ساعدنیوز
ساعدنیوز

کاهش قیمت‌ها از مبدأ

  سه شنبه، 11 دی 1397 ID  کد خبر 20720
کاهش قیمت‌ها از مبدأ
ساعد نیوز: شاخص بهای تولید‌کننده در آخرین ماه پاییز عقب‌نشینی کرد. نرخ ماهانه تورم پیش‌نگر آذرماه به میزان منفی ۵/ ۴ درصد گزارش شده است. «روند اصلاحی نرخ تورم تولید‌کننده»، «ثبات نسبی نرخ ارز» و «رکود بخش صنعت» مثلث عقبگرد تورم پیش‌نگر را تشکیل داده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، تورم تولید‌کننده، یک تورم پیش‌نگر محسوب می‌شود؛ به این معنی که تغییرات این شاخص با یک وقفه زمانی، به بازار مصرف منتقل خواهد شد. کاهش سطح عمومی قیمت‌ها در مبدأ، باعث می‌شود که فشار قیمتی به بازار مصرف کاهش یابد و در نتیجه نرخ تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آتی، از جانب سطح قیمت تولید، فشار کمتری احساس کند.

«ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر»، «تعدیل شاخص بهای تولید‌کننده» و «وجود رکود در بخش صنعت» را می‌توان سه عامل موثر در کاهش شاخص بهای مصرف‌کننده در آذرماه تلقی کرد. در میان گروه‌های اصلی، تورم منفی بخش صنعت مهم‌ترین اثر را در بازگشت نرخ شاخص کل ایفا کرده است؛ گروهی که از لحاظ ضریب اهمیت نیز نصف وزن شاخص کل را تشکیل می‌دهد.

شاخص بهای تولید‌کننده در آخرین ماه پاییز عقب‌نشینی کرد. نرخ ماهانه تورم پیش‌نگر آذرماه به میزان منفی ۵/ ۴ درصد گزارش شده است. «روند اصلاحی نرخ تورم تولید‌کننده»، «ثبات نسبی نرخ ارز» و «رکود بخش صنعت» مثلث عقبگرد تورم پیش‌نگر را تشکیل داده است. کاهش نرخ تورم تولید‌کننده باعث کاهش فشار روی تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آتی خواهد شد، البته آمار شاخص مصرف‌کننده با اطلاعیه بانک مرکزی، تا اطلاع ثانوی منتشر نخواهد شد. بانک مرکزی، پس از آن که از انتشار آمار شاخص بهای مصرف‌کننده صرف‌نظر و انتشار آن را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد، آمار شاخص بهای تولید‌کننده را در آذرماه منتشر کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص بهای تولید‌کننده در آذرماه سال‌جاری به ۹/ ۱۷۳ رسیده است. با این آمار شاخص تولید‌کننده در آذرماه عقبگرد داشته و نسبت به ماه قبل افت ۵/ ۴ درصدی را پشت‌سر گذاشته است. به بیان دیگر، تورم ماهانه تولید‌کننده در آخرین ماه پاییز منفی ۵/ ۴ درصد بوده است. آخرین بار که نرخ تورم ماهانه شاخص بهای تولید‌کننده منفی بود به خردادماه سال ۱۳۹۶ باز می‌گردد، در این ماه نرخ تورم ماهانه منفی ۶/ ۳ درصد گزارش شده بود. نرخ تورم ماهانه در ماه‌های اخیر، روند پرنوسانی داشته است، این در حالی است که از سال ۹۲ تا تابستان سال ۹۷، روند باثباتی در این نرخ مشاهده می‌شد؛ در‌حالی‌که در خردادماه نرخ تورم ماهانه تنها ۵/ ۲ درصد بود، اما در تیرماه سال‌جاری این رقم به ۳/ ۱۰ درصد رسید. در مهرماه سال‌جاری نرخ تورم ماهانه شاخص بهای تولید‌کننده ۵/ ۱۱ درصد گزارش شد که بیشترین رقم طی ۵ سال اخیر بوده است. اما در آبان از سطح تورم ماهانه کاسته شد و به رقم ۵/ ۳ درصد رسید. آخرین آمار در آذرماه نیز نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه به سطح منفی رسیده است.

دلایل منفی شدن نرخ تورم

منفی شدن نرخ تورم ماهانه را می‌توان به سه دلیل دانست:‌ عامل نخست اصلاح نرخ تورم در ماه آذراست. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و این روند در آذرماه اصلاح شد. دلیل دوم ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر است. این ثبات باعث شد که کالاهای تولیدی با نوسان قیمتی کمتری روبه‌رو شوند و در نتیجه از سطح نرخ تورم تولید‌کننده کاسته شده است. دلیل سوم را نیز می‌توان وجود رکود و کاهش تقاضا، در شرایط کنونی دانست. جدیدترین آمارها نیز از رشد منفی اقتصادی در سه ماه نخست سال‌جاری خبر می‌دهند، از سوی دیگر نیز مراکز معتبر پیش‌بینی کردند که نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۷ به سطح منفی برسد. از سوی دیگر، گروه صنعت که مهم‌ترین گروه شاخص بهای تولید‌کننده بوده و معرف تغییرات قیمت در بخش تولیدات صنعتی است در آذرماه دارای رشد منفی ۵/ ۹ درصدی بوده است، روندی که مهر تاییدی بر وجود رکود در اقتصاد کشور و بخش صنعت است.

کاهش فشار بر تورم مصرف‌کننده

نرخ تورم تولید‌کننده یک تورم پیش‌نگر محسوب می‌شود؛ به‌نحوی‌که تغییرات این تورم با یک وقفه زمانی به تورم مصرف‌کننده منتقل می‌شود و حکم یک دیده‌بان را برای تورم مصرف‌کننده دارد. البته برخی از پژوهش‌ها در سال‌های گذشته تاکید کردند که شاخص بهای تولید‌کننده و شاخص بهای مصرف‌کننده دارای سبد مشترک قابل‌توجهی است و بخشی از تغییرات تورم تولید‌کننده در همان ماه منعکس می‌شود. البته به نظر می‌رسد این موضوع که در آذرماه منعکس نشده است. زیرا در آذرماه نرخ تورم ماهانه تولید‌کننده منفی بوده، این در‌حالی‌که به نظر می‌رسد نرخ تورم ماهانه مصرف‌کننده بالای ۴ درصد بوده است. بنابراین نرخ تورم مصرف‌کننده و تولید‌کننده در آذرماه همسو با یکدیگر حرکت نکردند. البته کاهش نرخ تورم تولید‌کننده در ‌آذرماه باعث می‌شود که نرخ تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آتی از سمت هزینه‌های تولیدی فشار کمتری را احساس کند.

کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه

کاهش شاخص بهای تولید‌کننده در آذرماه باعث شد که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز کاهش یابد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در آذرماه به ۹/ ۵۳ درصد رسید که این رقم در ماه قبل ۳/ ۶۳ درصد گزارش شده بود. بنابراین طی یک ماه حدود ۱۰ واحد درصد از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کاسته شد. این روند بیشترین کاهش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ۵ سال اخیر بوده و سابقه نداشته که در یک ماه ۱۰ واحد درصد از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کاهش یابد. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید‌کننده در فروردین‌ماه سال‌جاری در سطح ۱۲ درصد قرار داشت که این رقم تا شهریور ماه به سطح ۴/ ۴۴ درصد رسید. این روند افزایشی تا ماه دوم پاییز نیز ادامه داشت، اما تغییر مسیر تورم نقطه‌به‌نقطه در آذرماه اتفاق افتاد و باعث شد که از سطح تورم نقطه‌به‌نقطه کاسته شود.

تداوم افزایش تورم متوسط

تورم نقطه‌به‌نقطه تغییرات شاخص بهای تولید‌کننده در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل را در نظر می‌گیرد، این در حالی است که تورم متوسط دارای حافظه ۲۴ ماهه است و تغییرات تورم را در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ارزیابی می‌کند. در نتیجه کاهش شاخص تورم تولید‌کننده در آذرماه باعث نشده که در روند افزایشی تورم متوسط خللی ایجاد کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آذرماه نرخ تورم متوسط تولید‌کننده به رقم ۲/ ۳۰ درصد رسیده است. در آبان ماه نرخ تورم متوسط تولید‌کننده ۵/ ۲۶ درصد ثبت شده بود. اگر روند کاهشی نرخ تورم تولید‌کننده در دی ماه نیز تداوم داشته باشد، می‌توان شاهد چرخش تورم متوسط در ماه‌های آتی نیز بود.

صنعت در رکود

گزارش شاخص بهای تولید‌کننده از ۸ گروه اصلی تشکیل شده است. این گروه‌ها بر اساس نوع فعالیت دارای ضریب اهمیت هستند. به‌عنوان مثال گروه صنعت (ساخت) با ضریب اهمیت ۴۸ درصد حدود نیمی از وزن شاخص را در اختیار دارد و تغییرات قیمتی این گروه اثر قابل‌توجهی در روند شاخص دارد. نکته جالب این که این گروه دارای کمترین نرخ تورم ماهانه و بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه در مقایسه با هفت گروه دیگر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آذرماه نرخ تورم ماهانه گروه ساخت معادل منفی ۵/ ۹ درصد بوده، این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه معادل ۶/ ۶۶ درصد بوده است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که نوسان قیمتی گروه صنعت در یک سال اخیر بسیار شدید بوده است. کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری که گروه مهم دیگری محسوب می‌شد، دارای تورم ماهانه ۶/ ۲ درصدی بوده و تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه نیز حدود ۵۵ درصد ثبت شده است. در بین گروه‌ها هتل و رستوران با ثبت نرخ تورم ۵/ ۳ درصدی بیشترین تورم ماهانه را ثبت کرده است. تورم ماهانه این گروه نیز در آذرماه ۳۵ درصد بوده است. در کنار نوسان قابل‌توجه گروه‌های تورم تولید‌کننده گروه اطلاعات و ارتباطات با ثبت تورم ماهانه ۱/ ۰ درصدی و تورم نقطه‌به‌نقطه ۸/ ۰ درصدی یکی از آرام‌ترین گروه‌های شاخص بهای تولید‌کننده بوده است.

 
تصویر
 
تصویر
 
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (271 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (60 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (49 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (12 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (11 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (10 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (9 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) افشاگری نعیمه نظام دوست از اتفاق تکرار نشده زندگیش/ خودش روده بُر شده از خنده! مجسمه رضا گلزار روی میز آرایش همسرش آیسان خانوم+عکس زن خوش شانس آذری که برنده جایزه هواپیما در قرعه کشی بانک شد+عکس بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری 17 روز از ناپدید شدن سبحان کوچولو گذشت و خبری نشد+ویدئو (ویدئو) خرافات انواع خارش دست و پا از زبان مهران مدیری/ فقط جواب مادر بزرگه با خاک یکسان میکنه!! نگاهی به مانتوی مزونی پوشیده و آستین منجوق دوزی شده ستاره سادات قطبی، بلاگر متین و باحجاب ایرانی+عکس/ من عاشق آستیناش شدم غوغای بازسازی چهره آدم و حوا توسط هوش مصنوعی/ حوا چقدر شبیه تیلور سوئیفت شده😍+عکس دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند! نگاهی به سفره ناهار حصیری زیبا و جذاب همسر واقعی آصف میرزای گیلدخت با ظروف چوبی/ سلیقه خانم بازیگر ایرانی حرف نداره+عکس (ویدئو) متفاوت ترین نقش رامبد جوان/یعنی واقعا می خواد وارد مجلس بشه؟ عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری (ویدئو) بحث و جدل بازیگر محبوب در هواپیما برای صندلی/از شما بعید بود آقای غفوریان، صندلیِ خالی که بود!! موشکی شیشه ای و آبی رنگ که مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان ازش به عنوان دکوری خونه استفاده می کنه+عکس/ انتخابش توی وسایل خونه بینظیره👌 (عکس) نماز ظهری که به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت شعرخوانی بی‌نظیر ولی خارج از برنامه جوان روستایی در دیدار با رهبر انقلاب/ زیبایی و ماه مست و دیوانه توست+عکس تفاوت قابل تامل و خنده دار برداشت محصول اصولی و غیراصولی+ویدیو/ فقط اون دوتایی که پشت نیسان مدفون شدن غوغای صدای بهشتی و بی‌نظیر علی طولابی با آهنگ عاشقانه ترکی/ احسان علیخانی رو مات و مبهوت گذاشت+ویدیو تصویری باورنکردنی از بدل ولادیمیر پوتین، بدل‌های رهبران سرشناس جهان را بشناسید/بدل صدام از خودش هم صدام‌تر بود! خلوت عاشقانه همسر باسلیقه شاهرخ استخری به صرف چای و تنقلات/ چه پاتوق دنج و شیکی داخل خونه داره+عکس میکروفون به دست شدن محمدجواد ظریف در آمریکا در حمایت از مردم فلسطین+عکس بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن! نگاهی به دکوراسیون شیک و هوش پران پذیرایی علی دایی و رونمایی از مبلمان منحصر به فردش/ چقدر جذاب و لوکس+عکس زیارت رفتن حمید صفت با مادر چشم رنگی اش به مشهد/ چه رابطه مادر و پسری خوبی دارن!😍👌+عکس تصاویری قدیمی از علی انصاریان با ریش پروفسوری، چه جوون بود/ روحش شاد و یادش گرامی لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ... بازار داغ خودروهای آمریکایی و اروپای دست دوم در دبی با قیمت های ارزان و باورنکردنی+ویدیو/ از بنز 110 میلیونی تا النترای 40 میلیونی! عاشقانه های سارا بهرامی و رضا فخار سریال خاتون زیر درخت پرتقال ارزش صد بار دیدن رو داره/ بعد از او هرگز نمی آید... گشتی در عمارت شاهانه و مجلل بزرگ آقای سریال شهرزاد با معماری زیبای قاجاری+عکس رونمایی از ورژن ایرانی سریال یوسف پیامبر به سبک مادر طنزپرداز ایرانی +فیلم/تاریخ این فیلم سازی را از یاد نخواهد برد🤣 جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت خواستگاری جالب و متفاوت ویدا جوان، هدیه سریال پژمان از شوهر واقعی‌اش/ خانم بازیگر برای ازدواج پیشقدم شد+ویدیو گل آرایی بینظیر و در حد تیم ملیِ میز جشن تولد محمد علیزاده با رونمایی از کیک 4 طبقه و طلایی آقای خواننده+عکس/ مبارکا باشه علی ضیا: احساس می کنم وقت ازدواجم رسیده و میتونم خیانت نکنم+ویدئو روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند تصویری منتشر نشده از 18 سالگی رهبر معظم انقلاب در حرم شاه خراسان نگاهی به خانه ابدی خرم سلطان با معماری بی نظیر طلاکوب در استانبول+عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم (فیلم) روایت دوستان قسم خورده شاه از بدمستی افسران آمریکایی در ایران / شب‌ها زن‌ها رو از دست شوهراشون میکشیدن بیرون ... مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر بَنّا با آهنگ نگارُم مَه جَبینُم +ویدئو/نگار دردت نَبینُم نگار جون دِلوم محرم بشی...
تیتر امروز   
عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای
بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند!
عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری
بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن!
لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ...
جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد!
روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش!
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس
سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود