دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی رزن 

پنجشنبه، 20 تیر 1398
رزن شهری بزرگ است که از سه بخش مرکزی، سردرود و قروه‌ در‌جزین تشکیل شده است. در این شهر دهستان‌های زیادی قرار دارد و اکثر ساکنین آن به کشاورزی و دامداری مشغول‌اند. سفر به شهر رزن که مردمی مهمان‌نواز و خونگرم دارد سفری خوشایند خواهد بود.

روستای سلطان آباد

روستای سلطان آباد یکی از توابع شهر رزن است. این روستای کوچک مردمی بسیار خونگرم و مهربان دارد که در مهمان نوازی کم نظیرند و شغل بیشتر آن ها کشاورزی و دامداری است. زمین های کشاورزی اطراف روستا منظره ای زیبا و چشم نواز دارند. باغ های میوه، تاکستان ها، گل های آفتابگردان و عطر رازیانه، که سراسر ده را پر کرده است، برای گردشگران جذاب و خاطره انگیز است. اگر به سلطان آباد سفر کردید حتماً از نان محلی که زنان روستا طبخ می کنند و طعم بی نظیری دارد میل کنید.

امامزاده اظهربن علی

بقعه امامزاده اظهربن علی یکی از مکان های مذهبی و گردشگری رزن است. این بقعه ،که در دوران مغول ساخته شده و گنبدی مخروطی شکل دارد، به دستور شاه عباس مرمت شده است. این بنا در کل ۲۰متر ارتفاع دارد که ۸متر آن ساختمان بقعه و بقیه اش مربوط به گنبد آن است. بقعه امامزاده آجری و بسیار ساده است اما با طرحی هنرمندانه به شکل ۱۹تَرَک و دیوارهای چند ضلعی ساخته شده است. این بنا در سال ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

منطقه بقراطی

منطقه بقراطی یکی از مکان های بکر گردشگری شهر رزن و یکی از بهترین زیستگاه های پرندگانی مانند باقرقره، تیهو و کبک است. گرگ، کفتار، میش وحشی، قوچ وحشی و روباه نیز در این منطقه زندگی می کنند. یکی از جاذبه های دیدنی این منطقه سدی خاکی است که نام مشخصی ندارد و آب آن از بارش باران و ذوب شدن برف تأمین می شود. منطقه بقراطی، که بین اهالی به بوقاطی هم معروف است، از روستای بابانظر قابل دسترسی است.

خانه آيت ا…ملاعلي معصومي وفسي

اين خانه در روستاي وفس در فاصله ۱۵ کيلومتري از رزن واقع شده است.داراي ديوارهاي خشت و سقف تير پوش مي باشد.در تاريخ ۲۹/۱/۱۳۸۸ به شماره ۲۸۲۰۱ در فهرست آثار ملي به عنوان خانه مشاهير و مفاخر شهرستان به ثبت رسيده است.داراي يک اطاق اصلي و يک گنجينه(انبار مواد غذايي)که به وسيله درب کوچکي به همديگر متصل مي باشند.

حمام نظام آباد

اين حمام در روستاي نظام آباد در فاصله ۱۰ کيلومتري از رزن در مرکز روستا واقع شده است. داراي ۴ ستون اصلي از جنس ساروج در رختکن و طاق ضربي مي باشد.مساحت بنا حدود ۵۰۰ متر مربع مي باشد.مصالح به کار رفته در آن آجر،خشت،گل و سيمان مي باشد. در سال ۸۶ بازسازي آن صورت گرفته و اکنون نيز در حال استفاده عمومي با کاربري حمام مي باشد.

مسجد شوند

اين بنا در روستاي شوند در فاصله ۳۲ کيلومتري رزن واقع شده است.بنا بر روي ۱۹ ستون اصلي قرار گرفته و داراي طاق ضربي مي باشد.حدود ۱۵۰ متر مربع مساحت و در قسمت تحتاني مسجد علي ابن ابيطالب(ع)روستا که در سالهاي گذشته بناي جديد احداث شده و ستونهاي فلزي در کف مسجد قديمي به کار گذاشته شده است.روي طاقها گچ کاري شده و نماي آجر کاري در زير آن قرار گرفته است.

امامزاده هود

امامزاده هود در روستای ینگی قلعه از توابع بخش درجزین در ۳ کیلومتری رزن واقع شده و از بناهای دوره ایلخانیان (قرن هشتم) به شمار می آید.

بنای این امامزاده به شکل ۱۲ضلعی است و از آجر ساخته شده است. این بنا دارای دو درِ شمالی و جنوبی می باشد که درِ جنوبی آن بسته شده است. این امامزاده دارای گنبد مخروطی شکلی بوده که بر اثر سوانح طبیعی و غیرطبیعی تخریب شده و بر بالای آن گنبد گردی بنا گردیده است. کف بقعه با تیرهای چوبی پوشیده شده و در زیر آن سرداب قرار دارد. این بنا در زمان آبادانی دارای ظاهر زیبایی بوده ولی از تزئینات آن فقط آثار اندکی از تزئینات کاشی های لاجوردی مشهود است.

روستای خنجرآباد

روستای خنجرآباد در طول جغرافیایی ۴۸ وعرض جغرافیایی ۳۵ و در ارتفاع ۱۸۹۶ متری از سطح دریا واقع شده است . این روستا در دهستان سردرود ، بخش رزن استان همدان واقع شده است . به لحاظ اقلیمی آب و هوای این روستا سرد و خشك است واین روستا از شرایط دشتی برخوردار است . مردم این روستا اغلب به كار كشاورزی ، دامداری ، باغداری ، پیشه وری ، قالیبافی مشغولند . محصولات كشاورزی این روستا شامل : گندم ، جو ، یونجه ، بنشن ، سیب ، تره بار ، زردآلو ، انگور است . كشت این روستا آبی و دیمی است كه از طریق كاریز و چاه ژرف . رستنی ها وگیاهان این روستا شامل : گل گاوزبان ، گل ختمی ، خاكشیر ، كاسنی و شیرین بیان كه كاربرد دارویی دارند . جانوران و پرندگان روستا اغلب گرگ ، روباه ، شغال ، خرگوش ، كبك می باشند .

مسجد بابانظر

اين بناها در فاصله 50 کيلومتري از رزن در روستاي بابانظر واقع شده است.مسجد داراي 12 ستون اصل از جنس چوب و پوشش بام هم چوبي مي باشد.سر ستونها گچ کاري شده و داراي نماي کاه گل و مصالح بکار رفته خشت و گل مي باشد.داراي 300 متر مربع مساحت و دو درب چوبي براي آقايان در قسمت جلو مسجد و يک ورودي براي خانمها در قسمت پشت مسجد براي خانمها تعبيه شده است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
هزینه چاپ یک کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس