قلعه خورموج کجاست؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
قلعه خورموج کجاست؟
قلعه خورموج یکی از جاهای دیدنی جذاب در شهرستان خورموج است. خورموج یکی از شهرهای کوچک در استان بوشهر است که حدودا ۹۰ کیلومتر تا شهر بوشهر فاصله دارد و دارای انواع محصولات کشاورزی و زراعی است. کلمه خورموج از دو واژه خور به معنی خورشید و موج به معنی نخل تشکیل شده است؛ یعنی شهر نخل و خورشید.

خورموج یکی از شهرهای استان بوشهر است که در فاصله ۸۰ کیلومتری آن قرار دارد. از مهم ترین آثار تاریخی این شهر، قلعه خورموج است که برخلاف نامش، تنها شامل یک برج می شود. این برج بازمانده مجموعه ای بزرگ است که حدود یک و نیم قرن پیش ساخته شد، مجموعه ای از فضاهای معماری نظیر عمارت مرکزی و قراول خانه و اصطبل. قلعه خورموج در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. با ساعد نیوز همراه باشید و درباره قلعه خورموج بیشتر بخوانید.

چرا باید از قلعه خورموج بازدید کنیم؟

  • یکی از آثار منحصر به فرد و جذاب تاریخی در خطه جنوبی کشور است.
  • قلعه خورموج با معماری زیبای خود گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.
  • قلعه خورموج جزو ساختمان های مهم در طول تاریخ شناخته شده است.
  • سبک معماری قلعه دارای سبک شگفت انگیزی است که ترکیبی از سبک معماری سلجوقی و ساسانی است.
  • امروزه این قلعه یادآور عظمت و معماری روزگاران گذشته است.

معرفی قلعه خورموج

قلعه خورموج یکی از مهم ترین جاهای دیدنی بوشهر در خورموج است و با نام قلعه محمدخان دشتی نیز شناخته می شود. از این قلعه که پیشتر ابعادی بزرگ تر و بخش های بیشتری داشت، امروزه تنها یک برج بازمانده است. در دوران شکوه خود، قسمتی از مجموعه به نام قلعه محمدخان دشتی و قسمت دیگر آن به نام قلعه جمال خان معروف بود. قلعه محمدخان دشتی که روزگاری بلندترين بنای شهر خورموج محسوب می شد و از همه نقاط شهر نمايان بود، اکنون در ساخت و سازهای شهری گم شده است. متاسفانه خطراتی اين اثر ملی را تهديد می کند.

تاریخچه قلعه خورموج

بیش از یک و نیم قرن پیش محمدخان دشتی، حاکم دشتی، در دوره قاجار قلعه ای را ساخت که ۲۰ سال در آن حکومت می کرد. پس از آن جمال خان دشتی در قسمت جنوب غرب آن قلعه گچی بسیار زیبایی را بنا کرد. در اواسط دوره پهلوی اول، قلعه به تصرف ارتش درآمد. در سال ۱۳۵۷ نیز، شهرداری وقت خورموج بخش اعظم قلعه را به منظور احداث ساختمان جدید شهرداری تخریب کرد. در سال ۱۳۷۹، قلعه خورموج در فهرست آثار ملی به شماره ۳۰۳۲ به ثبت رسید.

محمدخان دشتی متولد ۱۲۴۶ (وفات در ۱۲۹۸ قمری)، فرزند حاجی خان و نوه جمال خان دوم است. وی پس از درگذشت برادرانش حيدرخان و حسین خان، حکومت دشتی را به عهده گرفت. این خان شاعر در روستای شنبه از محال دشتی زاده شده بود. تحصيلات مقدماتی را در دشتی به پايان رساند و سپس در نوجوانی، برای تکميل تحصيلات به عتبات عاليات رفت. در این سفر، محمدخان همراه با مادر و برادران خود بود. او تا زمانی که مادرش در قيد حيات بود، در عتبات باقی ماند و بعد از درگذشت مادرش به دشتی بازگشت.

معماری قلعه خورموج

قلعه خورموج ترکیبی از سبک معماری دوران گذشته است. در ساخت این قلعه از سبک قلعه سازی دوره ساسانی الهام گرفته شده و برای تزئین دیوارها و اتاق ها نیز از طاق نما و گچبری استفاده شده است. برای ساخت این قلعه از معماران شیرازی و اصفهانی دعوت به عمل آمده و بخش هایی مانند قراول خانه و مهمانخانه ای به سبک معماری ایتالیایی و صفوی ساخته شده اند. قلعه کنونی خورموج دارای سه طبقه و یک زیرزمین است. در زیرزمین این بنا سقف به شکل گنبد و دارای تقارن زیبایی است، البته این تقارن در طبقات دیگر نیز حفظ شده و در سقف طبقه اول نقش و نگارهایی به آن اضافه شده است. در قسمت گوشواره و شاه نشین نیز از سبک سلجوقی استفاده شده است، طوری که با ورود به این قلعه و تماشای دیوارهای آن احساس خواهید کرد این بنا دارای عمری ۱۰۰۰ ساله است.

 قلعه خورموج

جزئیات و زیبایی های قلعه خورموج

وقتی داخل قلعه راه می روید، از دیدن اتاق های آن که از گچ بری و طاق نما در آن ها استفاده شده است، لذت بسیاری می برید. در زمان ساخت این قلعه، معماران اصفهانی و شیرازی هم به اینجا دعوت شدند تا از مهارت آن ها برای ساخت بخش هایی مثل مهمان خانه و قراول خانه به سبک معماری صفوی و ایتالیایی استفاده شود.برای ورود و خروج افراد به درون قلعه، دو درب نسبتاً بزرگ در خروجی ها نصب شده است. درب بزرگ تر در ابعاد 4 در 5 متر بوده که در زمان خود برای تردد سواران و خودروها کاربرد داشته و درب کوچک تر ابعادی 1.5 در 3.5 متری دارد که به چیله معروف بوده و مخصوص عبور و مرور عابران پیاده بوده است. در دوره حکومت پهلوی این قلعه تا مدتی اشغال بود و بخش اصلی آن تخریب شد؛ به گونه ای که از آن همه عظمت و هیبت قلعه جز یک برج چیزی باقی نمانده است. بخش های بزرگی از این قلعه تاریخی چند سال پیش به دلیل ساخت ساختمان شهرداری خوموج تخریب شد؛ اما با این وجود، امروزه یک برج از آن باقی مانده است که می تواند یادآور عظمت و معماری قلعه در روزگار خودش باشد.

جاهای دیدنی نزدیک قلعه خورموج را بشناسیم

پس از بازدید چندساعته از این قلعه، می توانید سفرتان به خورموج را با تماشای جاهای دیدنی شهر خورموج و نزدیک به قلعه تکمیل کنید. از جمله جاذبه های خورموج می توان به آتشکده مند مربوط به اواخر دوران ساسانیان، مسجد جامع خورموج که قدمت آن به سال 1275 هجری قمری برمی گردد، چشمه آب گرم نیکو که در شمال خورموج واقع شده است و گنبد نمکی کاکی در 10کیلومتری شمال شرق شهرستان خورموج اشاره کرد. بازدید از تک تک این جاذبه ها می تواند لحظات خوشایند و خاطره انگیزی را برایتان رقم بزند.

معروف ترین سوغات خورموج چیست؟

هنگامی که به شهر خورموج سفر کردید، می توانید سراغ سوغاتی های ارزشمند این شهر بروید و یک یادگاری زیبا برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. از جمله سوغات خورموج می توان به گبه و گلیم اونه، خرما، محصولات حصیری اشاره کرد که آوردن آن ها خاطره خوشایندی از سفر به استان بوشهر را برایتان رقم می زند.

قلعه خورموج کجاست؟

قلعه خورموج در استان بوشهر، خورموج، خیابان شهید مطهری قرار دارد.

  • فاصله خورموج از بوشهر: ۸۰ کیلومتر
  • فاصله خورموج از برازجان: ۸۵ کیلومتر
  • فاصله خورموج از بندر کنگان: ۱۲۷ کیلومتر
  • فاصله خورموج از بندر سیراف: ۱۶۴ کیلومتر

یکی از جاهای دیدنی بوشهر قلعه خورموج شهرستان دشتی است که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. بنابراین اگر روزی قصد سفر به استان جنوبی بوشهر را داشتید، حتماً بازدید از قلعه تاریخی خورموج را در برنامه سفرتان بگنجانید. اگر هم از این قلعه بازدید داشته اید، خوشحال می شویم تجارب سفرتان را با ساعد نیوز به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان