همه چیز درباره بارداری و زایمان در سگ ها

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
همه چیز درباره بارداری و زایمان در سگ ها
سگ حیوان وفاداری است و معمولاً با انسان ها رابطه صمیمی برقرار می کند برای پرورش توله لازم است که اطلاعاتی در رابطه با دوران بارداری سگ داشته باشیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

هیچ چیز به اندازه دادن پاداش برای استقبال از یک زندگی جدید در جهان قشنگ نیست، به خصوص اگر این زندگی جدید متعلق به بستر توله سگ ها باشد. داشتن یک چشم انداز برای زایمانی جدید بسیار هیجان انگیز است، اما درست مانند بارداری های انسانی، بارداری سگ ها می توانند گیج کننده و استرس زا باشند. اگر سگ شما باردار است، یا قصد دارید برای پرورش دادن سگ خانگی خود برنامه ریزی کنید، باید اطلاعات بسیار زیادی در این زمینه بدست آورید، از علائم بارداری در سگ ها گرفته تا مراقبت از سگ باردار. اگر احساس گیجی دارید و هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارید این مقاله می تواند کمک بزرگی برای شما باشد. در ادامه در مورد تمام این اطلاعات صحبت خواهیم کرد.

نشانه های بارداری سگ

دوران بارداری سگ با نشانه هایی همراه است. این نشانه ها با توجه به نژاد سگ متفاوت خواهد بود. افراد زیادی متمایل به نگه داری سگ در منزل هستند و علاقه زیادی نیز به پرورش توله سگ دارند. از این رو شرایط لازم برای بارداری سگ را فراهم می کنند.در هفته های ابتدایی تشخیص بارداری سگ بسیار مشکل است. پس برای مراقبت و پرستاری صحیح از حیوان خود باید اولین نشانه های بارداری سگتان را بدانید. که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تغییر در اشتهای سگ :معمولا یکی از اولین نشانه هایی است که می توان حدس زد سگ باردار شده است، کاهش یا فقدان اشتها در طول چند هفته اول حاملگی است.
  • افزایش اشتهای سگ :برخی از سگ ها تقریبا بلافاصله پس از باردار شدن افزایش اشتها را تجربه می کنند، ولی حتی آنهایی که در هفته های اول اشتهای خود را از دست داده بودند، به مرور بعد از گذشت چند هفته غذای بیشتری خواهند خورد.
  • کاهش ناگهانی در فعالیت های روزانه سگ:اگر سگ شما به طور معمول پر انرژی و فعال است، کاهش ناگهانی در فعالیت های او ممکن است نشانه دیگری از بارداری باشد. درست مثل برخی از انسان ها، سگ ها نیز ممکن است به علت تغییرات سطح هورمون ها زودتر احساس خستگی کنند.
  • رشد نوک پستان های سگ:رشد این ناحیه شاخص بسیار خوبی است که تغییرات بدن سگ را برای آمادگی دوران بارداری نشان می دهد. این تغییرات جهت آماده سازی برای تولید شیر در پستان های سگ رخ می دهد که باعث می شود در هفته ۶ حاملگی برجسته و متورم به نظر رسیده و حتی در روزهای آخر ممکن است کمی ترشح شیر نیز داشته باشد.
  • تغییر در رنگ نوک پستان سگ:علاوه بر متورم شدن ناحیه، کمی تغییر رنگ نیز خواهد داشت. به خصوص پستان های آخر که به پاهای سگ نزدیک تر هستند به رنگ صورتی تیره دیده می شوند. کمی سرخی به دلیل افزایش جریان خون در این منطقه طبیعی است.
  • تهوع سگ:برخی از سگ ها ممکن است در روزهای اول بارداری غذایی را که می خورند را بالا آورده، یا به علت داشتن حالت تهوع از خوردن غذا اجتناب کنند.
  • بزرگ شدن شکم و اضافه وزن سگ:بعد از گذشت چند هفته شکم سگ بزرگ شده و از هفته پنجم به بعد حاملگی قابل تشخیص می باشد. اما افزایش وزن سگ باید کنترل شده باشد و برای مقدار غذایی که در اختیار سگ خود قرار می دهید، به نژاد و جثه حیوان دقت نمایید. می توانید برای اطمینان بیشتر از افزایش وزن مناسب دوران بارداری سگ، او را تحت نظر دامپزشک قرار دهید.
  • تغییرات رفتاری سگ:تقریبا تمام سگ هایی که تازه باردار شده اند تغییراتی در رفتار های خود بروز می دهند. برخی از سگ ها به صاحب خود چسبیده و کاملا مهربان می شوند. از طرفی دیگر بعضی از آنها بی قرار و کج خلق شده و با پرخاش رفتار می کنند، که بهتر است در این صورت از رودررو شدن سگ با غریبه ها جلوگیری نمایید.
    سگ باردار

بعد از مشاهده علائم بارداری سگمان، چه باید بکنیم؟

اگر شما برای تولید مثل سگ خود برنامه ریزی کرده اید، با مشاهده علایم ذکر شده متوجه می شوید، به نتیجه مورد نظر رسیده اید و سگتان باردار شده است. با دانستن این مطلب برای ایجاد شرایط مناسب برای یک سگ باردار و داشتن نتیجه مطلوب باید خود را آماده نمایید. پس کار اصلی شما تازه شروع شده است و باید این دوران را به خوبی مدیریت کنید.

  • در ابتدا لازم است برای گرفتن تست بارداری سگ خود و آزمایش های لازم به دامپزشک مراجعه نمایید، زیرا ممکن است برخی از علایم مربوط به یک بیماری باشد. جواب آزمایش می تواند بیماری را از بارداری تشخیص دهد.
  • با ارائه بهترین و سالم ترین رژیم غذایی به سگ خود، از بارداری تا شیردهی، کمک بزرگی به سلامت جسمی و روحی او و توله هایش خواهید کرد.
  • برای جلوگیری از افزایش وزن غیر طبیعی سگ خود ورزش و تمرینات آرام و سبک را در برنامه روزانه او بگنجانید. فعالیت های شدید و خسته کننده به هیچ عنوان برای سگ باردار مناسب نبوده و می تواند مشکل آفرین باشد. پیاده روی کوتاه مدت فعالیت مناسبی برای او خواهد بود.
  • مطمئن شوید که سگ شما یک محل راحت و تمیز برای استراحت در اختیار داشته باشد. با توجه به افزایش وزن و رشد شکم حیوان (مخصوصا اگر جعبه ای برای او قرار داده اید) باید فضای کافی برایش در نظر بگیرید.
  • سگ ها در این دوران به خصوص روزهای نزدیک زایمان بسیار حساس، بی قرار و مضطرب هستند. سعی کنید برای حفظ آرامش حیوان، محل مناسبی برای استراحت او در گوشه ای در نظر بگیرید و استرس و سرو صدا را در خانه را به حداقل برسانید.
  • از آنجایی که طول دوره بارداری سگ ها کوتاه است، باید از زمانی که متوجه آبستنی او شدید، لوازم مورد نیاز برای زایمان و نگهداری توله های حیوان را فراهم نمایید.

مدت زمان و دوران بارداری سگ

سگ ها برای زایمان به ۱۲ تا ۳۶ ساعت زمان نیاز دارند. این مدت زمان به نژاد سگ و عوامل متعددی دیگری بستگی دارد و بین سگ ها متفاوت است. همچنین میزان طول کشیدن زایمان به تعداد زایمان سگ و توله بستگی دارد. دوره بارداری سگ برابر با ۵۸ تا ۶۵ روز می باشد.گاهی اوقات این زایمان با تاخیر همراه است که دلایل آن را می توان در ناتوان بودن سگ در به دنیا آوردن توله، تخمین نادرست زمان بارداری، نادرستی تاریخ جفت گیری و … جست و جو کرد.

علائم زایمان سگ

صاحبان این حیوانات دوست داشتنی می خواهند بدانند تا سگشان در هنگام زایمان چه علائمی از خود بروز می دهد تا بهتر بتوانند به اوضاع رسیدگی کنند. از علائم نزدیک شدن به وضع حمل می توان به مواردی مانند: بی قرار شدن حیوان و بروز رفتار های عجیب و لانه گزینی، کاهش دمای بدن حیوان چند ساعت قبل از وضع حمل که به طور معمول در این زمان دمای بدن حیوان به 37- 36 درجه می رسد.برای این که از دمای طبیعی بدن حیوانتان آگاه شوید بهتر است که در حالت بدون استرس و آرام یک هفته قبل از زایمان دمای بدن حیوان را اندازه گیری نمایید روزی که دما نیم تا یک درجه از روز های قبلی کاهش پیدا کرده باشد زایمان قریب الوقوع می باشد. شروع انقباضات که از روی شکم قابل مشاهده است، افزایش تعداد تنفس و قلب و برخی از موارد دیگر اشاره کرد.

محل مناسب برای زایمان سگ

در هنگام زایمان، سگ ها بر عکس گربه ها حس استقلال چندانی ندارند، به همین دلیل بهتر است که یک محل مناسب برای وضع حمل این حیوانات دوست داشتنی فراهم کنید و این آشیانه نیز از طرف سگ ماده مورد قبول واقع می شود و از آن استفاده می کند. می توانید با استفاده از یک جعبه خالی، کاغذ و یا مواد پشمی، تکه های پارچه تمیز یک محل مناسب برای زایمان سگ خود فراهم کنید و در اختیار او قرار دهید تا پت با سلیقه خود لانه اش را بسازد و در آن قرار بگیرد. اگر حیوان در فضای باز قرار داشته باشد ممکن است برای زایمان به حفر یک چاله بپردازد.

زمانی که محل زایشگاه آماده شد بهتر است تا کف زایشگاه را با تکه های روزنامه فرش کنید تا تعویض کردن آن به راحتی انجام شود. به یاد داشته باشید که قسمت ورودی جعبه زایمان باید ارتفاع کمتری نسبت به سایر قسمت های جعبه داشته باشد تا باعث آزردگی پستان های پر شیر مادر نشود. هم چنین این جعبه باید چند روز قبل از وضع حمل آماده شود تا سگ بتواند کم کم به آن عادت کند و از این جعبه استفاده کند. با شروع وضع حمل رفتار های خاصی را می توانید در سگ خود مشاهده کنید.

نحوه زایمان سگ

سگ ها نیز مانند تمام پستانداران در سه مرحله زایمان می کنند. در مرحله اول مادر برای زایمان آماده خواهد شد. در این مرحله رحم مادر به صورت کمی منقبض است. دمای بدن سگ ماده به ۳۷ تا ۳۶.۵ می رسد. در این حالت انقباض رحم سگ آرام آرام بیشتر می شود. به طور معمول این گرفتگی و سفتی در هر ۷ دقیقه به بعد رخ می دهد. این سفت شدن توله ها را کم کم وارد گردن رحم می کند. سگ در این مرحله دارای چنین نشانه هایی است: اشتها ندارد، به پهلوهای خود نگاه می کند، التهاب و منبسط شدن فرج، آماده کردن جایگاه خواب، لیسیدن فرج، منبسط شدن شکم، پدیداری ترشحات موکوسی، خرخر می کند و قدم می زند.

احتمال حالت تهوع در سگ باردار بعد از غذا خوردن وجود دارد. بعضی از سگ ها در این دوران اشتهای قابل توجهی دارند.در مرحله دوم زایمان سگ، شاهد بیرون آمدن مایعات، پرده های جفت و رویت توله ها در دهانه ورودی واژن هستیم. سگ مادر در این حالت بر روی یک پهلو قرار می گیرد و با زور زدن سعی در خروج توله ها دارد. این زایمان در راستای طول انجام می شود. در این حالت پشت توله ها به طرف بالا و پشت مادر است. بهتر است افراد غریبه اطراف سگ نباشند.

در مرحله سوم زایمان جفت بعد از بیرون آمدن توله ها خارج می گردد. جفت پس از ۵ دقیقه از بیرون آمدن بند ناف یا توله بیرون می آید. اجازه لیسیدن توله ها را به سگ مادر بدهید. اجازه ندهید توله های مرده خود را بخورد. چون ممکن است بیمار گردد. از خروج تمام جفت ها مطمئن شوید. چون باقی ماندن آن در بدن حیوان سبب عفونت می گردد.خوردن بیش از اندازه جفت باعث اختلالات گوارشی و استفراغ و به هم خوردن آب و املاح بدن سگ ماده می شود. ترشحات سیاه رنگ متمایل به سبز در روز اول زایمان عادی است و جای نگرانی نیست. این ترشحات کم کم شفاف و روشن می شوند. ترشحات سفید رنگ بعد از زایمان و بیرون آمدن توله خطرناک است و باید به دامپزشک مراجعه گردد.

سگ های ماده معمولاً توله ها را نمی خورند. ممکن است این اتفاق پس از بارداری سگ به دلیل ضعیف بودن حس مادری در سگ یا زایمان نخست بودن رخ دهد. سگ در این موارد به اشتباه بند ناف را جدا و بخشی از بدن توله را نیز می خورد. با اتمام دوره بارداری سگ، بدن دمای مادر دوباره به ۳۸ تا ۳۹.۵ می رسد. دمای بیشتر از این مقدار نیز خبر از عفونت در بدن سگ می دهد.

کمک به زایمان سگ

برخی سگ ها ترجیح می دهند صاحب شان هنگام زایمان همراهشان باشد ولی برخی دیگر دوست دارند این کار را به تنهایی انجام دهند. مهم این است که بدانیم اگر سگ مان تنهایی را ترجیح می دهد باید او را تنها بگذاریم زیرا مزاحمت در هنگام وضع حمل، می تواند سبب توقف روند زایمان شود.همانطور که گفته شد به محض اینکه توله سگی متولد شد، سگ مادر باید شروع به لیسیدن و تمیز کردن نوزاد کند. اگر هنوز پرده آمنیوتیک نوزاد را احاطه کرده باشد باید این پرده را پاره کند و بند ناف را بجود. اگر شما جفتهای خارج شده را بردارید در نهایت میتوانید نتیجه گیری کنید که بعد از اتمام زایمان هنوز جفتی داخل شکم سگ باقی مانده است یا نه.

چگونه به زایمان سگ کمک کنیم؟ توله سگهایی که با پرده جنینی به دنیا امده اند نیاز به کمک فوری دارند و باید این پرده توسط مادر پاره شود ولی اگر سگ مادر اقدام به این کار نکند این مسئولیت به گردن شما انداخته میشود. در این حالت شما غشای پرده را پاره کنید و شروع به پاک کردن توله سگ با یک حوله تمیز کنید. شما باید ترشحات را از بینی توله سگ دراورده و تمیز کنید سپس توله سگ را رو به پایین گرفته و ترشحات موجود داخل دهانش را پاک کنید تا توله سگ بتواند نفس بکشد. اگر سگ مادر علاقه ای به تمیز کردن سایر توله ها نشان نمیدهد شما برای تمیز کردن بقیه توله سگها باید اقدام کنید.

در صورتی که بند ناف توسط مادر جویده نشد شما باید بدون کشیدن بند ناف و به ارامی با استفاده از یک نخ دندان بند ناف را از حدود 2.5 سانتی متری دیواره شکم پاره کنید و گره بزنید. توله سگ را تمیز کنید و به شدید مالش دهید تا زمانی که اولین صدای گریه یا ناله او را بشنوید. سپس توله سگ را کنار سایر توله ها کنار مادرش بگذارید و مطمئن شوید که سگ مادر به توله ها شیر میدهد.آمادگی برای کمک و درک مراقبت از توله سگ نوزاد برای کمک به مادر و نوزادش در مراحل اولیه زندگی ضروری است. کمک به زایمان سگ و توله سگها در ساعات ابتدایی زندگیشان امر بسیار حساس و حیاتی است و در صورت نداشتن تجربه و اطلاعات ممکن است به سگ مادر یا توله های تازه به دنیا اومده اسیب برشد. پس ما توصیه میکنیم حتما برای انجام این کار از یک دامپزشک کمک بگیرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (448 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (281 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (276 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (223 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (189 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (150 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (81 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس