جذاب‌ترین های فستیوال بلژیک

  چهارشنبه، 21 دی 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
جذاب‌ترین های فستیوال بلژیک
سفر به بلژیک و شرکت در فستیوال ها تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز است. همراه ساعد نیوز باشید تا با این فستیوال ها آشنا شوید.

اروپا از جهاتی به عنوان قدرت فرهنگی جهان غرب شناخته می شود. این قاره با داشتن زبان های گوناگون، تاریخ طولانی و غنی و اقلیمی برای ساختن مکان های رؤیایی به خود می نازد. جای تعجبی ندارد که در قبل این همه عظمت، جشنواره های اروپا لقب بهترین ها را در جهان بگیرند. همه چیز در این قاره سبز زیباست. از هنرهای عامیانه مردم گرفته تا سبک موسیقی و طبیعت زیبا. هم زمان با فصول مختلف در کشورهای این منطقه شاهد جشن های باشکوهی هستیم که در دنیا نظیر ندارد. یکی از تجربه های جالب سفر به کشورهای مختلف حضور در کارناوال های رنگارنگ آن هاست. تعداد کارناوال هایی که سالیانه در سراسر جهان برگزار می شود بسیار زیاد است. در این میان قاره ی اروپا بیش از سایر قاره ها دارای کارناوال، فستیوال یا همان جشنواره است. تعداد کارناوال ها و جذابیت و محبوبیت آنها در قاره ی اروپا به قدری زیاد است که در طول ایام سال عده ی زیادی از گردشگران داخلی و خارجی تنها برای تماشای یکی از این کارناوال ها به سمت اروپا حرکت و چند صباحی را در این قاره سپری می کنند.

کارناوال

یکی دیگر از فستیوال های بلژیک کارناوال ماه فوریه است که به دوران کلیسای کاتولیک رومی (Roman Catholic)در دوره ی لِنت (Lent) یا چله روزه باز می گردد. طبق سنت های قدیمی، این دوران، دورانِ افراط در مصرف غذا و نوشیدنی و حتی سرگرمی ها پیش از شروع دوران گرفتن روزه است. یکی از بهترین شهرهای بلژیک برای تجربه ی این فستیوال بروکسل است. خیابان های بروکسل در روزهای کارناوال، مملو از رنگ های زیبا، رژه های خیابانی و رویدادهای موسیقی زنده می شود. در این ایام مردم خانه های خود را تزئین می کنند و ساکنان این شهر برای شرکت در رژه، لباس های خاص و جالبی می پوشند. فستیوال های غذا و نوشیدنی هم از جمله رویدادهای این کارناوال هستند.

فستیوال اُمگنگ

فستیوال اُمگنگ نقش بسیار مهمی در بزرگداشت تاریخ و فرهنگ کشور پر جاذبه بلژیک بازی می کند. این فستیوال به افتخار پادشاهی چارلز پنجم و پسرش فیلیپ برگزار می شود. جالب است بدانید که از سال ۱۵۴۹، این فستیوال هر ساله در اولین پنج شنبه ماه جولای با بیش از ۱۴۰۰ نفر شرکت کننده برگزار می شود. کسانی که در آن زمان در بروکسل قدرت داشتند، تصمیم گرفتند با سامان دهی یک راه پیمایی، به افتخار مردی که در آن زمان بر اروپا تسلط داشت، ثروت و جلال شهرشان را به نمایش بگذارند. کلمه «امگنگ» به معنای راهپیمایی است. شرکت کنندگان با لباس های سنتی به همراه اسب، سلاح های عتیقه، چرخ دستی و غول ها شروع به راه پیمایی می کنند و منظره بسیار با شکوه و رنگارنگی به تصویر می کشند. این راه پیمایی عظیم از محله سبلون آغاز می شود. تماشاچی ها به همراه خاندان سلطنتی در میدان بزرگ به نشانه احترام به تاریخ کشور بلژیک، گرد هم می آیند.

فستیوال مردان نقاب دار

کارناوال مردان نقابداری است که در شهر بنش (به فرانسوی: Binche) از کشور بلژیک برگزار می شود و اقدامات جالبی در آن صورت می گیرد. این کارناوال که یکی از مهم ترین جشن های کشور بلژیک است و معمولا در ماه فوریه به مدت سه روز انجام می شود و شاهکاری شفاهی است که همه ساله مورد استقبال عده ی بسیار زیادی از مردم محلی و گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد و بازدیدکنندگان فراوانی دارد. از جمله جاذبه های بنش کارناوالی است که در آن مردان نقابدار با لباس هایی خاص در خیابان ها رژه می روند و به مردم پرتقال می دهند و مردم نیز برای شرکت در آن به خود افتخار می کنند. البته در شهرهای دیگری از بلژیک کارناوالی مشابه برگزار می شود. اما کارناوال بنش بسیار مشهورتر است. به جرات می توان گفت کارناوال مردان نقابدار که هر ساله در روزهای قبل از ایام روزه مسیحیان در شهر بنش یا همان بنش از کشور بلژیک برگزار می شود، یکی از مطرح ترین فستیوال های ماسک در دنیا است که بسیار پرطرفدار و مورد توجه همگان است.

این کارناوال که همه را محو تماشای یک اجرای خیابانی زیبا می کند، از دید ملت بلژیک یک رویدار جالب در کل کشور است. این رویداد جالب به منظور حفظ سنت و اصالت دیرینه ی بلژیک در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط سازمان یونسکو به عنوان یک شاهکار میراث فرهنگی و معنوی جهان بشریت اعلام شد و به ثبت رسید. کارناوال بنش یک میراث زنده و استثنایی است که یک رویداد محبوب، اجتماعی و جمعی به حساب می آید. این فستیوال در روز سوم به اوج زیبایی و جذابیت خود می رسد. در این روز عده ای از دهقانان، دلقک ها، فانتوم ها و دیگر اقشار از سرتاسر کشور همراه با صدای طبل ها، با ماسک های یک شکلی که بر صورت دارند شروع به حرکت در خیابان ها می کنندف به مردم پرتقال می دهند و تصاویر جالبی پدید می آورند.

اهمیت این کارناوال از دید مردم و مسئولان شهر بنش در حدی است که امروزه یک موزه ی بین المللی در بنش دایر شده که سنت کارناوال مردان نقابدار و لباس های آنها را با جزئیات کامل به عرصه ی نمایش می گذارد تا چنانچه گردشگری در زمانی خارج از بازه ی برگزاری این مراسم وارد بنش می شود بتواند با آن آشنایی پیدا کند. کارناوال بنش اتفاقی است که سالانه در شهر بنش از کشور بلژیک در طول روزهای یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه و در زمان قبل از ظهر معمولا در ماه فوریه رخ می دهد. مهم ترین بخش از این کارناوال افرادی هستند که به آنها gill گفته می شود. ایفای نقش gill در کارناوال مردان نقابدار بنش افتخاری است که هر مرد محلی تمایل دارد آن را نصیب خود کند و بسیار مشتاق است جزء این گروه باشد.

فستیوال مردان نقابدار

فستیوال بین المللی سینما نوو

فستیوال بین المللی فیلم در شهر بروژ (Bruges) یکی از فستیوال های سینمایی است که بزرگان دنیای سینما را از سراسر جهان به سمت خود می کشاند. این فستیوال هر سال در ماه مارس برگزار می شود. سینما نوو (Cinema Novo) یک فستیوال بین المللی فیلم است که فیلم های کوتاه، فیلم های بلند و حتی مستند هایی از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا در آن به نمایش در می آید. این رویداد ۱۰ روز طول می کشد. فستیوال سینما نوو در خانه ی هنر لومیِر (Lumière Art House) و سینمای لیبرتی بلاکباستر (Liberty blockbuster) برگزار می شود.

فستیوال فلاندرز

فستیوال فلاندرز (Flanders) یک جشن بزرگ برای بزرگ داشت تئاتر، موسیقی و رقص های سنتی است. این فستیوال در ماه آوریل آغاز می شود و تا ماه اکتبر ادامه دارد. فستیوال فلاندرز در مکان های مختلفی از جمله بروکسل و فلاندرز برگزار می شود. اجراهای زیبایی از موسیقی، کنسرت، تئاتر و رقص های سنتی در مکان های عمومی شهر از جمله ساختمان های تاریخی، کلیساها، تالارهای شهر، سالن های تئاتر و صومعه ها برگزار می شوند. اگر هوا مناسب باشد این فستیوال ها در فضای باز هم به اجرا در می آیند.

فستیوال فلاندرز

فستیوال زینکه

فستیوال زینکه به عنوان دیوانه وارترین جشنواره اروپا شناخته می شود! این جشنواره، اولین بار در سال ۲۰۰۰ برگزار شد و هدف آن متحد ساختن یک شهر چند فرهنگی بود. این جشنواره یک جنبش فرهنگی به حساب می آید که هر دو سال یکبار، در ماه می برگزار می شود. دانش آموزان، هنرمندان و شهروندان شهر زیبای بروکسل با لباس های چند رنگ خود در خیابان ها رژه می روند تا بتوانند هر ساله یک مسئله اجتماعی بخصوص را مطرح کنند و به گوش همه برسانند. فستیوال زینکه، یک جنبش فرهنگی است که در واقع با اجرایی مدرن و خلاقانه خود می تواند برای هر کسی الهام بخش دوستی و صلح باشد.

فستیوال زینکه

کریسمس

شهر زیبای بروکسل، از اواخر نوامبر تا چهارم ژانویه به یک سرزمین عجایب زمستانی تبدیل می شود که به «شگفتی های زمستانی بروکسل» معروف است. بیش از ۲۰۰ غرفه در این جشنواره برپا می شود و هر کدامشان می تواند حسابی شما را شگفت زده کند. از بازار ماهی و ادویه جات گرفته تا غرفه های شکلات، لباس، عتیقه ، گل و هزاران غرفه دوست داشتنی دیگر که شما را ساعت ها مشغول خود می کند. این جشنواره شامل یک نمایشگاه و یک بازارچه زیبا است و بازدیدکنندگان از همه سنین، کوچک و بزرگ، می توانند از آن لذت ببرند. جشنواره کریسمس، یک چرخ و فلک و پیست اسکی عالی هم برای کمی استراحت و تفریح به شما پیشنهاد می دهد تا حسابی خوش بگذرانید و آمدن زمستان را جشن بگیرید.

فستیوال تابستانی بروکسل

هر سال در ماه آگوست، این جشنواره تابستانی، معروف ترین موسیقی دانان و خوانندگان بلژیکی و بین المللی را گرد هم می آورد که برنامه های بسیار شاد و پر انرژی برای مخاطبان خود اجرا می کنند. این جشنواره برای اولین بار با هدف برپایی یک فستیوال فرهنگی برای همه دوست داران هنر، در سال ۲۰۰۲ توسط جین استفنس (Jeans Steffens) برگزار شد. اگر شما هم در آگوست به شهر زیبای بروکسل سفر کردید، سری به این جشنواره پر هیاهو بزنید که حسابی شما را سرحال و پر انرژی می کند. حضور در این جشنواره موسیقی زنده برای عموم رایگان است و هر سال در یکی از میادین زیبای شهر پر قدمت بروکسل برگزار می شود. جالب است اضافه کنیم که این جشنواره تبدیل به یکی از معروف ترین فستیوال های موسیقی جهان شده و هر ساله هزاران نفر برای شرکت در این فستیوال به بروکسل سفر می کنند.

فستیوال رژه خون مقدس

در سال ۱۱۵۰ میلادی، یک رژه ی باشکوه توسط مسیحیان در شهر بروژ برگزار شد. رژه ی خون مقدس (Procession of the Holy Blood)، یکی از مهم ترین فستیوال های مذهبی در سراسر اروپا است. هر سال در ماه مِی، ظرف عتیقه ی حاوی خون مقدس که توسط کنتِ فلاندر (Count of Flanders) پس از بازگشتش از جنگ های صلیبی در سال ۱۳۴۹ به شهر تقدیم شده بود، در خیابان های قرون وسطایی شهر طیِ یک رژه ی مذهبی گردانده می شود. ۱۵۰۰ نفر از افراد منتخب شهر در رژه خون مقدس شرکت می کنند.

فستیوال بومبال

فستیوال بومبال (Boombal) یکی از فستیوال های قدیمی بلژیک و درواقع یک فستیوال رقص محلی است. در فستیوال بومبال، موسیقی محلی بلژیک که توسط آهنگسازان محلی ساخته شده است، اجرا می شود. دکه های غذا در این فستیوال برخی از بهترین غذاهای گیاهی بلژیک را برای بازدیدکنندگان تهیه می کنند. افرادی که به موسیقی سنتی علاقه دارند، می توانند در این فستیوال شرکت کنند و از اجرای موسیقی محلی بلژیک به همراه رقص محلی این کشور لذت ببرند. در طول مراسم نورپردازی های زیبا، هیجان فستیوال را دوچندان می سازد.

فستیوال راک ورچتر

راک وِرچتِر (Rock Werchter) یکی از فستیوال های موسیقی مطرح جهان است. این فستیوال در سال ۲۰۱۵، موفق به دریافت جایزه ی آرتور (Arthur Award) به عنوان بهترین فستیوال موسیقی شد. راک وِرچتِر یکی از بزرگ ترین رویدادهای بلژیک و هر سال میزبان هنرمندان بسیاری از دنیای موسیقی است. این فستیوال از سال ۱۹۷۴ آغاز شد و از آن زمان تاکنون یکی از محبوب ترین فستیوال های موسیقی شناخته می شود. خیلی از هنرمندان مشهور در این فستیوال حضور داشته اند. راک ورچتر هر سال از تاریخ ۲۷ ژوئن تا ۳۰ ژوئن برگزار می شود.

فستیوال تومارو لند

فستیوال تومارو لَند (Tomorrowland) در بلژیک یکی از بهترین فستیوال های موسیقی است که مردم را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. اگر طرفدار موسیقی الکترونیک هستید، حتما باید از این فستیوال دیدن کنید. فستیوال تومارو لند برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ اجرا شد و از آن زمان تاکنون به یکی از رویدادهای سالانه بلژیک تبدیل شده است. این فستیوال در یکی از پارک های فلاندرز برگزار می شود و هنرمندان و موزیسین های مطرحی از سراسر جهان در این فستیوال شرکت می کنند. زمان برگزاری این فستیوال هر ساله در ماه جولای است.

فستیوال شکلات مونس

فستیوال شکلات مونس (Chocolate Festival Of Mons) یکی از فستیوال های سالانه ی کشور بلژیک است. در روزهای برگزاری این فستیوال می توانید بهترین و خوشمزه ترین شکلات های بلژیکی را در مغازه های سراسر این کشور پیدا کنید. اگر به شکلات و شیرینی علاقه دارید، باید حتما در فستیوال شکلات بلژیک شرکت کنید و بعضی از بهترین تولیدکنندگان شکلات را از نزدیک ببینید، با آن ها صحبت کنید و شکلات های خوشمزه بلژیکی را امتحان کنید. فستیوال شکلات مونس هر ساله در ماه مارس برگزار می شود.

فستیوال انیمیشن بروکسل

فستیوال انیمیشن بروکسل (Brussels Animation Film Festival) که به عنوان انیما فستیوال (Anima Festival) هم شناخته می شود، یکی از فستیوال های سالانه ی بلژیک است که هر سال در ماه فوریه برگزار می شود. هر سال هزاران نفر از جمله سازندگان انیمیشن انتظار این فستیوال را می کشند. هدف اصلی این فستیوال تشویق افراد با استعداد در زمینه ی ساخت فیلم ها و انیمیشن های کامپیوتری است. انیمیشن های کوتاه و بلند زیادی در این فستیوال به نمایش گذاشته می شوند. در انتهای جشنواره انیمیشن های نمایش داده شده، مورد بررسی و نقد قرار می گیرند.

فستیوال نور گنت

فستیوال نور بلژیک (Ghent Light Festival) هر سه سال یک بار در شهر گنت (Ghent) برگزار می شود. در این فستیوال می توانید از منظره ی شهر گِنت که با نورپردازی های حرفه ای و خلاقانه زیبایی دو چندان پیدا می کند را ببینید. هنرمندانی از سراسر دنیا در این فستیوال شرکت می کنند. در این فستیوال نمایش ها و اجراهای بسیار زیبایی برگزار می شود. منظره ی نورانی شهر گِنت یکی از باشکوه ترین مناظری است که می توانید مشاهده کنید. بیش از ۱۷۰ سال است که فستیوال گِنت در ماه جولای شادی و انرژی را به سراسر شهر می آورد. کنسرت ها، فیلم های انیمیشن برای کودکان و صدها فعالیت سرگرم کننده ی دیگر از جمله ویژگی های این فستیوال هستند. تاریخ بعدی اجرای فستیوال نور گِنت، ژانویه ۲۰۲۱ است.

فستیوال کامیون غذا در بروکسل

در سال های اخیر فرهنگ غذاهای خیابانی در اروپا شکل تازه ای به خود گرفته است. فستیوال کامیون غذا (Brussels Food Truck Festival) یکی از جدیدترین فستیوال هایی است که در سراسر اروپا برگزار می شود. شهر بروکسل با برگزاری یکی از بزرگ ترین فستیوال های کامیون غذا، محبوبیت زیادی در این زمینه به دست آورده است. در فستیوال کامیون غذا در بروکسل بیش از صد کامیون، بهترین غذاهای محلی را برای بازدیدکنندگان تهیه می کنند. افرادی که عاشق غذاخوردن هستند باید حتماً در این فستیوال بلژیک شرکت کنند.

سخن آخر

به نوعی می توان گفت نام جشنواره و کارناوال و آتش بازی های عظیم با شهر دیدنی بروکسل در بلژیک گره خورده است. شما هر زمان از سال که به شهر تاریخی بروکسل سفر کنید، قطعا جشنواره ای باب سلیقه خودتان پیدا خواهید کرد. بی شک معرفی تمام جشنواره های محبوب بلژیک نیازمند فرصتی بسیار طولانیست، اما در این مقاله تلاش کردیم تا معروف ترین و متفاوت ترینشان را معرفی کنم. اما یک نکته را فراموش نکنید که کارناوال های کوچک و بزرگی هر لحظه ممکن است شما را در خیابان های زیبای بروکسل غافلگیر کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان