جراحی زیبایی چانه

  یکشنبه، 11 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
جراحی زیبایی چانه
داشتن چانه قوی یکی از شاخصه‌ها و معیارهای زیبایی چهره به حساب می‌آید. به‌عبارتی‌دیگر فردی که چانه عقب‌رفته‌ای دارد گاهی به‌عنوان فردی با چانه ضعیف توصیف می‌شود. چون صورت این افراد نامتوازن به نظر می‌رسد غالباً این دسته از افراد چانه خود را عاملی برای نگرانی و اضطراب خود می‌دانند.

داشتن چانه قوی یکی از شاخصه ها و معیارهای زیبایی چهره به حساب می آید. به عبارتی دیگر فردی که چانه عقب رفته ای دارد گاهی به عنوان فردی با چانه ضعیف توصیف می شود. چون صورت این افراد نامتوازن به نظر می رسد غالباً این دسته از افراد چانه خود را عاملی برای نگرانی و اضطراب خود می دانند. برجسته کردن چانه یا منتوپلاستی یک روش جراحی است که از طریق ایجاد تغییر در انحنا و برجستگی صورت، ظاهر چهره هزاران نفر را بهبود بخشیده است. منتوپلاستی جهت افزایش اندازه و یا جلو کشیدن چانه دارای عقب رفتگی طراحی شده است.

چانه بخشی از صورت است که در صورت نداشتن توازن و تناسب با دیگر بخش های صورت، زیبایی چهره را کاملا تحت تاثیر خود قرار می دهد، موجب بزرگ تر یا کوچک تر به نظر رسیدن بینی و لب ها می شود و حالت چهره را از حالت عادی خارج می کند. حتی تغییرات بسیار کم در اندازه چانه در زیبایی صورت بسیار موثر است.

به عمل زیبایی چانه منتوپلاستی یا ژنیوپلاستی نیز می گویند. عمل جراحی چانه که زیر مجموعه عمل های جراحی زیبایی صورت است، معمولا در دو دسته کلی جای می گیرد: کوچک کردن چانه و بزرگ کردن چانه. همچنین این دو عمل با دو تکنیک کار گذاشتن پروتز و یا برش استخوان فک و جا به جا کردن آن، انجام می شود.

تشخیص اینکه آیا یک چانه از حالت نرمال خود خارج شده یا نه و اینکه چقدر نیاز به کوچک تر یا بزرگ تر شدن دارد، به معاینه توسط جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی بستگی دارد. معمولا یک سری استاندارد بر پایه علم زیبایی شناسی وجود دارد که مشخص می کند اندازه، ارتباط و تناسب میان اجزای مختلف صورت باید به چه صورت باشد تا فرد زیبا به نظر برسد.برای مثال میزان برجستگی چانه نسبت به گردن باید حدود ۵ سانتیمتر باشد. همچنین ارتباط میان چانه و لب پایین نیز بسیار مهم است. معمولا باید نوک چانه به اندازه دو میلیمتر از لب پایین عقب تر قرار بگیرد. بین لبپایین و چانه نیز یک شیار وجود دارد که اگر چانه بیش از اندازه عقب باشد، این فرو رفتگی از بین خواهد رفت. در این وضعیت لب پایین بزرگ تر و در حالت بیرون زده دیده می شود.

اصلاح فرم و اندازه چانه گاهی با آرایش دندان ها مرتبت است. اگر دندان ها در جای خود به درستی قرار نگیرند، ممکن است در کنار جراحی زیبایی چانه، نیاز به ارتودنسی دندان ها نیز باشد؛ اما اگر وضعیت دندان ها مشکلی نداشته باشد، تنها می توان با جراحی زیبایی چانه، مشکل زیبایی آن را رفع کرد، چانه را جلو یا عقب برد، فرم چانه را تغییر داد و چانه و صورت را زاویه دار کرد.

روش های جراحی زیبایی چانه

جراحی چانه معمولا با دو تکنیک کلی قابل انجام است. نخست کاشت ایمپلنت یا پروتز چانه است که معمولا در بزرگ کردن و یا جلو آوردن چانه استفاده می شود. در این روش یک پروتز مصنوعی روی استخوان فک سوار می شود و به چانه فرم می دهد. به بیان دیگر اگر رشد چانه کافی نباشد و نیاز به بزرگ کردن چانه باشد، از پروتز استفاده می شود.

روش دیگر جراحی زیبایی چانه، استئوتومی استخوان چانه یا ژنیوپلاستی اسلایدینگ است که در آن، استخوان چانه برش می خورد و به عقب یا جلو کشیده می شود. در کاهش یا افزایش سایز چانه و همچنین تغییر فرم و متقارن کردن چانه این روش کاربرد دارد. معمولا این روش چون از استخوان طبیعی فک خود فرد استفاده می شود، معمولا بیشتر مورد پسند بیماران است.

کوچک کردن چانه

برای انجام این جراحی، نخست باید در پوست برشی ایجاد کرد تا به استخوان فک دسترسی پیدا کرد. این برش را می توان از دورن دهان و یا از زیر چانه انجام داد. برش درون دهانی با مشکلات بیشتری همراه است اما در صورت فرد هیچ جای زخمی باقی نمی ماند.

افرادی که دارای چانه ای عقب رفته یا ضعیفی هستند و از سلامتی خوبی برخوردارند و به هیچ گونه بیماری و به خصوص مشکل خاصی مثل عدم تقارن چانه و کوچکی یا بزرگی آن مبتلا نیستند و افرادی که چانه جلوآمده یا عقب رفته ای دارند برای این روش های درمانی متقاضی مناسبی می باشند.

بزرگ کردن چانه

عمل بزرگ کردن چانه یک عمل جراحی پلاستیک صورت است که هدف از انجام آن اصلاح شکل یا ترمیم چانه جهت مشخص تر ساختن این بخش از صورت و هماهنگ کردن آن با فرم صورت و سایر اجزاء آن است. این عمل به صورت سرپایی انجام شده، قیمت آن گران نیست و دوره بهبود نسبتاً کوتاهی دارد. بزرگ کردن چانه به دلایل مختلفی انجام می شود. عمل بزرگ کردن چانه را می توان یا با استفاده از پروتز و یا ژنیوپلاستی اسلایدینگ انجام داد.

چه زمانی برای تغییر فرم چانه باید سراغ جراح پلاستیک برویم؟

اگر نوک چانه از این خط عمودی جلوتر باشد، آن وقت چانه بیرون زده خواهد بود که می توان با مشورت یک جراح پلاستیک، از کوچک تر کردن چانه سود برد.

چه زمانی جراحی کنیم؟

از طرف دیگر اگر نوک چانه خیلی عقب تر از این خط باشد، یعنی چانه عقب تر از حالت ایده آل است و در این شرایط ممکن است تقویت چانه یا همان جلوتر آوردن آن، برای هماهنگ کردن اجزای صورت لازم باشد؛ البته این عقب بودن چانه می تواند بد شکل باشد؛ حالت اول وقتی است که کل فک کوچک و عقب باشد که نوعی اختلال فکی محسوب می شود. در این موارد وقتی دندان ها روی هم قرار می گیرند، دندان های پایین عقب تر از حد طبیعی هستند.

از صورت های پرنده ای چیزی شنیده اید

در بعضی از افراد چانه بیش از اندازه عقب است تا جایی که صورت حالتی شبیه چهره پرندگان یا bird face پیدا می کند یعنی بینی و نیمه میانی صورت خیلی جلوتر از سایر اجزای صورت جلوه می کند و همین باعث می شود که نه تنها چانه عقب تر از حدمعمول دیده شود بلکه بینی نیز از آنچه هست بزرگ تر به نظر بیاید در مبتلایان به این عارضه باید به وضعیت قرارگیری دندان ها روی هم توجه کرد. اگر هماهنگی لازم وجود نداشته باشد، بهتر است بیمار توسط همکاران دندانپزشک یا متخصصان جراح فک و صورت تحت عمل جراحی فک قرار گیرد اما اگر نحوه قرارگیری دندان های فک بالا و پایین طبیعی باشد و فقط چانه عقب باشد، با جراحی چانه می توان مشکل را اصلاح کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (525 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (546 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (160 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (227 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (3 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (5 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...