همه ی آنچه که قبل از سفر به مسکو باید بدانید!

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
همه ی آنچه که قبل از سفر به مسکو باید بدانید!
مسکو پایتخت کشور روسیه و بزرگترین و مهم‌ترین شهر آن است. مسکو با داشتن بیش از ۱۵ میلیون نفر پرجمعیت‌ترین شهر روسیه است. این شهر در کنار رودخانه مسکوا و در غرب کشور قرار دارد.شاید بهتر است بگوییم که مسکو برای روسیه مرکز همه چیز است.

شهر مسکو پایتخت روسیه و بزرگ ترین شهر در قاره اروپا نقش مهم و اساسی در توسعه این کشور و جهان داشته است. بناها و معماری های زمان امپراتوری روسیه هنوز در شهر باقی مانده اند که بازسازی های بسیاری روی آن ها صورت گرفته است و به شهر مدرن اروپایی به سبک روسی تبدیل شده است. اگر سن پترزبورگ “پنجره اروپا” است ، مسکو قلب روسیه است. این شهر خوش آب و هوا، پر جنب و جوش، و گاهی اوقات پوشیده از برف است.

امروز مسکو نه تنها مرکز سیاسی روسیه بلکه پرجمعیت ترین شهر کشور و پایتخت صنعتی، فرهنگی، علمی و آموزشی آن است. بیش از 600 سال مسکو همچنین مرکز معنوی کلیسای ارتدکس روسیه بوده است.

تاریخچه شهر مسکو

یک نقاشی تاریخی از میدان سرخ به سال ۱۸۰۱ میلادی. میدان سرخ مرکزی ترین بخش مسکو محسوب می شود. ۹ سال بعد، در سال ۱۱۵۶، شاهزاده یوری دالگاروکی روستوف دستور ساخت یک دیوار چوبی، یعنی کرملین را داد، دیواری که شهر تازه بنیاد را محصور می ساخت و پس از آن چندین بار نیازمند بازسازی شد.

طی حملات سال های ۱۲۳۷–۱۲۳۸، مغولان این شهر را سوزانده و با خاک یکسان کرده و ساکنانش را کشتند. در دوران پس از آن، مسکو بازسازی شد و در ۱۳۲۷ پایتخت امیرنشین مستقل ولادیمیر-سوزدال گشت. موقعیت مطلوب آن بر سرچشمه رودخانه ولگا به توسعه پایدار آن کمک کرد و رفته رفته این شهر به یک امیرنشین باثبات و مرفه، به نام دوک نشین بزرگ مسکو تبدیل شد و طی سال های پیاپی شمار زیادی از پناهندگان را از سراسر روسیه جذب کرد.

در حکومت ایوان یکم، مسکو جایگزین شهر تِوِر به عنوان مرکز سیاسی ولادیمیر-سوزدال شد و تبدیل به تنها مرکز گردآوری باج و خراج برای زمامداران مغول و تاتار گشت. ایوان با پرداخت سهمی بالا، موفق به کسب یک امتیاز مهم از خان شد که بر اساس آن مسکو بر خلاف امیرنشین های دیگر، در میان پسرانش تقسیم نشد، بلکه دست نخورده به فرزند ارشد او رسید.

با گذر زمان مخالفت مسکو علیه سلطه خارجی افزایش یافت و در سال ۱۳۸۰، شاهزاده دیمیتری دونسکی سپاه متحدی از روس ها را در نبرد کولیکوو علیه تارتارها رهبری کرد و به پیروزی رسید. با این حال این نبرد، تعیین کننده نبود و تنها دو سال بعد از آن، مسکو زیر پای لشکریان تختامیش لگدمال شد. سرانجام ایوان سوم، در سال ۱۴۸۰ روس ها را از یوغ تاتارها آزاد کرد و مسکو را تبدیل به مرکز قدرت در روسیه نمود. تحت حکومت ایوان سوم این شهر پایتخت یک امپراتوری گسترده شد که در نهایت زمانی همه روسیه امروزی و سرزمین های دیگر را دربر گرفت.در سال ۱۵۷۱ تاتارهای کریمه به مسکو حمله کردند و همه چیز، به جز کرملین را سوزاندند.

 شهر مسکو

آب و هوای شهر مسکو

مسکو شهریست با آب و هوای مرطوب قاره ای. در تابستان ها دارای هوایی معتدل و شرجی بود که تاکنون بیشترین دمای گزارش شده در این شهر برابر با 36 درجه سانتی گراد می باشد. فصل تابستان فصلی است که بیشترین گردشگران را به خود جذب کرده و از سراسر دنیا جهت مشاهده جاذبه های دیدنی به این شهر سفر می کنند.

مسکو زمستان هایی بسیار سرد و طولانی و حتی می توان گفت طاقت فرسایی دارد. کمترین دمایی که تاکنون در این شهر اعلام شده، در ماه ژانویه بوده است. این دما برابر با عدد منفی 42 درجه سانتی گراد بوده است. مسکو به علت تجربه تغییرات آب و هوایی بسیار زیادی که مابین ماه های زمستان و تابستان وجود دارد، دارای نوسانات سطح بارندگی می باشد.

موقعیت و جمعیت مسکو

مسکو پایتخت و پر جمعیت ترین شهر روسیه می باشد و این شهر همچنین به عنوان بزرگ ترین کلان شهر در اروپا محسوب می گردد و در رده بندی های انجام گرفته جزو بزرگ ترین مناطق شهرنشین دنیا قرار دارد ، بنابراین باید بدانید که در تور مسکو با یک شهر شلوغ و پرجمعیت مواجه خواهید بود. شهر مسکو در غرب روسیه و بر روی محل اتصال سه فلات زمین شناسی و در حاشیه رودخانه موسکوا که با طول بیش از 500 کیلومتر از میان جلگه اروپای شرقی در روسیه مرکزی عبور می کند واقع شده است ؛ در ضمن 49 پل بر روی این رود و شعبات فرعی آن در محدوده شهر قرار دارد و در ضمن ارتفاع مسکو در مرکز نمایشگاه های کل روسیه ” V V C ” جایی که ایستگاه هواشناسی در آن قرار دارد 156 متر از سطح دریای آزاد می باشد .

لازم به ذکر است که جمعیت مسکو در سال 11 میلیون نفر می باشد و مسکو قرن ها بزرگ ترین شهر روسیه و یا جماهیر شوروی است و اگر چه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر به کاهش جمعیت در مناطق سیبری و برخی شهرهای روسیه شد اما رشد و برتری مسکو بر سن پترزبورگ و الباقی مناطق این کشور بیشتر مسلم شد و مسکو از لحاظ نژادی شهری بسیار یکدست است و طبق سرشماری سال 2002 میلادی تاکنون حدود 87 درصد جمعیت آن از نژاد روسی می باشند .

تعداد قابل توجه مهاجران داخلی حاکی از آن است که جمعیت مسکو هنوز رو به افزایش می باشند این درست در حالی که از جمعیت سایر شهرهای روسیه کاسته می شود اما مهاجران جذب شرایط اقتصادی مناسب مسکو می شوند که تفاوت چشم گیری با وضعیت اقتصادی در سایر شهرهای روسیه دارد و ضمنا جهت قانونمند کردن رشد جمعیت در مسکو، سیستم گذرنامه داخلی ایجاد شده است که افراد غیر مقیم نمی توانند بدون داشتن آن ، بیش از 90 روز در پایتخت روسیه اقامت داشته باشند .

جمعیت شهر مسکو

معماری خانه های شهر مسکو

با داشتن بیش از 40 درصد از قلمرو خود با فضای سبز، یکی از سبزترین پایتخت ها و شهرهای بزرگ اروپا و جهان است که دارای بزرگترین جنگل در یک منطقه شهری در مرزهای خود – بیش از هر شهر بزرگ دیگر است.

ظاهر این شهر تا قرن 18 تغییر زیادی نکرد. خانه ها از چوب کاج و صنوبر ساخته شده بودند ، سقف های پوشیده شده با چمن و یا پوشیده از درخت توس. بازسازی مسکو در نیمه دوم قرن هجدهم نه تنها به علت آتش سوزی مداوم بلکه به درخواست طبقه اشراف نیاز به تغییر داشت. بخش اعظم شهر چوبی توسط ساختمان هایی به سبک کلاسیک جایگزین شد.

معماری شهر مسکو

برای سفر به مسکو لازم است تا با مسکو بیشتر آشنا شوید؟

شواهد تاریخی نشان می دهد که زندگی در مسکو به دوران نوسنگی بر می گردد. برای سال ها مسکو پایدار و مرفه بود و تعداد زیادی از مهاجران را از سراسر روسیه جذب خود می کرد. قحطی روسیه در سال ۱۶۰۱-۱۶۶۰ حدود ۱۰۰۰۰۰ کشته در مسکو داشت. و برای مدتی پایتخت روسیه به سن پترزبورگ منتقل شد ولی پس از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ مسکو دوباره پایتخت شد.

امروزه جمعیت مسکو تقریباً به ۱۰ میلیون نفر می رسد و مهم ترین مرکز سیاسی و مالی روسیه و همچنین محل اقامت دولت و مجلس است. در این شهر وجهه آسیایی اروپایی روسیه را به آسانی خواهید دید. احساسی که در سفر به مسکو به شما منتقل می شود احساس اروپایی است اما از نظر روحی و رفتاری احساس بودن در شهری آسیایی را خواهید داشت.

اکثر جمعیت مسکو از اقوام روسی، اوکراینی، تاتاری، ارمنی، آذری، بلاروس، گرجی، ازبک، تاجیک، مولداوی، موردوین، چچن هستند. دین غالب آنها مسیحیت ارتدوکس است اما سایر ادیان مثل ارمنی، اسلام، بودیسم، کاتولیک، یزیدیسم، یهودیت، پروتستانتیسم نیز در مسکو وجود دارد. مسکو با قومیت و مذهب متنوع خود، نمایشی از آزادی قومی و دینی است.

نگاهی به جاذبه های گردشگری مسکو

  • کلیسای واسیلی بلاژنوا مسکو : این کلیسا با نمای شبیه به ساختمان های قصه ، در میدان سرخ جای خوش کرده است که به عنوان نماد مسکو و کشور روسیه شناخته می گردد و کلیسای واسیلی بلاژنوا به دستور ایوان مخوف در قرن شانزدهم بنا شده است .
  • مترو مسکو : کار ساخت مترو مسکو از سال 1930 میلادی آغار شد و بعد از پنج سال توانست اولین خط متروی این شهر از ” ساکولنیکی ” تا ” ایستگاه پارک کولتوری ” را به بهره برداری برساند و اینکه امروزه این شهر دارای 12 خط و 180 ایستگاه است که روزانه چندین میلیون مسافر را جا به جا می کند .
  • شاه توپ و شاه زنگ مسکو : در زمان سلطنت ایوان مخوف در سال 1586 وی دستور ساخت توپی را به مردمش داد که طول آن حدود 6 متر بود و البته دلیل ساخت آن بیشتر برای ایجاد رعب و وحشت در میان دشمنان بود و قرار بود برای تیر اندازی خوشه ای استفاده شود که امروزه تبدیل به یک جاذبه دیدنی در مسکو شده است .
  • کاخ کرملین مسکو : کرملین آن طوری که خود روس ها می گویند ” کرمل “ می باشد و اینکه کرمل به معنی قلعه ای در مرکز شهر است که مقر حکومت نیز می باشد ، کرمل منحصر به مسکو نیست ، شهرهای دیگر روسیه نیز دارای کرمل هستند ولی کرمل مسکو به علت زیبایی ، وسعت ، عظمت ، شاهکارهای معماری و همچنین به این علت که مدت ها مرکز حکومت تزارها بوده است و بعد از انقلاب نیز مقر فرمانروایی پیشوایان شوروی گردید .
  • کلیسای عیسی منجی مسکو : الکساندر اول پس از جنگ با ناپلئون و پیروزی در سال 1812 میلادی تصمیم گرفت به این مناسبت کلیسایی را طراحی و به مرحله اجرا درآورد که قرار بود این بنا در تپه های وارابیف که امروزه دانشگاه مسکو است ، ساخته شود .
  • موزه فضانوردی مسکو : این موزه در سال 1981 همزمان با بیستمین سالگرد پرتاب اولین کیهان نورد به فضا افتتاح گردیده و از سال 1981 به بعد این موزه مشغول جمع آوری و نمایش ابزار و ادوات مربوط به دانش فضانوردی پرداخته است .

 شهر مسکو

برای سفر به مسکو چه راه هایی وجود دارد؟

پنج فرودگاه شهر مسکو را به جهان متصل می کند. در بین آنها فرودگاه بین المللی دوموددوو (Domodedovo) در فاصله ۲۲ کیلومتری مسکو معتبرترین است. اما فرودگاه بین المللی شرمتیوو (Sheremetyevo ) که در فاصله ده کیلومتری مسکو قرار گرفته، فرودگاهی است که تقریبا ۶۰ درصد گردشگران به آن وارد می شوند. این فرودگاه ها مسکو را به بسیاری از کشورهای خارجی متصل می کنند. همچنین پروازهای داخلی به شهرهای روسیه مانند آبکان، بلگورود، چوکرداخ، الیستا، کوتلاس، لیپتسک، و سن پترزبورگ، سوچی از این دو فرودگاه انجام می شوند.

اگر نگاهی به سایت علی بابا بیاندازید خواهید دید که کمترین قیمت بلیط پرواز یک طرفه از تهران به شهر مسکو ۲.۶۹۸.۰۰۰ تومان و بیشترین قیمت ۳۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. این اختلاف قیمت مربوط به شرکت هواپیمایی و کیفیت خدمات هواپیمایی است. در حال حاضر شرکت های هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز، ترکیش ایرلاینز، پگاسوس،ایروفلات، قطر ایرلاینز، امارات، عمان ایر، ایرعربیا و هواپیمایی کره جنوبی پرواز به مسکو دارند. فقط کافی است برای رزو به وب سایت علی بابا سری بزنید.

اگر به فکر سفر به روسیه با اتوبوس هستید باید بگوییم که دسترسی به شهر مسکو و شهرهای دیگر روسیه با اتوبوس چندان آسان نیست و معمولا گردشگران برای سفر به مسکو این راه را انتخاب نمی کنند. ولی خدمات اتوبوس های روسی برای سفر های داخل روسیه بسیاری عالی هستند. اتوبوس های روسیه امکانات کافی و امنیت کامل دارند.

خدمات راه آهن در شهر مسکو بسیار کارآمد است و به خوبی با بسیاری از شهرهای اروپا و شهرهای روسیه ارتباط برقرار می کند. مسکو از طریق راه آهن به شهرهای بین المللی مانند پکن، اوکراین، بلاروس، برلین، بوداپست، هلسینکی، پراگ، وین، ورشو، قفقاز و باکو وصل می شود. اما به طور قطع امکان سفر به شهر مسکو با قطار از ایران به طور مستقیم وجود ندارد.

سفر به مسکو

چه زمانی برای سفر به مسکو مناسب است؟

مسکو در هر فصل و زمانی، در هر ساعت از شبانه روز، با هنر، تاریخ و عظمت خود بازدیدکنندگان را شگفت زده می کنند.مسکو آب و هوای مرطوب قاره ای دارد که خصوصیت بارز این اقلیم، زمستان های سرد و طولانی و تابستان های گرم است. دمای مسکو در زمستان بین پنج تا منفی ۲۵ درجه سانتی گراد متغییر است. و در تابستان دمای مسکو به ده تا ۳۵ درجه سانتی گراد می رسد. اولین برف معمولاً در آبان دیده می شود ولی بیشترین بارش برف در دی و بهمن اتفاق می افتد. در اواسط فروردین شاهد تغییر ناگهانی به سمت هوای گرم و آفتابی خواهید بود به طوری که در اوایل خرداد دما به ۲۰ درجه سانتی گراد می رسد.

با توجه به شرایط آب و هوایی ، شاید بتوان گفت بهترین زمان برای سفر به مسکو اواخر بهار و اوایل پاییز باشد به خصوص که در این ماه ها فستیوال هایی هم در شهر برگزار می کنند که شاید برای شما گردشگران در مسکو جذاب و دیدنی باشد و لازم به ذکر است که بدانید در ماه های گرم ژوئن، ژوئیه و اوت دمای هوای مسکو حدود 23 درجه ی سانتی گراد است، اما موج های گرما که گاهی بین ماه های مه و سپتامبر از راه می رسند می توانند دمای هوا را یکی دو هفته ای به دور و بر 30 درجه برسانند. زمستان ها دمای هوا تا 10 درجه زیر صفر پایین می آید، گرچه گاهی ممکن است هوا از صفر درجه ی سانتی گراد سردتر نباشد. تابستان مسکو از اواسط مه شروع می شود و تا اوایل سپتامبر ادامه دارد و زمستانش هم از اوایل نوامبر تا پایان مارس طول می کشد. متوسطِ بارش ماهیانه در طول سال کم و بیش یکسان است، هرچند میزان بارندگی در تابستان ها کمی بیشتر از زمستان هاست. بنابراین، حتی اگر قرار است تابستان به مسکو بروید، لباس و کفشِ مناسب آب و هوای بارانی را فراموش نکنید. بیشتر بارش های مسکو به شکل باران هستند، اما در ماه های زمستانی تقریبا فقط برف می بارد. بارش برف از اواخر سپتامبر شروع می شود و تا اوایل مه ادامه دارد، اما از اواسط نوامبر تا اوایل آوریل است که برف روی زمین می نشیند و شهر سفیدپوش می شود.

شهر مسکو


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان