دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی بیجار 

شنبه، 22 تیر 1398
بیجار، رکوردار آثار تاریخی ایران و بام ایران مهد قلعه‌ها و تپه‌های باستانی است که قدمت بسیاری از آن‌ها به پیش از میلاد می‌رسد.

منطقه حفاظت شده بیجار

منطقه حفاظت شده بیجار در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهر قرار دارد که پوشش گیاهی متنوعی دارد. در این منطقه رودخانه ها و چشمه هایبسیاری وجود دارد. رودخانه قزل اوزن از پرآب ترین رودخانه های استان کردستان است. رودخانه قمچقا نیز همانند قزل اوزن از رودخانه های پرآب طبیعت این منطقه است. چشمه حاج زاغه سی، کله شیر، سید شهاب و قره بلاغ از مهم ترین چشمه های آن محسوب می شوند که در فصل تابستان و پاییز برای حیات وحش این منطقه اهمیت حیاتی دارند. بیش از ۳۰ گونه پستاندار، ۱۴۰ گونه پرنده و ۲۰ گونه خزنده در این منطقه شناسایی شده است.

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای در روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این قلعه به هزاره سوم پیش از میلاد می رسد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از قدیمی ترین کتیبه های ایران که به گفته باستان شناسان با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک است در این قلعه یافت شده است. ارتفاع دیواره های این قلعه ۲۰۰ متر است و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکی است که تنها یک نفر به دشواری می تواند از آن عبور کند. این قلعه از لحاظ قدمت اهمیت فراوانی دارد و در دوره های تاریخی متعدد توسط اقوام گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است. مساحت قلعه بیش از ۵ هزار متر مربع است و مخازن متعدد آب دارد. این قلعه نیازی به استحکامات دفاعی نداشته است چراکه موقعیت جغرافیایی آن به گونه ای بوده است که به دره ای عمیق و پرتگاه هایی مخوف و بلند مشرف بوده است.

برج آجری اشقون بابا

برج آجری اشقون بابا در روستای علیشاه و ینگی کند قرار دارد و قدمت آن به دوران سلجوقیان می رسد. آثار و بقایاى مرمت در دوره صفوى بر روی این برج آجری دیده می شود. مردم بومی از این قلعه با نام باباشاه یاد می کنند. این اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

برج ینگی ارخ

برج ینگی ارخ در روستای ینگی واقع شده است که از آثار برجای مانده از دوران صفویان محسوب می شود. داخلبرج از مصالحی همچون سنگ لاشه تراش خورده و ملات ساروج نیم پخت ساخته شده است و احتمال می رود که اقامتگاهی بین راهی بوده که در گذشته مورد استفاده مسافران قرار می گرفته است. پلان برج دارای شکل دایره ای به قطر ۶ متر است. این برج گنبدی تیز داشته است که به مرور زمان تخریب شده است.

برج اوچ گنبد خان

برج اوچ گنبد خان، برجی سنگی است که در فاصله ۷۵ كيلومتری شمال غرب شهر بيجار قرار دارد. این گنبد پلانی دایره ای دارد و از وجه تسمیه آن اطلاع دقیقی وجود ندارد. ارتفاع این برج به ۶ متر می رسد و احتمالا بنایی بین راهی بوده است. قدمت آن به دوران صفویه می رسد.

چشمه آب تلخ پیر صالح

در روستای «قشلاق لو» از توابع شهرستان بیجار چشمه آب معدنی تلخی وجود دارد و علت نامگذاری چشمه آب تلخ پیر صالح به علت تلخ بودن آب آن است .
اين چشمه در مسير جاده بيجار-ديواندره واقع است كه برای درمان بیماری های روماتیسمی مورد استفاده مراجعه كنندگان قرار می گیرد . علت تلخی آب چشمه به طور دقیق مشخص نیست .
علاوه بر چشمه های فوق الذكر، در استان كردستان چشمه های طبیعی و آب معدنی دیگری نیز وجود دارد كه اهم آنها عبارتند از :
چشمه سراب بیجار در یك كیلومتری جنوب غربی بیجار كه تأمین كننده آب آشامیدنی شهر بیجار است.
چشمه خاورآباد در جنوب شرقی سراب بیجار كه برای تأمین آب پادگان از آن استفاده می شود .
چشمه سراب قروه كه در دامنه كوه امام زاده ابراهیم عطار قرار دارد و مورد توجه اهالی بومی می باشد .
چشمه قمچقای كه در دهستان سیاه منصور شهرستان بیجار قرار گرفته است .
چشمه سراب ونیسار كه در دشت «چهاردولی» قروه زیركوه كمرزرد قرار دارد . چشمه سراب وینسار آب بسیار گوارا و عالی در داخل روستای وینسار از دل زمین بیرون می آید.

پل صلوات آباد

پل صلوات آباد یادگاری از دوران صفویه است که در روستایی با همین نام قرار دارد. این پل بر روی طولانی ترین رود منطقه، قزل اوزن ساخته شده است. این پل هشت دهانه دارد که از شمال به جنوب از بزرگی آن ها کاسته می شود. پل صلوات آباد در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

پل قجور

پل قجور نیز بر روی رودخانه قزن اوزن قرار دارد و مرتفع ترین پل استان است. این پل در مسیر کاروان روی جاده زنجان به بیجار احداث شده است.

پل گل قشلاق

پل گل قشلاق در روستایی با همین نام واقع شده است. قدمت این پل به اواخر حکومت ایلخانیان می رسد.

سد گلبلاغ

گلبلاغ سدی خاکی است که در مسیر رود اوزن دره ساخته شده است و از آب آن برای مصرف امور کشاورزی زمین های اطراف استفاده می کنند. محیط اطراف دریاچه سد برای استراحت و تفریح مناسب است و گردشگران زیادی از این منطقه برای قایق سواری، ورزش های گروهی و پیک نیک استفاده می کنند. پرورش ماهی قزل آلا یکی از کارهایی است که در این دریاچه انجام می شود.

محوطه یاسوکند و امامزاده عقیل

محوطه یاسوکند و امامزاده عقیل در بخش جنوبی شهر قرار دارد. بنای امامزاده عقیل از قدیمی ترین آثار معماری کردستان در دوره اسلامیمحسوب می شود. از مشخصات خاص معماری این بنا آجرکاری با طرح ها و نوشته های مختلف است. باتوجه به نوع معماری و تزیینات به کار رفته در بنا، تاریخ احداث آن را به دوره سلجوقیان نسبت داده اند و در زمان ایلخانیان از آن همچنان استفاده می شده است. این بنا از مهم ترین بناهای دوره سلجوقی در ایران محسوب می شود که به ثبت ملی رسیده است.

تپه قلعه

تپه قلعه یا چنگیز قلعه از آثار برجای مانده از دوران پس از اسلام است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گفته می شود هنگامی که بیجار در دوران مغول‏ ها هدف حمله قرار گرفت؛ چنگیز در ۱۰ کیلومتری بیجار اقامت کرد و در بالای کوهی به همین نام قلعه‏ ای ساخت که اکنون به چنگیز قلعه شهرت دارد.

تپه چغا

تپه چغا در روستای دارغیاث قرار دارد که قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد. چغا به معنی تپه ای است که دور آن زمین هموار قرار دارد. این تپه به ثبت ملی رسیده است.

تپه قبا سرخ

تپه قبا سرخ یادگاری از دوران ساسانیان است که در روستایی با همین نام قرار دارد. این تپه نیز آثار ملی ایران به شمار می رود.

تپه سراب گرگین

تپه سراب گرگین در روستای گرگین در شهرستان بیجار قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد. این تپه نیز همانند سایر تپه های باستانی منطقه به ثبت ملی رسیده است.

مسجد خسروآباد گروس

مسجد خسروآباد گروس به دوران قاجار تعلق دارد و در روستایی با همین نام واقع شده است. احتمال داده می شود که بانی این مسجد خسرو خان اردلان باشد. این مسجد دارای پلان شبستانی است كه با شش ستون مدور قطور آجری و پانزده گنبد مسقف شده است. این مسجد یکی از مساجد تک ایوانی کشور است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. از ویژگی های این مسجد می توان به آجرکاری های متنوع آن اشاره کرد.

قلعه بانو

قلعه بانو در مرکز شهر بیجار واقع شده است که آن را متعلق به هزاره دوم قبل از ميلاد می دانند. این قلعه سندی بر قدمت باستانی شهر است.

قلعه قدیمی

قلعه قدیمی مربوط به اواخر قاجار و اوایل دوران پهلوی است. این قلعه در روستای حسن آباد قرار دارد و به ثبت ملی رسیده است.

بازار سنتی بیجار

مجموعه بازار سنتی بیجار به دوران صفوی تعلق دارد که در دوران حمله کریم خان زند و جنگ جهانی اول بسیاری از آن آسیب دید. این بازار هم اکنون بازسازی شده است و در بافت قدیمی شهر در مرکز بیجار قرار دارد. مجموعه بازار، شامل یک راسته طولانی شمالی، جنوبی و تیمچه ای بنام حاج شهباز و سرایی به نام سرای امیر تومان است. تیمچه حاج شهباز دارای یک فضای سرپوشیده مرکزی است که حجره هایی در پیرامون آن قرار دارد. سرای امیرتومان دارای یک حیاط مرکزی است که حجره هایی در پیرامون آن احداث شده است.

امامزاده حمزه عرب

امامزاده حمزه عرب در بالای کوهی با همین نام به ارتفاع دو هزار و ۶۴۰ متر از سطح دریا واقع شده است. سید جلیل القدری ازسلسله سادات موسی بن جعفر (ع) درسال ۹۷۳ هجری شمسی به گفته خودش در این مکان دفن شده است و در میان مردم محلی احترام خاصی دارد.

مقبره سید مسیب سید شکر

مقبره سید مسیب سید شکر در روستای میرک قرار دارد که دارای یک شبستان و یک سالن بزرگ با پوشش سقف گنبدی شکل است. در روزهای خاصی از سال مراسم تعزیه خوانی در این بارگاه انجام می شود.

مقبره صاحبه خاتون

مقبره صاحبه خاتون در ۲۷ کیلومتری شهر بیجار در تپه ای نزیک روستای دهبنه واقع شده است.

امامزاده خضر

محوطه امامزاده خضر مدفن امامزاده پیر خضر است و دارای ۳۰ متر مربع زیر بنا است که اصالت و شالوده اصلی آن از نوع بناهای خشتی است و با چهار پایه و یک طاق گنبدی ساخته شده است. قعه تاریخی پیرخضر بنایی است واقع در روستای قبا سرخ از توابع شهرستان بیجار که در اواخر حکومت صفوی احداث شده است و مورد احترام و توجه مردم منطقه است.

حمام یاسوکند

حمام یاسوکند حمامی قدیمی است که از لحاظ معماری اهمیت دارد. این حمام دارای مدخل ورودی، هشتی، حمام گرم و سرد، توان، خزینه، اتاق تقسیم آب و ... است. حمام یاسوکند مربوط به دوره ایلخانی است و به ثبت ملی رسیده است.

چال تپه

چال تپه در روستای پیر تاج واقع شده است و از آثار ملی ایران محسوب می شود.

چهار باغ گروس

چهار باغ گروس عمارت و باغی در جنوب شهر بیجار است که قدمت آن به دوران صفویه می رسد. این عمارت دارای کوشکی دو طبقه، آب نماها و مجسمه های مرمرین است. لطفعلی خان حاکم آن زمان بانی احداث این عمارت بوده است. اطراف این عمارت را درختان صنوبر احاطه کرده است. متاسفانه ساختمان ها و بناهای این باغ تخریب شده است.

پیست اسکی نسار

پیست اسکی نسار یکی از ۵ تفرجگاه مهم استان کردستان است که به علت دسترسی آسان و مشرف بودن به شهر از پیست های خاص ایران است. این پیست با وسعت ۱۱۲ هکتار بر دامنه کوه نسار قرار دارد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مراحل سابمیت مقاله