هر آنچه که باید در مورد عکاسی در خیابان بدانید!+ عکس‌های خیابانی معروف

  شنبه، 28 مرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
هر آنچه که باید در مورد عکاسی در خیابان بدانید!+ عکس‌های خیابانی معروف
عکاسی خیابانی یکی از ژانرهای جذاب و البته چالش‌برانگیز عکاسی است که بیشترین تعامل را به دنبال دارد؛ اما برای شروع عکاسی خیابانی باید نکات و قوانینی را رعایت کرد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم. همراه ساعدنیوز باشید.

شبکه‌های اجتماعی اشباع از تصاویر غیرواقعی با ویرایش‌های فراوان است که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند. تجهیزات عکسبرداری گران قیمت در کنار ساعت‌ها کار با نرم افزارهای ویرایشگر از پیش نیازهای اصلی تهیه چنین عکس‌هایی است. اما شاخه‌های دیگری مانند عکاسی خیابانی وجود دارند که اهدافی متفاوت را دنبال می‌کنند و از زرق و برق کمتری برخوردار هستند.

عکاسی خیابانی

به صورت ساده می‌توان گفت که عکاسی خیابانی به دنبال ثبت لحظات عادی زندگی روزمره افراد در اماکن عمومی، مخصوصا در مناطق شهری است. معمولا این سبک جزئی از عکاسی بی‌هوا در نظر گرفته می‌شود که در آن، سوژه اغلب از عکسبرداری اطلاعی ندارد. عدم آگاهی سوژه می‌تواند موجب ثبت عکس‌هایی واقع‌ گرایانه‌تر شود.

عکاسی خیابانی

افراد یکی از سوژه‌های اصلی در عکاسی خیابانی به شمار می‌روند و تمرکز روی احساسات نهفته در فرم صورت آن‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. چنین اشخاصی اغلب از اعضای عادی جامعه هستند و از حضور دوربین مطلع نیستند؛ در نتیجه اقدام به گرفتن ژست نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند آثاری مناسب برای عکاسی خبری یا عکاسی تاریخی را نیز فراهم سازد. در بسیاری از مواقع، عکاسی خیابانی با عکاسی مستند اشتباه گرفته می‌شود؛ درحالی که هردوی آن‌ها زیر شاخه‌هایی از عکاسی بی‌هوا محسوب می‌شوند. اگرچه عکاسی مستند نیز بیشتر در اماکن عمومی انجام می‌شود؛ اما برنامه‌ریزی قبلی بیشتری برای آن صورت می‌گیرد، درحالی که عکاسی خیابانی در لحظه رخ می‌دهد.

مهم‌ترین نکات در عکسبرداری خیابانی چیست؟

مهارت‌های مورد نیاز برای عکاسی خیابانی کمی فراتر از اصول اولیه عکاسی و درک مفاهیم عکسبرداری است؛ زیرا اغلب عکس‌ها در اماکن عمومی ثبت می‌شود و مشکلاتی مثل شرایط نوری نامناسب در بیشتر اوقات همراه عکاسان خواهد بود. همچنین در برخی مواقع، عکاس مجبور به برقراری ارتباط با سوژه می‌شود؛ پس مهارت‌های اجتماعی و روابط عمومی بالا هم حائز اهمیت خواهد بود. باید اشاره کرد که در بسیاری از کشورها، کسب اجازه فرد داخل عکس برای استفاده‌های تجاری، ضروری خواهد بود.

تجهیزات مناسب یکی دیگر از ارکان اصلی عکاسی خیابان است که در آغاز باید به آن توجه نمود. تصاویر پرتره و عکس‌هایی با زاویه عریض از متداول‌ترین آثار مرتبط با عکاس خیابانی هستند که لنزهای اختصاصی آن‌ها با هم تفاوت دارند. با این حال برخی لنزها و دوربین‌ها می‌توانند برای هر دو مورد مناسب باشند. برای مثال دوربین‌های سبک و بدون آینه مثل محصولات لایکا (Leica) محبوبیت بالایی در میان عکاسان خیابانی دارند و تعدادی از بهترین فعالین این حوزه، آثار خود را با دوربین‌های لایکا به ثبت رسانده‌اند.

سرعت عمل بالا، یکی از المان‌های ضروری عکاسی خیابانی است که عوامل مختلفی روی آن تاثیرگذار هستند. هرچه با دوربین خود و تنظیمات آن آشنایی بیشتری داشته باشید، دستیابی به پیکربندی مناسب برای شما سریع‌تر مقدور خواهد بود. در هنگام ثبت عکس منظره، باید گشودگی دیافراگم کمتری استفاده کنید، تا عمق میدان بیشتری در اختیار داشته باشید. در سوی دیگر جهت ثبت عکس‌های پرتره به سراغ گشودگی دیافراگم بیشتر بروید تا عمق میدان کمتر و پس‌زمینه محو را فراهم سازید و تمرکز عکس را روی سوژه قرار دهید. استفاده از سرعت شاتر بالا هم میان عکاسان خیابان رواج دارد؛ زیرا از تاری حرکتی جلوگیری می‌کند و ایستایی سوژه‌ها را به عکس‌ها اضافه می‌نماید.

نگاه تیزبین و دقت به جزئیات اطراف از دیگر ویژگی‌های یک عکاس خیابانی است. آماده بودن همیشگی دوربین هم می‌تواند به ثبت لحظه‌های حساس کمک کند. در هنگام عکاسی بهتر است قید منظره‌یاب یا نمایشگر دوربین خود را بزنید و تنها لنز را با تنظیمات صحیح به سوی سوژه بگیرید. این تکنیک می‌تواند از مطلع شدن افراد اطراف شما هم جلوگیری کند و نتیجه مطلوب‌تری را به همراه داشته باشید.

برخی از مشهورترین عکس‌های خیابانی

یکی از معروف‌ترین عکس‌های خیابانی تاریخ، پسری را درحال غذا دادن به کبوترها در خیابان‌های شیکاگوی دهه 50 میلادی نشان می‌دهد. این عکس توسط ویوین مایر (Vivian Maier) به وسیله دوربین دو لنز Rolleiflex به ثبت رسیده است و به خوبی می‌توان حال و هوای آن روزهای شهر شیکاگو را در آن حس کرد.

رابرت فرانک (Robert Frank) متولد سوئیس است و به دلیل نگاه متفاوت به جامعه آمریکا در آثارش شناخته می‌شود. این تصویر در دهه 50 میلادی به ثبت رسیده است و در آن می‌توان جداسازی نژادی درون یک اتوبوس را مشاهده نمود. حالت چهره پسر سفید پوست و مرد سیاه پوست نزدیک به هم است؛ اما زن سفید پوست چهره کاملا متفاوتی از خود نشان داده است.

 سائول لایتر (Saul Leiter) از پیشگامان عکاسی خیابانی رنگی به شمار می‌رود؛ اما آثار سیاه و سفید متعددی هم از او به جا مانده است. اوج فعالیت او در دهه 40 و 50 میلادی بوده است و امروزه در رده تاثیرگذارترین عکاسان خیابانی قرار می‌گیرد.

 ویلیام کلاین (William Klein) عکاس ساکن نیویورک توانسته است یکی از قوی‌ترین حالت‌های چهره سوژه را در اثر خود به تصویر بکشد. در روبه‌روی او پسری با یک تفنگ در دست ایستاده؛ درحالی که فرد کنار او با نگاهی کاملا بی‌تفاوت یک کنتراست شدید را ایجاد کرده است.

سخن پایانی

بنابراین سخت است، اما غیر ممکن نیست. با دید مناسب، نقاطی عالی را پیدا خواهید کرد که تصاویری باشکوه را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (209 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (91 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (34 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
تیتر امروز   
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت