دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دین و مذهب / احکام /

حکم شرعی تیمم عروس در شب عروسی 

یکشنبه، 23 مرداد 1401
تیمم عروس خانم در شب عروسی اش از جمله مسائلی است که همیشه جای سوال دارد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ساعدنیوز همراه باشید.

تَیَمُّم عملی عبادی است که در مواردی به جای وضو یا غسل واجب می شود. مراحل آن عبارتند از: زدن کف دو دست بر خاک و کشیدن آن بر پیشانی و پشت دست ها. طهارت ناشی از تیمم مانند وضو و غسل است و تا زمان باقی بودن عذر تیمم، تفاوتی با طهارت ناشی از آنها ندارد. به تیمم، طهارت «تُرابیّه» یا «اضطراری» نیز گفته می شود. در روز و شب عروسی معمولا عروس خانمها نمی تواند به دلیل آرایش و لباس عروس وضو بگیرند چرا که به دلیل هزینه های زیادی که به آرایشگاهها برای آرایش صورت پرداخته می شود قادر به شستشو و گرفتن وضو نیستند.از سوی دیگر اگر قبل از آرایشگاه وضو بگیرند نگه داشتن آن تا آخر شب کار بسیار دشواری است. بنابراین بسیاری از آنها در مورد گرفتن تیمم در شب عروسی به جای وضو سوال می پرسند که در این بخش از ساعدنیوز پاسخ این سوال را خواهیم داد.

عروس خانم در روز عروسی از صبح به آرایشگاه می رود و تا آخر شب نیز باید آرایش بر روی صورتش باشد، در این مدت طولانی معمولاً نگه داشتن وضو مشکل است؛ آیا تیمم عروس خانم در این شرایط به جای وضو صحیح است؟ آیا می تواند نماز را آنقدر به تاخیر بیاندازد که دیگر فرصت وضو نباشد و تیمم کند؟

طبق نظر مراجع عظام تقلید، این موارد نمی تواند عذر برای ترک وضو یا غسل و انجام تیمم به جای آن باشد و خانم هايى كه براى مجلس عروسى و مانند آن آرايش مى كنند در هنگام وضو بايد موانع وضو را برطرف كنند و وضو بگيرند.

در این گونه موارد، معمولاً بانوان متدیّن طوری برنامه ریزی می کنند و زمان را به شکلی با آرایشگر هماهنگ می کند تا در انجام واجبات دینی خویش کوتاهی نکنند. با توجه به این که به طور عادی، زمان این عمل از پنج یا شش ساعت تجاوز نمی کند، عروس می تواند در هنگام ظهر در آرایشگاه، وضو گرفته و نماز بخواند، سپس مشغول آرایش شود و در فاصله مدتی که به نماز مغرب مانده از باطل شدن وضو جلوگیری کند و همزمان با اذان مغرب، نماز خویش را بخواند. روشن است که اجرای این امر ممکن خواهد بود.

البته باید توجه داشت که، این آرایش برای نماز صبح فردا باید پاک شود و موانع رسیدن آب به اعضای وضو برطرف گردد.

نظر آیت الله خامنه ای درباره تیمم عروس

سوال:اگر عروس در صورتش آرایش داشته باشد، و نخواهد آرایش را موقع نماز پاک کند، و از طرفی با توجّه به فرهنگ امروزه عروس خانم از صبح به آرایشگاه می رود، و تا آخر شب نیز باید آرایش بر روی صورتش باشد، معمولاً نیز نگه داشتن وضو در این زمان طولانی بعید است؛ آیا می تواند تیمم کند؟ یا این که نماز را آن قدر به تأخیر بیاندازد، که دیگر فرصت وضو نداشته باشد و تیمم نماید؟

پاسخ:در فرض مذکور نمی تواند تیمم کند، مگر آن که عمداً تأخیر بیندازد، تا وقت نماز تنگ شود، در این صورت گرچه معصیت کرده، ولی می تواند با تیمّم نماز بخواند.(پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری)

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره تیمم عروس

چنانچه عروس خانم آرایش زیاد و غلیظ داشته باشد و امکان پاک کردن آرایش مذکور نباشد، در صورت امکان بر سنگ صاف تیمم کند اگر نمی تواند همان گونه نماز بخواند و بعدا اعاده کند.(استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی)

البته این مربوط به جایی است که واقعا نتواند آرایش را پاک کند، مثلا فرصت لازم را نداشته باشد، اما اگر بتواند پاک کند و این کار را برای نماز نکند گناه کرده است.

مراحل مختلف تیمم کردن

  1. ابتدا به قصد انجام امر خدا، کف دو دست را بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است می زنیم( بعضی مراجع تقلید کمی ضربه داشتن دستها را ضروری می دانند، نه این که به آرامی دستها را بر خاک قرار دهیم).
  2. کف دو دست را بر پیشانی از ابتدای محل رشد مو تا ابروها( و روی ابرو طبق برخی فتاوا) می کشیم(موهای سر نباید مانع ایجاد کنند).
  3. تمام کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست از مُچ تا نوک انگشتان می کشیم.
  4. همین کار را برای دست چپ تکرار می کنیم.

بعضی مراجع معتقد هستند پیش از مسح دستها( مرحله۳) لازم است کف دست ها یک بار ديگر بر زمین زده شوند و بعضی ديگر علاوه بر چهار مرحله فوق، معتقد هستند کف دستها یکبار ديگر بر زمین زده شده و بر پشت دو دست کشیده شوند. ( یعنی مراحل ۱، ۳ و ۴ مجددا انجام شوند).

همراهان عزیز تجربیات خود را از طریق نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
گام به گام مراحل چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل سابمیت مقاله
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت