ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز درباره LEEP برای درمان پاپ اسمیر غیرطبیعی

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره LEEP برای درمان پاپ اسمیر غیرطبیعی
در روش برش الکترو جراحی حلقه (LEEP) یا کونیزاسیون از یک حلقه سیم گرم شده توسط جریان الکتریکی برای از بین بردن سلول ها و بافت سرویکس (دهانه رحم) استفاده می شود. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر در این خصوص بحث می کنیم. با ما همراه باشید.

عمل برش به وسیله حلقه الکتروسرجیکال (Loop Electrosurgical Excision) یا LEEP یک درمان موثر برای رشد سلول های غیرطبیعی یا دیسپلازی است که با کولپوسکوپی و یا نمونه برداری از دهانه رحم شناسایی شده است. دیسپلازی سرطان نیست اما اگر درمان نشود می‌تواند به سرطان گردن رحم منجر شود.

با عمل LEEP بافت غیر طبیعی از دهانه رحم شما حذف می‌شود. در برخی از انواع درمان، بافت های غیرطبیعی از بین می‌روند اما LEEP بافت را حفظ می‌کند، به طوری که می‌توان آن را بررسی کرد و از عدم وجود سرطان مطمئن شد.

LEEP روشی است که طی آن سلول های غیرطبیعی دهانه رحم با استفاده از حلقه سیمی نازک برداشته می‌شود. این حلقه شبیه چاقوی جراحی عمل خواهد کرد. جریان الکتریکی از درون حلقه عبور داده می‌شود و منجر به برداشت لایه نازکی از سرویکس یا دهانه رحم می‌شود.

روش لیپ (LEEP) یا برداشتن الکتریکی حلقه ای چیست؟

روش لیپ (LEEP) یا برداشتن الکتریکی حلقه ای یکی از رایج ترین اقدامات درمانی برای دیسپلازی دهانه رحم (سلول های پیش سرطانی سرویکس) به شمار می ‌آید.این اقدام حدود 20 دقیقه طول می‌ کشد و در مطب و کلینیک تحت بی حسی موضعی انجام خواهد شد.

برخی زنان بیهوشی را ترجیح می دهند که در این صورت باید در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام شود.بعد از تزریق داروی بی حسی به دهانه رحم، پزشک میله ای باریک و سیمی وارد واژن می کند.به محض رسیدن به دهانه رحم، جریان برق از درون سیم عبور کرده، لایه های غیر طبیعی دهانه رحم را برداشته و از بین می برد.

پزشک بر پایه فاکتورهایی همچون سن، مکان سلول های غیرطبیعی، سایز و تعداد نقاط درگیر، احتمال سرطانی بودن سلول ها و تجربه درمان های قبلی تصمیم به انجام LEEP یا شیوه درمانی دیگری می گیرد.در صورت بروز التهاب و عفونت شدید دهانه رحم، روش برداشتن الکتریکی حلقه ای انجام نمی شود. همچنین در دوران بارداری هم صورت نمی گیرد مگر اینکه احتمال بالایی برای وجود سلول های مهاجم سرطانی وجود داشته باشد.

LEEP

علل انجام LEEP یا کونیزاسیون چیست؟

LEEPزمانی انجام می شود که در حین معاینه لگن، مشکلات دهانه رحم یا واژن مشاهده شده و یا سلول های غیرطبیعی در طی تست پاپ اسمیر دیده شده باشند. این روش همچنین برای تشخیص سرطان دهانه رحم (سرویکس) یا واژن انجام می گیرد.

سلول هایی که به نظر غیرطبیعی هستند، اما هنوز سرطانی تشخیص داده نشده اند، ممکن است پیش سرطانی خوانده شوند. این سلول های غیر طبیعی ممکن است اولین مدرک برای سرطان باشند که می تواند سال ها بعد ایجاد شود.همچنین ممکن است از LEEP برای کمک به تشخیص یا درمان شرایط زیر استفاده شود:

  • پولیپ رحم

  • زگیل های تناسلی، که ممکن است عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را نشان دهد، یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان دهانه رحم است

  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) در زنانی که مادران آن ها در دوران بارداری از DES استفاده کرده اند، زیرا قرار گرفتن در معرض این ماده، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.پزشک شما ممکن است دلایل دیگری برای توصیه LEEP داشته باشد.

خطرات LEEP یا کونیزاسیون چیست؟

برخی از عوارض احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت

    خونریزی در 3 هفته اول پس ازLEEP

  • تغییرات یا ایجاد زخم در دهانه رحم در اثر برداشتن بافت

  • مشکل باردار شدن

  • تولد زودرس یا داشتن یک نوزاد با وزن کم

  • در موارد نادر، دهانه رحم بعد از عمل باریک می شودکه این باریک شدن ممکن است مشکلاتی در قاعدگی ایجاد کند.

LEEP

آمادگی برای LEEP یا کونیزاسیون

  • به طور کلی، هیچگونه آماده سازی، مانند ناشتا بودن یا بیهوشی لازم نیست

  • اگر باردار هستید یا فکر می کنید باردار هستید، به پزشک خود اطلاع دهید

  • اگر به هر دارو یا تجهیزات پزشکی مثل دستکش لاتکس حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید

  • تمام داروهای (تجویز شد ، داروهای بدون نسخه، مکمل های گیاهی را که مصرف می کنید به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود اطلاع دهید

  • اگر سابقه خونریزی دارید و یا از داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد انعقاد خون، آسپرین یا سایر داروهایی که روی لخته شدن خون اثر می گذارند استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که ممکن است قبل از عمل به شما گفته شود که این داروها را قطع کنید

  • ارائه دهنده خدمات بهداشتی به شما می گوید قبل از عمل استفاده از تامپون، کرم واژن، دارو، دوش واژینال گرفتنو نیز رابطه جنسی را کنار بگذارید

  • توجه داشته باشید که کونیزاسیون یا LEEP معمولاً در دوره قاعدگی انجام می شود

  • پزشک شما ممکن است توصیه کند که 30 دقیقه قبل از عمل از داروی مسکن استفاده کنید. البته پزشک شما قبل از عمل لیپ به شما بی حسی تزریق می کند

  • کونیزاسیون یا لیپ یک عمل سرپایی است

  • قبل از عمل مثانه خود را تخلیه کنید

  • جریان الکتریکی رگ های خونی را مهر و موم می کند، بنابراین معمولاً خونریزی ایجاد می شود

    ممکن است به شما دستور داده شود که به مدت 4 هفته پس از LEEP دوش واژینال ،استفاده از تامپون و یا رابطه جنسی را کنار بگذارید

  • همچنین ممکن است محدودیت های دیگری در فعالیت خود داشته باشید ، از جمله عدم انجام فعالیت شدید یا برداشتن اجسام سنگین

  • به زمان مراجعه بعدی توجه کنید. به طور کلی زنانی که عمل LEEP شده اند، باید به صورت مکرر برای بررسی سرطان دهانه رحم تست پاپ اسمیر انجام دهند.

دوران نقاهت بعد از انجام روش لیپ (LEEP)

بعد از انجام روش لیپ (LEEP) یا برداشتن الکتریکی حلقه ای، توصیه های پزشک از این قرار خواهند بود:

  • با تجربه هرگونه درد یا گرفتگی عضلات داروی مُسکن مثل تایلنول بخورید

  • در صورت مشاهده لکه بینی، خونریزی و ترشح قهوه ای پد بهداشتی استفاده کنید

  • این لکه بینی ها و ترشحات بعد از LEEP طبیعی هستند

  • از رابطه جنسی، تامپون، کاپ قاعدگی یا هر چیز دیگر برای سه تا چهار هفته اجتناب کنید

  • تا 48 ساعت فعالیت های کششی انجام ندهید. ورزش ایروبیک و برداشتن وزنه های سنگین تا دو هفته نباید انجام شوند

  • دوش گرفتن بعد از روش لیپ (LEEP) مشکلی ندارد اما از شستشوی کامل ناحیه مورد نظر طی 2 تا 4 هفته اجتناب کنید.

سخن پایانی

شایع ترین خطر بعد از انجام LEEP در طول سه هفته نخست، خونریزی سنگین خواهد بود. اگر بیمار به خونریزی سنگین دچار شود باید با پزشک خود تماس بگیرد. برای توقف خونریزی ممکن است به چسب های بیشتری در سرویکس نیاز باشد.

LEEP با ایجاد مشکلاتی در بارداری آینده ارتباط دارد. اگر چه اغلب خانم ها مشکلی نخواهند داشت اما ریسک اندکی برای زایمان زودرس و به دنیا آوردن فرزند با وزن کم وجود خواهد داشت.در موارد نادر، دهانه رحم یا سرویکس بعد از انجام LEEP تنگ می‌شود که این تنگ شدن منجر به مشکلاتی در قاعدگی می‌شود و همچنین ممکن است باردار شدن را دشوار سازد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (191 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (177 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (209 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (202 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (157 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (35 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (29 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (22 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (20 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (9 نظر) گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس (19 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (16 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (16 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (9 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا نجار در طراحی مجسمه هایی با چوب و تنه ی درخت/ مغزشو باید طلا گرفت +فیلم (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
گلف بازی کردن بانمک مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند+ویدیو/ فقط تمرکز کردن طارمی که نتیجه نداد😂 دورهمی سپیده خداوردی، مرضیه سریال آوای باران و دختران چینی با لباس چونگسام / تیپ متفاوت خانم بازیگر به سبک چینی ها تبریک تولد جالب حامد آهنگی برای تک پسرش/ ایشالا لبش همیشه خندون باشه+عکس عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین جشن تولد محسن تنابنده، نقیِ پایتخت/ میز تولدی آهنی با دیزاین آتش، زیرسیگاری و استکان! +عکس روش خلاقانه نبات استخری با سنگ کاغذ قیچی بازی کردن برای پیچوندن مدرسه/ چه بچه باهوشی😁+ویدئو مادرانه های مستانه مهاجر و نفس بازغی/ قاب احساسی ستاره سریال گناه فرشته در آغوش مادر مشهورش+عکس خلاقیت منحصر به فرد مهندس ایرانی با خلق ساختمانی به شکل تایتانیک حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! نگاهی به کوچه آجری و قدیمی هدیه بازوند بازیگر روژان سریال نون خ/ چه کوچه خوشگل و باصفایی+ عکس خلاقیت منحصربفرد هموطن یزدی در ایجاد استخر در پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ای دیگر خلق کرد+ویدیو/ خسته نباشی هموطن خودکفا🙋‍♂️ بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی دکوراسیون خاص و مجلل منزل ایمان قیاسی با چیدمان شیک و اروپایی+ویدئو دفن پیکر مادر محمود احمدی نژاد همراه با جلد قرآنی حاوی دستخط سید حسن نصرالله+عکس/ چه دعای قشنگی نوشته خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل فلامینگو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس اولین تصویر از عروس بزرگ امام خمینی(ره) که صبح امروز درگذشت (عکس) شباهت جالب سوگل خلیق، نازنین سریال دفتر یادداشت به پدرش / گوله نمک شیطنت از چشاش میباره! رونمایی از خواهر باکلاس مهدی قایدی ستاره تیم ملی/ کپی برابر اصل هم دیگه!+عکس آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت سبک جدید و خلاقانه محسن کیایی، مجری برنامه صداتو در گرفتن کیک تولد با طرح یکسان و خاص+عکس رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش پلمب آرایشگاه مختلط در نسیم‌ شهر (عکس) تغییر چهره پیمان معادی و مریلا زارعی از درباره الی تا افعی تهران در فاصله 16 سال / هرگز نمیشد باورم، این گرد پیری بر سرم ... بلاتکلیفی در اجرای حکم توماج صالحی! اعدام می شود یا نه؟ رونمایی هدیه بازوند، روژان سریال نون خ از عکس های جالبش در نقش یک کولبر/ حرفه‌ای و کاربلد+عکس حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... خلاقیت عجیب و خنده دار تازه عروس و داماد مازندرانی در طراحی کارت عروسی/ از اول زندگی به فکر قبض و قسطن!! نگاهی به چیدمان میز تولد ساده و خلوت احمدرضا عابدزاده در کنار پسر خوشتیپش+عکس جاساز کردن ابزار تقلب در بدن داوطلبان حماسه ای دیگر از متقلبان کنکور! خاک ریختن بهرام رادان بر روی مزار پدرش در روز خاکسپاری با نمایی از بی‌تابی های مادرش+عکس رونمایی از دختر زیبای پریوش نظریه، طاووس الملوک سریال گیلدخت +عکس پشت پرده چاقی و سبیل زنان قاجار بالاخره فاش شد نگاهی به ماشین‌ لوکس و هوش پران احمدرضا عابدزاده +عکس/ این ماشین نیست هواپیماست! جشن تولد خلوت و شیک پروین قائم مقامی، مادر دکتر افشار سریال ساختمان پزشکان/ بهاره رهنما سنگ تموم گذاشته برای مامانش+عکس تغییر چهره هوش پران مازیار لرستانی بعد از تغییر جنسیت/ از شهره تا مازیار...عکس رونالدو زهر ترک شد؛ شوخی خَ... دوستان رونالدو او را سکته داد+ فیلم (فیلم) هنرنمایی ارسط و رحمت در پایتخت 5 به خاطر ازدواج سارا نیکا با رحمان رحیم! / به افتخار عموی عروس ... نگاهی به حجله عزای دردناک و غم‌بار علی انصاریان در خیابان+عکس/ کاش ننه علی اینو نمیدید😔 (فیلم) اجرای زنده فوق العاده پسر جوان خوش صدای ایرانی روی صحنه صداتو با آهنگ معروف سلطان قلب‌ها / ژوله چرا اینقدر ناراحته از صدای خوب این پسر؟! رونمایی از خانواده 4 نفری ستاره سابق والیبال شهرام محمودی/ بهش نمیخوره 2 تا بچه اونم به این سن و سال داشته باشه +عکس رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس کنایه سید جواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندنش با هودی+ویدیو/ اونقدر به من بد و بیراه گفتن
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش پلمب آرایشگاه مختلط در نسیم‌ شهر بلاتکلیفی در اجرای حکم توماج صالحی! اعدام می شود یا نه؟ جاساز کردن ابزار تقلب در بدن داوطلبان حماسه ای دیگر از متقلبان کنکور! پشت پرده چاقی و سبیل زنان قاجار بالاخره فاش شد فوت دلخراش بازیکن پیشکسوت وسط بازی با استقلال همسر رهبر معظم انقلاب با چه ماشینی به خرید می‌روند؟ بانوی قاجاری تبریزی که یک نفر و نصفی بود+ عکس بزرگترین گنج گمشده ایران باستان/ گنجی که هرگز از آن خبری نشد تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت پدر زن سید مهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال خانواده نقی معمولی را به فنا داد! / بدمستی و مصرف الکل کار دست آرکان داد ... گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان رشد 16.3 درصدی تولید فولاد ایران در زمستان 1402
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس