هر آنچه که باید درمورد اندروید ۱۲ بدانید!

  چهارشنبه، 18 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
هر آنچه که باید درمورد اندروید ۱۲ بدانید!
سیستم عامل اندروید در سال‌های اخیر آهسته آهسته پیشرفت کرده و به انتخابی بدون تردید برای کاربران تلفن‌های هوشمند تبدیل شده است. حالا زمزمه‌هایی پیرامون انتشار دوازدهمین نسخه این سیستم عامل وجود دارد. برای آشنایی با اندروید 12 همراه ما باشید.

یشتر از ده سال پیش و در سال ۲۰۰۸ که برند فنلاندی نوکیا پادشاه بازار تلفن های همراه بود، غول سبزی متولد شد که رویاهای بزرگی داشت. سیستم عامل اندروید با تلاش های شبانه روزی برنامه نویسی به نام اندی رابین در شرایطی معرفی شد که کاربران تلفن های همراه نوکیا از خلاقیت رو به افول این شرکت ناراضی بودند و مدعی جدیدی در بازار ظهور کرده بود که تلفن های هوشمند جذابی به نام آیفون را عرضه می کرد. در چنین وضعیت جذابی این شرکت بزرگ گوگل بود که تصمیم گرفت یک سیستم عامل متن باز برای تلفن های هوشمند عرضه کند تا سازندگان تلفن های هوشمند را برای جذب حداکثری مشتریان بازار هم متحد کرده باشد. پیش از آن که همه اطلاعات مورد نیاز درباره اندروید ۱۲ به عنوان جدیدترین نسخه سیستم عامل محبوب گوگل را واکاوی کنید شاید بهتر باشد تاریخچه این سیستم عامل جذاب را بررسی کنید.

تاریخچه اندروید؛ از کیک فنجانی تا اعداد دو رقمی

اولین نسخه پایدار از سیستم عامل اندروید در ۳۰ آوریل ۲۰۰۹ و با نام کیک فنجانی معرفی شد. تنها چند ماه نوبت به اندروید دونات رسید و پس از آن نسخه دوم اندروید با نام نان خامه ای هم از راه رسید. اندروید ۲ با بروزرسانی های متعدد برای مدتی طولانی در میان تلفن های هوشمند بازار استفاده شد و با انتشار اندروید ۳ که بیشتر برای تبلت ها بود، سیستم عامل متن باز گوگل که فرصت توسعه توسط هر مجموعه ای را داشت، وارد عصر جدیدی شد. در نوامبر ۲۰۱۱ بود که گوگل از نسخه ۴ سیستم عامل اندروید با نام بستنی حصیری رونمایی کرد. نسخه های بعدی اندروید به عنوان بروزرسانی هایی برای اندروید ۴ با نام های آب نبات ژله ای و کیت کت عرضه شدند و پس از نوبت به بزرگترین بروزرسانی تاریخ سیستم عامل آزاد گوگل رسید؛ اندروید ۵ با نام آب نبات چوبی در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ معرفی شد و این سیستم عامل را یک پله ارتقا داد. اندروید که در دوران نسبتا کوتاه حضورش در بازار تلفن های هوشمند به رایج ترین سیستم عامل میان کاربران تبدیل شده بود با نسخه پنجم وارد دورانی شد که استفاده از آن را راحت تر از قبل می کرد. گوگل با اندروید ۵ تلاش کرد تا سیستم عاملش را پایدارتر از همیشه و در اختیار همه کاربران قرار دهد. اندروید ۵ روان تر و سریع تر از همیشه بود و تصمیم داشت به بروزرسانی های متعدد سیستم عامل محبوب کاربران پایان دهد. ظاهر جدید و امکانات بیشتری که اندروید ۵ به کاربران ارائه می داد با اندروید ۶ توسعه بیشتری پیدا کرد؛ اندروید مارشمالو که در پنجمین روز ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی شد. در ادامه بروزرسانی های سالانه اندروید نوبت به اندروید ۷ رسید تا در سال ۲۰۱۶ و با نام نوقا منتشر شود. در ادامه همکاری های گوگل با شرکت های تولیدکننده مواد غذایی این اندروید ۸ بود که با نام اندروید اوریو عرضه شد و پیشرفت بزرگی در دنیای هوش مصنوعی تلفن های هوشمند رقم زد. در سال ۲۰۱۸ نوبت به اندروید ۹ رسید تا با نام پای عرضه شود. بروزرسانی های نه چندان متعدد اندروید باعث شده بود که تلفن های هوشمند بیشتر از قبل به آخرین نسخه اندروید مجهز شوند و این نسخه پایدار در اختیار کاربران بیشتری قرار بگیرد. از سوی دیگر گوگل امیدوار بود با انتشار نسخه های کم تر اندروید موفق شود مدل های پایدارتر این سیستم عامل را در اختیار تعداد حداکثری کاربران قرار دهد. به همین دلیل اندروید پای تنها یک نگارش داشت. با معرفی اندروید ۱۰ دومین انقلاب بزرگ در دنیای اندروید رقم خورد. این سیستم عامل که دهمین نسخه اصلی و هفدمین نسخه کلی پلتفرم اندروید بود بدون این که نام هیچ خوراکی خاصی را به دوش بکشد، معرفی شد. گوگل در اقدامی بی سابقه که همه از آن شگفت زده شدند، نام هفدهمین نگارش اندروید را اندروید Q گذاشت و این سنت شکنی را با دهمین نسخه اندروید جشن گرفت. گوگل که در طی ده سال ابتدایی حضور اندروید در بازار نام نگارش های اندروید را از نام دسرهای معروف انتخاب می کرد به یکباره تصمیم گرفت تا حروف های تکی را به جانشین نام های خوشمزه کند. بنابراین اندروید ۱۱ با نام اندروید R معرفی شد. حالا نوبت به اندروید ۱۲ یا اندروید S رسیده که زمان کوتاهی تا معرفی نسخه نهایی آن باقی مانده است. شاید جالب باشد بدانید که گوگل نام نگارش های اندروید را براساس حروف الفبا تعیین می کند.

اندروید

زمان انتشار اندروید ۱۲

ابتدا تاریخ انتشار نسخه های قبلی اندروید در سال های گذشته را بررسی می کنیم:

  • اندروید ۸.۰: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
  • اندروید ۹: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
  • اندروید ۱۰: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸
  • اندروید ۱۱: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

با توجه به زمان انتشار نسخه های قبلی اندروید در چهار سال گذشته انتظار می رود نسخه بعدی اندروید در تاریخ های زیر منتشر شود:

  • تاریخ انتشار پیش نمایش توسعه دهنده: حدود اسفند ۱۳۹۹
  • تاریخ انتشار بتا عمومی: حدود اردیبهشت ۱۴۰۰
  • عرضه رسمی برای مصرف کنندگان: حدود شهریور ۱۴۰۰

با توجه به تاریخ های بالا، انتظار داریم نسخه بعدی اندروید بطور عمومی در مرداد یا شهریور ۱۴۰۰ منتشر شود. البته با توجه به دورکاری کارکنان گوگل به دلیل شیوع ویروس کرونا، احتمال تغییر در این تاریخ و عرضه دیرهنگام این نسخه از اندروید وجود خواهد داشت.

کدام گوشی ها ابتدا اندروید ۱۲ را دریافت می کنند؟

  • دستگاه های Pixel مطمئناً ابتدا Android 12 را دریافت می کنند.
  • پرچمدار بعدی Pixel احتمالاً با اندروید 12 روانه بازار می شود.
  • سایر دستگاه ها نیز ممکن است در عرضه اولیه با اندروید ۱۲ روانه بازار شوند.

هنگامی که نسخه نهایی Android 12 منتشر شود احتمالاً ابتدا دستگاه هایی همانند مجموعه Pixel خود Google آن را دریافت می کنند. به عنوان مثال، هنگام راه اندازی اندروید 11 فقط از گوشی های Pixel 2 و Pixel جدیدتر و همچنین در دستگاه های معدودی از OnePlus ،Xiaomi ،OPPO و Realme استفاده شد.

قابلیت های احتمالی اندروید ۱۲

اطلاعات زیادی درباره اندروید ۱۲ منتشر نشده و همچنین هنوز نسخه پیش نمایش آن نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار نگرفته است، اما و با توجه به نسخه های قبلی، می توانیم برخی ویژگی های مربوط به آن را حدس بزنیم.

  • دسترسی آسان تر و ایمن به سایر فروشگاه های اپلیکیشن: گوگل در واکنش به بازخورد توسعه دهندگان می خواهد قابلیت هایی به اندروید ۱۲ اضافه کند که «استفاده از اپ استورهای متفرقه را برای کاربران آسان تر کرده و در عین حال مانع از نقض قوانین امنیتی اندروید شود». در واقع کاربران اندروید ۱۲ احتمالا می توانند اپ ها را از دیگر فروشگاه های اپلیکیشن مانند گلکسی استور سامسونگ نصب کنند.

  • ایجاد محدودیت در دسترسی به شبکه: گوگل قصد دارد در نسخه ۱۲ اندروید تنظیمات و کنترل های بیشتری را برای مجوز های اپ ها در نظر بگیرد. برای مثال، برای برنامه ها محدودیت هایی در اتصال به شبکه در نظر خواهد گرفت. این ویژگی به برنامه هایی که دارای مجوز “اتصال محدود به شبکه” هستند اجازه دسترسی به شبکه را می دهد و سایر برنامه ها بدون این اجازه نمی توانند داده ارسال یا دریافت کنند.

  • تجربه استفاده از جفت برنامه های تقسیم شده روی صفحه: در اندروید ۱۱ تجربه تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت و باز کردن دو برنامه به صورت همزمان را داشتیم. در اندروید ۱۲ گوگل قصد دارد این ویژگی را بهبود دهد.

  • بروزرسانی مستقیم سیستم عامل از فروشگاه Play: گوگل در اندروید ۱۲ قابلیت بروزرسانی را آسان تر خواهد کرد و دریافت بروزرسانی مستقیم سیستم عامل از پلی استور را امکان پذیر می کند.

  • Hibernate کردن برنامه های بلااستفاده: این قابلیت برنامه های بلااستفاده را “Hibernate” می کند تا فضای بیشتری آزاد شود. در واقع «هایبرنیشن» برنامه های باز كه در حال حاضر استفاده نمی شوند را Hibernate می كند و باعث می شود منابع کمتری را استفاده کنند و فضای بیشتری روی گوشی آزاد شود.

اندروید 12
  • قابلیت دو ضربه (double-tap): گوگل ویژگی دوبار ضربه را برای بازگشت به مرحله قبلی، به عنوان شورتکات برای دسترسی به دستیار گوگل اسیستنت، قطع آلارم یا اسکرین شات گرفتن و … به اندروید ۱۲ اضافه می کند.

قابلیت دو ضربه
  • تغییر رنگ بندی اپ ها و منو ها: اندروید ۱۲ به قابلیت تغییر رنگ بندی اپ ها و منو ها مجهز می شود. گوگل با توسعه اندروید ۱۰، حالت تاریک را با هدف کاهش خستگی چشم کاربران ارایه کرد و این بار در تلاش است تا سیستم تم جدیدی را به همراه اندروید ۱۲ توسعه دهد تا کاربران بتوانند با اپلیکیشن ها در تم های متنوع رنگی کار کنند.

تغییر رنگ بندی

رابط کاربری اندروید ۱۲

از سال ۲۰۱۴ و معرفی طراحی متریال، شاهد تغییر چندانی در طراحی رابط کاربری اندروید نبوده ایم، با توجه به این مساله شاید نسخه بعدی اندروید شروعی برای یک تغییر بزرگ باشد. اما به احتمال زیاد شاهد تغییر چندانی در رابط کاربری اندروید ۱۲ نخواهیم بود و البته جای تعجب چندانی هم نخواهد داشت، چرا که طراحی کنونی ظاهر جذاب و مناسبی دارد. شاید گوگل برخی از المان های لانچر پیکسل را تغییر دهد یا آن ها را به اندروید بیاورد. با این حال با توجه به اینکه با رابط های کاربری متفاوتی از سوی شرکت هایی مانند سامسونگ روبه رو هستیم، تغییر چشمگیر یا کلی رابط کاربری اندروید ۱۲ چندان منطقی به نظر نمی رسد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (64 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (31 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (24 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (13 نظر) سوغاتی محمد هادی ساروی برای مادرش از پاریس / اشک شوق مادرانه زنی که هم پدر بود و هم مادر + ویدیو (12 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی شانا دختر شبنم قلی خانی برای تولد 8 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
منتخب روز   
همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی