همه ی آنچه که در مورد مسجد جامع ارومیه باید بدانید!

  شنبه، 16 مهر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه ی آنچه که در مورد مسجد جامع ارومیه باید بدانید!
مسجد جامع ارومیه یک اثر تاریخی که با شکوه فراوان در مجاورت بازار ارومیه قرار دارد، متعلق به سده هفتم هجری قمری (مربوط به ایلخانان) است. محراب این مسجد از نظر گچبری یکی از زیباترین آثار هنر معماری دوران مغول می‌باشد. موقعیت این مسجد در بازار طوری قرار دارد که از سه طرف به معابر عمومی متصل می‌شود.

مسجد جامع ارومیه در مجاورت بازار ارومیه قرار دارد و متعلق به سده هفتم هجری قمری و دوره ی ایلخانان است. موقعیت این مسجد در بازار به گونه ای است که از سه طرف به معابر عمومی متصل می شود. شبستان مسجد قدیمی ترین بخش آن به حساب می آید و با قدمتی که به دوره سلجوقی بازمی گردد، طبق نظر کارشناسان، هسته اولیه شکل گیری مسجد بوده است. محراب این مسجد نیز از نظر گچبری یکی از زیباترین آثار هنر معماری دوران مغول به شمار می رود که از تزیینات آن می توان به نقوش هندسی زیبا، کتیبه ای به خط کوفی، طاق نماها و تاج اشاره کرد. این اثر در ردیف جاهای دیدنی ارومیه قرار دارد و در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴، با شماره ثبت ۲۴۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شبستان قدیمی ترین بخش این مسجد اسست و به نظر کارشناسان هسته اولیه مسجد را تشکیل می دهد و احتمالا در اواخر دوره سلجوقی ساخته شده است. یکی از زیباترین بخش های این مسجد بدون شک محراب آن است. محراب این مسجد قریب به هشت متر ارفاع و 6 متر عرض داشته و با گچبری های بسیار نفیس خود یکی از زیباترین یادگارهای به جا مانده از دوره ایلخانی است. در قسمت انتهایی محراب دو ستون گچبری شده به چشم می خورد که کتیبه ای در میان آن ها قرار دارد. این کتیبه که به خط رقاع کتابت شده است . بر طبق این کتیبه استاد عبدالمومن تبریزی به سال 676 هجری قمری این شاهکار گچ بری را خلق کرده است.

مسجد جامع ارومیه

این محراب که در واقع یکی از بیست و سه محراب گچ بری شده دوره ایلخانی است بر روی محرابی ساخته شده است که در دوره سلجوقیان در این مسجد وجود داشته است. نقش های هندسی زیبا و کتیبه ای به خط زیبای کوفی نیز دور تا دور محراب را قاب گرفته است. محراب با طاق نماها و یک تاج در انتها آراسته شده است که طاق نعلی شکل آن مشخصه بارز دوره ایلخانی است. گچبری های این محراب یکی از باشکوهترین نمونه های گچبری دوره ایلخانی است. پلان مربعی شبستان در انتها با گوشه سازی های صورت گرفته به هشت ضلع و بعد به 16 ضلع و در نهایت به گنبدی داره شکل منتهی شده است. یکی دیگر از بخش های مسجد چهل ستون آن است که بعد از ساخت شبستان ساخته شده است.

چهل ستون دومین بخش مسجد از لحاظ قدمت است و شامل 18 ستون در دو ردیف نه تایی است. شبستان 46 متر طول و 13 متر عرض دارد و احتمالا متعلق به دوره ایلخانی است. سقف این قسمت با سی طاق گنبدی آجری پوشیده شده است. این قسمت در دوره صفویه نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد شبستان دیگری نیز داشته که در گذر سال ها تخریب شده است. در اطراف صحن مسجد حجره هایی قرار دارد که بنابر کتیبه موجود در مسجد در دوره زندیه و توسط فردی با نام رضا قلی خان که سمت حکمرانی ارومیه را برعهده داشته است در سال 1184 هجری قمری ساخته شده است. علاوه بر این بخش ها بخش های جدیدتری نیز به مسجد اضافه شده است که متعلق به قرون اخیر است.

مسجد جامع ارومیه

ویژگی های مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه در محدوده بازار قدیمی ارومیه است. می توان از مسیرهای مختلفی به آن دسترسی داشت. نزدیک بودن به بازار ارومیه و همچنین نزدیکی به دیگر بخش های توریستی و فرهنگی ارومیه، باعث شده است که این مسجد هرساله پذیرای گردشگران زیادی باشد. شما به راحتی می توانید از خیابان های امام، بعثت ۲، شهید باکری و شهید منتظری به این مسجد زیبا دسترسی داشته باشید. این مسجد یک ورودی از سمت داخل بازار ارومیه دارد، از سمت فضای بیرون نیز مسجد به سه معبر پیاده رو دسترسی مستقیم دارد. مسجد جامع ارومیه به دلیل اینکه در دوره های مختلف بازسازی شده است، بخش ها و ویژگی های مختلفی را در خود جای داده است.این بخش ها عبارت اند از:

شبستان گنبد دار قدیمی

هسته اصلی و اولیه این مسجد شبستان گنبد دار قدیمی آن است و نمونه ای از یک معماری اصیل اسلامی است. این گنبد با توجه به سبک معماری مربوط به دوره سلجوقیان است. این شبستان در دوره سلجوقی بنانهاده شده است، اما در دوره ایلخانی مرمت و بازسازی شده است. با توجه به اینکه شبستان در حالت عادی مربعی شکل است. در طبقه دیگر گوشه های آن به نحوی کارشده است که شبیه به محراب های هشت ضلعی شود. سپس این هشت ضلعی در طبقات بعدی تبدیل به ۱۶ ضلعی شده و درنهایت طبقات بالاتر تبدیل به گنبد اصلی شبستان شده است. این سبک معماری مربوط به دوره ایلخانی است و به احتمال زیاد در هنگام مرمت مسجد به این شکل درآمده است.

محراب تاریخی مسجد

شاید بتوان گفت که زیباترین بخش مسجد جامع ارومیه محراب آن است. این محراب که گچ بری شده با خطوط کوفی مربوط به دوره ایلخانی است. این محراب تقریباً ۸ متر ارتفاع داشته و ۶ متر نیز عرض آن است. نکته قابل توجه در این محراب وجود دو ستون در انتهای آن است که کتیبه هایی روی آن نسب شده است. این کتیبه ها به سال ۶۷۶ هجری قمری تعلق داشته . بر اساس نوشته های روی کتیبه سازنده آن استاد عبدالمومن تبریزی است. این شاهکاری گچ بری شده یکی از زیباترین کتیبه های گچ بری شده در ایران است که در آن از خط رقاع (خط رقعه معروف ترین سبک خطاطی در بین اعراب) برای نوشته ها استفاده شده است.

محراب کنونی مسجد بر روی محراب قدیمی آن قرارگرفته است. محراب قدیمی مربوط به دوره سلجوقی است. در محراب دوره سلجوقی از خطوط کوفی در دورتادور محراب استفاده شده است.

چهل ستون متصل به شبستان گنبد دار

طبق بررسی های انجام شده و اسناد بدست آمده، ساخت این چهل ستون در سال های بعد از ساخت بنای اصلی مسجد جامع آغازشده است. در طی مرمت های متمادی که در سال های گذشته بر روی بنا صورت گرفته اشیاء قدیمی مربوط به دوره ایلخانی کشف شده است. شواهد نشان می دهد که در دوره ایلخانی مسجد جامع ارومیه بزرگ تر و در اوج زیبایی خود قرار گرفته است. در طول چند قرن گذشته صدمات زیادی به این چهل ستون واردشده که آن ها چندین بار و در دوره های مختلف مرمت و بازسازی شده اند.

حجره های صحن مسجد

در دوران زندیه مسجد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در این دوره حجره هایی در صحن مسجد ساخته شد. این حجره ها بر اساس سنگ نوشته های که در آن ها به کار در سال ۱۱۸۴ هجری قمری بنا شده اند. نوع مواد و مصالح به کاررفته در این حجره ها نسبت به بخش اصلی و شبستان اصلی مسجد متفاوت است.

مسجدی تمام آجری

ویژگی جالب مسجد جامع ارومیه تمام آجری بودن آن است. نوع آجرهای بکار رفته در آن متفاوت است. آجرهای استفاده شده برای گنبد و شبستان با آجرهای استفاده شده برای بخش صحن مسجد از دو نوع کاملاً متفاوت هستند. نوع گچ بری و تزئینات به کاررفته در صحن و شبستان مسجد بسیار زیبا است. به نحوی که گردشگران را به مناجات در این مکان مذهبی وادار می کند.

امکانات رفاهی اطراف مسجد جامع

مسجد جامع ارومیه دارای سه ورودی اصلی است. یک ورودی فرعی نیز از سمت بازار قدیمی ارومیه دارد. ورودی ها به حیاط و صحن مسجد راه پیدا می کنند. در بخش بیرونی مسجد نیز یک فضای سبز مناسب برای استراحت ایجادشده است. در اطراف مسجد و در فضای بیرونی، چندین محل به عنوان پارکینگ خودرو در نظر گرفته شده که مشکلی برای پارک کردن وسیله نقلیه وجود نداشته باشند.

سرویس بهداشتی مناسب در فضای سبز بیرونی مسجد قرار دارد. شما می توانید به راحتی بعد از بازدید از مسجد به سرعت خود را به بازار بزرگ و قدیمی ارومیه برسانید. در نزدیک مسجد نیز کافه، رستوران، فست فود و حتی داروخانه و درمانگاه نیز وجود دارد.

مسجد جامع ارومیه

زمان بازدید و بهای ورودی مسجد جامع ارومیه

بازدید برای عموم از مسجد جامع ارومیه آزاد است اما برای بازدید باید ورودی پرداخت کنید. ورودی برای گردشگران خارجی کمی گران تر خواهد بود. بهای بلیط ورودی مسجد جامع ارومیه برای گردشگران داخلی ۳۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۲۰۰۰۰ تومان است. متأسفانه در سال های اخیر بخش هایی از مسجد تخریب شده است و روند بازسازی و مرمت مسجد به کندی انجام می شود. حتی ممکن است در روزهایی از سال مسجد به طور کامل روی گردشگران بسته باشد. اگر به شهر ارومیه سفر کردید حتماً سری به این مسجد تاریخی بزنید. مدت زمان لازم برای بازدید و بررسی از مسجد جامع ارومیه تقریباً در حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه است.

مسجدهای جامع ایران

از دیگر مساجد جامع ایران می توان به مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع یزد، مسجد جامع ورامین، مسجد جامع گلپایگان، مسجد جامع قائن، مسجد جامع فهرج، مسجد جامع نایین، مسجد جامع اردکان، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع عتیق شیراز، مسجد جامع کاشان و مسجد جامع ابرکوه اشاره کرد.

تلفن مسجد جامع ارومیه

برای بازدید از این مسجد تاریخی نیازی به هماهنگی نیست، اما در حال حاضر بعلت تعمیرات امکان بازدید از داخل آن میسر نیست(اردیبهشت ۹۹). از آنجایی که بخش هایی از این مسجد در دست تعمیر است، جهت اطلاع از آن می توانید با این مسجد تماس گرفته و از وضع روند پیشرفت مطلع شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (7 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (4 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان