هنر نقاشی روی آینه (ویترای) را بیاموزید

  سه شنبه، 17 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
هنر نقاشی روی آینه (ویترای) را بیاموزید
نقاشی روی آینه و رنگ آمیزی شیشه یکی از هنرهایی است که در گذشته های نسبتا دور در اروپا رواج داشت و آثار این هنر را می توان در مکان هایی همچون کلیسا و موزه ها و خانه های قدیمی در اروپا مشاهده کرد. ما در این مقاله به صورت جامع و خلاصه به تعریف ویترای و نکات پیرامون آن صحبت خواهیم کرد.

نقاشی روی آینه

نقاشی روی آینه هنری قدیمی و محبوب بشمار می رود. نقاشی روی آینه با گواش انجام می شود البته تکنیک های مختلف زیادی در این زمینه وجود دارد که با آموزش نقاشی روی آیینه و شیشه می توان آنها را فرا گرفت. بسیاری از هنرمندان برای زیبایی بیشتر طرح های گل برای نقاشی روی آینه قدی در نظر می گیرند. از این رو طراحی روی آینه جلوه زیباتری به آن خواهد بخشید. همچنین اساتید و هنرمندان در حوزه هنرهای ایرانی و صنایع دستی کشورمان از هنر نقاشی روی آینه بهره می برند. نقاشی روی آینه و شیشه در مناطق مختلف بر اساس فرهنگ آنها در نظر گرفته شده و از سنت و آداب و رسوم مردم آن کشور پیروی می کند.

ویترای روی شیشه

آراستن ظروف شیشه ای و همچنین آینه های کوچک و بزرگ با نقاشی های ساده کاری بسیار ساده است که با یادگیری چند تکنیک ساده می توانید ظرف چند ساعت در منزل انجام دهید. برای نقاشی روی شیشه که آن را ویترای نیز می نامیم، نیاز به وسایل متعددی نیست بلکه با مقداری رنگ مخصوص یا کار بر روی شیشه و وسایل مانند قلم مو و اسفنج می توانید ظروف شیشه ای بسیار معمولی را به ظروف زینتی و منحصر به فردی تبدیل کنید

نقاشی روی آینه با گواش

هنر نقاشی روی آینه و شیشه، هنر تزیینی جذابی است. در این هنر، شما یک تکه آینه با ابعاد مشخص را انتخاب می کنید و شروع به کار کردن روی آن کرده و طرح ها و نقش های متفاوت را خلق خواهید کرد. در نگاه اول، کار کردن روی آینه، دشوارتر از نقاشی کردن روی بوم نقاشی است اما اگر اصول کار را یاد بگیرید و آنها را برای شما راحت تر خواهد شد.

برای نقاشی کردن روی آینه نیاز دارید که رنگ متناسب را انتخاب کنید. نقاشی روی آینه با گواش و تزیین آینه با ویترای، دو تکنیک متفاوت هستند. در بازار، انواع رنگ ویترای که برای هنر نقاشی روی شیشه به کار می روند وجود دارد. این رنگ ها در داخل تیوپ هایی به فروش می رسند. سر تیوپ ها بسیار باریک است و شما با تسلط زیاد می توانید نقش های دلخواه و خلاقانه را روی سطح آینه اجرا کنید.

نقاشی روی آینه قدی

یکی دیگر از تکنیک هایی که در گروه نقاشی روی آینه بسیار مورد توجه قرار دارد و می توان از آن به عنوان یک منبع کسب درآمد استفاده کرد، نقاشی روی آینه های قدیمی باشد. استفاده از انواع آینه در داخل خانه یکی از متداول ترین تکنیک های طراحی دکوراسیون داخلی است. آینه های دکوراتیو در هر مکان می توانند نصب شوند. نصب آینه قدی در اتاق خواب یا کنار سالن اصلی کمک می کند این قسمت، زیباتر جلوه کند.در همین راستا نقاشی روی آینه های قدی، نقش و رنگ های زیباتری را به یک آینه ساده می بخشد. انواع طرح ها را می توانید روی آینه ها اجرا کنید. از گل ها و گیاهان گرفته تا چند ضلعی ها، پرندگان و حتی نقاشی به سبک مدرن را می توانید روی آینه و شیشه اجرا کنید. با اندکی خلاقیت و الهام گرفتن از طرح های موجود در انواع سبک های نقاشی می توانید آینه های منزل خود را جذاب تر سازید.

وسایل و لوازم مورد نیاز برای نقاشی روی آینه

  • رنگ ویترای
  • حلال ویترای
  • دورگیر ویترای
  • قلم مو
  • آينه
  • ظروف شیشه ای

ظروف شیشه ای ویترای

بهتر است برای شروع کار از ظروف شیشه ای بی ارزش نظیر شیشه مربا، ترشی، سس و غیره نیز استفاده کنید ولی قبل از آن به خوبی آنها را با آب و صابون بشویید. در صورتی که بر چسب این شیشه ها از بین نرفت می توانید با غوطه وری در آب داغ به مدت چند دقیقه این برچسب را از بین ببرید ولی اگر باز هم چسب هایی بر روی شیشه باقی ماند می توانید از استون یا دستمال های لاک پاک کن استفاده کنید.

رنگ های مورد استفاده در ویترای

این رنگ ها مخصوص رنگ آمیزی وتزئین سطوح شیشه ای، طلق، پلی استر و پلکسی گلاس، فلز و… می باشد.
مهمترین ویژگی های این گروه عبارتنداز:

  • شفاف، درخشان، پرمایه و مقاوم در برابر نور
  • پابه این رنگ ها تیز است.
  • قابل ترکیب با یکدیگر
  • قابل حل با حلال های نفتی
  • یجاد سطوح رنگی مجزا با استفاده از خمیرهای دورگیری (Ceme Relif)
  • جدول رنگی بسیار متنوع و منحصر به فرد

چگونه می توان از شره کردن رنگ جلوگیری کرد؟
اگر روی جسم گرد کار می کنید، جسم را به صورت افقی قرار دهید و بعد از رنگ کردن سطوح مورد نظر چند دقیقه اجازه دهید تا کمی خشک شود، بعد جسم را بچرخانید و این کار رو دوباره تکرار کنید.

در صورتی که هنگام کار اشتباه کردیم چگونه می توان آن را تصحیح کرد؟
تصحیح رنگ های ویترای و یا خمیرهای دورگیر در صورتی امکان پذیر هست که کار مورد نظر خیس باشد. در مورد رنگ های ویترای میتوانید یک تکه پارچه از جنس کتان را به تینر آغشته کنید و با استفاده از آن کارتان را اصلاح کنید.

روش های متنوع برای رنگ آمیزی شیشه

برای انتقال طرح بر روی شیشه می توانید به آسانی آن را زیر شیشه قرار دهید. اگر ظرف شما فرمی مانند یک بطری دارد کافی است آن را لوله کرده و در بطری قرار دهید. سپس داخل بطری را با لپه، عدس و .. پر کنید تا طرحی بی حرکت و چسبیده به شیشه باقی بماند. برای رنگ کردن طرح ها علاوه بر استفاده از قلم مو از یک قطعه اسفنج نیز می توانید بهره بگیرید. اسفنج را به رنگ آغشته و با ضربات ملایم رنگ را روی شیشه بزنید تا پوشش کافی ایجاد کند. یکی دیگر از تکنیک هایی که برای اجرای طرح های رنگی روی شیشه استفاده می شود، تکنیک استنسیل است. برای این منظور استنسیل طرح مورد نظر را با کاغذ درست کنید و آن را روی شیشه بچسبانید. سپس با یک قطعه اسفنج آغشته به رنگ قسمت های خالی آن را رنگ کنید. برای تزئین شیشه از چسباندن سنگ زینتی، نگین ها و مهره های شیشه ای تخت بهره می گیرند.

انواع طرح و نقش ها برای نقاشی روی آینه

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره کردیم هنر نقاشی روی آینه دنیای متنوع و خلاق و جذابی است. کسی که به این هنر وارد می شود بخشی از ذوق و سلیقه هنری خود را با رنگ ها و نقش ها در می آمیزد. این به اشتراک گذاری موجب خلق یک اثر هنری جاویدان و ماندگار با نمای بسیار چشم نواز خواهد شد. جالب آن است که بدانید شما هر طرحی را که در ذهن خود تصور کنید می توانید برای نقاشی کردن روی آینه به کار ببرید. از هنرهای معاصر و کلاسیک گرفته تا هنر نقاشی چهره و هنر مدرن، همگی قابل اجرا روی شیشه و آینه هستند.

برای نقاشی روی آینه می توانید از نقاشی های به سبک کلاسیک، چیزی شبیه به نقاشی های کشور ایتالیا الهام بگیرید. شاید هم علاقه مند باشید که طبیعت، گل ها، درختان و گیاهان را روی آینه نقاشی کنید. می توانید از جاذبه های گردشگری جهان نقش های خلاقانه روی شیشه بکشید. آنچه اهمیت دارد این است که شما از انواع رنگ ها به صورت کاملاً هنرمندانه استفاده کنید. در حال حاضر، طرح های هنر ایرانی به همراه سبک نقاشی مدرن برای نقاشی روی آینه پرطرفدار هستند. مجموعه ای از چند ضلعی ها، خطوط منحنی، خطوط مورب و طرح و نقش هایی که در یکدیگر فرو رفته اند، جزو هنر مدرن محسوب می شوند. حتی می توانید برای کار کردن روی آینه از هنر برجسته کاری هم بهره بگیرید. تکه های کوچک آینه ها و شیشه های رنگی را به صورت برجسته در برخی از قسمت های مورد نظر خود می چسبانید و اطراف آن را نقاشی می کنید. این کار کاملاً به خلاقیت و ذوق هنری شما بستگی دارد.

آموزش نقاشی روی آینه

  • با کمک قلم مو و گواش سفید طرح دلخواهتان را دور تا دور آیینه بکشید.

تصویر

  • اشتباهات و لکه های اضافی رنگ را با یک گوش پاک کن و کمی مدیوم حلال پاک کنید.

تصویر

  • روی خطوط را با خمیر دورگیر خط کشی و دورگیری کنید.

تصویر

  • 24 ساعت بگذارید بماند تا کاملا" خشک شود.

نکات مهم در هنگام کار با ویترای

رنگ ویترای معمولا پایه تیر است و بعد از خشک شدن با شستشو پاک نمی شود و کاملا ثابت است ، خاصیت ترنسپرنت یا شفافیت دارند و می شود به سادگی آنها را باهم ترکیب کرد. برای شستن قلم مو هم میتوانید از تینر استفاده کنید. نکته مهم این که برای رقیق کردن رنگ های ویترای حتما از حلال هم مارک رنگ استفاده کنید تا رنگ خراب نشود.

نکته هایی راجع به دورگیر

لبه نوک خمیر باید کاملا تمیز باشد بدون کوچکترین برجستگی.نوک خمیر باید از شیشه فاصله داشته باشد حداقل ۱ سانتی متر .جهت نوک خمیر باید مخالف جهت حرکت دستتان باشد و تقریبا عمود بر شیشه. بعد از چندبار تمرین سرعت دستتان را با فشار دستتان به خمیر هماهنگ کنید تا باعث قطع شدن یا فر خوردن خمیر نشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (243 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (51 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (18 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (12 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (12 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (10 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (7 نظر) میز رنگارنگ و شیک همسر بهرام رادان با چیدمان خاص و زیبا/ چقدر با سلیقه و قشنگ+عکس (7 نظر) میز غذای رنگارنگ و مقوی شاهرخ استخری در هتل لاکچری ترکیه‌ای/ این خانواده تو انتخاب غذا هم باسلیقه و باکلاسن+عکس (6 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای بی نظیر هندونه فروش دوره گرد/ دیشب با دلم خلوتی داشتم... چه خوش احوالی داشتم+فیلم (5 نظر) صدای بهشتی پسر معلول با آهنگ کوردی محلی +ویدئو/چه خوب میخونه... (5 نظر) صحبت های خنده دار آقای موسوی واعظ: وقتی یه معتاد به حاج آقا تسبیحی هدیه میده که توش تریاک جاساز کرده بود +ویدئو😂👌 (4 نظر) خلاقیت باحال بهرنگ علوی برای تبریک گفتن تولد بهرام افشاری/ اگه فرانسه به ایفل می‌نازه و ...+عکس (4 نظر) درگیری لفظی احمدی‌نژادی‌ها با آمنه‌سادات ذبیح‌پور! (4 نظر) رونمایی عرفان برزین، عرشیا سریال شمعدونی از استایل جدیدش بعد از 10 سال در باشگاه بدنسازی / کم کم داره جا پای هادی چوپان میذاره (3 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403+فیلم سلفی دو نفره و بانمک هومن سیدی با دختر موطلایی اش در آئینه کنسول خانه شان+عکس/ فقط عروسک دخترش که یه پاشو کنده😍 بغض سخنگوی دولت روی آنتن زنده حین بازگوی خاطره‌ای از مادر رئیسی +ویدئو خلاقیت پدرانه و خنده دار مهران غفوریان در تعمیر جوراب پاره دخترش با چسب+عکس/ تا دلتون بخواد خندیدم😂 4 نکته تعمیر پکیج ایران رادیاتور که باید بدانید! فال روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403 ویزا کارت مجازی استیگان طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 9 خرداد 1403 ملاقات عادل فردوسی‌پور با زن پرسپولیسی + عکس هر آنچه قبل از خرید ماساژور برقی باید بدانیم! صحنه ای اشک بار از گریه مصاحبه شونده، مصاحبه کننده و فیلمبردار و آسمان و زمین در سوگ شهدای خدمت/تبریز هم میزبان را از دست داد هم مهمان را... همدستی 4 برادر برای قتل مرد مورد علاقه خواهرشان/ آنها جسد را در پتو گذاشته و به آتش کشیدند تصویری از خانه ابدی مادر غزل شاکری بازیگر سریال جیران/ روحش شاد و یادش گرامی فاتحه خوانی تنهایی بهرام رادان و پرپر کردن گل مریم بر سر قبر لاکچری پدرش+عکس/ روحش شاد تغییر چهره باورنکردنی سوسن حسنی دخت گوینده خبر/ سِیرِ پیری خانم گوینده بر عکس شده داره جوون میشه+ عکس ماجرای آشنایی علی دایی با همسرش/ مهریه همسر علی دایی در اوج ثروت آقای ستاره مجتمع توریستی تفریحی مهتاب قم؛ همچون نگینی در دل کویر شب برفی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی اینگونه سپری شد+ویدیو/ حیف و صد حیف... رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد علی دایی: همه از من می ترسند من از نورا !! احسان علیخانی خیلی بی سر و صدا جایگزین سیامک انصاری در جوکر شد! فیلمی از قدردانی مادر داغدار شهید مالک رحمتی از مهمانان روز تشییع/مادر پسرت مالک دل ها شد... کافه سگ‌ها در اندرزگوی تهران پلمب شد! انتشار سند فعالیت‌های ضد دولتی آیت الله شهید، دکتر محمدعلی آل هاشم در زمان شاه + عکس ویدیویی جالب از الناز شاکر دوست زمانی که آرزوی بازیگری داشت استیکرهای پسرانه و بامزه دیوار اتاق پسر بهرام رادان که هنر دست مامان خوش سلیقه و هنرمندشه+ ویدیو/ بالش ابری تخت خوابش رو دیدین محشره😍 تلاش بامزه یک کودک برای دیدن چهره رهبر معظم انقلاب در یک جلسه+عکس/ تو به رخسار آفتابی و مه ما همه ذره در هوای توییم آخرین خواسته ماه چهره خلیلی در لحظات پایانی زندگی چه بود؟ +ویدیو رونمایی از ویلای باصفا و دلباز فریبا نادری با طبیعت بهشتی و سرسبز/ گلدونش نزدیک 2 متر قدشه+عکس سوگواری روستاییان در نقطه‌ای که رئیس جمهور شهید در آنجا آخرین نمازش را خواند+ویدیو هدیه خاص دختر سیدحسن نصرالله به خواننده ایرانی + تصاویر سوال باورنکردنی یک دانشجو از هاشمی رفسنجانی؛ دور از انتظارترین پرسش تاریخ! بشقاب صبحانه خاص و خوشمزه هانده ارچل در ژاپن با چینش شیک و متفاوت+عکس عکس زیر خاکی از بهرام رادان بازیگر جذاب ایرانی با ریش و سبیل/جذابیت 2 چندان آقای بازیگر بعد از ازدواج نگاهی به دیزاین رویایی و اروپایی خانه پدر همسر شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ سلیقه این خانواده تو همه چی حرف نداره😍 یک کشف پربازدید؛ شناسایی حیرت انگیز تابوت اصلی بزرگترین فرعون مصر در دره پادشاهان+عکس انتقام گروهی زنبورها از زنبور بزرگ بعد از قتل هم‌نوع‌شان +ویدئو
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403
طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 9 خرداد 1403
همدستی 4 برادر برای قتل مرد مورد علاقه خواهرشان/ آنها جسد را در پتو گذاشته و به آتش کشیدند
ماجرای آشنایی علی دایی با همسرش/ مهریه همسر علی دایی در اوج ثروت آقای ستاره
مجتمع توریستی تفریحی مهتاب قم؛ همچون نگینی در دل کویر
علی دایی: همه از من می ترسند من از نورا !!
احسان علیخانی خیلی بی سر و صدا جایگزین سیامک انصاری در جوکر شد!
کافه سگ‌ها در اندرزگوی تهران پلمب شد!
انتشار سند فعالیت‌های ضد دولتی آیت الله شهید، دکتر محمدعلی آل هاشم در زمان شاه + عکس
هدیه خاص دختر سیدحسن نصرالله به خواننده ایرانی + تصاویر
یک کشف پربازدید؛ شناسایی حیرت انگیز تابوت اصلی بزرگترین فرعون مصر در دره پادشاهان+عکس
منتخب روز   
لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده