دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

هر آنچه باید درباره شرکت کشتیرانی بدانید! 

سه شنبه، 05 دی 1402
پیوند مهم تجاری یک شرکت کشتیرانی با صنعت حمل ونقل، راهی برای رونق اقتصاد جهانی است زیرا بی وقفه و به صورت مداوم کالاها را به نقاط مختلف جهان ارسال می‌کنند و خدمات خود را در هر نقطه ای از جهان ارائه می دهند. در این مطلب با ما همراه شوید تا درباره وظایف و شرایط تاسیس شرکت کشتیرانی اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذاریم.

شرکت‌های کشتیرانی اهمیت زیادی در صنعت حمل و نقل کالا دارند. این شرکت ها، نماینده یا واسطه هایی مهم برای انتقال کالاها به طور پراکنده از سراسر جهان به نقاط دیگر هستند؛ به‌ویژه برای کشورهایی که به دریا دسترسی دارند شرکت های کشتیرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بدون وجود این شرکت ها چرخ حمل و نقل بین‌المللی، عملا لنگ می ماند! پیوند مهم تجاری یک شرکت کشتیرانی با صنعت حمل ونقل، راهی برای رونق اقتصاد جهانی است زیرا بی وقفه و به صورت مداوم کالاها را به نقاط مختلف جهان ارسال می‌کنند و خدمات خود را در هر نقطه ای از جهان ارائه می دهند. در این مطلب با ما همراه شوید تا درباره وظایف و شرایط تاسیس شرکت کشتیرانی اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذاریم.

شرکت کشتیرانی چیست؟

شرکت کشتیرانی نوعی شرکت فعال در حوزه حمل و نقل دریایی و کشتی‌رانی است که مجوز خود را برای فعالیت در این حوزه از سازمان بنادر و دریانوردی می گیرد. این شرکت‌ها برای حمل و نقل بارها، مسافران یا حتی وسایل نظامی از طریق دریا و سایر آبراه ها از بندر مبدا یا محل تولید به مقصد، خدمات خود را ارائه می دهند.

مطابق با قوانین حقوق حمل و نقل دریایی، کشتی های بازرگانی برای تنظیم و انجام امور جابجایی کالاها در نظر گرفته شده است. بنابراین شرکت های نمایندگی کشتیرانی با اجاره یا خرید کشتی، مجاز به بهره برداری و فعالیت در این حوزه با رعایت قوانین و مقررات می‌باشند. شرکت کشتیرانی باید تضمین لازم را برای پایبندی به تعهدات خود به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه دهند.

اصلی ترین وظایف شرکت کشتیرانی

اصلی ترین وظایف یک شرکت کشتیرانی مطابق با ماده 1 آیین نامه صدور مجوز و چگونگی فعالیت شرکت های نمایندگی، شامل موارد زیر است:

  • ورود و خروج کشتی‌ها در بنادر: هماهنگی و مدیریت ورود و خروج کشتی‌ها به‌واسطه بنادر مختلف و بررسی مسائل مرتبط با تردد کشتی‌ها در مبدا و مقصد

  • ارائه اطلاعات لازم از بنادر: ارائه اطلاعات دقیق و لازم بنادر در مورد کشتی‌ها و محموله‌ها، شرایط حمل و نقل و هر گونه موضوع دیگری که به ورود و خروج کشتی‌ها مربوط می‌شود.

  • تدارک خدمات کشتی و کارکنان آن در بنادر: تدارک امور مربوط به کشتی و کارکنان در زمان حضور موقت کشتی‌ها در بنادر شامل تأمین سوخت، تأمین آب و مواد غذایی، و خدمات مربوط به تخلیه و بارگیری کالاها

  • تهیه مدارک مرتبط با محموله‌های وارداتی و صادراتی: تهیه اسناد و مرتب کردن مدارک مربوط به محموله‌های واردی و صادری در زمان حمل و نقل این محموله‌ها

  • درخواست کرایه حمل کشتی ها: درخواست و مذاکره برای کرایه حمل محموله‌ها و بارهای مختلف با استفاده از کانتینرها یا کشتی‌ها

  • بازاریابی حمل و نقل دریایی: بازاریابی شامل تبلیغات، ایجاد روابط تجاری، برنامه‌ریزی مسیر حمل و نقل و بررسی بازار در حوزه حمل و نقل دریایی

  • تشریفات ترانزیت بار: انجام فرآیندهای مربوط به ترانزیت کالا از یک مکان به مکان دیگر، اعم از تسریع این فرآیند و حل مسائل مرتبط با آن

شرایط لازم برای تاسیس شرکت کشتیرانی چیست؟

برای تاسیس شرکت کشتیرانی، ابتدا باید طرح کسب و کار جامع خود را ارائه دهید که شامل برنامه‌های مالی، استراتژی‌های بازاریابی و مدیریت عملیات شرکت است. انتخاب نوع شرکت کشتیرانی که می‌تواند یک شرکت شخصی، شرکت سهامی خاص یا شرکت سهامی عام باشد گام بعدی است. سپس باید نسبت به ثبت شرکت در مراجع مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از ادارات ذی ربط اقدام کنید.

تهیه سرمایه اولیه کافی برای تجهیزات، اجاره کانتینرها، نیروی انسانی و هزینه‌های مورد نیاز از دیگر شرایط لازم برای تاسیس شرکت کشتیرانی است.

البته انتخاب نام مناسب برای شرکت و ثبت آن به عنوان نام تجاری نیز مرحله بسیار مهمی است. در نهایت باید انتخاب کشتی و تامین خدمات ناوبری و لجستیک مرتبط را در دستور کار خود قرار دهید تا بتوانید به عنوان یک شرکت کشتیرانی خدمات خود را ارائه کنید. نکته مهم این است که برای تاسیس شرکت کشتیرانی، قوانین و مقررات متفاوتی وجود دارد که بسته به محل تاسیس و نوع فعالیت شرکت، متغیر می باشد.

شرایط لازم مدیر عامل شرکت کشتیرانی

برای کسب جایگاه مدیر عامل شرکت کشتیرانی، در مرحله اول باید تخصص یا تجربه‌ی قبلی در صنعت کشتی‌رانی یا مدیریت دریایی و سایر حوزه های مرتبط را داشته باشید. داشتن دانش و تخصص در زمینه‌های مالی، قراردادها و مذاکرات بین‌المللی، امنیت دریایی و مدیریت عملیات کشتی برای احراز این شغل بسیار مهم است.

مدیر شرکت کشتیرانی باید توانایی مدیریت و هدایت تیم‌های بزرگ و گسترده را داشته باشد و از پس مذاکره و ارتباط با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به خوبی برآید. در حال حاضر شرایط مورد نیاز عمومی و حرفه ای برای مدیرعامل شرکت کشتیرانی در ایران عبارتست از :

  • تابعیت ایرانی

  • حداقل سن 25 سال

  • کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم

  • عدم سوپیشینه کیفری

  • عدم اعتیاد

  • عدم اشتغال در سایر دستگا ه‌های دولتی و سمت های مشابه در سایر شرکت ها

  • حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی

  • 4 سال سابقه کار مفید اجرایی در حوزه کشتیرانی

  • گذراندن دوره های آموزش مطابق با دستورالعمل های سازمان بنادر و کشتیرانی

مدارک لازم جهت ثبت شرکت کشتیرانی چیست؟

برخی از مهمترین مدارک برای ثبت شرکت کشتیرانی شامل موارد زیر است:

  • اساسنامه شرکت با امضای صفحات توسط همه سهامداران شرکت

  • نسخه اصلی شرکت نامه با امضای صفحات توسط همه سهامداران شرکت

  • اظهارنامه افزایش سرمایه (در صورت لزوم)

  • نسخه اصل تقاضانامه با امضای صفحات توسط همه سهامداران شرکت

  • نسخه اصل صورتجلسه مجمع عمومی با امضای صفحات توسط همه سهامداران شرکت

  • فهرست اعضای هیأت مدیره

  • نسخه اصل صورتجلسه هیئت مدیران

  • تصویر کارت ملی اعضای هیأت مدیره

  • تصویر شناسنامه اعضای هیأت مدیره

  • سوابق شغلی اعضای هیأت مدیره

  • مجوزها و پروانه‌های لازم برای انجام فعالیت کشتیرانی

  • تأییدیه مالیاتی اعضای هیأت مدیره

  • گزارش توانمندی‌ها و سابقه شرکت در فعالیت‌های کشتیرانی

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل دریایی ایران است که در سال 1347 تاسیس شد و فعالیت خود را به طور رسمی از سال 1347 با دو فروند کشتی و چهار فروند اقیانوس پیما آغاز کرد. این شرکت فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه حمل و نقل کالا و مسافرت دریایی دارد. از جمله مهمترین فعالیت‌های این شرکت می‌توان به حمل و نقل انواع کالاها از جمله نفت و محصولات پتروشیمیایی، محصولات کشاورزی و صنایع دیگر، انتقال مسافران و همچنین ارائه خدمات لجستیک مرتبط اشاره کرد.

علاوه بر این شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های بین‌المللی نیز حضور دارد و با ده ها سفینه و ناوگان کشتیرانی، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت ها در منطقه شناخته می‌شود. از طریق شرکت‌های تابعه و متعلقات خود، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف حمل و نقل، بنادر و خدمات دریایی خدمات متنوعی ارائه می دهد.

خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از خلیج فارس به تمام بنادر کشورهای آسیا، جنوب دریای مدیترانه، آفریقا و آمریکای لاتین دایر است و به طور کلی نقش مهمی در حوزه حمل کانتینری منطقه بر عهده دارد.

پایان

همانطور که خواندید شرکت‌های کشتیرانی نقش بسیار مهمی در صنعت حمل و نقل جهانی دارند. این شرکت ها به عنوان شریان اصلی حمل و نقل دریایی برای انتقال کالا و مسافران بین کشورها و قاره‌های مختلف عمل می‌کنند و در واقع نقاط مختلف جهان را به هم پیوند می‌دهند. علاوه بر آن که شرکت های کشتیرانی اشتغال زیادی را در بخش‌های مختلف مانند حمل و نقل، تجارت، تأمین مواد خام و تولید ایجاد می‌کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 01 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
عروسی آقای فوتبالیست معروف با ازدحام دختران نوجوان هوادارش جنجالی شد/ داماد برای امضاء دادن عروس 23 ساله را ترک کرد +فیلم
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
ترجمه تخصصی کتاب
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار