حقایق جالبی که در مورد شرکت آمازون نمی دانید!

  شنبه، 27 آذر 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
حقایق جالبی که در مورد شرکت آمازون نمی دانید!
آمازون یکی از بزرگترین بازارهای تجارت الکترونیک در جهان است. امروزه آمازون پلتفرمی است که کارآفرینان جدید می‌توانند با استفاده از آن، میلیون‌ها محصول را به صورت آنلاین به فروش برسانند. آمازون اغلب با عنوان “فروشگاه همه‌کاره” شناخته می‌شود، یعنی هر چیزی که فکر می‌کنید می توانید در آمازون خریداری کنید!در اینجا تاریخچه تاسیس آمازون را بیان خواهیم کرد.

شرکت آمازون بزرگ ترین شرکت خرده فروشی مبتنی بر اینترنت در سراسر جهان است که فعالیتش را به عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد و مدتی بعد محصولات دیگری مانند سی دی، دی وی دی، نرم افزار، کتاب های الکترونیکی، مبلمان، غذا و اسباب بازی را به محصول اول یعنی کتاب افزود. این شرکت روزبه روز محصولات بیشتری را در سایت خود عرضه کرد تا جایی که امروز شما می توانید هر چیزی را که فکرش بکنید از آمازون بخرید. اما آمازون چگونه شکل گرفت؟

آغاز فعالیت شرکت آمازون

در دهه 90 میلادی و پس از گسترش استفاده از اینترنت در کسب و کارها و فروش محصولات آنلاین بود که جف بزوس (jeff-bezos) شغلش را در یکی از شرکت های وال استریت ترک کرد تا کسب و کار خود را راه بیندازد. جف پس از خواندن مقاله ای که در آن رشد 2300 درصدی سالانه اینترنت را پیش بینی کرده بود، لیستی از 20 محصولی که از طریق اینترنت می تواست آن ها را بفروشد، تهیه کرد و بعد لیست خود را به پنج محصول محدود کرد: CD (لوح فشرده)، سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتری، ویدیو و کتاب.
کتاب، انتخاب اول جف بزوس بود؛ چراکه از نظر او در آن زمان تقاضای زیادی برای ادبیات در بازار جهانی و خرید کتاب با قیمت کم تر وجود داشت. این شد که در سال 1995 فعالیت شرکت به عنوان یک کتاب فروشی آنلاین و با دسترسی به عمده فروشیِ کتاب اینگرام آغاز شد. پس از گذشت تنها چهار ماه از آغاز فعالیت، آمازون به یک وب سایت بزرگ و محبوب تبدیل شد و از 50 ایالت در آمریکا و 45 کشور دیگر سفارش می گرفت. یکی از تفاوت های آمازون با رقبایش مثل Barnes & noble این بود که انبار آمازون که در واقع گاراژ خانه جف بزوس بود در نهایت ظرفیت نگهداری 2000 کتاب را داشت ولی او طوری برنامه ریزی کرده بود که بیش تر سفارش ها مستقیم از توزیع کننده و عمده فروش به دست مشتری می رسید.

شرکت آمازون

جف بزوس (jeff-bezos)

جفری پرستون بِزوس (Jeffrey Preston Bezos) زادهٔ ۱۲ ژانویهٔ ۱۹۶۴ است. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه پرینستون در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق، در چندین جای مختلف از جمله یک استارتاپ مخابراتی و یک شرکت بانکی کار کرد. در سال 1994، بزوس در صندوق ریسک D.E.Shaw سرمایه گذاری کرد. او به سرعت پله های ترقی را طی کرد و پس از چهار سال نایب رئیس شد. در آنجا، بزوس مسئول تحقیق در مورد فرصت های تجاری جدید در اینترنت بود که در آن زمان به شدت در حال گسترش بود. وقتی بزوس لیستی از 20 محصول که می توانستند به صورت آنلاین بفروش برسند را پیشنهاد کرد، آن ها شدیدا مخالفت کردند و باعث دلسردی او شدند. در این زمان بود که بزوس تصمیم گرفت از آنجا بیرون بیاید و به تنهایی کار کند. او میگوید: “می دانستم اگر این کار را نکنم پشیمان خواهم شد، کاری که فکر می کردم ممکن است یک رویداد انقلابی در اینترنت باشد. وقتی اینطور به این موضوع فکر کردم … تصمیم گیری برایم فوق العاده آسان بود.”

او صاحب رسانه، کارآفرین و سرمایه گذار اهل آمریکا در زمینهٔ اینترنت، و نیز مدیرعامل و مؤسس شرکت آمازون، بزرگترین شرکت خرده فروشی آنلاین در جهان است. در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۸، بیزوس با ۱۱۲ میلیارد دلار دارایی ثبت شده، از بیل گیتس پیشی گرفت و به عنوان دومین فرد ثروتمند جهان شناخته شد. فوربز در ۲۶ اگوست ۲۰۲۰ اعلام کرد: بزوس پس از ایلان ماسک با ۲۰۵ میلیارد دلار ثروت به نخستین فردی تبدیل شد که بالای ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت در اختیار دارد. او با بنیان گذاری وبگاه «آمازون دات کام»، نقش کلیدی در زمینهٔ رشد تجارت الکترونیک ایفا کرد. بزوس در اوت ۲۰۱۳ روزنامه واشینگتن پست را خریداری کرد. همچنین گفته شده که او در مسیر تبدیل شدن به ثروتمندترین فرد در تاریخ معاصر جهان است. وی ۱۰ میلیارد دلار از ثروت خود را صرف تغییرات اقلیمی کرد. همچنین وی اولین فردی است با موشک خصوصی به فضا سفر کرده که هزینه تمام این عملیات را خود پرداخت کرد.

جف بزوس

مشتری مداری؛ راز موفقیت آمازون

آمازون به عنوان پیشتاز تجارت الکترونیک تلاش می کرد برای خرید آنلاین، به استاندارد بالایی دست یابد؛ چیزی که تا آن زمان اتفاق نیفتاده بود. آمازون تنها به دنبال سود نبود و مشتری برایش بسیار مهم بود و شاید همین موضوع باعث شد تا این وب سایت تا قبل از سال 1997 یک و نیم میلیون عنوان کتاب بفروشد. قیمت ها در وب سایت آمازون با تخفیف همراه بود و قیمت آن برای مشتری پائین تر از بازار می شد. در وب سایت بخشی هم برای مشاوره وجود داشت تا مشتریان بتوانند برای انتخاب کتاب مشورت کنند. آمازون هم بر اساس تاریخچه خرید مشتری، کتاب های نزدیک به سلیقه اش را به او پیشنهاد می داد.
آمازون گاهی همراه سفارش ها، هدیه های کوچک تری هم می فرستاد یا با استفاده از ایمیل مارکتینگ که در آن زمان چندان رایج نبود، عنوان های تازه در فروشگاهش را به مشتری اطلاع می داد. امکان نظردهی هم در صفحه محصولات آمازون وجود داشت تا مشتریان برای هر محصول، نظر خود را بنویسند و یا بحث کنند تا دیگر مشتریان از آن ها بهره ببرند.

چرا آمازون نامگذاری شد؟

جف بزوس شرکت خود را در ۵ جولای ۱۹۹۴ با نام “Cadabra” ثبت کرد ولی یک سال بعد و زمانی که یک وکیل نام شرکت را به اشتباه Cadaver به معنای “جسد” تلفظ کرد، نام آن را به آمازون تغییر داد. او در سپتامبر ۱۹۹۴ آدرس اینترنتی Relentless.com به معنای “بی رحم” را خریداری کرد و قصد داشت تا فروشگاه آنلاین خود را با این آدرس اینترنتی عمومی کند. اما دوستانش به او گفتند که این نام کمی شیطانی به نظر می رسد و بهتر است نام آن را تغییر دهد. جف بزوس برای انتخاب یک نام مناسب برای شرکت خود که با حرف A آغاز شود؛ در فرهنگ لغت جستجو کرد و تحت تأثیر نام آمازون قرار گرفت. به این دلیل که در فرهنگ لغت از جنگل های آمازون به عنوان مکانی عجیب و غریب و متفاوت نام برده شده است و این دقیقاً همان توصیفی بود که جف بزوس از آینده کسب و کار خود داشت. لوگوی برند آمازون هم در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۲۰۰۰ طراحی شد. یک فلش از حرف A به حرف Z به صورت لبخند در لوگوی آمازون دو مفهوم را منتقل می کند: از a تا z، یعنی همه چیز در این سایت پیدا می شود و لبخندی که از رضایت مشتری حکایت دارد.

کادابرا

تامین کالا در یک گاراژ انجام می شد؟!

جف بزوس مدیریت Amazon.com را مستقیماً از گاراژ خود در سیاتل آغاز کرد. اما با این وجود، تاریخ آمازون شروع خروشانی داشت که فراتر از هر استارتاپ نوپای دیگری بود بطوریکه طی 30 روز ، آمازون هفته ای 20000 دلار فروش داشت و فقط در چند ماه، آمازون از همه ایالت های آمریکا باضافه 45 کشور دیگر مشتری داشت و پس از گذشت 1 سال، بزوس 250 کارمند استخدام کرد. اگرچه آمازون به صورت گلوله برفی پیشرفت می کرد، برای تامین تقاضای بیشتر به سرمایه اضافی نیاز داشت. بنابراین، در سال 1997، بزوس تصمیم گرفت سهام IPO آمازون را تنها با 18.00 دلار برای هر سهم عرضه کند. هرکس موفق به گرفتن این سهام میشد مانند این بود که روی یک دسته پول نقد نشسته باشد. به گفته Investopedia، مقدار 10،000 دلار سرمایه گذاری در آن روز تا ماه مه 2020 به بیش از 12 میلیون دلار خواهد رسید. آمازون 54 میلیون دلار جمع آوری کرد که این بودجه برای گسترش Amazon.com به عنوان فروشنده پیشرو در فروش آنلاین کتاب در زمان خود اختصاص یافت.

محل شروع به کار برندهای معتبر

تبدیل آمازون به فروشگاه همه کاره

آمازونی که امروز می شناسید بیش از یک کتابفروشی آنلاین پیشرو است. بلکه یک فروشگاه آنلاین پیشرو برای هر چیزی که فکر می کنید است! اگر امروز به وبسایت آن ها بروید، می توانید لوازم جانبی حیوانات خانگی، لباس و ترامپولین خریداری کنید. پس از جذب Market Whole Foods که یک فروشگاه زنجیره ای غذا در آمریکاست، حتی می توانید مواد غذایی خود را نیز بصورت آنلاین سفارش دهید. این تغییر کاملا آهسته بود. در سال 1998، آمازون اعلام کرد که می خواهد علاوه بر کتاب، فروش آیتم های دیگری را نیز انجام دهد. آن ها ابتدا، شروع به فروش بازی های رایانه ای و موسیقی کردند و ظرف چند سال، دسته بندی محصولات آمازون شامل نرم افزارهای رایانه ای، اسباب بازی ها و بازی های ویدئویی شد. رشد سریع آمازون توجه زیادی جلب کرد. مجله TIME، جف بزوس را به عنوان شخص سال 2019 معرفی کرد. چهره جف بزوس بر روی جلد مجله تایم باعث شد سخنرانی های عمومی انجام دهد که آن هم تبلیغات بیشتری برای Amazon.com ایجاد کرد.

انبار آمازون

آمازون فقط دسته بندی محصولات خود را گسترش نداد!

آمازون کاری فراتر از افزایش دسته بندی محصولات کرد. بزوس خرید و راه اندازی شرکت های فرعی را نیز آغاز کرد. پس از دستیابی به سودآوری عظیم در چند سال ، بزوس سرمایه گذاری زیادی بر روی رایانه ها و سرورها برای اجرای عملیات تجاری خود انجام داد و در نهایت به یک ایده عالی رسید. اینکه آن ها از سیستم های رایانه ای خود برای کمک به شرکت های دیگر برای راه اندازی تجارت خود استفاده کنند.

در سال 2006 آمازون شروع به ارائه خدمات وب آمازون (AWS) کزد. AWS یک شرکت کامپیوتری ابری است که وبسایت هایی را برای مشتریان و شرکت های تجاری، میزبانی می کند. اگر شما یک کارآفرین با ایده تجاری موفق هستید، به یک فضای آنلاین نیاز دارید و باید سایت خود را روی یک سرور، میزبانی کنید. AWS این امکان را به شما می دهد که سرورها را بر اساس نیازهای تجاری منحصر به فرد خود اجاره کنید. این راهی مقرون به صرفه برای صاحبان مشاغل کوچک برای اجرای وبسایت هایی در مقیاس بزرگ است. AWS برای صاحبان مشاغلی غیر از مشاغل کوچک هم خدمات ارائه می کند. شرکت های بزرگ شناخته شده ای که احتمالاً با آن ها آشنا هستید نیز از AWS استفاده می کنند:

  • Netflix
  • Pinterest
  • Twitch
  • Linkedin
  • Facebook

با این وجود، AWS تنها یک بخش کوچکی از وب گسترده شرکت های فرعی آمازون است. شاید با دیگر شرکت های فرعی آمازون آشنا باشید. لیست کوتاه آن شامل IMDb ، Audible ، Zappos.com ، Twitch و Whole Foods Market است. تاریخچه آمازون تنها با فروش محصولات به پایان نمی رسد. اگر پرده ها را کنار بزنید، خواهید دید که آمازون همه جا هست.

ادامه روند موفقیت آمازون

در عرض کم تر از دو سال فعالیت و سال 1997، سهام آمازون در بازار بورس آمریکا عرضه شد. همکاری با دیگر وب سایت ها در اوایل سال 96 هم به رشد این شرکت کمک کرد. برنامه همکاری این گونه بود که وب سایت های مستقل و شخصی می توانستند تبلیغ یکی از کتاب های دلخواه خود را روی وب سایتشان بگذارند و مشتری را به وب سایت آمازون هدایت کنند. اگر مشتری سفارشی می داد سه تا هشت درصد کمیسیون به صاحب وب سایت تعلق می گرفت. چیزی که امروزه تحت عنوان افیلیت مارکتینگ استفاده می شود.
در اواسط سال 1997 آمازون قراردادهایی با شرکت هایی هم چون Yahoo، America online، Netscape و Altavista بست. همان زمان بود که بزوس اعلام کرد آمازون اولین خرده فروشی اینترنتی است که به یک میلیون مشتری دست یافته است و حدود 11 سال بعد، آمازون به شرکتی تبدیل شد که در ۱۶۰ کشور دنیا فعالیت داشت و سالانه حدود 232 میلیارد دلار فروش داشت. آمازون در حال حاضر غیر از وب سایت اصلی 41 برند فرعی دیگر هم دارد که معروف ترین آن ها Zappos ، IMDb، Goodreads، Whole Foods، Audible و Souq هستند.
آمازون هم چنان در حال گسترش زیرساخت های خود است تا کارش را گسترش دهد. این شرکت در چند سال اخیر دستگاه های پخش تلویزیون، بلندگوهای هوشمند مجهز به دستیار صوتی الکسا و تلفن های هوشمند خودش را به بازار عرضه کرده است. با این که تلفن های هوشمند آمازون چندان موفق نبوده اند؛ اما به گفته جف بزوس تیم سخت افزاری آن ها در حال کار کردن روی این موضوع هستند و به زودی خبرهای جدیدی در این رابطه منتشر خواهد شد. رشد شرکت آمازون تنها به تجارت الکترونیکی آن محدود نمی شود. خدمات رایانش ابری این شرکت حدود هشت میلیارد دلار برای آن ها درآمد داشته است و در آینده نیز شاهد اختراعات و ارائه سرویس های جدیدی از طرف این شرکت خواهیم بود. جف بزوس در یکی از مصاحبه هایش گفته است: «شرکت هایی که به دنبال تجربه کردن چیزهای جدید نیستند و با آغوش باز از شکست ها استقبال نمی کنند درنهایت در یک موقعیت ناامید کننده قرار خواهند گرفت».

شرکت آمازون


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (319 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس