کاربرد استیل در ساخت جواهرات

  شنبه، 04 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
کاربرد استیل در ساخت جواهرات
امروزه شاهد استفاده روزافزون از استیل به عنوان فلز اصلی در زیورآلات مخصوصا بدلیجات هستیم  که البته باید به دید مثبت به آن نگاه کرد. این فلز به دلیل خواص عالی که دارد گزینه بسیار مناسبی برای ساخت زیورآلات با قیمت مناسب می باشد و اکثر برند های متوسط و گاها بزرگ از این فلز برای ساخت بدلیجات و زیورآلاتی چون دستبند و گردنبند و انگشتر و … استفاده می کنند

امروزه شاهد استفاده روزافزون از استیل به عنوان فلز اصلی در زیورآلات مخصوصا بدلیجات هستیم که البته باید به دید مثبت به آن نگاه کرد. این فلز به دلیل خواص عالی که دارد گزینه بسیار مناسبی برای ساخت زیورآلات با قیمت مناسب می باشد و اکثر برند های متوسط و گاها بزرگ از این فلز برای ساخت بدلیجات و زیورآلاتی چون دستبند و گردنبند و انگشتر و … استفاده می کنند قابلیت ضد زنگ بودن با اضافه كردن درصد بیش تر كروم و هم چنین آلیاژهای دیگر نظیر نیکل بهبود می یابد.مقاومت بیشتر در برابر زنگ زدگی معمولا با اضافه کردن 13% کروم به دست می آید و برای استفاده در شرایط محیطی سخت از 26 درصد کروم استفاده می گردد. کروم موجود در استیل در اثر تماس با هوا لایه ای غیر فعال از اکسید کروم تشکیل می دهد. این لایه بسیار نازک تر از آن است که با چشم دیده شود، به همین خاطر سطح استیل براق و درخشان باقی می ماند. این لایه در مقابل رطوبت و هوا نفوذ ناپذیر است و فلز زیرین را کاملا محافظت می کند، ضمنا در هنگام خراشیده شدن به سرعت بازسازی می شود.

انواع استیل که در زیورآلات استیل مورد استفاده قرار می گیرند

زیورآلات استیل، همان طور که اشاره کردیم در مقایسه با زیورآلات و جواهرات طلا، به غیر از تفاوت قیمت، برای ساخت زیور آلات و جواهرات، یک جایگزین ایده آل است. در واقع، استیل یا فولاد زنگ نزن، یک آلیاژ فولادی است که بین 10 تا 12 درصد کرم، 50 درصد آهن و تا 0.8 درصد کربن می باشد. تمامی این اختلاف هایی که بین استیل های متفاوت مشاهده می کنید، صرفاً به خاطر کربن و میزان درصد آن در ساختار فولاد می باشد. یعنی در ساختار استیل، کربن نقش اول را در ایجاد خواص مناسبت و مطلوب، بر عهده دارد. آلیاژ استیل یا فولاد زنگ نزن طبق دسته بندی استاندارد های بین المللی دارای 150 درجۀ مختلف است که حدود 15 مورد آن بیشتر از بقیه در زیورآلات و جواهر آلات استیل مورد استفاده قرار می گیرند.

در زیورآلات استیل، فولاد زنگ نزن L316 رایج ترین نوع استیل است که مورد استفاده قرار می گیرد. ولی فقط این استیل L316 نیست که در زیورآلات و جواهرات استیل استفاده می شود. مثلاً استیل L904 نیز بیشترین استفاده را در صنعت جواهرات و زیورآلات استیل به خود اختصاص داده است. استیل های گروه 300، استیل هایی هستند که دارای نیکل Ni هستند که خواص مغناطیسی ندارد. استیل های سری 400 نیکل ندارد ولی کرم دارد که دارای خاصیت مغناطیسی می باشد یعنی جذب آهن ربا می شود.

ویژگی های زیورآلات استیل چیست؟

استیل ویژگی های زیادی دارد که آن را برای استفاده در زیورآلات مناسب می کند، اما چند خصیصه به طور خاص وجود دارند که برای استفاده های خاص خیلی به کار می آیند. در انتخاب زیورآلات باید به این نکته توجه کنید که چطور و کجا می خواهید از آن استفاده کنید. در مواردی ممکن است استفاده از بدلیجات استیل به جواهر و طلا هم ارجحیت داشته باشد.

عدم واکنش شیمیایی

پوشش اکسید کروم که از خش افتادن سطح استیل جلوگیری می کند باعث می شود از واکنش با سایر مواد شیمیایی نیز بر حذر باشد. در محیط هایی که سطح نمک زیاد است نقره دچار رنگ رفتگی می شود، اما استیل اینطور نیست. بنابراین، برای شنا، غواصی و سایر ورزش های آبی زیورآلات استیل بهترین گزینه هستند. افرادی که باید مدام دستان خود را بشویند و دستشان با آب و کف تماس زیادی دارد نیز بهتر است از حلقه استیل استفاده کنند. افرادی که پوست شان به سایر زیورآلات و بدلیجات حساسیت نشان می دهد نیز می توانند از زیورآلات استیل به عنوان یک جایگزین ارزان و جذاب استفاده کنند.

سیاه نشدن

بعضی افراد هستند که حوصله تمیز کردن دایمی زیورآلات خود را ندارند. استیل برای این دسته از افراد حکم طلا را دارد! ممکن است زیورآلات استیلی که برجستگی هایی دارند گاهی اوقات نیاز به این داشته باشند که با پارچه تمیز شوند، اما لازم نیست مرتب آنها را تمیز و شستشو داد. حتی اگر پس از گذشت چند ماه نیز زیورآلات استیل خود را از جعبه آن خارج کنید خواهید دید که همان براق بودن و زیبایی اولیه خود را حفظ کرده است.

دوام عالی

هر کسی که در استفاده از زیورالات ساخته شده از فلزات نرم تر مشکل دارد استیل بهترین گزینه است، زیرا بدلیجات استیل به آسانی تغییر شکل نمی دهد و خراش بر روی سطح آن ایجاد نمی شود. بعضی زیورآلات استیل خیلی کم و تنها در مهمانی ها استفاده می شوند و لازم نیست مقاومت و دوام استیل را داشته باشند، اما برای یک حلقه ازدواج که مدام در دست است، چه گزینه ای بهتر از استیل وجود دارد؟

کاربرد استیل در ساخت جواهرات :

از استیل، تیتانیوم و مس در ساخت بدلیجات استفاده می شود که از این بین استیل نسبت به تیتانیوم جنس مناسب تری دارد و از دوام خوبی برخوردار است و فلزی است که سیاه نمی شود.آلیاژ استیل تنوع بسیار زیادی در حدود 150 درجه مختلف دارد که 15 تای آن کاربرد بیشتری در صنایع مختلف دارد.استیل همچنین در جواهر سازی و ساعت سازی کاربرد زیادی دارد که استیل L316 معمول ترین درجه استیل برای این کار است.این نوع از استیل اکسیده نمی شود و تغییر رنگ پیدا نمی کند.البته همه سازندگان از این نوع استیل استفاده نمی کنند، برای مثال رولکس از نوع L904 در ساخت ساعتهای خود استفاده می کند.استینلس استیل های سری 300 که دارای نیکل هستند جذب آهنربا نمی شوند در صورتی که سری 400 که دارای نیکل نبوده و فقط کروم دارند جذب آهنربا می شوند


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (72 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان