درصورتی که خودرو از حالت تنظیم خارج شده و یا نقص فنی در عملکرد مجموعه سیستم احتراق وجود داشته باشد، آلاینده های خروجی از اگزوز از حد استاندارد آن فراتر می رود و در این زمان باید ضمن مراجعه به تعمیرگاهی معتبر، نسبت به رفع عیب و تنظیم موتور با دستگاه سنجش گاز های خروجی اقدام کرد.

با توجه به قوانین جدید راهنمایی رانندگی و وضع قانون زوج و فرد به همراه داشتن برگه معاینه فنی برای خودرو های با عملکرد بالای ۵سال اجباری شده است. درون شهر ها و حتی روستا ها روزانه تعداد بسیار زیادی خودرو در کنار ما تردد می کنند که با توجه به میزان آلایندگی آنها، حتی خودرو های صفرکیلومتر متوجه می شویم که تست معاینه فنی خودرو کاملا واجب می باشد. باید توجه کرد در صورتی که موتور خودرو به خوبی کار نکند موجب بیرون آمدن گاز های سمس از خودرو می شود و این گاز های سمس همانطور که مشخص است برای بدن انسان بسیار زیان آور می باشد. از همین رو می توان به اهمیت بالای معاینه فنی خودرو ها پی برد.


اهمیت معاینه فنی برای خودرو ها به همین جا ختم نمی شود و اوج بحران زمانی است که شما با خیال راحت پشت ماشینی می نشینید که بیش از یک سال سیستم های داخلی آن هیچ کنترلی نشده است و با سپردن جان خود و خانواده تان به دست آن، راهی خیابان ها و جاده ها می شوید. وقتی می شنویم علت ۳۰ درصد از تصادف ها، نقص فنی خودرو بوده است و بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است، دیگر جای تردید برای شما استفاده کنندگان از خودرو های شخصی فاقد معاینه فنی باقی نمی ماند که سوار بر مرکب های مرگبار هستید. خب، پس در اینکه باید اتومبیلتان را به مراکز معاینه فنی ببرید، تردیدی نیست.

کدام خودروها به معاینه فنی نیاز دارند؟

براساس قانون معاینه فنی برای خودروهای سواری (داخلی و خارجی) که سن آنها از ۴ سال بیشتر شود به معاینه فنی نیاز دارند.

جریمه خودروهایی که معاینه فنی ندارند، چقدر است؟

براساس قانون راهنمایی و رانندگی اگر خودروهای مشمول در سال 99 معاینه فنی نداشته باشند روزی ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند.

نحوه استعلام آنلاین معاینه فنی خودرو

قبل از خرید خودرو دست دوم باید به معاینه فنی آن توجه کنید چرا که معاینه فنی خودرو از سلامت خودرو حکایت دارد.

سامانه جامع سیمفا (symfa.ir) یکی از سامانه هایی است که با استفاده از آن می توانید از سلامت خودرو و اعتبار معاینه فنی آن مطلع شود. استعلام معاینه فنی از طریق این سامانه برای خودروهای سراسر کشور امکان پذیر است.

برای مراجعه به مراکز معاینه فنی حتما کارت سبز خودرو خود را به همراه داشته باشید.

مراحل انجام معاینه فنی

  • پذیرش: در مرحله اول اطلاعات خودرو و شخص توسط پلیس ناجا ثبت می شود.
  • بررسی خودرو از نظر ظاهری: ابتدا خودرو از لحاظ ظاهری (سالم بودن شیشه ها، چراغ ها و لاستیک ها، داشتن کمربند و بوق و..) مورد بررسی قرار می گیرد.
  • اینکه خودروی شما چه میزان آلایندگی تولید می کند در این مرحله مشخص می شود.
  • قبل از رفتن به مراکز معاینه فنی چراغ های خودرو خود را از نظر فنی بررسی کنید که انحراف نور نداشته باشد. سلامت چراغ ها در این مرحله توسط رایانه مورد بررسی قرار می گیرد.
  • در مرحله پنجم خودرو میزان انحراف خودرو شما پس از طی کردن یک کیلومتر سنجیده می شود.
  • کمک فنرها در خودرو اهمیت بالایی دارند و در این مرحله سلامت آنها بررسی می شود.
  • دقت و سلامت ترمز های اصلی و دستی از مسائل مهمی است که در معاینه فنی حساسیت بالایی روی آن وجود دارد.
  • مرحله آخر از خان معاینه فنی سیستم تعلیق خودرو بررسی می شود.

اگر خودرو شما تمام این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد برچسب معاینه فنی و گواهی با اعتبار یکساله صادر می شود.

اگر خودرو در معاینه فنی رد شد چه باید کرد؟

در صورتی که خودرو مشکل داشته باشد و تایید نشود نواقص آن در یک برگه ذکر می شود و راننده تا ۱۵ روز فرصت دارد عیب ها را برطرف کند و به همان مرکز معاینه فنی مراجعه کند تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

هزینه معاینه فنی چقدر است؟

نرخ معاینه فنی خودروها بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ 22/3/1398 به شرح ذیل اعلام شد:

نوع خودرو

هزینه

سبک

۳۷ هزار تومان

دوگانه سوز

۵۹ هزار تومان

سنگین و نیمه سنگین(گازوئیلی)

۵۷ هزار تومان

سنگین و نیمه سنگین(گازسوز)

۷۹ هزار تومان

نوبت دهی آنلاین در مراکز معاینه فنی

در حال حاضر امکان نوبت گیری آنلاین مراکز معاینه فنی در شهر تهران فراهم است. برای دریافت آنلاین نوبت به نشانی inspection.tehran.ir مراجعه کنید.

مراکز معاینه فنی خودروهای سبک در تهران

  • مرکز معاینه فنی بیهقی: میدان آرژانتین، پارک سوار بیهقی، ضلع شمال شرقی پارک سوار
  • مرکز معاینه سراج: میدان رسالت، خیابان فرجام، خیابان سراج، جنب پمپ گاز
  • مرکز معاینه فنی الغدیر: یافت آبادبلوارالغدیر، روبروی بیمارستان شهـدای یافت آباد
  • مرکز معاینه فنی شقایق: آزادگان، بالاتر از میدان میوه و تره بار مرکزی، بلوار شقایق
  • مرکز معاینه فنی نیایش: بزرگراه همت، بلوار اشرفی اصفهانی، بعد از بزرگراه نیایش، خیابان یکم
  • مرکز مکانیزه معاینه فنی آبشناسان: تقاطع بزرگراه ایرانپارس و بلوار شاهین شمالی
  • مرکز مکانیزه معاینه فنی شهید چمران: خیابان شهید رجایی، بالاتر از پل شهید آوینی، جنب مرکز خرید و فروش خیابان معاینه فنی خودرو
  • مرکز مکانیزه معاینه فنی دماوند: بعد از سه راه تهرانپارس، بعد از ساختمان ایر تویا، روبه روی بیمه ایران
  • مرکز مکانیزه معاینه فنی خاوران: جاده خاوران، بزرگراه امام رضا(ع)، کیلومتر ۱۲، بعد از خاورشهر، مقابل مرکز تعویض پلاک خودرو
  • مرکز معاینه فنی خودروی امام رضا(ع(:جاده خاوران، سه راه افسریه، بزرگراه امام رضا (ع) یک کیلومتر بعد از سه راه سیمان
  • مرکز معاینه فنی ابوذر: جاده قدیم، کرج کیلومتر۱۳، نرسیده به چهار راه ایران خودرو
  • مرکز معاینه فنی خودروهای ایرتویا: سه راه تهرانپارس ابتدای جاده دماوند بین سازمان آب و اتحاد کوچه ظهیری شرکت تویوتا
  • مرکز معاینه فنی ایران خودرو: کیلومتر ۲۰ جاده قدیم تهران کرج

معاینه فنی و چند نکته که باید بدانید!

  • در صورت نداشتن معاینه فنی امکان خرید طرح ترافیک وجود ندارد.
  • خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت می کنند از تخفیف ۲۰ درصدی طرح ترافیک و زوج و فرد برخوردار می شوند.
  • با ارسال عدد ۱ به ۲۰۰۰۱۱۲ می توانید از مدت زمان انتظار در صف مراکز معاینه فنی اطلاع پیدا کنید.

توجه داشته باشید که معاینه فنی برای خودروهایی که بیش از ۴ سال سن دارند الزامی است و انجام آن می تواند از تصادفات بسیاری جلوگیری کند. همچنین با رفع ایرادات خودرو می توان به سلامتی محیط زیست و زمین کمک کرد.

افزایش 40 درصدی نرخ معاینه فنی خودروها

به تازگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و شورای رقابت از پیشنهاد افزایش 40 درصدی نرخ معاینه فنی خبر داده است. سازمان حمایت اعلام کرده است که این پیشنهاد به وزارت کشور اعلام شده و نتیجه آن طی روزهای آینده نهایی می شود، اما احتمال افزایش نرخ بین 30 تا 40 درصد قطعی خواهد بود.

معاینه فنی خودروها تا پایان تعطیلات دو هفته ای کرونا قانونی است

سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران گفت: اگر مهلت معاینه فنی خودروها در تعطیلات دو هفته ای تمام شود جای نگرانی نیست و پیش بینی های لازم برای این خودروها انجام شده است. افراد می توانند بیمه خودرو را با استفاده از نرم افزارها و به صورت غیر حضوری تمدید کنند.بی توجهی به بیمه خودرو در این دو هفته پذیرفتنی نیست.

تعرفه معاینه فنی خودروهای سنگین اعلام شد

معاون اول رییس جمهور تعرفه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین را به وزارتخانه های راه و کشور ابلاغ کرد. تعرفه معاینه فنی خودروهای سنگین گازوئیلی ۷۱ هزار و ۶۰۰ و خودروهای دوگانه سوز ۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است.

پلیس با ماشین های دودزا برخورد می کند

رییس پلیس راهور از برخورد با کامیون ها و خودروهای فاقد معاینه فنی خبر داد.
سردار محمد حسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس و دوربین ها جریمه می شوند.
وی افزود: گاهی ممکن است خودرویی معاینه فنی داشته باشد اما به دلیل مشکلات فنی دودزا باشد که این خودروها نیز اعمال قانون می شوند.
حمیدی درباره تردد کامیون ها گفت: ساعت تردد کامیون ها از ۲۲ تا ۶ بامداد است و در طول روز فقط با مجوز با تردد آنها موافقت می شود که در صورت دودزا بودن و نداشتن معاینه فنی، جریمه می شوند.

S) است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (525 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (165 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (31 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!