یارانه چیست و افراد تحت چه شرایطی می‌توانند یارانه خود را جدا کنند؟

  شنبه، 05 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
یارانه چیست و افراد تحت چه شرایطی می‌توانند یارانه خود را جدا کنند؟
یارانه یکی از طرح های دولت برای کمک به مردم است که البته به دلیل ثابت ماندن مبلغ آن و پایین آمدن ارزش ریال، مانند سال های قبل ارزش ندارد.

یارانه

عطاء و کمک مالی به روی یک کالا یا خدمتی که به مردم داده شده و جهت افزایش رفاه عمومی جامعه بوده که نام دیگر یارانه یا سوبسید می باشد. یارانه سود اقتصادی است که معمولاً دولت ها به تولیدکنندگان کالا برای تقویت بازار رقابتی کشورها پرداخت می کنند و این یارانه ها ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد. همچنین یارانه ها به دو نوع یارانه های صادراتی و یارانه های داخلی کشورها تقسیم می شوند. یارانه های صادراتی مساعده های قابل تفویض در نزد شرکت هایی است که دولت به شرط صادرات محصولاتشان این یارانه ها را در اختیار این شرکت ها قرار می دهد. یارانه های داخلی کشورها نیز کمکی است که به صورت غیر مستقیم به مردم پرداخت می شود.

طبقه بندی یارانه و انواع آن

یارانه را به چندین قسمت تفکیک کرده اند که هر یک از آنها تأثیرات و ویژگی های جداگانه و متفاوتی می تواند در جامعه داشته باشد. انواع یارانه ها عبارتند از:

  1. یارانه ای که بر اساس هدف های دولت پرداخت می شود، شامل: یارانه اجتماعی، یارانه سیاسی، یارانه اقتصادی، یارانه توسعه ای.
  2. یارانه ای که برخی کالاها و یا اقدامات مشمول دریافت آن هستند که شامل: یارانه مصرفی، یارانه تولیدی، یارانه توزیعی و ...می باشد.
  3. یارانه ای که بر اساس کالای مورد نیاز پرداخت می شود، مانند گندم، سم ، بذر، کود و ....
  4. یارانه ای که بر اساس حساب های ملی داده می شود که عبارت است از: یارانه مستقیم و یارانه غیر مستقیم.
  5. یارانه ای که بر اساس انعکاس هزینه های آن در حساب های ملی پرداخت می شود که شامل یارانه پنهان و یارانه آشکار می باشد.

تصویر

قانون هدفمندی یارانه

هدف مندی یارانه ها شامل 16 ماده است. به گونه ای که با حذف کردن یارانه از مواد سوختی، برق، گاز، و غیره درآمد به دست آمده، به صورت نقدی و یا غیر نقدی بین مردم پخش شود و سایر درآمد ها صرف کار های عمرانی و غیره شود. براین اساس، قانون هدفمندی یارانه ها تصحیح کردن قیمت های حامل انرژی است تا با کم کردن فاصله قیمت های داخلی و خارجی سوخت، مانع هدررفتن و یا قاچاق این منابع شود. این قانون از آذر ماه سال 1389 تا الان ادامه دارد.

زمان مناسب برای تغییر حساب سرپرست

طی کردن مراحل تغییر حساب سرپرست خانوار برای دریافت یارانه بین یک تا دو ماه زمان می برد. توجه داشته باشید خانوار ها برای دریافت یارانه و از دست ندادن فرصت برای ماه بعد باید بین دهم تا بیستم هر ماه این موضوع را پیگیری کنند. توجه داشته باشید مراحل جدا کردن یارانه بین ۱-۲ ماه طول می کشد. بهتر است برای اینکه یک ماه کمتر یارانه خود را از دست بدهید در بازه زمانی ۱۰ام تا ۲۰ام هر ماه برای جدا کردن یارانه اقدام کنید.

تاخیر در پرداخت یارانه

البته هستند افرادی که چند ماه از تقاضای جدا کردن یارانه آنها گذشته ولی هنوز مبلغی دریافت نکرده و پیگیری های آنها نیز از سوی سازمان هدفمندی به سرانجامی نرسیده است؛ همانطور که یارانه متولدین سال ۹۷ با تاخیر چند ماه واریز شد امکان واریز یارانه افرادی که اقدام به تغییر سرپرست خانوار خود کرده اند در آینده وجود دارد. البته در شرایطی که این خانوار ها قید واریز یارانه های معوق که از یک ماه تا چند ماه است را بزنند تا شاید بتوانند یارانه خود را جدا کنند.

استعلام واریز یارانه

متداول ترین راه برای استعلام واریز یارانه مراجعه به سایت refahi.ir است. البته برای استعلام واریز یارانه می توانید از بانکی که در آن حساب یارانه دارید هم کمک بگیرید. اغلب بانک ها سامانه ای را جهت پیگیری یارانه و استعلام یارانه راه اندازی کرده اند.

جدا کردن یارانه سرپرست فوت شده

در مواردی که پدر فوت کرده باشد یارانه به حساب مادر خانوار واریز می شود با فوت سرپرست خانوار یارانه اعضای خانوار قطع و برای حل این مشکل باید مادر و فرزندان با مدارک اصل شناسنامه و اصل کارت ملی کپی مدارک شناسایی سرپرست قبلی و گواهی فوت به مراکز پلیس+۱۰ مراجعه کنند. در برخی موارد با فوت پدر خانواده فرزند ارشد سرپرستی را برعهده می گیرد و در چنین شرایطی هم انتقال یارانه با این روش مذکور انجام می گیرد.

جدا کردن یارانه خانوار بدسرپرست

انتقال یارانه در خانوار های بد سرپرست نیز در مرکز پلیس +۱۰ انجام می گیرد، اما در این موارد جهت تغییر در کفالت و حضانت و وغیره افراد باید ابتدا به مرکز فرمانداری استان مربوطه مراجعه کنند و با گرفتن نامه رسمی از فرمانداری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند. در مواردی از قبیل اعتیاد سرپرست خانوار به مواد مخدر، زندانی بودن، فوت یا مفقود یا مجنون شدن، عدم حضور سرپرست در محل زندگی خانوار (مثل زندگی در خارج کشور)، عدم صلاحیت سرپرست خانوار و افرادی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند و فاقد سرپرست هستند، کمک های موضوع این آیین نامه به تشخیص سازمان، به سرپرست دیگری پرداخت خواهد شد. افراد زندانی خود سرپرست مستثنی بوده و کمک های مربوط به حساب آن ها واریز خواهد شد. جدا کردن یارانه حدود یک تا دو ماه زمان می برد تا یارانه افراد پس از انتقال به حساب سرپرست خانوار واریز شود.گفتنی است برای ایجاد حساب یارانه جدید در بین زوج های جوان الزاماً باید هر دو یارانه فعال داشته باشند. به بیانی اگر یارانه هر دو یا یکی در خانواده قبلی قطع شده باشد با درخواست جدید برای زوجی که یارانه اش پیشتر قطع شده است، امکان فعال کردن مجدد یارانه وجود ندارد، حتی اگر زوج در خانواده جدید خود با مشکلات شدید اقتصادی رو به رو باشند.

انتقال یارانه بعد از ازدواج شامل چه مراحلی است؟

افراد بعد از ازدواج تمایل دارند یارانه خود را از خانواده شان جدا کنند. به طور مثال پسری که تا به حال تحت سرپرستی پدر بوده، حالا خود نیز سرپرست خانواده است و با وجود دغدغه های مالی ترجیح می دهد چنین کاری کند. برای انتقال یارانه بعد از ازدواج، زن و شوهر باید به همراه مدارک لازم به مراکز پلیس +10 مراجعه و تقاضای جدا کردن یارانه از سرپرستی پدر کنند. این مدارک عبارتند از:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی والدین مرد
  • اصل و کپی عقدنامه

دریافت یارانه بعد از طلاق

در صورتی که بعد از طلاق شما مشکل جدا کردن یارانه داشته باشید و یا همسر شما برای انتقال رایانه به حساب شخصی شما مشکل ایجاد کند می توانید از طریق مراجعه به فرمانداری منطقه خود اقدام کنید. این روند یک روند اداری است و تا زمانی که مدارک ارائه شده شما بدون مشکل باشد می توانید به راحتی اقدام به جدا کردن رایانه داشته باشید. مدت زمان اداری که برای دریافت یارانه بعد از طلاق و اقدام به جدا کردن یارانه از همسر و خانوار مورد نیاز است مدت زمان دو ماه است که بعد از این مدت یارانه به حساب شخصی خودتان واریز خواهد شد. نکته ای که در این میان باید به آن اشاره شود این است که برخی از افراد دغدغه از دست دادن یارانه در دو ماه را دارند به همین منظور می توانید دهم یا بیستم هر ماه برای این کار اقدام کنید تا در زمان واریز یارانه ها روند جداسازی یارانه انجام شده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو
دیگران می‌خوانند   
(عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد ویدئویی دیده نشده از حضور مجتبی خامنه ای پسر رهبر انقلاب در جبهه جنگ/ دفاع از وطن و ناموس و اسلام +فیلم از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403 تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد پسری که شاگرد باباش بود ماشین سنگین میخره و تو جاده پدرش و میبینه+ ویدئو/فقط واکنششو ببین... هیجان و خوشحالی نصف شبی مجید صالحی با شنیدن جواب مثبت زیبا بروفه به خواستگاریش+ ویدئو/ من با واکنش پدرش 2 ساعت خندیدم😂 استایل جذاب نوید محمدزاده و صدرای پوست شیر در عروسی شلوغ حسین سلیمانی/ فریبرز نون خ هم دعوت بود!+عکس 2 کودک جانباخته در حادثه سیل مشهد+عکس/ خدا به خانواده هاشون صبر بده عشق و حال جورجینا همراه با شازده پسر و پرنسس های نازش در دنیای جادویی دیزنی‌لند/ کودک درونشم فعال شد+عکس برگردان هندی دیالوگ ماندگار الناز شاکردوست و نوید محمدزاده از زبان هانیه غلامی! +ویدئو مراسم باشکوه ازدواج دو میمون بامزه با لباس عروس و کت وشلوار در باغ وحش تهران+عکس عکس جالب بدل پارسا پیروزفر درحال کمک به سیل‌زدگان در مشهد سوژه داغ رسانه ها شد
تیتر امروز   
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر
پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!
سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد
از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403
نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد
فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403