همه چیز درباره مصرف داروهای ضدحساسیت در بارداری

  چهارشنبه، 19 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره مصرف داروهای ضدحساسیت در بارداری
درمان حساسیت به ویژه در دوران بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا موجب اختلال در رشد جنین، تولد نوزاد نارس و حتی موجب نقص در نوزادان می شود. در ادامه درباره مصرف داروی ضد حساسیت در بارداری بحث می کنیم.

در بارداری مصرف دارو باید با رعایت نکات ایمنی همراه باش تا هم جنین آسیبی نبیند و هم مادر به دور از هیچ استرس و نگرانی به حساسیت خود بپردازد به طور مثال مصرف داروهای ضد آلرژی در بارداری باید با احتیاط صورت گیرد تا هم به جنین آسیبی نرسد و هم مادر در امان باشد با رعایت نحوه ی مصرف داروهای ضد آلرژی در بارداری می توان از رسیدن خطر و عارضه ای به جنین جلوگیری کرد .در واقع آلرژی به مجموعه واکنش هایی گفته می شود که در طی آن بدن علائم و نشانه هایی را از خود بروز می دهد تا از عاملی خطر ساز خبر دهد. اما این واکنش ها به دلیل حساسیت بالای سیستم ایمنی بدن است و می توان آن را کنترل کرد.مهم ترین علائم و نشانه های آلرژی:

  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • کهیر زدن
  • جوش های ریز روی بدن داشتن
  • خارش بینی
  • قرمز شدن پوست
  • خارش گوش

تمامی نشانه ایی که در بالا ذکر شد به نوعی غیر عادی بوده و در فصل بهار تشدید می شود. از این رو می تواند در روند طبیعی زندگی اثر گذار باشد.

آیا در دوران بارداری می توان از داروهای ضد حساسیت استفاده کرد؟

مادران باردار اغلب به قدر کافی با عوارض ناشی از بارداری دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین ابتلا به یک سرماخوردگی شدید و یا آلرژی می تواند مادران باردار را مجبور به پیدا کردن راهی برای تسکین این مشکلات کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا برای ارائه برخی از نشانه های مربوط به ایمنی یک داروی خاص، داروها را برای مصرف در دوران بارداری طبقه بندی می کند. بانوان باردار باید قبل از مصرف هر دارویی، از خطرات بالقوه مصرف آن آگاه باشند. مهم ترین نکته آن است که مصرف هیچ دارویی در دوران بارداری بدون اطلاع پزشک و یا ماما مجاز نیست.

1- مصرف سیتریزین در بارداری

سیتریزین که همچنین به نام تجاری آن Zyrtec نامیده می شود، یک آنتی هیستامین تجویز شدنی است که در طبقه بندی داروها در ردیف B قرار گرفته است. به گفته سایت Drugs.com این بدان معنی است که انتظار نمی رود این دارو برای جنین مضر باشد. بر طبق نظر سایت DrSpock.com این دارو عموماً ضعیف تر از آنتی هیستامین های قدیمی است و بنابراین گزینه مناسبی برای مادران باردار است.Drugs.com نشان می دهد که عوارض جانبی احتمالی سیتریزین شامل: سرگیجه، خشکی دهان، گلو درد، سرفه، تهوع، یبوست و سردرد می باشد.

2- مصرف کلروفنیرآمین در بارداری

روش های گوناگونی برای کنترل و از میان بردن علائم و نشانه های حساسیت بدون مصرف دارو وجود دارد. یمی از این روش ها مصر کلروفنیر آمین است.کلروفنیرآمین یک داروی نسخه ای است که تحت عنوان برندهای مختلفی به فروش می رسد. این دارو در ردیف B دسته بندی شده است. عوارض جانبی شایع آن شامل: خواب آلودگی و خشکی دهان، سرگیجه خفیف، تاری دید، تهوع، درد معده، یبوست و مشکلات حافظه و تمرکز هستند.

3- مصرف فکسوفنادین در بارداری

فکسوفنادین که تحت عنوان تجاری "آلِگرا" به فروش می رسد و فقط با نسخه قابل خرید است. این دارو در طبقه بندی داروها در رده C قرار می گیرد، که معنی آن اینست که مضرات و خطرات این دارو بر روی جنین ناشناخته است. به همین دلیل، بهتر است آنتی هیستامین دیگری برای مصرف در دوران بارداری انتخاب کنید. طبق اظهار Drugs.com عوارض جانبی شایع این دارو شامل: تهوع، اسهال، ناراحتی معده، گرفتگی های شبه قاعدگی، خواب آلودگی، سردرد و دردهای عضله یا کمر درد هستند.

4- مصرف لوراتادین در بارداری

لوراتادین یک آنتی هیستامین است که هم با نسخه و هم بدون نسخه قابل دسترسی است. این دارو اغلب تحت عنوان "کلاریتین" به فروش می رسد. به نظر نمی رسد که این دارو برای مادران باردار خطرناک باشد. این دارو در ردیف B از طبقه بندی داروها قرار دارد. اگرچه خواب آلودگی از عوارض جانبی این دارو است، ولی لوراتادین خواب آلودگی کمتری نسبت به سایر داروها ایجاد می کند. خواب آلودگی، خشکی دهان، تاری دید، سردرد، عصبی بودن، درد معده، اسهال، قرمزی چشم ها، خونریزی بینی و کهیر پوستی از عوارض احتمالی لوراتادین هستند.

5- مصرف دیفن هیدرامین در بارداری

دیفن هیدرامین اغلب تحت نام "بنادریل" به فروش می رسد. در اکثر داروخانه ها و حتی سوپر مارکت ها بدون نسخه به فروش می رسند. این دارو در دسته B قرار دارد. عوارض جانبی شایع این دارو شامل: احساس خواب آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، خشکی دهان، بزرگ شدن پروستات یا مشکل دفع ادرار می باشند.

مصرف دارو در بارداری

چگونگی مصرف داروهای ضد آلرژی در بارداری

در هر بیمار که علائم حساسیت بینی بیشتر از چند روز ادامه داشته باشد استفاده از افشانه های بینی ضد التهابی نظیر کرومولین (nasacrom) بکلومتازون (beconnase, vancenase) کورتیکوستروئید توصیه می شود استفاده از این داروها باعث تخفیف علائم شده و نیاز به استفاده از داروهای خوراکی را کاهش می دهد تجارب فراوانی در استفاده طولانی مدت از این داروها وجود دارد.در خصوص افشانه های جدیدتر کورتیکوستروئیدی نظیر تریامسینولون و فلوتیکازون ودسونید وفلونیزولید و مومتازون و استفاده از آن در دوران بارداری تجاربی وجود ندارد اگر چه جذب آن ها به داخل خون به قدری ناچیز است که به نظر نمی رسد خطری ایجاد کند.

راه های غیر دارویی برای مقابله و کنترل حساسیت در بارداری

بهترین راه مقابله با حساسیت، دوری از محرک هاست. اگر به موی حیوانات حساسیت دارید، از نزدیک شدن به حیوانات خانگی دوری کنید تا باعث تحریک شما نشود. هوای بیرون را نمی توانید کنترل کنید اما صبح زود و تا نزدیکی ظهر پنجره ها را بسته نگه دارید زیرا این زمانیست که تعداد گرده ی گل ها و گیاهان به حداکثر می رسد.در خانه هنگام گردگیری یا استفاده از جاروبرقی از ماسک استفاده کنید و برای اتاق خوابتان یک دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید. همچنین می توانید از یک دستگاه مخصوص جهت کاهش رطوبت هوا استفاده کنید و به این ترتیب رطوبت هوای خانه را زیر ۵۰ درصد نگه دارید تا در مقابل حساسیت گرد و غبار و حشرات ذره بینی در امان بمانید.آیا می توانید از داروهای ضد حساسیت در دوران بارداری استفاده کنید؟ بله، اما پیش از شروع مصرف هر دارویی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. و اگر می توانید، از محرک ها دوری کنید تا وابستگی تان به مصرف دارو به حداقل برسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (470 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان