همه چیز درباره مصرف متفورمین در دوران بارداری

  چهارشنبه، 25 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
همه چیز درباره مصرف متفورمین در دوران بارداری
متفورمین یک داروی متداول برای مدیریت دیابت نوع ۲ است. برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت یک روش درمانی موثر محسوب می‌شود، اما آیا برای زنان باردار نیز بی‌خطر است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چه اولین بارداری شما باشد و چه دومی و سومی...، یک بارداری سالم و ایمن بسیار حیاتی است. به همین دلیل قبل و حین بارداری توجه به داروهایی که می خورید برای حفظ سلامت جنین اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر طبق تجویز پزشک متفورمین مصرف می کنید، ممکن است نگرانی هایی در مورد مصرف متفورمین در بارداری و تأثیر این دارو بر جنین داشته باشید. بیایید مزایا و خطرات استفاده از متفورمین در بارداری را بررسی کنیم.

متفورمین چیست؟

متفورمین یک داروی خوراکی است که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود. این دارو همچنین برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز کاربرد دارد. دیابت نوع 2 بیماری است که باعث افزایش سطح قند خون می شود. PCOS نوعی اختلال هورمونی است که در زنان در سن باروری اتفاق می افتد.انسولین هورمونی است که به بدن کمک می کند تا سطح قند خون شما را کنترل کند. مشکل اصلی مرتبط با دیابت نوع 2 وضعیتی به نام مقاومت به انسولین است. این به عدم توانایی بدن در استفاده صحیح از انسولین اشاره دارد.متفورمین معمولاً برای تسکین مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. این به بدن شما کمک می کند از انسولین استفاده کند و در نتیجه سطح قند خون شما را کنترل خواهد کرد. متفورمین نقشی مشابه در کمک به درمان PCOS ایفا می کند. این به این دلیل است که مقاومت به انسولین با PCOS در ارتباط است و ممکن است مشکلات مرتبط با آن را بدتر کند.

داروی متفورمین چه عملکردی دارد؟

متفورمین یک داروی خوراکی است که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود. علاوه بر این در مواردی برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هم استفاده می شود. دیابت نوع 2 یک بیماری است که در آن قند خون از محدوده طبیعی بالاتر می رود. سندروم تخمدان پلی کیستیک بیماری است که در زنان در سنین باروری رخ داده و با علائمی از قبیل آکنه، موهای زائد و نازایی خودش را نشان می دهد.

انسولین هورمونی است در بدن که وظیفه تنظیم قند خون را برعهده دارد. مقاومت به انسولین، سبب می شود تا بدن نتواند پاسخ صحیحی به انسولین بدهد و درنتیجه قند خون بالا رفته و زمینه برای ابتلا به دیابت فراهم شود. متفورمین دارویی است که عموماً برای برطرف کردن مقاومت به انسولین در مبتلایان به دیابت نوع 2 تجویز می شود. علاوه بر این از آن جایی که مبتلایان به PCOS هم ممکن است علائم مقاومت به انسولین را تجربه کنند، این دارو در مان این بیماران هم کاربرد دارد.

آیا استفاده از متفورمین در دوران بارداری ایمن است؟

مصرف متفورمین در طی بارداری عموماً بی خطر است. علیرغم این که متفورمین از جفت عبور می کند، اما مطالعات تاکنون عوارضی برای جنین نشان نداده است. بنابراین درصورتی که پیش از بارداری متفورمین مصرف می کردید، پزشک ممکن است شما را تشویق کند که مصرف آن را بعد از بارداری هم ادامه دهید. با این حال درمان خط اول دیابت در بارداری، انسولین است؛ بنابراین پزشک براساس سوابق قبلی بیماری ها و شرایط شما داروی مناسب را برایتان تجویز می کند.حتا اگر پیش از بارداری متفورمین مصرف نمی کردید، پزشک ممکن است در طول بارداری برایتان متفورمین تجویز کند. برای مثال ممکن است درکنار انسولین به منظور کنترل بهتر قند خون، متفورمین هم برای شما تجویز کند. علاوه بر این در صورتی که پزشک تشخیص دهد که شانس ابتلایتان به دیابت بارداری بالا است، ممکن است برای شما متفورمین تجویز کند. متفورمین می تواند این خطر را کاهش دهد.

بارداری

طریقه مصرف متفورمین در دیابت بارداری

یکی دیگر از چیزهایی که باید در مورد دوران بارداری بدانید، این است که برخی مطالعات نشان می دهد زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که داروی متفورمین را در دوران بارداری مصرف می کنند، ممکن است که خطر سقط جنین کاهش دهند و همینطور زایمان و عوارض برای نوزاد شما را کاهش می دهد.این دارو قبل از حاملگی و در دوران بارداری ایمن است، همچنین در هنگام شیردهی برای شما و فرزندتان نیز مناسب و ایمن می باشد، متفورمین درون شیر مادر تشخیص داده شده است اما به روز و پیشرفته نوزاد صدمه نمی زند.

اگر باردار هستید، یا در حال برنامه ریزی برای بارداری می باشید، قبل از استفاده از هر دارویی، از جمله متفورمین همیشه قبل از مصرف، به پزشک خود اطلاع دهید و مشورت کنید.مطالعه ای در میان زنان بارداری که از دیابت نوع 2 رنج میبرند، انجام شد و متوجه شدند کسانی که متفورمین مصرف می کردند، نسبت به کسانی که انسولین مصرف کردند، وزن کمتری را اضافه نمودند.همچنین یک مطالعه ای نشان داد نوزادانی متولد شده از زنانی که متفورمین مصرف می کنند، چربی کمتری دارند و باعث کاهش مقاومت انسولین در زندگی میشود، بدین معنی است، کودکانی که مادرانشان متفورمین مصرف کردند تا بزرگسالی نیز ممکن است در برابر این بیماری مقاوم باشند، این فقط یک فرضیه است که به مطالعات طولانی مدت نیاز دارد.

خطرات و عوارض جانبی متفورمین در بارداری

متفورمین زمانی که به درستی و به اندازه مصرف شود، خطرات و عوارض جانبی نسبتاً کمی دارد، بعضی از افراد ممکن است که عوارض جانبی را تجربه کنند که شایع ترین آنها عبارتند از:

  • گاز معده
  • سوزش سردل
  • اسهال
  • دل درد
  • حالت تهوع و مشکلات گوارشی

برای زنان باردار این علائم ممکن است احساس بیماری صبحگاهی را بدتر کند، مهم است که آن را در پایین ترین دوز موثر برای کاهش و جلوگیری از عوارض جانبی مصرف کنید. متفورمین همچنین ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود، که هیپوگلیسمی را ایجاد می کند.

مقدار مصرف متفورمین در بارداری

مقدار دوز مصرفی متفورمین برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از فردی به فرد دیگر و براساس سابقه پزشکی، سطح حساسیت به انسولین و حساسیت به عوارض جانبی متفاوت است.برای زنان بارداری که برای کنترل دیابت نوع ۲ انسولین مصرف می کنند نیز ممکن است برای کمک به علائمی که در دوران بارداری ایجاد می شوند، متفورمین تجویز شود.دوز مصرفی این دارو در زنان مبتلا به PCOS یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز بر اساس واکنش آنها به دارو متفاوت است. اگر عوارض جانبی قابل کنترل نباشد، پزشکان اغلب سعی می کنند دوز دارو را کاهش دهند یا به دنبال گزینه های دیگر باشند.برای به حداقل رساندن عوارض جانبی، پزشکان درمان را با دوز های بسیار کم شروع می کنند و به تدریج این دوز را افزایش می دهند و به صورت مداوم علائم بررسی می شوند. در صورت استفاده صحیح، این دارو دارای شاخصه های ایمنی بالایی است.

جایگزین قرص متفورمین برای بارداری

زنان بارداری که مبتلا به دیابت بارداری یا دیابت نوع 2 هستند معمولا قرص متفورمین برای بارداری، از جمله داروهای تجویزی رایج برای آنهاست. لازم به یادآوری است که در صورت واکنش های متفاوت به دارو، تغییر در سیستم گوارش یا تمایل نداشتن به خوردن این دارو، جایگزین دیگری برای فرد در نظر گرفته می شود.بااین اوصاف بهترین جایگزین قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان و همچنین بارداری، درمان با انسولین است که باعث ثبات سطح قند خون می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان