ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز درباره ضربان قلب جنین در بارداری

  چهارشنبه، 20 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
همه چیز درباره ضربان قلب جنین در بارداری
اگر ضربان قلب جنین را به درستی می‌شنوید و ضربان قلب نرمال است به این معنی است که او ضربان قلب سالمی دارد و این نشانه‌ای است که او به درستی در حال رشد است. اگر ضربان قلب جنین را در هفته 7 یا هفته 8 بارداری بشنوید، همچنین نشان می‌دهد که وی طبق برنامه در حال رشد است و از سلامت کامل برخوردار است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، شنیدن ضربان قلب جنین در بارداری می تواند یک تجربه هیجان انگیز برای والدین باشد. این یکی از آن لحظاتی است که یک زوج مشتاقانه منتظر آن هستند. اگر باردار هستید بدون تردید مشتاق شنیدن ضربان قلب جنین نیز خواهید بود. ضربان قلب سالم جنین به این معنی است که جنین دقیقا همانطور که انتظار دارید، در حال رشد است. در ادامه درباره شنیدن ضربان قلب جنین بیشتر می خوانید.

چه زمانی می توان صدای قلب جنین را شنید؟

در حین بارداری، در اولین سونوگرافی، صدای قلب جنین را در هفته 6 بارداری می توانید بشنوید. با انجام سونوگرافی واژینال قلب جنین شما قابل تشخیص است. پزشک شما همچنین می تواند با سونوگرافی داپلر به تشخیص ضربان قلب جنین برسد. اما برخی اوقات ممکن است حدود هفته 6 بارداری نتوانید صدای قلب جنین را بشنوید و شاید لازم باشد تا هفته 10 تا 12 بارداری صبر کنید تا یک ضربان قلب سالم را بشنوید.

ضربان قلب جنین چطور محاسبه می شود؟

روش محاسبه ضربان قلب جنین ساده است. باید تعداد ضربان قلب را در 15 ثانیه بشمارید و آن را ضرب در 4 کنید. این تعداد ضربان قلب را در یک دقیقه یا 60 ثانیه به شما نشان می دهد. همچنین می توانید ضربان قلب را 10 یا 20 ثانیه بشمارید و به ترتیب به 6 یا 3 ضرب کنید تا به مدت 60 ثانیه برسید. بیشتر بخوانید: تعیین جنسیت از روی ضربان قلب جنین امکان پذیر است؟

میزان عادی ضربان قلب جنین چقدر است؟

ضربان قلب طبیعی جنین بین 120 تا 160 ضربان در دقیقه است. اما این ممکن است مطابق با حرکت جنین، متفاوت باشد. ضربان قلب کودک ممکن است در طول روز نوسان داشته باشد و حتی تا 180 یا 190 افزایش پیدا کند. این برای نوزادان طبیعی است. با این حال، در صورت نگرانی از ضربان قلب کودک، می توانید برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

صدای ضربان قلب جنین چطور است؟

بیشتر خانم ها می گویند ضربان قلب جنین مانند صدای گالوپ اسب است. ضربان قلب جنین بسیار سریع است و اگر کسی از مانتیور استفاده کند می تواند شمارش آن راحت تر باشد. اگر می خواهید در خانه مانیتورینگ انجام دهید ممکن است ضدای تند و تیزی را هم بشنوید. با این حال این صدای خون است که از طریق رگ های رحمی جاری می شود.

ضربان قلب سالم جنین چگونه است؟

اگر ضربان قلب جنین را به درستی می شنوید و ضربان قلب نرمال است به این معنی است که او ضربان قلب سالمی دارد و این نشانه ای است که او به درستی در حال رشد است. اگر ضربان قلب جنین را در هفته 7 یا هفته 8 بارداری بشنوید، همچنین نشان می دهد که وی طبق برنامه در حال رشد است و از سلامت کامل برخوردار است. ضربان قلب سالم جنین همچنین احتمال سقط جنین را کاهش می دهد.

راه های مختلف برای شنیدن ضربان قلب جنین در بارداری

ضربان قلب جنین را می توان با کمک ابزارها و برنامه های مختلف شنید. برخی از این راه ها عبارتند از:

استتوسکوپ: یکی از ساده ترین راه های گوش دادن به ضربان قلب کودک، استفاده از استتوسکوپ است. یک استتوسکوپ با کیفیت خوب می تواند به شما در شنیدن ضربان قلب جنین در حدود هفته 18 تا 20 بارداری کمک کند. تقریبا در این زمان ضربان قلب جنین به اندازه کافی قوی خواهد بود که بتوانید با استتوسکوپ بشنوید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که استتوسکوپ را روی شکم خود قرار دهید و آن را به آرامی حرکت دهید تا اینکه ضربان قلب قووی را بشنوید. در ضمن برای امتحان کردن این روش باید صبور باشید. اگر ضربان قلب جنین به اندازه کافی قوی نباشد، ممکن است به اندازه کافی قوی نباشد.

اپ موبایل: این فناوری باعص شده است که والدین راحتتر ضربان قلب جنین را گوش دهند. اکنون صدها برنامه در دسترس است که می توانید در تلفن هوشمند خود دانلود کنید و این امکان را برای شما فراهم می کند که ضربان قلب جنین را بشنوید. برخی از برنامه ها گزینه ضبط ضربان قلب را نیز ارائه می دهند. می توانید ضربان قلب جنین را ضبط کرده و آن را برای خانواده یا دوستان تان پخش کنید. هنگامی که ضربان قلب جنین قوی تر است در مراحل بعدی بارداری برنامه ها قابل اطمینان تر هستند. با این حال، برخی از والدین از این روش اجتناب می کنند زیرا اشعه تلفن همراه می تواند برای سلامت جنین مضر باشد.

مانیتور جنین: حتی می توانید یک مانیتور ضربان قلب جنین خریداری کنید تا به ضربان قلب او در خانه گوش دهید. شما می توانید یکی از انواع ارزان قیمت را انتخاب کنید تا بتوانید بین قرارهای معاینه پزشکی نیز در خانه صدای قلب جنین را بشنوید. با وجود این تا پنجمین ماه بارداری شما قادر به ضربان قلب نخواهید بود زیرا این مانیتورها به اندازه دستگاه های مورد استفاده پزشکان قوی نیستند. قبل از خرید مانیتور ضربان قلب جنین برای استفاده در خانه می توانید با پزشک مشورت کنید.

داپلر جنین: پزشک ممکن است از یک داپلر جنین برای تشخیص ضربان قلب در هنگام معاینه منظم استفاده کند. این دستگاه از یک پروب کوچک است که پزشک روی شکم شما قرار می دهد و پس از تشخیص ضربان قلب، ضربان قلب را با استفاده از امواج صوتی تقویت می کند. این روند کاملا بدون درد است. داپلر می تواند ضربان قلب جنین در رحم را در اوایل هفته 9 یا 10 بارداری تشخیص دهد. با این حال حتی ممکن است در برخی موارد تا هفته 12 بارداری طول بکشد.

سونوگرافی: پزشک شما ممکن است یک سونوگرافی اولیه تعیین کند تا به شما کمک کند ضربان قلب جنین را در هفته هشتم بارداری بشنوید. این کار معمولا در صورت داشتن بارداری پرخطر انجام می شود تا عوارض زودهنگام تشخیص داده شده و براساس آن درمان انجام شود.

آیا استرس می تواند ضربان قلب جنین را تحت تاثیر قرار دهد؟

مطالعات نشان داده است که استرس و اضطراب می تواند منجر به تغییر در ضربان قلب و فشار خون مادر باردار شود که به نوبه خود می تواند بر ضربان قلب جنین اثر بگذارد. همچنین مطالعاتی صورت گرفته است که استرس را با کمبود وزن هنگام تولد نوزاد و تولد زودرس در نوزادان مرتبط می کند. استرس در دوران بارداری همچنین ممکن است تاثیر ماندگاری بر عملکرد و رشد شناختی جنین در اواخر زندگی داشته باشد.

بسیاری از زنان باردار در دوران بارداری دچار استرس می شوند. آنها دائما از رشد جنین و نتیجه بارداری به عنوان یک عامل استرس زا یاد می کنند. غالبا این مادران با نظارت بر ضربان قلب و سلامتی جنین با استفاده از داپلرهای جنین می توانند بر این استرس غلبه کنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (110 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (82 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (41 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (35 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (26 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی!
تیتر امروز   
محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...