حکم قاتل مهران سماک صادر شد

  چهارشنبه، 17 خرداد 1402 ID  کد خبر 343156
حکم قاتل مهران سماک صادر شد
ساعد نیوز: وکیل انتخابی مهران سماک، یکی از جان باختگان بندر انزلی، از ارسال پرونده موکل خود به دیوان عالی کشور با اعتراض متهم خبر داد و تاکید کرد که فرمانده نیروی انتظامی بندر انزلی همچنان در بازداشت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از انتخاب، مهران سماک، از جان باختگان اعتراضات انزلی است. او شامگاه 8 آذر 1401 زمانی که فقط 27 سال داشت، با شلیک گلوله ساچمه‌ای جان خود را از دست داد. آن شب‌ها گروهی از ایرانیان پس از باخت تیم ملی در خیابان بودند و با بوق زدن یا بعضا سر دادن شعارهایی، نارضایتی خود از عملکرد بازیکنان را نشان می‌دادند. حضور مردم در خیابان برخوردهایی را هم از سوی ماموران در پی داشت که نتیجه آن باعث جان باختن یک جوان به نام مهران سماک شد . ولی تفاوت پرونده‌اش با دیگر جان باختگان، پیگیری قضایی موضوع و تلاش برای مجازات مامور خاطی است.

جعفر جوانمردی متهم پرونده مهران سماک است. او تا همین چند ماه پیش، فرمانده نیروی انتظامی بندر انزلی بود ولی بعد از شلیک گلوله ساچمه‌ای که منجر به «قتل» مهران سماک شد، از این سمت برکنار و بازداشت شد. مجید احمدی، وکیل خانواده مهران سماک 25 بهمن 1401 در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اتهام فرمانده سابق نیروی انتظامی انزلی را «عدم رعایت قانون به کارگیری سلاح منجر به قتل عمد» عنوان کرده بود.

باتوجه به اینکه متهم پرونده، هنگام قتل مهران سماک به عنوان فرمانده نیروی انتظامی مشغول فعالیت بود، پرونده در دادگاه نظامی تشکیل شده بود و حالا این دادگاه پس از چند ماه بررسی، حکم قتل عمد صادر کرده است. حکمی که البته با اعتراض متهم و وکلای او، برای بررسی مجدد به دیوان عالی کشور ارجاع شده است. وکیل خانواده مهران سماک در گفت‌وگو با «شبکه شرق»، آخرین وضعیت این پرونده را تشریح کرده است:

تداوم بازداشت فرمانده انتظامی سابق انزلی

مجید احمدی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «شبکه شرق» در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهران سماک، اظهار کرد: «پرونده مرحوم مهران سماک در مرحله بدوی در دادگاه نظامی یک گیلان منجر به صدور رای شده و رای دادگاه در روزهای نخست سال جاری به ما ابلاغ شد.»

او با بیان اینکه «متهم پرونده با توجه به نوع اتهام کماکان در بازداشت موقت است»، به نوعی رای صادره را مطابق خواست خانواده مهران سماک دانست و تشریح کرد: «خانواد سماک بعنوان اولیای دم و شکات پرونده، اعتراضی به رای صادره دادگاه بدوی نداشتند.»

ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور با اعتراض متهم

او با بیان اینکه «باتوجه به اعتراض وکلای متهم به رای صادره، پرونده به دیوانعالی کشور ارسال و تعیین شعبه شده است»، تصریح کرد: «روند تحقیقات در دادسرای نظامی و دادگاه بدوی با دقت و سرعت مطلوبی انجام شد و تمامی تحقیقات لازم و ضروری به نحو گسترده در پرونده صورت گرفته و از نظر ما هیچ نکته مبهمی وجود ندارد. تمام دلایل و‌ مستندات بر مبنای تحقیقات گسترده دادسرای نظامی گیلان در پرونده منعکس شده و انتظار خانواده سماک و افکار عمومی جامعه که از همان روزهای نخست پیگیر این پرونده بودند از دیوانعالی کشور این است که همانند برخی پرونده‌های اخیر به پرونده مرحوم مهران سماک نیز با سرعت بالایی رسیدگی شود.»

این وکیل دادگستری درباره مقام سابق متهم پرونده و نقش آن در ادامه رسیدگی قضائی به پرونده، گفت: «قطعا مستحضرید که دیوان عالی کشور بعنوان عالی ترین مرجع قضایی در ایران است، همه افراد با هر جایگاهی در پیشگاه قانون از حقوق یکسان برخوردارند و اینکه طرفین یک پرونده چه شخص حقیقی و یا حقوقی بوده و یا اینکه در چه جایگاهی باشند علی الاصول هیچ تاثیری نباید در روند دادرسی داشته باشد.»

انتظار اطلاع رسانی رسمی از سوی قوه قضائیه

وکیل مهران سماک در خاتمه در پاسخ به سوالی درباره چرایی سکوت دستگاه قضا درباره این پرونده و عدم اطلاع‌رسانی رسمی از سوی قوه قضائیه، گفت: «به نظر می‌رسد این سوال توسط اصحاب رسانه باید از مقامات عالی دستگاه قضا پرسیده شود، بدون تردید این پرونده از مهمترین پرونده‌های ماه‌های اخیر دستگاه قضایی بوده و افکار عمومی به شدت پیگیر آن است، انتظار این بود که سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود، همانند دیگر پرونده‌های مهم، در ارتباط با پرونده مهران سماک نیز در حد امکان برای عموم جامعه اطلاع‌رسانی می‌کردند. کماکان این انتظار از سوی ما وجود دارد.»


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (391 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (66 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (51 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (38 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس