همه چیز درباره وکالت خرید و فروش خودرو!

  دوشنبه، 20 آذر 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره وکالت خرید و فروش خودرو!
طبیعتا تاکنون برای خود و اطرافیانتان پیش آمده که در معاملاتی که نیازمند ثبت و تنظیم سند رسمی است، به دلایل مختلفی فروشنده به خریدار وکالت بلاعزل در فروش اعطا می کند. در ادامه به وکالت خرید فروش خودرو به صورت بلاعزل و نکات حقوقی آن می پردازیم.با ساعد همراه باشید.

دلایل تنظیم وکالت بلاعزل دادن خودرو


در عرف معاملات که به اشتباه جا افتاده است که طرفین برای انتقال خودرو صرفا به تنظیم وکالتنامه بلاعزل بسنده نموده و آن را جایگزین مبایعه می نمایند.

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا افراد به تنظیم وکالتنامه خودرو علاقه بیشتری نشان می دهند که به متداول ترین دلایل آن اشاره می کنیم.

  • مال فاقد سند رسمی باشد

  • فرار از مالیات

  • آماده نبودن سند تفکیکی

  • در رهن بودن سند

  • عجله فروشنده و طولانی بودن فرآیند انتقال رسمی مال مورد معامله

    البته باید توجه داشت که این عمل حقوقی خطیر مشکلات بسیاری برای خریدار در پی دارد چرا که وکالت در فروش، صرفا اعطای نمایندگی فروشنده به خریدار است بنابراین در واقع هیچ حق مالکیتی برای خریدار ایجاد نمی ‌شود.

به زبان حقوقی می‌ توان گفت:《 اثر عقد وکالت تملیک نیست بلکه اعطای نمایندگی است.》


پس اگر به هر علتی طرفین معامله قادر به تنظیم سند رسمی نباشند و معامله به صورت اعطای وکالت بلاعزل صورت گیرد به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل برای خریدار در کنار وکالت نامه می بایست مبایعه نامه ای نیز فیمابین طرفین تنظیم شود که به موجب آن حق مالکیت برای خریدار ایجاد شود. چرا که با وجود این مبایعه نامه اگر وکالتنامه تنظیمی به هر دلیلی از بین برود مالکیت خریدار همچنان معتبر است و خریدار می تواند الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی را از دادگاه تقاضا کند.

راه حل دیگر در این خصوص می تواند انتقال مالکیت مال به خود با داشتن وکالت نامه در فروش توسط خریدار باشد.

در خصوص بلاعزل بودن وکالت در فروش در معاملات وکالتی باید به این نکته توجه داشت که بر خلاف تصور عموم بلاعزل بودن وکالت بدین معنا نیست که این وکالتنامه هرگز از بین نخواهد رفت و همواره معتبر است و وکیل هر زمان که اراده کند می تواند اقدام به انتقال مال مورد نظر به خود یا فرد دیگر کند.

وکالت عقدی جایز است!


وکالت عقدی جایز است به بیان دیگر وکالت به وسیله فوت و جنون طرفین بر هم خورده و منفسخ می‌شود. بنابراین چنانچه معامله وکالتی فاقد مبایعه نامه، به موجب فوت یا جنون فروشنده از بین برود، خریدار دیگر به موجب وکالتنامه قادر به انتقال مالکیت خودرو به خود نخواهد بود. همین مشکلات در صورت فوت خریدار (وکیل) برای ورثه وی ایجاد می‌ شود. هرچند تنظیم یک مبایعه‌ نامه اعتبار یک سند رسمی را دارا نمی باشد اما به دلیل اثر تملیکی آن اسباب اقامه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی علیه فروشنده و یا قائم مقام وی را برای خریدار فراهم می کند.

نحوه صحیح نقل و انتقال خودرو


به دنبال پیشرفت صنعتی در دنیا یکی از کالاهای سرمایه ای که بخش قابل توجهی از دارایی افراد را تشکیل می دهد خودرو می‌ باشد در پی آن نقل و انتقال خودرو نیز از رایج ترین معاملات بین مردم جامعه به شمار می آید. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه به نحوه صحیح نقل و انتقال خودرو می پردازیم.

مراحل نقل و انتقال مالکیت خود را می‌توان در سه مورد ذکر کرد:

  • تنظیم قرارداد (مبایعه نامه فروش خودرو)

همچون سایر معاملات، در نقل و انتقال خودرو نیز باید قرارداد فیمابین افراد تنظیم شود که ضمن آن مواردی از جمله مشخصات خودرو با توافق طرفین به امضا می رسد.مشخصاتی از جمله مدل، رنگ، تک سوز یا دوگانه سوز بودن، قیمت تمام شده، و تکلیف فروشنده به پرداخت تمام بدهی های خودرو اعم از عوارض سالانه، مالیات، جریمه ها و هر آنچه جهت منافع هر دو نفر حائز اهمیت است باید در مبایعه نامه ثبت شود.

  • مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو

علی‌الاصول قبل از ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی فروشنده و خریدار می بایست در مراکز تعویض پلاک خودرو با ارائه مدارک اقدام به فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید برای خریدار کنند. مدارک لازم برای ارائه به این مراکز علاوه بر خودرو، برگ سبز سند خودرو، بنچاق به نام فروشنده، معاینه فنی، برگ کمپانی و … می باشد.اگر به هر دلیلی طرفین معامله نتوانند به همراه یکدیگر به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کنند فروشنده می تواند وکالت در تعویض پلاک را به خریدار بدهد در نتیجه خریدار به عنوان نماینده و وکیل فروشنده اقدام به تعویض پلاک بدون حضور فروشنده می کند.

  • تنظیم سند در دفاتر ثبت اسناد رسمی

پس از تعویض پلاک خودرو طبق قوانین و مقررات، طرفین معامله موظف به تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی هستند که علاوه بر مدارکی که سابقا ذکر شد باید بیمه نامه شخص ثالث، کارت سوخت و اصل مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشند.این نکته را نیز باید به خاطر داشت که دفاتر اسناد مکلف به اخذ مالیات مشاغل (وانت ها و سواری های‌ کار) و خلافی های خودرو نیستند، بنابراین فروشنده موظف به تسویه کامل این موارد نزد پلیس+10 و دفاتر پیشخوان دولت است. درخصوص پرداخت هزینه های نقل و انتقال عرفا سهم دولت توسط فروشنده و حق دفترخانه توسط هر دو طرف معامله پرداخت می شود مگر اینکه توافقات طرفین بر خلاف آن باشد که در چنین مواردی عمل به توافقات در اولویت قرار می گیرد.

وکالت خریدوفروش خودرو

برگ سبز خودرو، سند مالکیت است ؟


قابل ذکر است که بنا بر رای شماره 1863 مورخ 1399/12/2 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تنظیم سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی از قید الزامی بودن خارج شده و به صورت اختیار افراد درآمده است.

به بیان دیگر برگ سبز صادره توسط مراجع انتظامی برای نقل و انتقال خودرو کفایت می نماید

وکالت فروش خودرو بدون تنظیم مبایعه نامه


همانطور که در ابتدای بحث ذکر شد اگر به هر دلیلی طرفین امکان تنظیم سند رسمی در انتقال مالکیت خودرو را نداشتند، به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و عدم تضییع می بایست حق در کنار وکالتنامه، قرارداد عادی در قالب مبایعه نامه نیز فیمابین طرفین تنظیم و منعقد شود.

چرا که یکی از تصورات رایج عموم از وکالت بلاعزل این است که فروشنده دیگر هیچ حقی بر خودرو ندارد در نتیجه نمی‌ تواند نسبت به آن معامله ای صورت دهد، حال آنکه با اعطای وکالت بلاعزل هرچند فروشنده نمی‌تواند خریدار (وکیل) را عزل کند اما در صورتی حق اقدام از موکل ساقط نشده باشد،فروشنده کماکان این حق را دارد که مورد وکالت را خود انجام دهد.

مدارک لازم برای وکالت نقل و انتقال خودرو


فروشنده با در دست داشتن مدارک ذیل میتواند به یکی از دفاتر اسناد رسمی برای اعطای وکالت فروش خودرو مراجعه نماید:

  • شناسنامه و کارت ملی مالک ماشین

  • شناسنامه و کارت ملی شخصی که قصد اعطای وکالت به او را داریم.

  • بیمه شخص ثالث ماشین

  • برگ سبز خودرو

کلام آخر

برای اکثریت کارهای قانونی و اداری باید وکالت نامه تنظیم شود. یکی از این کارها ، خرید و فروش و نقل و انتقال سند خودرو یا املاک یا هر چیز دیگری میتواند باشد. در این مبحث از مقالات حقوقی درباره وکالت خرید و فروش خودرو با شما همراهان بحث کردیم تا با مطالعه این مبحث در صورت نیاز و وجود مشکل، بتوانید مشکلات و مسائل پیش آمده را برطرف کنید. امیدواریم با ارسال نظرات و پشنهادات خود و همچنین ارسال مطالب به دوستان و آشنایانتان ساعد نیوز را در پیشبرد اهداف مورد نظر خود یاری و همراهی کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان