ساعدنیوز
ساعدنیوز

جالب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف جهان

  چهارشنبه، 24 آذر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
جالب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف جهان
شاید برایتان جالب باشد که بدانیدشب یلدا تنها در کشور ایران برگزار نمی‌شود، برخی کشورهای دیگر با آداب و رسوم متفاوت این شب را جشن می‏ گیرند و به استقبال زمستان می‌روند که در ادامه به برخی از آنها پرداخته ایم.

با رسم و رسوم یلدا در شهرهای مختلف ایران تقریباً همگی کم و بیش آشنا هستیم. از خرید آجیل و شیرینی و تنقلات مختلف گرفته تا پختن غذاهای مخصوص مهمانی شب یلدا مثل سبزی پلو با ماهی و مرغ، کوکو سبزی، انواع آش و در مجموع غذاهایی که یک جز آن ها را سبزیجات مختلف تشکیل می دهند.

سنت خوردن هندوانه و انار و انواع شب چله و درست کردن دسرهای مخصوص شب یلدا هم از جمله آداب و رسوم شب یلدا برای ایرانیان است. خوردن اغلب این خوراکی ها هر کدام نماد و سمبل یک باور قدیمی است و ایرانیان از دوران باستان تا به امروز هر کدام از آن ها را به نیت خاصی میل می کنند.

شب یلدا نه تنها برای ما ایرانی ها، بلکه برای بسیاری از مردم دنیا اهمیت زیادی دارد. طولانی ترین شب سال زمانی ارزشمند برای جشن گرفتن، دور هم بودن و نیایش کردن است. از دیرباز تا به امروز مردم دنیا در این روز برای رزق و روزی بیشتر، از بین بردن شرارت ها و افزایش نور و برکت دعا می کردند و با برگزاری مراسم و جشن های مختلف این روز را به شیوه ای متفاوت جشن می گرفتند. هر چند که خیلی از این آیین ها به خاطر افسانه ها و باورهای خرافی گذشتگان ایجاد شده اند، اما به هر حال بیشتر مردم دنیا هنوز هم به این جشن ها پایبند هستند و هر ساله با شوق و اشتیاق زیاد آن را جشن می گیرند.

اهمیت شب یلدا برای مسیحیان سراسر دنیا

می دانستید شب یلدا شب تولد عیسی مسیح هم هست؟ یک روایت جالب تاریخی حکایت از آن دارد که مسیحیان سرتاسر جهان تا قرن چهارم میلادی آخرین شب پاییز و روز نخست دی ماه (۲۱ دسامبر) را به عنوان تولد عیسی مسیح جشن می گرفتند اما بر اثر یک اشتباه عجیب از سوی مورخان در شمارش سال های کبیسه از قرن چهارم میلادی به بعد روز ۲۵ دسامبر به عنوان روز تولد عیسی مسیح جشن گرفته شد.

در ادامه به بعضی از آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف دنیا میپردازیم:

آداب و رسوم شب یلدا در ایرلند؛ تماشای نور خورشید از بالای تپه ۵۰۰۰ ساله

در ایرلند شب یلدا به گونه ای متفاوت و هیجان انگیزتر از کشورهای دیگر برگزار می شود. این روز تنها برای افرادی که به اندازه کافی خوش شانس هستند، جذابیت دارد. هر ساله هزاران نفر در قرعه کشی تماشای نور خورشید از تپه نیوگرانج شرکت می کنند و تنها ۶۰ نفر در قرعه کشی انتخاب می شوند. این ۶۰ نفر می توانند از این تپه پنج هزار ساله طلوع خورشید را در طولانی ترین شب سال زمانی که نور خورشید از بالای آن عبور می کند برای ۱۷ دقیقه تماشا کنند.

آداب و رسوم شب یلدا در اسکاتلند؛ مراسمی شبیه چهارشنبه سوری

اصلاً فکرش را هم می کردید اسکاتلندی ها شب یلدا را جشن بگیرند؟ در حقیقت مراسم آخرین روز ماه آذر و فصل پاییز در اسکاتلند به عنوان یکی از جشن های زمستانی برگزار می شود و به نوعی شب چهارشنبه سوری خودمان است.

این رسم که به آن «هاگمانی» می گویند از نیمه شب آغاز می شود و با روشن کردن آتش، خوردن انواع شیرینی، دسر و میوه های مختلف ادامه پیدا می کند. اتفاقاً یک رسم جالب اسکاتلندی ها در شب یلدا هم این است که یک نفر به شکل و شمایل حاجی فیروز صورتش را سیاه می کند با کاسه ای در دست به در خانه همسایه ها می رود تا هدیه هایی مثل نان و نمک، شکلات و میوه بگیرد.

آداب و رسوم شب یلدا در جامائیکا و آمریکا؛ کارناوال با ماسک

یکی از عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای دیگر در باهاماس، جامائیکا و آمریکا و البته غرب آفریقا برگزار می شود. در حقیقت این کشورها با جشن گرفتن آخرین روز پاییز به استقبال زمستان می روند.

برگزاری کارناوال های خیابانی با پخش موسیقی های سنتی و پوشاندن سر و صورت با ماسک های مختلف از کله شیر گرفته تا اسب و گاو و نمادهایی مثل شیطان و فرشته از جمله رسم و رسوم شب یلدا در کشورهایی مثل جامائیکا، ایالات کارولینا و ویرجینیا آمریکا و کشورهای غرب آفریقاست.

مرد آفریقایی با ماسک عجیب

شب یلدا در روسیه؛ نان و پنیر و عسل

از جمله آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای دیگر می توان به رسم روس ها اشاره کرد. آخرین روز پاییز در روسیه با آذین بندی خیابان ها همراه است. کلوچه، انواع شیرینی و غذای سنتی که شامل نان و پنیر و عسل است خوراک این شب است و نیایش و دعا بخشی دیگر از رسم شب یلدا در روسیه است.

عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در آمریکای جنوبی

تا حالا دست و پای خورشید را با طناب بسته اید؟ به نظر می رسد این رسم از جمله عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای قاره آمریکا باشد. بعد از شب یلدا و فرا رسیدن زمستان روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر می شوند. به همین خاطر در کشورهای آمریکای جنوبی مثل اکوادور و بولیوی رسم جالبی در این شب دارند.
قبل از غروب آفتاب با سر و صدا و ساز و دهل به ارتفاعات می روند و در آیینی نمادینی تظاهر می کنند که دارند دست و پای خورشید را با طناب می بندند که غروب نکند. در قرن های گذشته این رسم در اسپانیا هم برقرار بوده است و مردم برای بستن خورشید با طناب به ارتفاعات ماچوپیچو می رفتند.

مراسم یلدا در آمریکای جنوبی

قربانی کردن حیوانات و کودکان برای خدای خورشید

یک روایت دیگر هم وجود دارد. شهری باستانی که لقب شهر گمشده قوم «اینکاها» لقب گرفته، دیوارهایی سنگی دارد و در منطقه مقدسش معبدی به نام «معبد خورشید» هم دارد که اتاقی شامل سه پنجره است. جالب است بدانید که در ابتدا در این جشن حیوانات و کودکان را برای خدای خورشید قربانی می کردند. از آن جایی که شب یلدا طولانی ترین شب سال است، اینکاها از ترس کمبود خورشید و ظلوع نکردن آن دور هم جمع می شدند و قربانی می کردند.

اما اسپانیایی ها این کار را ممنوع کردند. امروزه این جشن با نمایش ها و رقص هایی خیابانی برگزار می شود و مردم در این روز به خیابان ها می آیند و از موسیقی زنده و تماشای کنسرت و نمایش لذت می برند.

جشن شب یلدا در کره؛ رهایی از دست هیولای زمستان

در جریان تحقیق در مورد آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف دنیا به کشور کره جنوبی می رسیم. کره ای ها هم به برگزاری مراسم سنتی و آیینی علاقه ویژه ای دارند. مراسم شب یلدا در کشور کره با ریختن یک آب مقدس در چهار گوشه اطراف خانه برای دور کردن ارواح خبیثه و هیولای زمستان که به دنبال غذایی برای روزهای سرد سال به خانه روستاییان سرک می کشد، آغاز می شود. البته این یک افسانه قدیمی شرقی است اما هنوز هم برخی از کره ای ها به صورت نمادین این کار را انجام می دهند تا خیالشان از بابت در امان ماندن از شر هیولای زمستان راحت باشد. خوردن یک غذای سنتی متشکل از لوبیا قرمز و برنج سفید در شب یلدا یک رسم دیگر آخرین روز پاییز در این کشور است.

در مجموع اهالی شرق آسیا به آخرین روز پاییز و آغاز زمستان به چشم یک آیین مهم و حیاتی نگاه می کنند و به آن «دونگ ژی» می گویند. آن ها شب نشینی در این شب طولانی را امری واجب می دانند. در کشورهایی مثل فیلیپین و ویتنام خوردن غذاهایی مثل کوفته برنجی و تانگ یوان رسم است. این شب نشینی در شرق آسیا از غروب آخرین روز پاییز شروع می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. چرا که اعتقاد دارند بودن اعضای فامیل در این شب کنار هم همبستگی و پیوندهای خانوادگی را مستحکم تر می کند.

آداب و رسوم شب یلدا در چین؛ خوردن کوفته چینی برای خوش بینی

ورود زمستان و طولانی ترین شب سال برای چینی ها روز مهمی تلقی می شود. در این روز همه خانواده ها دور هم جمع می شوند و با خوردن کوفته ها و غذاهایی مخصوص به همراه میوه های حاصل دست رنج خودشان از دور هم بودن لذت می برند. گفته می شود خوردن کوفته در شمال چین رایج است و تاریخچه آن به سال ها پیش بر می گردد. زمانی که فردی به نام ژانگ با مشاهده فقیرانی که در گوشه و کنار خیابان در حال یخ زدن بودند، متاثر می شود. او تصمیم می گیرد تا کوفته ای مخصوص با گوشت بره درست کنند و بین همه فقرا پخش کنند. از آن روز خوردن کوفته در شب یلدا به یک رسم در میان مردم شمال چین برای خوش بینی تبدیل شده است. جالب است بدانید که مردم جنوب چین در این روز کیک برنجی می خورند.

آداب و رسوم شب یلدا در پاکستان

تحقیق در مورد آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای همسایه ایران هم شاید ما را به رسم و رسوم عجیبی برساند. برای مثال پاکستانی ها به عنوان قومی که روزگاری داد و ستد فرهنگی نزدیک تری با ایرانیان باستان داشتند، به عنوان یکی از مالکان معنوی شب یلدا با آداب ویژه خودشان برگزار می کنند. عجیب ترین آداب و رسوم پاکستانی ها در شب یلدا این است که در حالت ایستاده غسل کنند و در همان زمان تکه ای نان هم باید در دست داشته باشند. این آیین در تمام روز ادامه دارد و سرانجام هنگام غروب پایان می پذیرد. بعد از آن حمام طولانی روشن کردن آتش، جشن و پایکوبی و خوردن آبگوشتی که با شکمبه بز درست شده حسابی می چسبد.

مراسم شب یلدا در افغانستان

عجیب نیست اگر آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه هم مثل ایران با شب نشینی و شعرخوانی همراه باشد. یکی از این کشورها که شب یلدا را با این سنت ها برگزار می کند افغانستان است. اهالی ولایت بلخ در افغانستان برای برگزاری شب یلدا بسیار مقید هستند و این شب را با شب نشینی و خواندن شعر و قصه و خوردن تنقلات برگزار می کنند.

آداب و رسوم شب یلدا در ژاپن؛ حمام آب میوه

در میان آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف دنیا یکی از عجیب ترین آداب و سنن را ژاپنی ها دارند. به قول معروف ژاپنی ها سرشان درد می کند برای برگزاری آیین های سنتی. شب یلدا یکی از آیین های مهم برای ژاپنی ها برای خداحافظی با پاییز و رفتن به استقبال فصل زمستان است. در حقیقت یکی دیگر از عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای دیگر را ژاپنی ها برگزار می کنند.

ژاپنی ها هم در این روز مثل پاکستانی ها یک دوش طولانی می گیرند اما نه با آب معمولی بلکه با آب مرکبات. ژاپنی ها معتقدند دوش گرفتن با آب مرکبات در آخرین روز پاییز باعث می شود که هم انرژی های منفی را از خودشان دور کنند و هم در طول زمستان سرما نخورند. در دوران باستان ژاپنی ها در وان آب مرکبات حمام می کردند اما حالا دیگر این رسم با انداختن چند عدد لیمو و پرتقال در یک وان پر از آب برگزار می شود.

مردان ژاپنی در حمام آبمیوه

جشن شب یلدا در تاجیکستان؛ پختن شیرینی هایی به شکل موجودات زنده

در ظاهر آداب و رسوم شب چله یا شب یلدا در تاجیکستان شباهت زیادی به ایران دارد. تاجیکی ها هم در شب یلدا مثل ما ایرانی ها دور هم جمع می شوند و انار، آجیل و هندوانه می خورند و حتی فال می گیرند. اما قسمت جالب ماجرا این است که مردم تاجیکستان در شب یلدا شیرینی هایی شبیه به موجودات زنده درست می کنند. آن ها در این روز از سقف خانه چرم آویزان می کنند و به حیاط گندم می پاشند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (80 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (39 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ماجرای مفقود شدن کارگر شهرداری؛ جستجو ادامه دارد خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...