حکم شرعی لاک ناخن چیست؟

  سه شنبه، 06 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
حکم شرعی لاک ناخن چیست؟
نماز خواندن با لاک اشکالی ندارد ولی لاک زدن برای وضو و غسل اشکال دارد؛ زیرا یکى از شرایط وضو و غسل این است که در اعضا مانعى از رسیدن آب نباشد.

حکم شرعی لاک ناخن

سال های اخیر با ورود بی رویه انواع لاک ناخن در طرح ها و رنگ های جذاب در بازار، اگر چه استفاده از این آرایش برای برخی به یک رفتار عادی بدل شده اما آسیب های زیادی را نیز متوجه زنان و دختران کرده است. از جمله این آسیب ها، عوارض شیمیایی است که لاک ها بر بدن و ناخن ها باقی می گذارد، همچنین چشم و هم چشمی در استفاده بیشتر از انواع لاک ناخن و عادت کردن زنان به استفاده از آن تحت هر شرایط و در هر مکانی است. در این بین خطرناک ترین آسیبی که متوجه آنان شده این است که برخی از زنان و دختران به دلیل علاقه زیاد به لاک زدن، نماز را کنار می گذارند. امر واجبی که سعادت دنیا و آخرت افراد به آن وابسته است.

تصویر

آیا نماز خواندن با لاک اشکال دارد و نماز را باطل می کند؟

برخی گمان می کنند چون لاک ناخن برای وضو و غسل اشکال دارد پس کلا نماز هم نمی شود با آن خواند. اما باید گفت لاک زدن فی نفسه هیچ اشکالی ندارد، بلکه فقط برای وضو و غسل از آن جهت که مانعی برای رسیدن آب به پوست می شود، شرعاً اشکال دارد. وگرنه موقع نماز خواندن نه تنها اشکالی ندارد بلکه جزو زینت حساب می شود. درست مانند آرایش فی نفسه هیچ اشکالی ندارد، بلکه حتی از نظر دین در مواقع خاص، بسیار هم مورد سفارش قرار گرفته است.
در هنگام نماز، آرایش کردن و پوشیدن لباس های تمیز و انداختن گردنبند طلا و حنا کردن دستان، در صورتی که نامحرم نبیند، مستحب است. فقط باید دقت کرد که آرایش مانع سجده نباشد.
نماز خواندن با صورت آرایش کرده با مواد مصنوعی جدید، اشکال ندارد؛ اما استحباب آن ثابت نشده است. فقط باید طوری باشد که مانع سجده کردن نشود. ( استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم)
در روایتی از امام صادق (ع) آمده: شایسته نیست زن بدون زینت، مثل گردنبند، نماز بخواند یا دست او بی خضاب و حنا باشد. (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۳۵، ابواب لباس المصلی، باب ۵۸، ح ۲)
بنابراین اگر کسی بعد از وضو و یا غسل لاک بزند، مادامی که بر طهارت باقی باشد، می تواند نماز بخواند و نماز خواندن با لاک در این صورت اشکال ندارد.

آیا وضو گرفتن در صورتی که یکی از ناخن های پا لاک نداشته باشد مشکل شرعی دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای

سوال: می خواستم بدانم با لاک دائم (ژلیش) وضو باطل است یا خیر؟

جواب: به طور کلی هر چیزی که جرمی دارد و مانع رسیدن آب به بدن و ناخن است، باید برطرف شود و وضو و غسل با آن صحیح نیست و در نتیجه نماز باطل است و روزه نیز اگر محدث به حدث اکبر بوده باطل است.

آیت الله مکارم شیرازی

غسل كردن و وضو گرفتن با لاك : در غسل بايد تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست بايد از لاك پاك شود، ولى در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است.

سوال: برای گرفتن وضو آیا علاوه بر این که ناخن های دست باید بدون لاک باشد، ناخن های پا نیز باید بدون لاک باشد؟ یا فقط بدون لاک بودن ناخن انگشت کوچک پا صحیح است و برای وضو و نماز کفایت می کند؟

جواب: ناخن کوچک پا به تنهایی کفایت نمی کند ولی سایر انگشتان به تنهایی کافی است.

سوال: خانمی لاک ناخن های دست را پاک کرده و پس از چند روز متوجه شده که گوشه ی یکی از ناخن ها کمی لاک داشته و کامل پاک نبوده، آیا وضو و نمازهایی که در این مدت اقامه کرده صحیح است؟ و یا باید آن ها را اعاده کند؟

جواب: در فرض سوال، وضو و نمازاش صحیح است ولی بعدا دقت کند که تکرار نشود.

آیت الله سیستانی

پرسش: برخی خانم ها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک، مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن هاست آیا استفاده خانم ها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟

پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب میگردد، صحیح نیست و ناگزیر باید آن ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (377 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (142 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (117 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (36 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (30 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (28 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده اهوازی، با نوشته جالب پشت آمبولانس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (10 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (9 نظر)
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 18 تیر 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 18 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 18 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 18 تیر 1403+فیلم
تولد نوزادی با جنین دوقلویش درون معده
اشعار شهادت حضرت مسلم (ع) + روضه شب اول محرم
سانسور، یقه مختار را هم گرفت! +فیلم صحنه‌های سانسور شده
پزشکیان در دام تضاد‌های داخلی و خارجی نیفتد
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود
شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد
آمار مشارکت مرحله دوم انتخابات منتشر شد / خراسان جنوبی بیشترین مشارکت و کردستان کمترین
سفر به کره شمالی/ رهبری که هیچ وقت سوار هواپیما نشد+عکس
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!
بیوگرافی و زندگی خصوصی نیما نادری، سروش سریال لحظه گرگ و میش و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره