کم و زیاد کردن ارتفاع خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟

  یکشنبه، 04 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
کم و زیاد کردن ارتفاع خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟
با استفاده از سیستم‌های هیدرولیک می‌توان ارتفاع سیستم تعلیق خودرو را افزایش داد. در این سیستم نیازی به تغییر چارچوب نیست. البته برای افزایش ارتفاع خودرو با استفاده از تایرهای بزرگ باید به برخی نکات از جمله مهندسی درست برای ایمنی و هندلینگ نرم خودرو بدون هرگونه فشار اضافی به آن توجه کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ارتفاع خودرو عبارت است از فاصله سطح زمین تا نزدیکترین (پایین ترین) نقطه خودرو که عمدتا این فاصله از سطح رکاب تا زمین سنجیده می شود مگر آنکه در زیر خودرو قطعه ای نصب گردد که نزدیکتر از سطح رکاب به زمین باشد.

ارتفاع استاندارد خودرو بستگی به عوامل زیادی و از جمله وضعیت جاده ها دارد. قطع به یقین جاده هایی که دارای ناهمواری های بیشتر و بلندتری هستند برای خودروهای با ارتفاع کم مناسب نیستند با توجه به شرایط جاده های ایران که چنگی به دل نمی زند خرید خودرو با ارتفاع کمتر از 160 سانتی متری و یا هرگونه دستکاری که موجب گردد ارتفاع خودرو کمتر از 160 سانتی متر شود، چندان منطقی نیست.

ارتفاع زدن صندلی خودرو یعنی چه؟

هرگونه کاهش یا افزایش خودرو از حالت استاندارد را ارتفاع زدن می گویند. یکی از روش های معمول برای کم کردن ارتفاع خودرو بریدن کمک فنرهای آن است و انجام این کار غیر استاندارد می تواند به خودرو آسیب جدی وارد کند. کاهش ارتفاع خودرو به روش های دیگری نیز انجام می شود که به دلیل هزینه بالا کمتر کسی سراغ آن می رود. یکی از روش های استاندارد برای ارتفاع یا ارت زدن خودرو استفاده از کمک فنر اسپرت و مناسب با نوع خودرو است. فنرهای اسپرت سطح خودرو را از حالت معمولی کمتر می کنند و در نتیجه کف خودرو به زمین نزدیکتر می شود. دستکاری ارتفاع خودرو به روش های استاندارد معایب بسیار کمی به همراه دارد که بیشتر آنها قابل چشم پوشی است؛ برای مثال استفاده از فنرهای اسپرت علاوه بر اینکه ارتفاع خودرو را کم می کند، سواری نرم نیز دارد و خودرو در دست اندازها آسیب نمی بیند.

ارتفاع استاندارد خودرو چقدر است؟

خودروسازان براساس برخی فاکتورهای خودرو و مسیرهایی که خودرو باید در آن حرکت کند، ارتفاع استانداردی برای آن در نظر می گیرند که در دفترچه راهنمای خودرو نیز نوشته می شود.

ارتفاع استانداردی که خودروسازان در نظر می گیرند براساس لاستیک و رینگ های استاندارد خودرو است بنابراین هرگونه تغییر در آن می تواند ارتفاع خودرو را کم و زیاد کند. برخی عوامل مانند فرسودگی کمک فنرها ارتفاع خودرو را به مرور زمان کم می کند. یکی از راه های بسیار ساده مقایسه خودرو با مدل جدید آن است. به کمک این روش می توان متوجه هرگونه تغییر وضعیت در ارتفاع خودرو شد. ارتفاع استاندارد خودرو از سطح پایه رکاب تا زمین هموار سنجیده می شود.

روش های تغییر ارتفاع خودرو

  • بریدن کمک فنرها
  • گرم کردن فنر
  • استفاده از کمک فنرهای مخصوص
  • سیستم تعلیق بادی
  • سیستم تعلیق هیدرولیک
  • افزایش ارتفاع بدنه

معایب ارتفاع زدن خودرو

  • کم شدن لاستیک از گلگیر سبب لاستیک سایی می شود
  • آسیب دیدن قطعات سیستم تعلیق خودرو
  • جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل پایین بودن ارتفاع خودرو از حد استاندارد
  • افزایش استهلاک
  • ضربه به اتاق خودرو
  • خشکی حرکت در عبور از مسیرهای ناهموار
  • ایجاد صدای اضافی
  • خراب شدن جلوبندی
  • تحت فشار بودن زیربندی و فنرها
  • ایجاد مشکلات ستون فقرات برای راننده به دلیل حرکت خشک و با ضربه
  • وارد شدن ضربه به زیر خودرو هنگام عبور از دست اندازها
  • کم شدن میزان چرخش فرمان خودرو
  • مشکل در فروش خودرو

مزایای ارتفاع زدن خودرو

  • زیبایی و تغییر ظاهر خودرو
  • افزایش فرمان پذیری و هندلینگ
  • بالا رفتن راندمان خودرو در پیچ های تند
  • بهبود وضعیت آیرودینامیک و باد شکنی خودرو

افزایش ارتفاع بدنه خودرو

این روش بیشتر برای کسانی است که تمایل دارند تا بدنه خودرو با چرخ ها فاصله داشته باشد بسیار مناسب است. ارتفاع دادن بدنه خودو با استفاده از بلوک های پلاستیکی انجام می شود و فاصله میان بدنه و چارچوب خودرو را زیاد می کند. افزایش ارتفاع بدنه تعادل خودرو را به هم نمی زند. استفاده از این روش در خودروهای آفرودی بسیار شایع است چراکه عمل کرد آفرود را بهبود می بخشد.

افزایش ارتفاع سیستم تعلیق کار درستی است؟

با استفاده از سیستم های هیدرولیک می توان ارتفاع سیستم تعلیق خودرو را افزایش داد. در این سیستم نیازی به تغییر چارچوب نیست. البته برای افزایش ارتفاع خودرو با استفاده از تایرهای بزرگ باید به برخی نکات از جمله مهندسی درست برای ایمنی و هندلینگ نرم خودرو بدون هرگونه فشار اضافی به آن توجه کرد.

هرگونه تغییر در ارتفاع خودرو باید توسط افراد ماهر صورت گیرد. اگر این کار به روش غیر اصولی انجام شود به خودرو آسیب وارد می کند. همچنین کار فروش خودرو نیز کمی سخت می شود چراکه بیشتر افراد ترجیح می دهند خودرو ارتفاع استاندارد داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (649 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان