همه چیز درباره «دکتر علی محفوظی» رئیس سابق سازمان پزشکی قانونی و جزئیات قتل او در سعادت آباد تهران

  دوشنبه، 31 مرداد 1401 ID  کد خبر 219747
همه چیز درباره «دکتر علی محفوظی» رئیس سابق سازمان پزشکی قانونی و جزئیات قتل او در سعادت آباد تهران
ساعد نیوز: مردی حدودا ۸۵ ساله مقابل خانه‌اش به ضرب گلوله به قتل رسید. این خبر شوکه کننده کوتاهی بود که روز گذشته منتشر شد و در ابتدا هویت مقتول تنها «دکتر محفوظی» اعلام شد؛ پزشکی که در سال‌های اخیر در بخش خصوصی فعالیت می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از روزیاتو، دیروز حدود ساعت ۷ صبح مردی با ماسک و کلاه جلوی خانه دکتر سرشناس در خیابان ایران زمین منطقه سعادت آباد تهران پرسه می زد و منتظر بود او مطابق هر روز برای رفتن به سر کار در همین ساعت ها از خانه بیرون بیاید. با خروج دکتر محفوظی از خانه، بلافاصله صدای شلیک دو گلوله به گوش رسید و پیکر بی جان او به زمین افتاد. اما دکتر محفوظی که بود؟

تصویر

بیوگرافی دکتر علی محفوظی

دکتر محفوظی متخصص بیهوشی بود که در کارنامه شغلی اش معاونت دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضویت در شورای عالی نظام پزشکی کشور، عضویت در هیئت امنای درمانگاه های خیریه کشور، عضویت در انجمن بیهوشی ایران و… به چشم می خورد.

او در اوایل شهریور ماه سال ۱۳۷۲، با حکمی از سوی وزیر وقت بهداشت به عنوان معاون امور اداری و مالی وزارت بهداشت منصوب شد و در اواخر دهه هفتاد، به مدت حدود دو سال تا اوایل دهه هشتاد ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور را بر عهده داشت.

دکتر محفوظی پیش از مرگ بیشتر وقت خود را در خیریه معلولین که خود موسس آن بود فعالیت می کرد. او برادر آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی بود که سال هاست در حوزه علمیه قم تدریس می کند.

تصویر

چه کسی دکتر محفوظی را کشت؟

بر اساس فیلم های ضبط شده توسط دوربین های مداربسته اطراف خانه دکتر علی محفوظی، قاتل صورت خود را با ماسک بهداشتی پوشانده بود و کلاهی به سر داشت. او با خروج دکتر محفوظی از خانه، زمانی که مقتول در پیاده رو و زیر سایه درخت ایستاده و منتظر بود راننده شخصی اش برسد، خود را به او رساند و با خارج کردن اسلحه از کیف خود از پشت سر به این پزشک شلیک کرد و از محل حادثه فرار کرد.

گفته می شود قاتل به کمک مرد موتورسواری که همراهش بود توانست از محل فرار کند.

جسد دکتر محفوظی نیز برای بررسی های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شده و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی برای دستگیری عامل این جنایت وارد عمل شده اند. تیمی ویژه از ماموران پلیس آگاهی رسیدگی به این موضوع را در دستورکار خود قرار داده و سرنخ هایی نیز در این خصوص به دست آمده، اما تاکنون عامل یا عاملان قتل این فرد بازداشت نشده اند و جستجوها و تحقیقات در این خصوص در جریان است.

تصویر

جزئیات لحظه تیراندازی به دکتر محفوظی

تیم پزشکی قانونی که در صحنه جنایت حضور داشت پس از معاینات اولیه اعلام کرد یکی از تیرها از پشت مقتول وارد و از شکمش خارج شده و تیر دوم از کمر وارد و از قلب خارج شده است. دو پوکه ای که در صحنه قتل به دست آمد، حکایت از آن داشت که قاتل تنها دو تیر شلیک کرده است؛ تیرهایی که به گفته متخصصان حاضر در صحنه از فاصله ۴ تا ۵متری شلیک شده بود.

نگهبان محله، تنها فردی است که مرد تیرانداز را دیده اما چهره اش را به خوبی به خاطر نمی آورد. او می گوید: «ساعت ۷:۱۵ بود که مانند همه روزها از کانکس نگهبانی خارج شدم تا برای آب دادن گل ها به خانه دکتر بروم. در نزدیکی خانه دکتر و درست همانجایی که او به قتل رسید، یعنی زیر درخت، مردی در حال قدم زدن بود که حدودا ۳۵، ۳۶ ساله به نظر می رسید، با قدی متوسط. کلاه بر سرش بود و ماسک بهداشتی سیاه رنگ به صورت داشت. به نظر می رسید که منتظر کسی است. تا به حال او را در محل ندیده بودم. از کنارش عبور کردم و با کلید وارد حیاط خانه آقای دکتر شدم تا باغچه را آب بدهم. همان لحظه دکتر را دیدم که در حال خروج از خانه اش بود تا به محل کارش برود. با هم سلام و علیکی کردیم و او با خوشرویی به من صبح به خیر گفت و احوالم را پرسید. پس از رفتن او شروع کردم به آبیاری باغچه.»

تصویر

او ادامه می دهد: «آقای دکتر معمولا هر روز به مقابل در می رفت تا راننده اش برسد و او را به محل کارش ببرد. دقایقی از خروج دکتر از خانه اش می گذشت که ناگهان صدای تیراندازی شنیدم. وحشت زده شلنگ آب را رها کردم و به بیرون از خانه رفتم. آقای دکتر خون آلود در پیاده رو زیر درخت و در فاصله کمی از خانه اش افتاده بود و همزمان همان مرد مرموز را دیدم که به سمت کوچه روبه رویی فرار کرد. من دستم را روی زنگ آیفون خانه دکتر گذاشتم و موضوع را به همسرش اطلاع دادم. سپس به اورژانس و پلیس زنگ زدم و بعد فورا بالای سر آقای دکتر رفتم. اما توان صحبت کردن نداشت و بعد از حال رفت. زمان زیادی هم طول نکشید که اورژانس رسید اما دکتر دیگر نفس نمی کشید و جانش را از دست داده بود.»

تصویر

انگیزه قتل دکتر محفوظی چه بود؟

همسر مقتول که لحظاتی پس از تیراندازی خودش را به کوچه و بالای سر شوهرش رسانده بود، درحالی که شوکه و وحشت زده بود به مأموران گفت: همسرم با هیچ کس خصومت شخصی نداشت. او مرد خیری بود و در تمام طول زندگی اش به همه کمک می کرد و هیچ کس با او مشکلی نداشت. هنوز باورم نمی شود که شوهرم را از دست داده ام.

تیم جنایی در ادامه تحقیقات دریافت که او در پروژه های عمرانی یکی از دانشگاه ها همکاری داشت و ظاهرا در یکی از این پروژه ها با مسئول پروژه اختلاف مالی پیدا کرده بود و این احتمال مطرح شده که شاید اختلاف مالی، انگیزه این جنایت مرموز باشد.

تصویر

یکی از بستگان دکتر محفوظی به «همشهری» گفت: «ما همه در شوک اتفاقی هستیم که افتاده و باورش برای همه ما خیلی سخت است. آقای دکتر با هیچ کس دشمنی نداشت. او در یک شرکت خصوصی کار می کرد و هر روز راننده اش به مقابل خانه اش می آمد تا او را به محل کارش ببرد. من هم در آن شرکت کار می کنم و امروز صبح زود قبل از خروج از خانه و رفتن به شرکت، راننده آقای دکتر به من زنگ زد. تلفن را برداشتم و او با صدای لرزان گفت: «بدبخت شدیم، دکتر را کشتند» بعد از گفتن این جمله تلفن را قطع کردم و نمی دانید چطور خودم را به اینجا (خانه مقتول) رساندم. مرد جوان، محلی را که تا چند دقیقه قبل پیکر مقتول در آنجا قرار داشت نشان می دهد و با بغض می گوید: همین جا او را هدف گلوله قرار دادند. معلوم نیست ماجرا از چه قرار است، اما همه ما پیگیر هستیم تا هرچه زودتر قاتل بی رحم شناسایی و دستگیر شود.»

تصویر

او ادامه می دهد: «آقای دکتر یک دختر و یک پسر دارد. دخترش ازدواج کرده و پسرش نیز ساکن آمریکاست. امروز به او این خبر ناگوار را دادیم و منتظریم او به ایران برگردد تا مراسم خاکسپاری را انجام دهیم. به گفته این مرد او همیشه تلاش می کرد به همه کمک کند. حتی با وجود اینکه ۸۵سال سن داشت اما ورزشکار بود و هر روز ورزش می کرد و کاملا سرحال بود.»


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (214 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (102 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (54 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (45 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر صندوق شکسته ماشین اش حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (39 نظر) تصویری ناب از آب نوشیدن هاشمی رفسنجانی از چشمه‌یِ باغ حضرت فاطمه در مدینه+عکس/ توجه نکردن مرحوم هاشمی به تذکر نیروهای سعودی درباره آلوده بودن آب (34 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: اسمم محسنه یعنی نیکوکار ولی نافرمانم مثل کچلی که مو نداره و اسمشو میذارن زُلف علی +ویدئو😂👌 (29 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (21 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (19 نظر) (فیلم) طنین انداز شدن آهنگ کُردی شاد در لندکروز میلیاردی هادی چوپان +فیلم/ گرگ پارسی گشت و گذار در ایران را آغاز کرد (18 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (16 نظر) گریه های جگر سوز نرگس محمدی در مراسم عزای برادرزاده اش +عکس/ روحش شاد و مسیرش غرق در نور (16 نظر) نگاهی به خانه ابدی باشکوه اولین هنرمند دفن شده در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران/ چه شعر زیبایی روی مقبره‌اش حک شده+عکس (16 نظر) آخرین لبخند از ته دل شهید اسماعیل هنیه در آغوش رهبر معظم انقلاب +عکس/ شهادت مزد اخلاصش بود (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تور دلال ها برای دانشجویان متقاضی مهاجرت / به رومانی نروید!
نه به شیر خشک! / معجزه تناسب اندام برای مادر با شیردهی به نوزاد!
فال ابجد روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 11 مردادماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 11 مرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403 + فیلم
ویدیو/ علت ایجاد میخچه در پا/ آسان‌ترین روش نابودی میخچه بدون درد و خون‌ریزی
ویدیو/ طوبی آزموده، معلمی بزرگ که "ناموس" را برای دختران ایرانی تأسیس کرد
این شمشیرباز مصری در ماه هفتم بارداری شگفتی‌ساز المپیک پاریس شد+عکس
فرزاد حسنی: بین ما سه برادر خوش‌تیپمان فرهاد است، حرف‌زنمان من هستم و عاقلمان فرشاد!
هدیه فضایی‌ها در گنجینه باستانی کشف شد!
جنایت هولناک خانوادگی بیخ گوش مادر و خواهر / جسد برادرم را در باغچه دفن کردم
پیام رئیس جمهور پزشکیان در پی ترور اسماعیل هنیه / دیروز دستش را بالا بردم، امروز روی شانه‌هایم باید تشییعش کنم
منتخب روز   
شهاب حسینی در دنیای واقعی رقیب عشقی این مرد بود! + فیلم/ پاسخ جالب آقای بازیگر... حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍