هرآنچه که باید درباره گواهی کفالت بدانید!

  سه شنبه، 05 دی 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
هرآنچه که باید درباره گواهی کفالت بدانید!
زمانی که شخصی سرپرستی و اداره امور دیگری را به عهده می‌گیرد ، می‌توان وی را تحت عنوان کفیل یا سرپرست دیگری محسوب کرد ؛ مثل زمانی که فرزند پسری ، پدر خود را از دست داده و متکفل اداره امور اعضای خانواده خودمی‌باشد. برای بهتر فهمیدن این موضوع با ساعدنیوز همراه باشید.

از آن جهت که اثبات کفالت و سرپرستی ، برای برخورداری از برخی خدمات و حقوق اجتماعی همچون معافیت فرزند پسر از سربازی و یا انجام اموری همچون ثبت نام در طرح ملی مسکن ضروری است ، لازم است این مساله بررسی شود که چگونه می توان گواهی ناظر بر کفالت فرزند یا والدین یا سایر اعضای خانواده را دریافت نمود .

گواهی کفالت ، با عقد کفالت مدنی که به معنای حاضر کردن شخص ثالث می باشد ، تفاوت دارد.

گواهی کفالت چیست؟


یکی از عقودی که در قانون مدنی به آن اشاره شده ، عقد کفالت است که بر اساس آن ، شخصی به عنوان کفیل ، تعهد می کند که شخص ثالثی به عنوان مکفول را ، نزد شخص ثالثی تحت عنوان مکفول له ، حاضر نماید که این موضوع ، کاربردهای فراوانی در امور حقوقی و قضایی دارد.

گواهی کفالت ، به گواهی گفته می شود که نشان دهنده سرپرستی یک فرد توسط دیگری است . نحوه گرفتن گواهی کفالت ، بسته به مورد ، متفاوت بوده و با مراجعه به سازمانهایی همچون نظام وظیفه ، تامین اجتماعی و غیره ، میسر است . اما برای دریافت حکم کفالت یا سرپرستی فرزند خوانده ، باید به دادگاه حقوقی ، دادخواست داد.

با این حال ، از دیگر معانی کفالت ، می توان به انجام امور سرپرستی مربوط به شخص دیگر اشاره نمود و همانگونه که در عرف هم گفته می شود ، گاهی شخصی ، کفیل یا سرپرست دیگری محسوب می شود ؛ چرا که آن فرد ، به دلایل مختلفی همچون صغر سن ، پیری ، بیماری ، ناتوانی ، از کار افتادگی و غیره ، قادر به انجام امور خود نمی باشد . البته ، این مفهوم از کفالت یا همان سرپرستی ، در قانون ، به صورت صریح ، بیان نشده است .

اما در هر حال ، از آن جهت که برای برخورداری از برخی خدمات همچون معافیت از سربازی فرزند پسر ، استفاده از پوشش بیمه تامین اجتماعی برای والدین تحت تکفل و یا حتی انجام امور مربوط به کودکان تحت سرپرستی ، می بایست ابتدا کفالت فرد سرپرست اثبات گردد ، متقاضی ، می بایست گواهی کفالت دریافت دارد .

بنابراین ، در پاسخ به این سوال که گواهی کفالت چیست ، باید گفت که گواهی کفالت ، به گواهی گفته می شود که یک مرجع صلاحیتدار همچون دادگاه ، پس از احراز شرایط سرپرستی متقاضی ، صادر نموده و به موجب آن ، بیان می دارد که یک فرد ، سرپرستی امور فرد دیگری را به عهده داشته و به نوعی ، متکفل امور وی است

شرایط گرفتن گواهی کفالت


گواهی کفالت ، به گواهی گفته می شود که ناظر بر احراز سرپرستی شخصی ، بر دیگری است که این فرد ، می تواند پدر و مادر ، خواهر و برادر یا کودک بی سرپرستی باشد . اما پس از پاسخ به این سوال که گواهی کفالت چیست ، می بایست به این سوال نیز پاسخ دهیم که شرایط گرفتن گواهی کفالت چیست؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در قانون مدنی و قانون امور حسبی ، جز امور مربوط به قیمومیت و وصایت ، مطلبی در خصوص کفالت ( به مفهوم سرپرستی ) مورد پیش بینی قرار نگرفته است . با این حال ، همانگونه که اشاره شد ، در برخی از امور همچون استفاده از بیمه تامین اجتماعی فرزندان توسط والدین ، معافیت از سربازی فرزند ذکور ، ثبت نام در مسکن ملی و غیره ، گواهی کفالت مورد نیاز است .

به همین دلیل ، شرایط گرفتن گواهی کفالت ، حسب مورد ، متفاوت خواهد بود . به عنوان نمونه ، شرایط کفالت برای معافیت از سربازی فرزند پسر ، این است که سن پدر فرد مشمول ، بالای 75 سال بوده و یا نیازمند مراقبت باشد . برای کفالت از مادر ، مادر باید همسر خود را از دست داده و فرد مشمول ، تنها پسر بالای 18 سال وی باشد . برای کفالت از خواهر ، می بایست وی ازدواج نکرده و پدر نیز ، نداشته باشد که برای اطلاع دقیق تر در این خصوص ، می بایست به قانون نظام وظیفه مراجعه نمود .

همچنین ، از جمله شرایط گرفتن گواهی کفالت برای سرپرستی از کودکان بی سرپرست نیز ، این است که متقاضی ، باید مسلمان بوده ، سابقه کیفری موثر نداشته ، توانایی مالی کافی برای سرپرستی از کودک داشته و نیز ، محجور نباشد . علاوه بر اینها ، متقاضی باید علاوه بر صلاحیت اخلاقی ، به بیماری خاصی نیز دچار نباشد که در نهایت ، سازمان بهزیستی پس از ملاحظه شرایط ، می تواند گواهی کفالت یا سرپرستی کودک را صادر نماید .

در خصوص کسانی هم که قصد دارند فرزند خود را به عنوان کفیل خود معرفی نموده تا بتوانند از بیمه تامین اجتماعی وی استفاده نمایند ، می بایست درخواست کفالت خود را به اداره بیمه تامین اجتماعی ارائه نموده و با داشتن شرایط سنی ( 60 سال برای پدر ، 55 سال برای مادر ، 60 سال برای شوهر ) ، از کار افتادگی و عدم تمکن مالی ، گواهی کفالت وی را دریافت دارند که در ادامه ، نحوه گرفتن آن را نیز شرح خواهیم داد .

نحوه گرفتن گواهی کفالت


پس از پرداختن به اینکه گواهی کفالت چیست و دریافت آن چه شرایطی دارد ، با این سوال مواجه هستیم که نحوه گرفتن گواهی کفالت چگونه است و به عبارت دیگر ، متقاضیانی که شرایط کفالت یا سرپرستی را دارند ، به چه صورت می توانند اقدام به گرفتن گواهی آن نمایند ؟

در پاسخ به این سوال نیز ، باید گفت که نحوه دریافت گواهی کفالت ، بسته به مورد ، ممکن است متفاوت باشد . با این توضیح که صدور گواهی کفالت فرزند پسر از اعضای خانواده اش ، بر اساس شرایط قانونی ، از طریق سازمان نظام وظیفه قابل انجام است و این سازمان ، پس از احراز شرایط متقاضی ، می تواند گواهی کفالت را صادر نماید .

همچنین ، گرفتن گواهی کفالت پدر و مادر برای تحت پوشش بیمه قرار دادن آنها ، از طریق سازمان تامین اجتماعی انجام می گیرد و سازمان ، با ملاحظه درخواست متقاضی و احراز شرایط کفالت مذکور در قانون تامین اجتماعی ، می تواند آنها را تحت کفالت فرزند قرار داده و برای آنها ، گواهی کفالت صادر نماید . صدور گواهی کفالت برای سرپرستی از کودکان بی سرپرست نیز ، به این صورت است که سازمان بهزیستی با ملاحظه شرایط متقاضی ، اقدام به صدور آن می نماید .

گواهی کفالت از کجا بگیرم


همانطور که اشاره شد ، صدور سند و مدرک دال بر کفالت فردی از دیگری ، بسته به قوانین مربوط به آن حوزه ، توسط مرجع مربوطه ، صورت خواهد گرفت که با استناد به آن ، می توان از خدمات قانونی نیز ، بهره مند شد ، مثل کفالت از والدین برای دریافت کارت معافیت از سربازی که توسط سازمان نظام وظیفه انجام می شود .

اما علاوه بر مورد مذکور ، ممکن است که باز هم افرادی بخواهند اقدام به گرفتن گواهی کفالت از طریق مراجع قانونی نمایند که به موجب آن ، گواهی می شود که فردی متکفل امور دیگری است که این گواهی ، قابلیت ارائه به نهادهای مختلفی را نیز ، خواهد داشت .

در این صورت ، به نظر می رسد که دایره سرپرستی دادگستری ، صلاحیت صدور گواهی کفالت را خواهد داشت که به منظور گرفتن گواهی کفالت ، متقاضی می بایست یک نمونه دادخواست تهیه نموده و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، آن را به ثبت رساند . در این صورت ، دادگاه حقوقی ، پس از بررسی موضوع ، حسب مورد خواهد توانست کفالت فردی از دیگری را گواهی نماید .

با این وجود ، باید توجه داشت که رویه قضایی دادگاه ها برای صدور گواهی کفالت برای متقاضیان ، ممکن است متفاوت باشد ؛ به این صورت که بعضا دادگاه ها ، امور مربوط به صدور گواهی کفالت از افرادی همچون پدر و مادر یا خواهر و برادران را در صلاحیت خود ندانسته و دعوی متقاضی را رد می کنند ؛ چرا که صدور این گواهی را از جمله دعاوی ترافعی محسوب نمی کنند تا مکلف به صدور رای در خصوص آن باشند .

لکن در خصوص فرزند خواندگی ، موضوع متفاوت بوده و دادگاه ، پس از احراز شرایط لازم برای سرپرستی یا کفالت از فرزند خوانده ، حسب مورد ، حکم یا گواهی صادر نموده و با صدور آن ، می توان به سازمان ثبت احوال مراجعه و مفاد مزبور را در شناسنامه نیز ، درج کرد .

گواهی کفالت سرپرستی


سرپرستی از دیگران بر اساس مواد قانون مدنی ، می تواند به صورت ولایت قهری ، وصایت ، قیمومت و امانت باشد که هر کدام از آنها ، ضوابط خاص خود را داشته و متقاضی ، با درخواست هر یک از آنها ، می تواند به دادگاه های حقوقی دادخواست داده و حسب مورد ، حکم حضانت ، قیم نامه و غیره ، دریافت نماید .

اما همانطور که اشاره شد ، در قانون مدنی و امور حسبی ، مطلبی در خصوص سرپرستی از افراد دیگر همچون خواهر و برادر یا والدین ، بیان نشده است . لکن گاهی ، فردی ، به دلیل شرایط خاصی ، همچون بیماری یا از کارافتادگی دیگران از جمله خواهر و برادران خود ، قصد دارد کفالت یا سرپرستی از ایشان را به عهده گرفته و امور قانونی مربوط به آنها را انجام دهد که می بایست مطابق مطالب پیش گفته ، اقدام به انجام تشریفات اداری آن نماید .

با این حال ، کفالت یا سرپرستی از کودکان ، به موجب قوانین همچون قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ، مشخص شده است که به موجب آن ، خانواده هایی که قصد دارند کودکانی را به سرپرستی قبول کنند ، می بایست با دارا بودن شرایط لازم ، تقاضای خود را از طریق سازمان بهزیستی ، پیگیری نمایند .

در اینگونه موارد ، صدور گواهی کفالت سرپرستی از کودکان ، می بایست از طریق دادگاه ها و مراجع قانونی صورت گیرد که به این منظور ، متقاضی می تواند با تهیه مدارک لازم ، به دادگاه ، درخواست رسیدگی و صدور گواهی کفالت را تقدیم نماید و پس از احراز شرایط لازم ، دادگاه ، حکم سرپرستی یا کفالت موقت یا دائم ، صادر می نماید .

گواهی کفالت برای مسکن ملی


گواهی کفالت ، بسته به مورد ، برای امور مختلفی همچون انجام امور قانونی مربوط به شخص تحت سرپرستی ، مورد استفاده قرار می گیرد . گاهی نیز ، صدور گواهی کفالت توسط مراجع قانونی ، سبب می شود که شخص کفیل یا سرپرست ، از خدماتی همچون معافیت از خدمت سربازی ، استفاده نماید .

یکی از اموری که دریافت گواهی کفالت برای آن ، مورد پیش بینی قرار گرفته ، ثبت نام در طرح مسکن ملی می باشد که بر اساس آن ، متقاضیان ، برای ثبت نام در این طرح ، می بایست اسناد و مدارکی را تهیه و به صورت الکترونیکی ، در سامانه نهضت مسکن بارگذاری و پس از تایید شرایط و دریافت پیامک ، به صورت حضوری ، به شعب بنیاد مسکن شهر محل تقاضا ، ارائه نمایند .

به همین منظور ، علاوه بر اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل ، در صورتی که متقاضی سرپرستی و کفالت فرد یا افرادی را بر عهده داشته باشد ، فایل اسکن شده از اصل گواهی کفالت یا سرپرستی نیز می بایست تهیه و به همراه سایر مدارک همچون گواهی سابقه سکونت و غیره ، تحویل داده شود که در قسمت های قبل ، نحوه گرفتن این گواهی در شرایط مختلف ، توضیح داده شد.

نمونه گواهی کفالت


یکی از موارد مهم صدور گواهی کفالت یا سرپرستی ، ناظر بر حالتی است که شخصی ، با داشتن شرایط قانونی ، به عنوان سرپرستی فرد صغیر ، تعیین می شود . در این حالت ، دادگاه ، اقدام به صدور حکم سرپرستی یا فرزند خواندگی می کند تا به استناد آن ، متقاضی ، به عنوان سرپرست فرزند ، شناخته شده و بتواند از مزایای قانونی که در قانون برای فرزندان مقرر شده ، برخوردار شود .

به همین مناسبت ، در ادامه این قسمت ، قصد داریم یک نمونه گواهی کفالت را در اختیار قرار دهیم.

نمونه دادخواست کفالت

نمونه دادخواست کفالت


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در خانه سید ابراهیم رئیسی برای قوت قلب همسر و فرزندانش+عکس/ خانه ایی سراسر فرش ماشینی و بدون تجملات! (1 نظر) آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس (1 نظر) صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
واکنش جالب و دیدنی شهید ابراهیم رئیسی به یک نقاشی خاص+ویدیو بالگرد شهید رئیسی چگونه دچار آتش سوزی شده است؟ / آثار اصابت گلوله در اجزای بالگرد رئیس جمهوری مشاهده نشد شیطنت جدید ایران اینترنشنال درباره خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی+عکس دختران سیدابراهیم رئیسی چه زمانی ازدواج کردند؟/ جهیزیه شان در چه حدی بود؟+ویدیو گلباران کردن خانه ابدی سیدابراهیم رئیسی پس از مراسم تدفین و قرآن خواندن خادمان بر مزار رئیس جمهور شهید+عکس گریه و بی تابی جگرسوز پدر و مادر و برادر و خواهر شهید مالک رحمتی بر سر پیکر استاندار جوان آذربایجان شرقی+ویدیو شغل دختر بزرگ دختر ابراهیم رئیسی؛ تحصیلات دختران رئیس جمهور شهید چیست؟+ویدیو دلجویی و پیام رهبر معظم انقلاب برای مادر سیدابراهیم رئیسی+ویدیو کوچکترین نوه سید ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر معظم انقلاب در غیاب پدربزرگ شهیدش+عکس نگاهی به لباس جالب شاطرها در دربار ناصرالدین شاه+عکس ایست قلبی یک شهروند تبریزی به دلیل شهادت آیت الله آل هاشم، امام جمعه محبوب استقبال باشکوه از پیکر استاندار جوان آذربایجان شرقی، شهید مالک رحمتی در مراغه+ویدیو پایان شایعات با انتشار تصویر محافظ شخصی رئیس جمهور در مشهد مقدس حضور شجاع خلیل زاده، ستاره تیم ملی در مراسم یادبود شهدای خدمت+عکس سفر به تهران قدیم؛ تصاویر جالب یک شهربازی در 40 سال پیش که جمع شد پادشاه بحرین خواستار از سرگیری روابط با ایران شد خطبه عقد شهید رئیسی را چه کسی خواند و مهریه همسرشان چقدر بود؟+ویدیو سازمان ملل برای رئیس جمهور مجلس یادبود می گیرد نخستین گزارش ستاد کل نیروهای مسلح از حادثه بالگرد رئیس جمهور حواشی داغ امروز جمعه 4 خرداد 1403 خاطره‌ شیرین همراه همیشگیِ رئیس جمهور شهید+ویدیو ماجرای دستور رئیس جمهور به سخنگوی دولت برای معذرت خواهی از مردم درباره کمبود این اقلام+ویدیو آخرین نامه به رئیس جمهور شهید فال روزانه امروز جمعه 4 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 4 خرداد 1403 خاطره جالب محافظت از امام جمعه محبوب و شهید تبریز با اسلحه پلاستیکی!+عکس ناگفته های کارگردان اخراجی ها از رئیس جمهور، شهید سید ابراهیم رئیسی ساخت خانه با بطری های پلاستیکی نوشابه/ ابتکار جالب این جوان رو ببینید!+ویدیو نجابت و اصالت ستودنی پدر آیت الله آل هاشم وقتی از صندلی خودشان بلند شدند تا مهمانان بنشینند+ویدئو این خبر دروغ درباره بالگرد رئیس جمهور 40 میلیون بازدید گرفت/ فردی که دروغ‌پراکنی کرده بود احضار شد گل آرایی محل دفن و مزار شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع)+عکس پیام تسلیت علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس حضور پسر رهبر معظم انقلاب در مراسم تدفین شهید رئیسی+عکس گزارش تصویری از مراسم تشییع و تدفین امام جمعه معتبر، شهید آل هاشم در تبریز اولین تصاویر از مزار شهید آیت الله رئیسی/ آسمان بار امانت نتوانست کشید، کوه اینبار تو را سخت در آغوش گرفت دست نوشته متفاوت بانوی عزادار برای شهید جمهور: آری شش کلاس! و قسم به آسمانی که در سوگ رئیس جمهور گریست+فیلم علت به وجود آمدن لکه‌ی سفید روی ناخن و روش‌های درمان آن فال ابجد روزانه جمعه 4 خرداد 1403 آیا می‌توان سیب‌زمینی جوانه‌زده را مصرف کرد
تیتر امروز