کاهش 11 هزار نفری پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد

  سه شنبه، 08 خرداد 1397 ID  کد خبر 7530
کاهش 11 هزار نفری پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد
ساعد نیوز: معاون آموزشی وزارت علوم تعداد 100 هزار دانشجوی دکتری در کشور مشغول تحصیل هستند، گفت: سیاست وزارت علوم این است که تعداد دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها کنترل شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا؛ دکتر مجتبی شریعتی در نشستی که با حضور برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان «کمپین مطالبات دانشجویان دکتری وزارت علوم» در خصوص مطالبات دانشجویان دکتری اظهار کرد: درسال 1393 یک آیین نامه برای فراهم کردن امکان پشتیبانی رفاهی دانشجویان دکترا در وزارت علوم تدوین شد. قبل از آن پژوهانه از طرف معاونت علمی یک بار در طول دوره و به مبلغ 5 میلیون تومان به تعداد هزار دانشجو در سال به صورت بلاعوض پرداخت می‌شد.

وی در ادامه تصریح کرد: آیین نامه فوق که تصویب شد زمینه برخورداری دانشجویان دکترا از وام ویژه دکتری در تمام مدت تحصیل و برای تمام دانشجویان دکتری روزانه که بخش قابل توجهی از 100 هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل را فراهم کرد. به اعتقاد بنده این وام بر خلاف نامش چندان هم وام نیست، چرا که شرایط گرفتن آن برای دانشجویان بسیار راحت است. این زمینه رفع دغدغه های مالی دانشجویان دکتری را فراهم کرده است.

دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه این است که بازپرداخت  وام پژوهانه دانشجویان دکتری بعد از فارغ التحصیلی دو سال تنفس دارد،‌بطوریکه بعد از 7 سال، طی 5 سال بازپرداخت خواهد شد. عملا برای فردی که دکتر این جامعه می‌شود بعد از 7 سال بازپرداخت چنین وامیدر مقایسه به اینکه اگر می‌خواست از بانک‌ها وام بگیرد یا به همان 5 میلیون تومان پژوهانه بسنده کند، کار سهلی است. 

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پرداخت وام پژوهانه یکی از مولفه های تاثیر گذار برای رفع دغدغه مالیدانشجویان و نیازی آنها به اشتغال حین تحصیل است. البته اگر کسی بیشتر از این مبلغ نیاز داشت می تواند از سایر وام های صندوق مبلغ وام خود را دریافت کند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس بخشنامه ابلاغی به دانشگاه‌های کشور در سال جاری، هیچ دانشگاهی حق ایجاد رشته جدید دکتری ندارد. در واقع تعداد بالای تعداد دانشجویان ارشد یکی از دلایل این تصمیم بود. مثلا در سوئیس حدود 7 درصد فارغ التحصیلان به مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌روند. اما در ایران تعداد 700 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، و 100 هزار دکتری وجود دارد.

به گفته شریعتی،‌ افق شغلی اغلب دانشجویان دکتری  هیات علمی است. در حالیکه سالانه 3 تا 4 هزار  متقاضی جذب هیات علمی می شوند که با احتساب جذب‌های دانشگاه آزاد شاید این  میزان به 5 هزار برسد. در حالیکه سالانه قریب به 25 هزار نفر فارغ التحصیل دکتری داریم.مابقی یا جذب بازار خصوصی می شوند یا در مشاغلی می‌شوند که نیازی به مدرک دکتری ندارند. 

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: سال 84 جمعیت دانشجویی 2میلیون و 200 هزار نفر بوده در بازه ده ساله رسیدیم به 120 درصد افزایش و الان 4.5 میلیون دانشجو داریم! در حال حاضر تا 4 میلیون و 70 هزار کاهش داده ایم که ما در اولین اقدام، ظرفیت آزاد دانشگاه‌های ماموریت گرا از جمله دانشگاه فرهنگیان، علوم قضایی، نظامی، دانشگاههای علوم اسلامی و... را حذف کردیم. بدین معنی که صرفا در حد نیازشان جذب دکتری داشته باشند و پس از فارغ التحصیلی دانشجویان دکتری شان، موقعیت جذب آنها را داشته باشند. اما شیب این تعییرات را نمی‌توان تند کرد! باید با شیب ملایم پیش رفت تا شوک در جامعه ایجاد نشود. 

دکتر شریعتی گفت: روند کاهش جمعیت دانشجو در دوره دکتری طی سال‌های اخیر در مقایسه با سایر مقاطع خیلی کم بوده است. اما پذیرش دانشگاه آزاد 11 هزار کاهش داشته است و روند درست پذیرش بر حسب اعلام نیاز است. برای مثال برای رشته های مربوط به جهاد کشاورزی، در مقطع دکتری و ارشد هماهنگی ها با وزارت جهات کشاورزی انجام می شود و مطابق اعلام نیاز این وزارتخانه پذیرش صورت می‌گیرد.

در ادامه این نشست دکتر مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: بر اساس سند جامع نقشه علمی کشور، مطابق سیاست‌های اجرایی ستاد راهبری و بند یک مصوبه این ستادا در سال 1390، تاکید شده که حد الامکان از دریافت کمک‌های بلاعوض به دانشجویان اجتناب شود. بر این اساس ما مصوبه 1393 را جهت پرداخت وام‌های ویژه دکتری تدوین کردیم که گزارشهای رشد مبلغ و گستره پرداخت این وام‌ها از سال 1393 تا کنون نیز در صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم موجود است.

وی گفت: به علت کمبود اعتبار صندوق برای پوشش دادن تمامی متقاضیان، به هم افزایی با بانک دولتی توسعه تعاون روی آوردیم.  که البته در در این زمینه ابتدا مشکلاتی وجود داشت اما با پیگیری صندوق رفاه دانشجویان، مشکلات ضامنین و چک و تنفس و... رفع شد و وام بانک برای مبلغ زیر 15 میلیون صرفا یک ضامن نیاز دارد. بر اساس اعتبار باقیمانده در بانک نیز، در صدد افزایش مبلغ وام بانک هستیم و در شرایط فعلی هر تعداد از دانشجویان متقاضی وام باشند، توانایی پوشش داریم.

رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: پیگیری‌های دانشجویان "کمپین دانشجویان دکتری وزارت علوم" در مجلس برای پرداخت اعتبار پژوهانه نتیجه ای حاصل نشد، بنابرین پیشنهاد می کنم افزایش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان را پیگیری کنیم تا بتوان وام بیشتری به دانشجویان ارائه داد. چرا که در مجلس با پرداخت کمک هزینه بلاعوض موافقت نشد.

دکتر صدیقی در خصوص تبعیض بین دانشجویان دکتری دو وزارتخانه علوم وبهداشت از نظر دریافت کمک هزینه نیز اظهار کرد:علت اصلی این تبعیض تفاوت در تعداد دانشجویان دکتری دو وزارتخانه است. وزارت بهداشت به اندازه نیازهای خود دانشجو پذیرش می کند. تعداد کل دانشجویان پزشکیدر کشور برای تمامی مقاطع 250 هزار نفر است. در حالیکه دانشجویان تمام مقاطع وزارت علوم 4 و نیم میلیون نفر می رسد در واقع تعداد 100 هزار دانشجوی دکتری در وزارت علوم و 22 هزار دانشجو در وزارت بهداشت مشغول تحصیل هستند.

وی تاکید کرد: وزارت بهدات در هنگام و طول تحصیل برنامه مشخصی برای دانشجویان پیاده می کند بطوریکه طول تحصیل آنها اغلب در بیمارستان‌های آموزشی می باشد،‌ در حالیکه ما از تعداد اندکی از دانشجویان دکتری خود می توانیم به عنوان دستیاران آموزشی در دانشگاه ها استفاده کنیم.

معاون وزیر علوم گفت: بر خلاف تاکید نقشه جامع علمی کشور برای پذیرش درصد بالاتری از دانشجویان دکتری در سیاست اجرایی،‌ ما در وزارت علوم دنبال کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری هستیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (161 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (143 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (133 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (127 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (104 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (89 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (78 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (78 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (73 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (55 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (46 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (44 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر)
منتخب روز   
ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس