هر آنچه باید در مورد هنر سوخته کاری بر روی چوب دانست

  جمعه، 20 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
هر آنچه باید در مورد هنر سوخته کاری بر روی چوب دانست
هنر سوخته کاری یا سوخت روی چوب یا سوخت نگار، همان طور که از نامش پیداست ، به معنای سوزاندن چوب با استفاده ازمفتول فلزی داغ و خلق اشکال ، بافت و خطوط جدید است. همچنین از این روش برای سوخت روی چرم نیز استفاده می شود.

سوخته نگاری چیست؟

پیروگرافی یا همان سوخته نگاری (Pyrography یا Pyrogravure) هنر تزئین چوب یا سایر مواد با علائم سوختگی ناشی از کاربرد کنترل شده یک شی داغ شده مانند پوکر(سیخ شومینه یا مفتول) است.همچنین به عنوان پوکرورک (pokerwork) و یا سوخته کاری روی چوب (wood burning) شناخته می شود. این اصطلاح به معنی “نگارش با آتش” می باشد که ازدو کلمه یونانی pur (آتش) و graphos (نگارش) است.

تاریخچه سوخت نگاری در ایران

سوخت نگاری در یونان باستان رواج یافته و به سراسر دنیا منتقل گردیده است، آثاری از سوخت نگاری در ایران توسط باستان شناسان کشف شده است که قدمت آن ها به هزاره پنجم پیش از میلاد برمی گردد. در ایران دوره صفویه سوخت نگاری به اوج خود رسید و هنرمندان ایرانی آثار زیبایی خلق نمودند که متاسفانه در دوره های دیگر فعالیت در حیطه هنر سوخت نگاری نادیده گرفته شد. با گذر زمان و وارد شدن ابزار آلاتی همچون هویه های برقی خوشبختانه هنرمندان ایرانی دوباره جان تازه ای به سوخته کاری بخشیدن و تا امروز آثار زیبایی خلق شده است.

ابزار سوخته نگاری

ابزار مورد نیاز سوخته نگاری با هزینه پایین قابل تهیه است و می توانید در کارگاه نجاری یا کارگاه خانگی خود، به انجام هنر سوخته نگاری بپردازید. به عبارتی سوخته کاری یا سوخته نگاری هنری کم هزینه است. فقط .کافی است ابزار سوخته نگاری را تهیه کنید و آثار هنری زیبایی خلق کنید. ابزار سوخت نگاری شامل هویه، چوب، سنباده، کاربن، یا زغال طراحی و طرح می باشد.

هویه سوخته نگاری

  • هویه هایی که از المنت(element) برای تولید حرارت استفاده می کنند.
  • هویه هایی که با استفاده از جریان مستقیم برق و آمپر بالا از سیم، نوک هویه را که به شکل سیم است، حرارت می دهند.

برای هنر سوخته نگاری علاوه بر دستگاه های مخصوص که منحصرا برای این کار تولید می شوند گاهی از هویه سوخته نگاری نیز استفاده می شود.

تصویر

سمباده

سمباده های مورد نیاز بستگی به چوب شما دارد. اگر چوب شما خوب برش خورده باشد و سطح نسبتا صافی داشته باشد می توانید سطح آن را با پوسته آب برای سوخت نگاری آماده کنید. پوسته آب ها شماره بندی دارد و هر چه شماره آن کمتر باشد سمباده زبر تری است.

برای سمباده زدن چوب باید حداقل سه مرحله سمباده کاری کنید. ابتدا با سمباده زبر به عنوان مثال پوسته آب شماره 120 چوب را سمباده بزنید. وقتی سطح چوب کاملا صاف شد با سمباده نرم تری به عنوان مثال پوسته آب شماره 400 کار را ادامه بدهید و در نهایت هم با سمباده نرم تری از شماره 800 به بالا سطح چوب را کاملا سیقلی کنید.

چوب، چرم، مقوا و کاغذ

اجرای سوخت نگاری روی اکثر چوب ها ممکن است اما چوب هایی هستند که زیبا تر می سوزند. به طور کلی به دلیل اینکه سوخت نگاری روی چوب از ایجاد طیف رنگ قهوه ای به وجود می آید بهتر است چوبی انتخاب شود که پس از سوختن رنگ قهوه ای به خوبی روی آن دیده شود. بنابراین تمرکز ما بر روی چوب هایی با رنگ روشن خواهد بود.

برخی از چوب ها مانند چوب کاج و توت با وجود رنگ روشن مناسب سوخت نیستند. رگه های موجود بر روی این چوب ها جنسی سخت تر از بافت چوب داشته و این امر باعث خواهد شد سوزاندن قسمت هایی از طرح که روی رگه های چوب است مشکل شود و رنگی که روی رگه ایجاد خواهد شد با رنگی که روی بافت خود چوب ایجاد خواهد شد، متفاوت است که موجب می شود کار یک دستی نداشته باشید.

چوب افرا یکی از بهترین چوب های موجود برای سوخت نگاری است. جنس این چوب نه آنقدر محکم است که به سختی بسوزد و نه آنقدر نرم که باعث فرورفتن هویه به داخل چوب و ایجاد فرورفتگی شود. از دیگر چوب های مناسب برای سوخت نگاری می توان چوب گلابی، نارنج، گردوی سفید و سپیدار را نام برد.

کاربن

برای انتقال طرح مرسوم ترین روش کاغذ کاربنی است که برای سوخته نگاری چوب بهتر است از کاغذ کاربنی زرد استفاده کنید که ردی از رنگ بر روی چوب باقی نماند و در صورت نیاز از کاغذ کاربن مشکی استفاده کنید اما قبل از استفاده با دستمال جوهر روی کاغذ را جمع نمایید تا بر روی چوب پخش نشود.

انواع روش های سوخته نگاری

  • سوخته کاری بوسیله ی هویه

در این روش می توانیم از ابزار های مشابهی مثل هویه های وات بالای لحیم کاری استفاده کنیم . البته مطمئنا کیفیت ابزار اصلی رو نخواهد داشت

  • سوخته کاری به وسیله ی شن داغ

وسایل خاصی نیاز نداشته و برای همه قابل استفاده هست . مسلما قابل حدس که با این روش نمیتوانیم مثل روش بالا خطوط دقیقی رسم کنیم ، ولی ابزار بسیار خوبی هست برای ایجاد سایه و گرادیانت های دلخواه . برای این روش ابتدا کمی شن رو شسته و خشک میکنیم ، بعد شن را در یک ظرف فلزی ریخته روی شعله میذاریم تا شن داغی داشته باشیم . بعد شن را بصورت کنترل شده با قاشق روی کار میریزیم .

  • سوخته کاری بوسیله شعله قابل کنترل

برای اینکار می توانید از فندک اتمی استفاده کنید. چون هم شعله ی قابل کنترلی دارد و هم قیمت ارزان.

کاربرد سوخته نگاری

با توجه به زیبایی هنر سوخته نگاری می توان از آن در ساخت ساز، لوازم دکوری، ظروف و مجسمه های تزیینی استفاده نمود. امروزه استفاده از لوازم دکوری و ظروف چوبی بسیار رایج گردیده است و هنرمندان با ترکیب هنرهای مختلف ایده های خود را پیاده می نمایند. برای مثال تولید سینی سرو، بشقاب، گلدان و ... برای پذیرایی یا به عنوان لوازم تزیینی طرفداران زیادی دارد که اتفافا در تولید این ظروف از یراق آلات آنتیک استفاده می شود که چوبینر در مدل های مختلف با رنگ بندی های متفاوت عرضه می کند. یک مورد دیگر ساخت زیورآلات تزیینی چوبی و رزین است که اگر با هنر سوخته نگاری تریکب شوند فوق العاده زیبا و جذاب می گردند.

مراحل انجام سوخت نگاری

برای آماده کردن سطح چوب ، ابتدا باید قطعه چوبی که می خواهید استفاده کنید انتخاب نمائید. سپس مقداری کاغذ سمباده نرم را برداشته و آن را در جهت بالا و پائین رگه چوب بکشید . بهتر است ابتدا از سنباده های درشت استفاده وبه تدریج سنباده های ریز تر به کارگرفته شود. برای این که چوب مورد نظر کاملاً سطحی صاف و صیقلی پیدا کند بعد از استفاده از سنباده بسیار ریز ، می توان تکه چرمی طبیعی را روی سطح چوب کشید. چرم ، هم مانند سنباده ای بسیار ریز عمل کرده و هم گرده های چوبی که بین منافذ چوب مانده است برداشته وسطحی کاملاً صیقلی رادر اختیار هنرمند قرارمی دهد.پس از صاف نمودن سطح چوب ، برای این که مطمئن شوید چوب در مدت زمان انجام سوخت ، تاب بر نمی دارد، به خصوص اگر ابعاد بزرگی داشته باشد انجام این مرحله ضروری است. برای این امرلازم است محلولی پنجاه پنجاه از سیلر و تینر فوری که به عنوان لایه محافظ عمل می کند را با قلم مو به اطراف وپشت چوب آغشته نمود وتنها قسمت اصلی را دست نخورده باقی گذاشت تا پس از اتمام کار روی آن را لایه محافظ کشید.حال برای انتقال طرح ازروش سنتی یعنی از کاغذ کربن استفاده می شود . هنگام انتقال طرح نباید سخت قلم را فشار داد، زیرا باعث فرو رفتگی در چوب شده وحرکت هویه روی چوب را سخت ونوک هویه را منحرف می کند. بهتر است چوب های نرم تر نقطه نقطه علامت گذاری شوند تا آسیب کمتری ببیند.اگراز قلم رنگی استفاده شود ، الگو را بهتر نشان می دهد و آسان تر می توان آنچه را که تاکنون انجام شده است مشاهده نمود. "فراموش نکنید که کاغذ کربن رنگی ( یعنی سفید یا زرد ) برای کار کردن روی چوب هایی مانند گردو و سایر گونه های تیره مناسب است قبل از شروع سوخت می توان از یک قطعه چوب هم جنس به عنوان تخته تمرینی استفاده نمود. یک قطعه چوب برداشته و شش مربع روی آن رسم کنید. ابتدا از کم ترین درجه دستگاه استفاده کرده وبه تدریج درجه را مطابق نیاز بالا ببرید ، طوری که آخرین مربع تیره ترین مربع باشد. در این روش تمرینی بر خلاف استفاده از مداد ، هیچ نیازی به فشار آوردن به نوک هویه نیست. بعد از اتمام سوخت نگاری استفاده از لایه محافظ ضروری است ، که بنا به سلیقه هنرمند از اسپری مات (سیلر) یا براق (کیلر) می توان استفاده نمود. در گذشته درروش سنتی ، از لاک الکل جهت روکش نهایی استفاده می شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان