چگونه همسرم را ببخشم؟

  جمعه، 31 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
چگونه همسرم را ببخشم؟
در تمامی زندگی ها مشکلاتی وجود دارد گاهی همسرمان اشتباهاتی میکند که منجر به ناراحتی میشود؛ و گاهی اوقات بخشیدن کار آسانی نیست اما راه حل هایی وجود دارد. ما این راه حل ها را در ادامه معرفی می کنیم.

اگر متاهل هستید، احتمالاً با پیچیدگی ها و کشمکش هایی در زندگی مشترک خود روبرو می باشید. همچنین زندگی مشترک می تواند باعث شود که هر کدام از شما دو نفر مرتکب اشتباهات کوچک یا بزرگ شوند در نتیجه بخشش می تواند نقش پر رنگی در بهبود روابط و دوام بالای زندگی داشته باشد اما گاهی اوقات بخشیدن اصلاً کار راحتی نیست. به همین دلیل در این قسمت را به شما معرفی می کنیم که از طریق آن بتوانید همسر خود را راحت تر ببخشید.

13 قدم تا بخشیدن همسر به خاطر اشتباهات گذشته اش

بخشیدن همسر یک توانایی مهم و تأثیرگذار در ادامه یافتن یک رابطه است و به تحکیم ارتباط میان زوجین کمک می کند. احتمالا پس از یک دعوا و به وجود آمدن دلخوری، شما به این فکر خواهید افتاد که چگونه می توانم همسرم را ببخشم و زندگی را در کنار وی مانند سابق ادامه دهم؟ اما به دلیل ناراحتی که از همسرتان دارید بخشیدن او برایتان سخت خواهد بود. باید توجه داشته باشید که در آینده نیز ممکن است شما رفتاری را انجام دهید که نیاز به بخشیده شدن داشته باشید. در کنار این مسئله گاهی صحبت با همسر و تخلیه هیجانی با استفاده از تکنیک هایی باعث می شود که شما راحت تر بتوانید همسر خود را ببخشید. در این راستا و با توجه به اهمیت مهارت بخشیدن در زندگی زوجین، در این مطلب به بررسی جامع راهکارهایی خواهیم پرداخت که می تواند برای شما کمک کننده باشد. راه حل هایی برای بخشیدن همسر به خاطر اشتباهاتی که در گذشته انجام داده:

1. دقیقاً بفهمید که چه اتفاقی افتاده است

بسیاری از ما از ریشه یابی کردن مشکلات می ترسیم و یا حوصله این کار را نداریم اما اگر خوش شانس باشید، می توانید برای این کار وقت و زمان کافی اختصاص دهید. سعی کنید که همه چیز را درک کنید و شرایط را بفهمید. بهتر است که سوالات ذهنی خود را از همسرتان بپرسید تا پاسخ دریافت کنید.سعی کنید احساسات خود را بشناسید. متوجه نگرانی ها و تشویش های خود باشید و بیش از حد به خودتان فشار نیاورید و جنبه هایی که باعث خیانت همسرتان شده را بررسی کنید. احساسات دو طرف را در نظر بگیرید.

2. از خودتان مراقبت کنید

بخشش همسر نیاز به پروسه طولانی مدتی دارد. در نتیجه انرژی زیادی از شما می گیرد . شاید احساس کنید دیگر نمی توانید زندگی را ادامه بدهید. در چنین شرایطی آسیب بزرگی به زندگی شما وارد می شود که ممکن است اعتماد به نفس شما را نیز نشانه بگیرد. به همین دلیل اول از همه باید از خودتان مراقبت کنید.مانند یک مادر به خودتان رسیدگی کنید، نیازهای خود را برطرف کنید و خشونت را از خودتان دور کنید و این کار را برای سلامتی روح و روان خود انجام دهید. به کسی حمله نکنید. زمان بیشتری را در کنار خانواده و دوستان سپری کنید. اگر فکر می کنید که با تنهایی حال بهتری پیدا می کنید، حتماً این کار را انجام دهید. ذهن خود را پاکسازی کنید تا فرصت بهتری برای فکر کردن و بخشش داشته باشید.

3. دیدگاه خود را تغییر دهید

زمانی که مرحله های قبلی را با موفقیت طی کردید، در سلامت روحی بیشتری به سر خواهید برد. در نتیجه می توانید خودتان به دنبال آرامش بگردید؛ بدون این که به اتفاقات روی داده در محیط اطرافتان کاری داشته باشید. به این فکر کنید که اکنون کاملا می فهمید که چرا این خیانت رخ داده است و خود و همسرتان را درک می کنید.زمانی که این اتفاق می افتد، کاملاً قدرت این را خواهید داشت که دیدگاه خود را عوض کنید؛ بدون توجه به اینکه چه اتفاقی در زندگی شما رخ داده است. همیشه راه برای تغییر دیدگاه وجود دارد.کمی زندگی را از دیدگاه همسرتان نگاه کنید. به دنبال برطرف کردن کمبودهای زندگی باشید. خودتان را جای دیگران مخصوصا همسرتان قرار دهید. با این اقدامات می توانید یک زندگی جدید را شروع کنید.

4. به این فکر کنید که شما هم روزی به بخشش نیاز پیدا می کنید

همه ما بعضی مواقع در زندگی از کسی که به ما بسیار نزدیک است، دلخور شده و یا صدمه دیده ایم. هیچ انسانی مصون از خطا و اشتباه نیست. در نتیجه ممکن است روزی هم شما دچار اشتباه شوید. هیچ که از ما انسان عالی و کاملی نیستیم. در نتیجه باید سعی کنیم خودمان را جای یکدیگر قرار دهیم. قطعا اگر خودمان مرتکب اشتباه شویم، توقع و آرزوی بخشش از سمت همسرمان را داریم؛ پس چه بهتر که کمی بیشتر او را درک کنیم.

دستان زن و مرد

5. بخشش تنها یک تصمیم گیری می باشد، نه یک اجبار

بخشش یک ارزش و فعل پسندیده ای است که معمولاً در انسان های بزرگ بیشتر دیده می شود. اگر آسیبی به شما وارد شده، کاملاً انتخاب دست شماست که چگونه با این آسیب برخورد کنید. می توانید خشم و عصبانیت را درون خودتان نگه دارید و هیچ گاه همسرتان را نبخشید اما می توانید راه بخشش را نیز انتخاب کنید. پس بخشش تنها یک انتخاب است و هیچ کس شما را مجبور به این کار نخواهد کرد اما این انتخاب می تواند به برطرف کردن احساس منفی شما کمک کند.

6. از پس این کار سخت بر بیایید

شاید به نظرتان اصلا عادلانه نباشد که دیگری اشتباه کند و شما سعی کنید که دوباره رابطه را بسازید اما قطعاً ساخت یک رابطه بهتر به نفع شما نیز خواهد بود. برای انجام این کار سخت می توانید از یک مشاور در زمینه خانواده کمک بگیرید و یا در کلاس های مدیتیشن شرکت کنید تا آرامش خود را دوباره به دست بیاورید و راحت تر این کار را انجام دهید. به یاد داشته باشید بخشش سخت است ولی نه غیر ممکن .

7. به این فکر کنید که مشکلات هم می توانند نقاط مثبتی درون خود داشته باشند

خودتان را نبازید. به این فکر کنید که آیا مشکلات ارزش به هم خوردن رابطه شما را دارند یا خیر. آیا بهتر است که رابطه خود را بسازید و برای آن تلاش کنید یا خیر. همه ما می فهمیم که بخشش نیاز به زمان دارد زیرا نمی توانید که در کوتاه ترین زمان ممکن به حال بد خود غلبه کنید. مطمئن باشید که همیشه همه چیز به همین منوال پیش نخواهد رفت. زیرا ممکن است که شما هم دست به خط بزنید.

8. خودتان را جای همسرتان بگذارید

سعی کنید احساسات همسرتان را درک کنید. برای این کار کافی است خودتان را جای او بگذارید. ببینید دلیل انجام این اشتباهات چیست؟ اگر شما به جای او مرتکب اشتباه شده بودید، نیاز داشتید همسرتان شما را ببخشد؟ اگر چنین است پس همسرتان را کمتر تحت فشار بگذارید و او را ببخشید. این روش دیدی متفاوت به شما می دهد و به شما کمک می کند تا وضعیت را فقط از دید او ببینید. شاید در نهایت حق را به او دادید و از اشتباهاتش گذشتید.

9. بخشش فرصتی برای سنجیدن شما است

ممکن است اشتباهات همسرتان تاثیرات عمیقی روی شما بگذارد. این تاثیرات مثل ظاهر شدن زخم های قدیمی است. و این مورد گاهی می تواند خیلی آزار دهنده تر باشد ولی فرصت خوبیست تا خود را بسنجید. هر چند این اتفاق ناخوشایند است اما فرصتی برای رشد و قوی تر شدن در اختیار شما میگذارد. قدرتی که تنها با بخشش اشتباه همسر به دست میاورید. پس این فرصت را غنیمت شمرده و از آن به نحو احسن استفاده کنید.

10. به نکات مثبت زندگی مشترکتان فکر کنید

یکی از مهم ترین نکات برای بخشش همسر این است که از خود بپرسید آیا زندگی مشترک ما ارزش نجات دادن دارد؟ پاسخ به این سوال از آن جهت مهم است که وقتی همسرتان شما را ناراحت میکند، خودبخود این احساس به وجود میاید که ازدواج ما شکست خورده است و هرگز اوضاع مثل سابق نمیشود. برای رفع این مشکل بهتر است خصوصیات مثبت همسرتان را به خودتان یادآوری کنید. این کار به چشم پوشی اشتباهات و گذشت از خطای همسر کمک میکند.

11. عصبانیت خود را کنترل کنید

خودداری از آسیب و عصبانیت نوعی قدرت است. این قدرت می تواند احساس خوبی داشته باشد. عصبانیت شما می تواند به عنوان راهی برای دستیابی به خواسته های شما مورد استفاده قرار گیرد. اما وقتی این عصبانیت ادامه دار شود، بخشش خطای همسر را سخت تر میشود. علاوه بر این اگر همواره همسرتان را مورد غضب قرار دهید، این کار شما عادی میشود و تضمینی برای اجتناب از انجام دوباره اشتباهات وجود ندارد. این امر همچنین تعادل بین شما را به طور دائمی بر هم می زند، و این منجر به کینه توزی و درنهایت از بین رفتن رابطه می شود.

12. مطمئن شوید همسرتان اشتباهاتش را تکرار نمیکند

اگر همسرتان ماه ها پیش کار اشتباهی انجام داده و از آن زمان تاکنون چنین کاری نکرده است، بر این نکته تمرکز کنید که او به اندازه کافی مراقب رفتارش بوده تا اشتباه گذشته خود را تکرار نکند. بخشی از توانایی گذشت و بخشش در زندگی مربوط به این است که بدانید شریک زندگیتان به اشتباه خود پایان داده است. در واقع تعهد داده است که بر روی خلق و خوی خود کار کند، و در صدد جبران اشتباهاتش است. هنگامی که این رفتار مربوط به گذشته باشد و تکرار نشود، روند کار برای بخشش می تواند به طور جدی آغاز شود.

13. به اشتباهات خودتان هم توجه کنید

بخش مهمی از بخشش این است که هر دو شریک زندگی به چگونگی مشارکت در این مشکل و چگونگی حل آن نگاه کنند. در واقع ممکن است شما هم تا حدی در اشتباهات همسرتان دخیل باشید. یا علت این اشتباهات رفتار شما باشد. لذا وقتی به دنبال راهی برای بخشش همسرتان هستید به این فکر کنید که چقدر در بروز این مشکلات مقصرید. اشتباهات همسرتان چقدر به طرز رفتار شما بستگی دارد؟ پاسخ به این پرسش ها بخشش و گذشت را راحت تر میکند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (89 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (43 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (33 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!