هزینه شعارنویسی بر روی دیوار سفارتخانه به مردم ایران تحمیل خواهد شد

  سه شنبه، 27 دی 1401 ID  کد خبر 238669
هزینه شعارنویسی بر روی دیوار سفارتخانه به مردم ایران تحمیل خواهد شد
شعارهای جنسی بر روی دیوار سفارت بریتانیا با واکنش تند صاحبنظران و فعالان عرصه روابط بین الملل در کشور مواجه شده است. بسیاری از فعالان سیاسی معتقدند که ادامه این هنجارشکنی می تواند تاوان سنگینی برای کشور در پی داشته باشد.

عکس های سه نفره سفرای بریتانیا، فرانسه و آلمان در مقابل سفارتخانه لندن در تهران که به قصد نشان دادن شعارهای تند و رکیک ثبت شده بر روی دیوار منتشر شده است بازتاب بسیار زیادی در رسانه های داخلی و خارجی داشته است. برخی از صاحبنظران معتقدند که تشدید روند هنجارشکنی خطی انحرافی و در تضاد جدی با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و لبه دیگر قیچی نفاق و عناد با آرمان های انقلاب اسلامی است. این نوع هنجارشکنی ها و هزینه تراشی های برای کشور با استقبال معاندین و منافقین در خارج مواجه شده است. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل به این موضوع پرداخته است:

تصویر

شعارنویسی بر روی دیوار سفارتخانه به این شکل نُرمی است که در جمهوری اسلامی شکل گرفته و طبیعتاً مورد مخالفت بسیاری کشورها است.

ساعدنیوز: گعده سه سفیر اروپایی در مقابل سفارت انگلیس و منتشر شدن عکس هایی از این دیدار با پس زمینه شعارهای جنسی و رکیک بر روی دیوار سفارت انگلیس بسیار خبرساز شده است. به نظر حضرتعالی این عکس های سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه چه پیامی را به دنیا مخابره می کند و اساساً ریشه این شعارنویسی ها و هنجارشکنی های دیپلماتیک در چیست؟

دکتر حسن بهشتی پور: این شعارهای ثبت شده بر روی دیوار سفارت انگلیس در تهران در واقع جلوه ای از همان اندیشه تقابلی است که از اول انقلاب وجود داشته است. موضوع این است که ما اصولاً نرم های بین المللی که از زمان عهدنامه وستفالی به مدت 400 سال است که بر جامعه بین الملل حکمفرماست فقط تا جایی قبول داریم که به نفع خودمان است و آنجا که این نرم ها با منافع و مواضع ما همخوانی ندارد، معترضیم و اعتراضمان را هم به بدترین شکل ممکن نشان می دهیم.

نکته اینجاست که اعتراض بد ما باعث می شود که دشمنان ایران با همدیگر متحد شوند و جبهه واحد علیه منافع کشور تشکیل دهند. واقع امر این است که ایران در تدوین نرم های بین المللی نقشی نداشته است و طبیعی است که بخشی از این نرم ها غیرعادلانه است و این یک واقعیت است. ولی اکثر کشورهای دنیا به انی نرم ها پایبند هستند. متأسفانه کشورهایی که زور بیشتری دارند، از این نرم های حاکم به نفع منافع خودشان سؤاستفاده می کنند و امری بدیهی است و همه این را می دانیم.

اما شعارنویسی بر روی دیوار سفارتخانه به این شکل نُرمی است که در جمهوری اسلامی شکل گرفته و طبیعتاً مورد مخالفت بسیاری کشورها است. این کارها اشتباه است. به قول مولا علی "از حق باید به حق دفاع کرد". دفاع بد از حق، ظلم در حق، حق است. به نظرم، قاطبه عقلا و خردباوران این نظر را قبول دارند که باید حرف حق را به زبان مناسب بیان کرد و به صورت درست از آن دفاع کرد.

عکس هایی که سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان جلوی سفارتخانه گرفته اند در واقع یک پیام را به دنیا مخابره می کند. این که ما در برابر ایران متحدیم و همبستگی داریم. آنها می خواهند بگویند که در برابر این هنجارشکنی هر نوع مقابله ای به صورت واحد و یکپارچه صورت خواهد گرفت و چه بسا، سیاست فشار علیه ایران را تشدید کنند. متأسفانه هستند افرادی در بخش هایی هستند که شعارنویسی را صحیح می دانند و با این کار هزینه بزرگی را به مردم تحمیل می کنند. حرف من این نیست که شعار مایه هزینه است، بلکه منظورم این است که مقاومت در برابر نرم های غیرعادلانه به این شکل ناصحیح باعث تشدید فشارها بر ایران می شود و طبیعتاً دشمنان را متحدتر می کند. کسی منکر ناعادلانه بودن نرم های بین المللی نیست.

تصویر

طبیعتاً بسیاری از عناصر وزارتخانه با این کارهای شعارنویسی مخالفند ولی کاری از دستشان برنمی آید. این نیروی انتظامی است که باید جلوی این نوع رفتارها را بگیرد.

ساعدنیوز: آیا این وظیفه وزارت خارجه نیست که امنیت اماکن دیپلماتیک را به نحو احسن تأمین کند و پیگیر حصول اطمینان از عدم تکرار این نوع رفتارها باشد؟

دکتر حسن بهشتی پور: حفاظت از اماکن دیپلماتیک یک اصل در روابط بین الملل است و فکر نمی کنم کسی در وزارت خارجه در این موضوع تردیدی داشته باشد. طبیعتاً بسیاری از عناصر وزارتخانه با این کارهای شعارنویسی مخالفند ولی کاری از دستشان برنمی آید. این نیروی انتظامی است که باید جلوی این نوع رفتارها را بگیرد.

وزارت خارجه طبیعتاً ملاحظات جدی ای در این باره دارد و می داند که ادامه این نوع تعرض ها به سفارتخانه های کشورهای خارجی باعث تکرار تعرض به سفارتخانه های ایران خواهد شد و این به نفع ما نیست. متأسفانه تکرار این نوع تعرض ها، دشمنان ایران را متحدتر و فشارها ر اشدیدتر می سازد.

*** این مصاحبه توسط مهندس علیرضا شمس انجام شده است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (639 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (236 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (174 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (125 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (103 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (94 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (92 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (77 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (63 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
کتاب خوب بخوانیم ؛ بهترین نامه‌های عاشقانه‌ای‌ که نویسندگان نوشته‌اند؛ روایت‌هایی از عشق و دلدادگی
دانلود آهنگ جدید؛ آهنگ محسن یگانه بنام بترس +متن و موزیک ویدئو/مسافره راهای دور آی ماهی آبای شور
ولخرجی مادر فرح پهلوی از جیب مردم برای ختنه سورون نوه پادشاه مراکش! + سند
(ویدیو) صحبت های جنجالی حمید گودرزی: به هیچ عنوان علاقه‌ای به ازدواج کردن دوباره ندارم، دوباره اشتباه نمیکنم، بعید میدونم هیچوقت عاشق بشم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان استعداد درخشان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
یادی کنیم از زیباترین و معروف‌ترین دیالوگ عاشقانه‌ی سینمای ایران در "جدایی نادر از سیمین" و شباهتش به دیالوگ هدیه تهرانی در فیلم "غریبانه"
(تصاویر) 2 چیدمان کاملا متفاوت اتاق پسر تبریزی که نفر اول کنکور ریاضی شد و رتبه 1 کنکور تجربی، دختری از بندرعباس
بورسیه‌های تحصیلی «صنعت و دانش» برای داوطلبان کنکور سراسری 1403
منتخب روز   
رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای