دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی عجب شیر 

دوشنبه، 17 تیر 1398
طبیعت زیبا و سرسبز این شهر در کنار صفا و صمیمیت روستاها از دلایل سفر به شهرستان عجب‌ شیر است. در ادامه با جاذبه های گردشگری عجب شیر و جاهای دیدنی عجب شیر بیشتر آشنا می‌شویم.

آبشار هرگلان شهرستان عجب‌ شیر

روستای هرگلان در شهرستان عجب‌ شیر یکی از مکان‌های گردشگری این شهر است که طبیعتی بی‌نظیر دارد. آبشار هرگلان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستاست. این آبشار در حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و برای رسیدن به آن باید نزدیک به ۲ ساعت از روستا پیاده‌روی کنید، البته مسیر پیاده‌روی بسیار راحت و همراه با تماشای منظره‌های بکر طبیعت است.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در عجب‌ شیر و نزدیک به آبشار هرگلان در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

 

داش قلعه سی

داش قلعه سی یا قلعه ضحاک روی کوه منفرد در شهر عجب‌ شیر قرار دارد. بنابر گفته‌های مورخان این قلعه به‌عنوان دژ مورد استفاده قرار می‌گرفت و برجی دارد که برای دفاع از قلعه ساخته‌ شده بود. مخزن‌‌های سنگ، آب‌انبار، تالار شورا، حمام و آسیاب از اجزای ساختمان قلعه بوده‌اند. قلعه به‌صورتی ساخته شده بود که مهاجمان امکان حمله به آن‌ را نداشتند. اکنون نیز برای رسیدن به قلعه ضحاک  باید از راهی سخت و ناهموار بگذرید.

 

قلعه چای

منطقه نمونه گردشگری قلعه‌ چای، در شهر عجب‌ شیر، یکی از مکان‌های گردشگری است. قلعه‌ چای دشتی وسیع است که آثار تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. چهار قلعه باستانی به نام‌های قلعه ضحاک، قلعه حوری، قلعه جوان و کهن دژ در این منطقه قرار دارند. سد قلعه‌ چای و دریاچه‌اش ترکیب زیبایی را در این منطقه به‌وجود آورده‌اند. اطراف دریاچه سد درختان زیادی وجود دارد که می‌توانید ساعت‌ها زیر سایه آن‌ها استراحت کنید و از طبیعت اطرافتان لذت ببرید.

 

مسجد جامع شیرلوی عجب‌ شیر

مساجد چوبی و تاریخی دوره صفوی که خاستگاه معماری ابنیه های چوبی در آذربایجان بوده، به یقین کاخ های چهل ستون، هشت بهشت و عالی قاپو در اصفهان و برخی از ابنیه ها در ایران برگرفته از معماری چوبی آن است.
این مساجد هم اکنون علاوه بر استفاده به عنوان اماکن مذهبی و مقدس، زمینه خوبی برای جذب گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی و فرهنگی است. مساجد جامع شیرلو و روستاهای گوراوان و شیشوان از جمله مساجد چوبی شهرستان عجبشیر هستند که سقف چوبی آنها به کنده کاری و رنگ آمیزی های طبیعی و گیاهی زیبایی مزین شده است.

 

کویر کبودان

در شمال شرقی دریاچه ارومیه کویر نسبتا وسیعی وجود دارد که در اطراف آن بیابانی در حال تشکیل است. در گوشه شمال شرق (در فاصله بین بندر شرفخانه در شمال، آبادی داش‌کسن در جنوب) بعد از حریم دریاچه، جلگه کویری وسیعی قرار گرفته که به سمت شرق تا نزدیکیهای تبریز کشیده شده است. این جلگه کویری نام مخصوصی ندارد. مردم آبادیهای مجاور زمینهای کویری را شوره زار و باتلاق میگویند. وسعت کویر بالغ بر ۱۵هزارو ۹۰۰ کیلومتر مربع و نزدیک به ۸۴۸ کیلومتر مربع آن در معرض طغیانهای دریاچه قرار میگیرد. محور طولی کویر حدود ۵۰ کیلومتر و جهت آن از شمال شرقی به جنوب غربی است. پهنای متوسط آن ۳۲ کیلومتر میباشد. ارتفاع مطلق سطح کویر در گوشه شرقی ۱۳۰۰ متر میباشد و مرکز کویر که هم سطح دریاست حدود ۲۵ متر پستتر از قسمت شرقی است. فرازای دریاچه ۱۲۷۵ متر است. کویر کبودان چشم‌گیرترین تضاد را نه تنها در حوضه دریاچه ارومیه بلکه در تمام سرزمین آذربایجان به وجود آورده است.

 

بندر رحمانلو

بندر رحمانلو از توابع دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب شیر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه واقع شده است. این بندر یکی از بنادر مهم و به نظر صاحب‌نظران، زیباترین نقطه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است که به عنوان منطقه ملی گردشگری معرفی شده است. ساحل این بندر تاریخی از زمان‌های دور و به ویژه قاجاریه، محل تفریح عمومی مردم و شاهان این سلسله بوده است. در سمت شمالی بندر رحمانلو اسکله‌ای برای پهلو گرفتن کشتی‌های باری و مسافری و در بخش جنوبی محلی برای مسافرینی که به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه به این بندر می‌آیند، احداث شده است. از دیگر امکانات این منطقه گردشگری، احداث پیست سوارکاری به طول یک کیلومتر توسط اداره تربیت بدنی شهرستان عجب شیر می‌باشد.

 

پل قیزیل کورپی خانیان عجب شیر

پل قیزیل کورپی خانیان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان عجب شیر، بخش قلعه چای، دهستان دیزجرود شرقی، روستای خانیان واقع شده است. این پل بین دو دهنه روستاهای کول تپه و خانیان بر روی رودخانه قالا چایی احداث شده است و در ستونهای این پل سنگ قبرهای گورستان های تاریخی شیراز و ورینجق به وفور مشاهده می شود.

 

پل پهلوی عجب‌شیر 

پل عجب‌شیر که به پل پهلوی شهرت دارد، در زمان پهلوی اول احداث شده است و در شهر عجب‌شیر قرار دارد. طول پل ۱۲ متر، عرض آن ۶ متر است و ۵ متر ارتفاع دارد. پل دارای ۲ دهنه است که طاق‌های آجری به شکل نیم دایره دارد. پایه‌های پل به علت وقوع سیلاب‌های متعدد آسیب جدی دیده‌اند و امروزه مردم با احداث مسیری جدید، زیاد روی این پل رفت‌وآمد نمی‌کنند. پل در تاریخ ۲۷ اسفند سال ۱۳۸۶ با شماره‌ی ۲۲۷۱۹ در به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

ساری سو روستای گنبد 

این چشمه در حدود ۱۶ کیلومتری  عجب شیر در روستای گنبد  و درنزدیکی روستای زاویه واقع شده‌ است. چشمه ساری سو دارای دو مجراء در کنار هم قرار گرفته از یکی آب شیرین و از مجرائی دیگری آب  شور  خارج می شود . و نظر بیشترین گردشگران این منطقه را به خود جلب کرده است . 

 امامزاده سيد ابوالقاسم عجب‌ شير

برخی از اهالی، صاحب قبر را از نوادگان امام جعفر صادق (علیه السلام) و برخی دیگر وی را از نوادگان امام محمدباقر (علیه السلام) می دانند که قبل از استیلای مغول برای تبلیغ اسلام به آذربایجان مهاجرت کرده بود و پس از مدتی سکونت در عجب شیر کنونی، رحل اقامت به دیار باقی می بندد و در محل کنونی بقعه دفن می شود. 
 

كتیبه اورارتویی جوان قلعه

این کتیبه روی صخره ای به سمت شرق بر سینۀ كوهی با نام محلی نصیر داغی در حدود یك كیلومتری شرق روستا و در 8 کیلومتری شرق عجب شیر كنده شده است. متأسفانه بخش هایی از كتیبه در قسمت های انتهایی سطرهای 1 تا 8 ساییده شده است. قسمت هایی از سمت چپ صخره را نیز به عمد شكسته اند و خرده های آن در پای صخره دیده می شود. كتیبه در ده سطر به خط میخی اورارتویی نوشته شده است.می توان كتیبه عجب شیر را مربوط به شرح فتوحات آرگیشتی اول پسر منوا دانست.
 

2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مراحل سابمیت مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان