ایده های کاربردی برای طراحی سقف در دکوراسیون منزل

  جمعه، 07 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ایده های کاربردی برای طراحی سقف در دکوراسیون منزل
سقف هر فضا، نقش قابل توجهی در حال و هوای کلی آن دارد. حتی می توان گفت اگر سقف و دیوارها به خوبی طراحی شده باشند، نیاز به مبلمان خاص در دکوراسیون تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. با استفاده از مصالح، عناصر، طرح ها و بافت های مختلف می توانید به طراحی سقف منزل جان ببخشید و آن را از یک سطح فراموش شده به یک عضو تاثیرگذار در فضای داخلی منزلتان تبدیل کنید.

ایده های کاربردی برای طراحی سقف در دکوراسیون منزل

سقف هر فضا، نقش قابل توجهی در حال و هوای کلی آن دارد. حتی می توان گفت اگر سقف و دیوارها به خوبی طراحی شده باشند، نیاز به مبلمان خاص در دکوراسیون تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. با استفاده از مصالح، عناصر، طرح ها و بافت های مختلف می توانید به طراحی سقف منزل جان ببخشید و آن را از یک سطح فراموش شده به یک عضو تاثیرگذار در فضای داخلی منزلتان تبدیل کنید.

در این مطلب به معرفی نکات و راهکارهایی که می تواند در طراحی سقف منزل به شما کمک کند می پردازیم.

1- تناسب طرح با کاربری فضا

این که شما برای سقف یک فضا چه طرحی را در نظر می گیرید، در درجه ی اول به کاربری آن فضا بستگی دارد. طراحی سقف اتاق خواب، حمام، نشیمن و سایر قسمت های خانه هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ کاربردی با یکدیگر متفاوت اند. برای مثال، معمولا طرح سقف در یک نشیمن، پذیرایی یا اتاق خواب به لحاظ ظاهری پیچیده تر از نمونه هایی است که در حمام مورد استفاده قرار می گیرد. اما با این وجود، همچنان این طرح به سلیقه شما و حال و هوایی که از فضا انتظار دارید بستگی دارد.

2- هماهنگی دیزاین سقف با سبک طراحی داخلی اتاق

علاوه بر کاربری فضا، طرحی که برای سقف انتخاب می کنید باید با سبک طراحی داخلی ای که مد نظر دارید متناسب باشد. برای مثال، در خانه ای با سبک مدرن می توانید از سقف کاذب با چراغ های فرورفته (در مرکز یا دو طرف سقف) استفاده کنید.

3- تعیین محل قرارگیری چراغ ها در دیزاین سقف سالن

یکی از نکات بسیار مهم که هنگام طراحی سقف باید درباره آن تصمیم بگیرید، چراغ هایی است که روی سقف نصب می شوند. تعیین محل قرارگیری چراغ ها، می تواند به شما ایده های بسیاری در زمینه ی طراحی سقف بدهد. هر چند شما می توانید ابتدا سقف را طراحی کنید، سپس چراغ ها را روی آن تنظیم کنید. در هر صورت اطمینان حاصل کنید که محل قرارگیری چراغ ها و نوری که از آن ها ساطع می شود با طرح کلی سقف هماهنگ باشند.

4 – تاثیر ارتفاع سقف در طراحی دکوراسیون داخلی

اگر ارتفاع سقف منزل شما کم باشد، نمی توانید از سقف کاذب استفاده کنید. در این حالت بهتر است از رنگ های روشن یا حتی رنگ های براق برای سقف استفاده کنید. استفاده از آینه یا آینه تراش خورده (آینه های دکوراتیو که در ابعاد و طرح های مختلف برش داده می شوند) در طراحی سقف، یکی دیگر از راه هایی طراحی داخلی است که کمک می کند ارتفاع اتاق بلندتر به نظر بیاید

5 – تاثیر رنگ سقف در طراحی فضای داخلی

رنگ سقف بر روی حس و حال کل فضای داخلی تاثیر می گذارد و باید با دکوراسیون فضا هماهنگ باشد. رنگ های تیره تر برای ایجاد حس راحتی در اتاق های بزرگ مناسب هستند. در مقابل رنگ های روشن باعث می شوند اتاق های کوچک، دلبازتر به نظر برسند.
علاوه بر رنگ، براق یا مات بودن آن نیز مهم است. همانطور که گفته شد رنگ های براق و نیمه براق باعث می شوند سقف بالاتر به نظر برسد.

تصویر

6 – تاثیر آگوستیک کردن سقف در دکوراسیون داخلی

هنگام طراحی یک سقف به ویژگی های صوتی فضا فکر کنید. مطمئنا شما دوست ندارید وقتی در یک اتاق کوچک صحبت می کنید، مانند زمانی که در یک فضای بزرگ حضور دارید، صدایتان انعکاس پیدا کند؛ یا حتی ممکن است در یک آپارتمان زندگی کنید و سر و صدا و رفت و آمدهای واحد بالا برای شما آزاردهنده باشد. در این حالت ها می توانید از سقف کاذب آکوستیک که عایق صوتی در آن نصب شده است و صدا را جذب می کند، استفاده کنید.

7 – استفاده از عناصر معمارانه در طراحی سقف

یکی از راه هایی که با به کارگیری آن می توانید سقفی دوست داشتنی داشته باشید، استفاده از عناصر معمارانه است. شما می توانید با استفاده از تیرهای چوبی، پانل های آکوستیک ، سقف کاذب، صفحات شناور، آثار هنری و سقف های کشسان، سقف منزلتان را طراحی کنید.
علاوه بر این می توانید با استفاده از کاغذ دیواری طرح های متفاوت و با استفاده از دیوارپوش هایی که در سقف نیز به کار می روند، مثل پنل سه بعدی، بافت را وارد سقف منزلتان کنید.

8 – اشکال هندسی مختلف را در طرحی منزلتان امتحان کنید

برای طراحی سقف خانه ی خود شکل های مختلف را امتحان کنید. شما می توانید انواع مستطیلی و گوشه دار و یا انواع دایره ای، حلقه ها و منحنی های دیگر را به کار ببرید. خطوط منحنی به سقف منزلتان حالتی نرم و شناور می دهند. دقت داشته باشید مدلی را انتخاب کنید که با سایر عناصر در طراحی داخلی منزلتان و نورپردازی آن هماهنگ باشد.

9 – استفاده از پنجره های سقفی در طراحی سقف

در دکوراسیون داخلی پنجره های سقفی بهره گیری از نورطبیعی را امکان پذیر می کنند بدون اینکه در حفظ حریم خصوصی مشکلی ایجاد شود. بنابراین می توانند برای فضاهایی مثل سرویس بهداشتی که حریم در آن ها نقش اساسی دارد، مناسب باشند. علاوه بر این ممکن است در خانه ی شما به دلیل وجود دیوار مشترک با همسایگان و یا حفظ حریمشان، تعداد پنجره های روی دیوار کم باشد؛ در این حالت نیز پنجره ی سقفی باعث می شود استفاده ی بیشتری از نور طبیعی داشته باشید. پنجره ی سقفی طبیعت و جلوه ی آسمان را وارد منزل شما می کند.

10 – چراغ ها را در جهات مختلف نصب کنید

همانطور که گفته شد، طراحی سقف فقط در زمینه معماری آن نیست و موضوع نورپردازی در آن بسیار اهمیت دارد. به غیر از موقعیت چراغ ها، جهت نور نیز اهمیت دارد. چراغ هایی که به سمت پایین و بالا نوردهی می کنند را به سقف اضافه کنید، به این ترتیب می توانید جلوه های بیشتری را در سقف منزلتان به نمایش بگذارید. سقفی که به خوبی طراحی و اجرا شده است، بدون نورپردازی مناسب خسته کننده است و جلوه ی مناسبی نخواهد داشت؛ به همین دلیل است که برای طراحی یک سقف زیبا باید به هر دو این ها توجه داشته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (215 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (167 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (34 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
روایتی از بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس