ساعدنیوز
ساعدنیوز

کانکتور نظامی چیست و چه کاربردی دارد؟

  دوشنبه، 21 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
کانکتور نظامی چیست و چه کاربردی دارد؟
کانکتور نظامی، کانکتورهای مخصوص الکترونیکی هستند که به نحوی طراحی شده‌اند که نیازهای سختگیرانه کاربردهای نظامی را تامین می‌کنند. این کانکتورها در طیف گسترده ای از تجهیزات نظامی مانند هواپیما، کشتی های نیرو دریایی، هلیکوپتر، وسایل نقلیه زمینی و سیستم های ارتباطی استفاده می شوند.

کانکتور نظامی، کانکتورهای مخصوص الکترونیکی هستند که به نحوی طراحی شده‌اند که نیازهای سختگیرانه کاربردهای نظامی را تامین می‌کنند. این کانکتورها در طیف گسترده ای از تجهیزات نظامی مانند هواپیما، کشتی های نیرو دریایی، هلیکوپتر، وسایل نقلیه زمینی و سیستم های ارتباطی استفاده می شوند.

انواع کانکتور نظامی

کانکتورهای نظامی مزایای زیادی نسبت به کانکتورهای استاندارد دارند. این کانکتورها برای مقاومت در برابر محیط های سخت، دماهای شدید و سطوح بالای شوک و لرزش ساخته شده اند. همچنین به گونه ای طراحی شده اند که در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم باشند تا برای استفاده در محیطی مانند محیط مرطوب دریایی ایده آل باشند. به همین دلایل قیمت کانکتور نظامی بالاتر از انواع استاندارد کانکتورها است.

یکی از ویژگی های کلیدی این نوع کانکتورها ساختار ناهموار آنها می‌باشد. این قطعات معمولا از مواد با کیفیت بالا مانند آلومینیوم، فولاد ضد زنگ یا مواد کامپوزیتی ساخته می‌شوند، که می‌توانند در برابر سختی‌های مورد استفاده نظامی مقاومت کنند. این کانکتورها همچنین دارای قابلیت قفل می‌باشند که اتصال ایمنی را در محیطی با لرزش بالا فراهم می‌کند.


یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کانکتورهای نظامی توانایی آنها در انتقال داده و جریان الکتریکی قابل اعتماد آنها می‌باشد. تجهیزات نظامی اغلب نیازمند انتقال داده با سرعت بالا و تحویل دقیق جریان می‌باشند که در محیط های سخت می‌تواند چالش برانگیز باشد. کانکتورهای نظامی به گونه‌ای طراحی شده اند که حتی در شرایط سخت اتصالات قابل اعتمادی را ارائه دهند. کانکتور نظامی هم مانند سایر کانکتورها معمولاً از یک جفت تشکیل شده اند که بطورمعمول به آنها نری و مادگی گفته می شود.

انواع کانکتور نظامی

انواع مختلفی از کانکتورهای از نظامی موجود می باشد که هرکدام ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد خود را دارند. برخی از انواع رایج آنها عبارتند از: کانکتورهای دایره ای یا گرد، کانکتورهای مستطیلی، کانکتورهای کواکسیال و کانکتورهای فیبر نوری، کانکتورهای نظامی روسی، کانکتورهای فلزی.

این کانکتورها از نظر تعداد پین به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:

- کانکتور نظامی 4 پین

- کانکتور نظامی 6 پین

- کانکتور نظامی 8 پین

- کانکتور نظامی 9 پین

- کانکتور نظامی 10 پین

- کانکتور نظامی 16 پین

و ....

کانکتورهای دایره ای

کانکتورهای دایره ای یکی از پرکاربردترین کانکتورهای نظامی هستند. آنها برای ایجاد اتصال ایمن بین دو دستگاه طراحی شده اند و در عین حال نصب و برداشتن آنها آسان است. کانکتورهای دایره ای در اندازه ها و پیکربندی های مختلف، از جمله مکانیسم های قفل رزوه ای یا سرنیزه ای وجود دارند.

یکی از مزایای کلیدی کانکتورهای دایره ای توانایی آنها در مقاومت در برابر محیط های سخت است. اغلب آنها در هواپیماهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرند، جایی که باید بتوانند در برابر دمای شدید، ارتفاعات بالا و قرار گرفتن در معرض آب شور مقاومت کنند.

کانکتورهای مستطیلی

کانکتورهای مستطیلی یکی دیگر از انواع محبوب کانکتورهای نظامی هستند. آنها معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شوند که در آن فضا محدود است یا در جایی که باید چندین اتصال در یک منطقه کوچک ایجاد شود. کانکتورهای مستطیلی را می‌توان با انواع تعداد پین ها و ترتیب تماس ها کانفیگ کرد. یکی از مزیت های کانکتورهای مستطیلی، توانایی آنها در انتقال داده با سرعت بالا است. آنها را می توان در سیستم های ارتباطی استفاده کرد که در آن انتقال سریع داده ها بسیار مهم است .

کانکتورهای فیبر نوری

کانکتورهای فیبر نوری به دلیل توانایی آنها در انتقال مقادیر زیادی داده در فواصل طولانی بدون تداخل یا از دست دادن سیگنال، در کاربردهای نظامی به طور فزاینده ای محبوب هستند. کابل های فیبر نوری به جای برق از نور برای انتقال داده ها استفاده می‌کنند که باعث می شود در برابر تداخل الکترومغناطیسی مصون باشند. کانکتورهای فیبر نوری در نوع های مختلفی از جمله ST، SC، LC و MTP/MPO وجود دارند. هر نوع بسته به کاربرد، مجموعه‌ای از ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود را دارد.

چند نمونه از کانکتورهای روسی :


یکی دیگر از محبوب ترین کانکتورهای نظامی در بازار ایران کانکتورهای روسی می باشند که به دلیل انتقال جریان و دیتا خوب آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشند که در انواع مختلف می‌توان در پروژه ها و کاربردهای مورد نیاز از آنها استفاده کرد . مونتاژ این نوع کانکتورها بر اساس سایز و تنوع کابل انجام می شود البته یکی از مهمترین عوامل انتخاب کابل مربوط به فرکانس و توان عبوری از آن می‌باشد .

مشخصاتی که قبل از خرید کانکتور نظامی باید بدانید.

- کانکتورهای نظامی باید به طور یکپارچه با سایر کانکتورها یا قطعات مرتبطی که مطابق با استانداردهای وزارت دفاع ساخته شده اند، ارتباط داشته باشند و باعث آلودگی الکتروشیمیایی یا هر مقدار غیرعادی سایش و پارگی نشوند.

- کنتاکت‌های لحیم کاری ساخته شده برای اتصال دهنده ها باید از آلیاژهای رسانای مبتنی بر مس تشکیل شده و با طلا روکش شده باشند.

- فلزات غیرمشابه، اگر با هم در یک رابط استفاده شوند، باید به طور مناسب ساخته شوند تا در برابر آسیب سایشی ناشی از خوردگی مقاومت کنند.

- اتصالات باید فقط با فلزات و مواد غیر مغناطیسی ساخته شوند.

چه استاندارد هایی برای محصولات مورد استفاده توسط نیروی دریایی وجود دارد؟

MIL-C-24321D اصول اصلی این دستورالعمل انطباق عبارتند از:

- آلیاژهای نیکل – مس - آلومینیوم باید فلز اولیه مورد استفاده در ساخت اتصالات برای درج بدنه، و همچنین هر شاخه، مهره، واشر، صفحات نگهدارنده و مجموعه صفحات نگهدارنده باشند(مگر اینکه مشخصات مورد دیگر وزارت دفاع جایگزین این الزامات شود). نیاز به فولاد ضد زنگ به عنوان یک عامل مقاوم در برابر خوردگی یکی دیگر از این مشخصات است.

- کنتاکت پین و سوکت باید با روکش طلا باشد.

- درپوش های ضد فشار ضروری هستند و برای جلوگیری از نفوذ فشار هیدرواستاتیک باید به صورت هرمتیک آب بندی شوند.

- کانکتورها باید مقاومت عایق قوی داشته باشند - گاهی اوقات بیش از 5000 مگا اهم - و قادر به مقاومت در برابر ولتاژهای دی الکتریک بدون تخلیه مخرب، قوس الکتریکی، فلاش اوور یا خرابی باشند.

کانکتورهای الکتریکی، مورد استفاده توسط وزارت دفاع ایالات متحده در ابتدا در دهه 1930 برای کاربردهای مهم خدمات (هوایی و تاکتیکی) توسعه یافتند و سری "AN" ارتش-دریایی بودند که استانداردی را برای اتصالات دایره ای نظامی مدرن تعیین کردند. این کانکتورها و مشتقات تکاملی آنها اغلب استاندارد نظامی، "MIL-STD" یا (به طور غیررسمی) "MIL- SPEC" یا گاهی اوقات "MS" نامیده می شوند. آنها اکنون در کاربردهای هوافضا، صنعتی، دریایی و حتی تجاری خودرو استفاده می شوند .

کانکتورهای زیردریایی

در کشتی‌های جنگی، زیردریایی‌ها و سایر کشتی‌هایی که هر نیروی دریایی مدرن را تشکیل می‌دهند، هنگام طراحی و اجرای تمام بخش‌های زیرساخت الکترونیکی که شناورها را حفظ می‌کنند، فشار شدید بر بدنه کشتی‌ها و تهدید دائمی نفوذ توسط خود اقیانوس باید در نظر گرفته شود. فرماندهان کشتی و مهندسان ارشد به اتصالاتی نیاز دارند که قادر به مقاومت در برابر این عوامل و سایر عوامل محیطی باشند و در عین حال هیچ امپدانس قابل توجهی برای سیستم‌هایی که نیرو می‌دهند ایجاد نکنند.

چندین استاندارد برای کانکتورهای نظامی وجود که از مهترین آنها موارد زیر می باشد :

MIL-DTL-5015

قبلا با نام MIL-C-5015 شناخته میشد که برای استفاده عمومی در سیستم های اتصال الکترونیکی محبوبترین استاندارد در بین استاندارهای دایره ای می باشد که در کاربردهای نظامی و تجاری کاربرد دارند. از این نوع بدلیل تطبیق پذیری بالا، قابل اطمینان و سهولت در عرضه معمولا برای مدارهای الکترونیکی و کنترل استفاده می‌شود. این کانکتورها بسته به کلاس کانکتور برای عملکرد در محدوده دمایی -55 درجه سانتیگراد (67- درجه فارنهایت) تا 125 درجه سانتیگراد (257 درجه فارنهایت)، 175 درجه سانتیگراد (347 درجه فارنهایت)، یا 200 درجه سانتیگراد (392 درجه فارنهایت) درجه بندی شده اند.

MIL- DTL-38999

چهار سری اتصالات الکتریکی مینیاتوری، چگالی بالا، سرنیزه ای، رزوه ای یا بریچ، دایره ای، مقاوم در برابر محیط، اتصالات الکتریکی را پوشش می‌دهد. آنها از اتصالات لحیم متحرک یا لحیم کاری ثابت استفاده می‌کنند و می‌توانند در محدوده دمایی 65- تا 200+ درجه سانتیگراد کار کنند..

MIL- DTL-26482

کانکتور بایونت سری II استاندارد MIL-DTL-26482 TE به طور گسترده در کاربردهای هوافضا استفاده می شود.

دمای کاری این کانکتور در -55 الی 200°Cمی‌باشد .

MIL-DTL-26500


کانکتورها و پایانه‌های دایره‌ای MIL-DTL-26500 در ابتدا برای مصارف نظامی طراحی شده بودند، اما در حال حاضر معمولاً در کاربردهای صنعتی، مخابراتی، هوانوردی و هوا فضا کاربرد دارند. این کانکتورها همچنین به عنوان گزینه‌های اتصال قابل اعتماد برای کاربردهای تجاری و هوافضا عمل می‌کنند و می‌توانند در دمای 65- تا 200+ درجه سانتیگراد مقاومت کنند. سری کانکتور 26500 Mil-Spec برای برآورده کردن نیازهای عمومی و حل چالش های منحصر به فرد مانند آب بندی محیطی، مقاومت در برابر سیال و لرزش بالا گسترش یافته است .

راهنمای خرید کانکتور نظامی

در مواقع خرید کانکتورهای نظامی خیلی از موارد مهم را باید در نظر داشت که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

تعداد اتصالات تعداد عناصر رسانا در یک کانکتور نظامی است که برای ایجاد یک مسیر الکتریکی با یک عنصر مربوط جفت می‌شود .

نوع اتصال: انواع اتصال می‌تواند پین یا سوکت باشد.

تعداد پین: یکی از مهترین نکات در زمان خرید کانکتور تعداد پین‌های آن می باشد .

نوع کوپلینگ: انواع کوپلینگ می‌تواند سرنیزه ای، رزوه ای، فشاری یا کششی ، قفل بریچ و قفسه فنری یا اتصال سریع باشد.

اندازه اتصال

سایز قاب کانکتور

گیره

کریمپ

نحوه نصب یا مونتاژ و سیم کشی کانکتورهای نظامی :

نصب و سیم کشی این کانکتورها به روش های مختلفی انجام می‌شود که نیازمند تخصص در این زمینه می‌باشد به همین جهت پیشنهاد میکنیم قبل از خرید و نصب حتما با کارشناسان ما تماس تماس گرفته و اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید .

قیمت کانکتور نظامی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت کانکتورهای نظامی به موارد زیادی بستگی دارد که شامل تعداد پین، نوع کانکتور، کارخانه تولید کننده و موارد دیگر که بسته به نیاز شما می‌تواند تغییر کند. در صورتی که قصد خرید کانکتور دارید، فروشگاه اینترنتی قطعات الکترونیکی دیجی قطعه نیاز شما را با مناسب ترین قیمت از کشور سازنده مورد نظر تامین می‌کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (80 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (40 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (29 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
جمع و جور کردن بدون عیب و نقص اتاق به سبک نبات خانوم، دختر بانمک شاهرخ استخری+ویدیو/ بیچاره اون عروسکا که دست و پاشون له شد😂 ماجرای بدن رنجور سردار آزمون چیست؟ شناور سپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی + فیلم شلیک موشک بالستیک از این شناور ماجرای مفقود شدن کارگر شهرداری؛ جستجو ادامه دارد خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...