چگونه یک میزبان با کلاس باشیم؟

  یکشنبه، 21 فروردین 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
چگونه یک میزبان با کلاس باشیم؟
اگر می خواهید یک میزبان بسیار خوب و باکلاس باشید باید رفتار صحیحی با مهمانان عزیزتان داشته باشید و آداب میزبانی را بدانید و رعایت کنید. همراه ساعد نیوز باشید.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا دوست دارید به خانه برخی از دوستان و اقوام خود بروید و چرا از رفتن به خانه برخی دیگر گریزانید؟ اگر کمی بیاندیشید، دلیل این امر می تواند مهمان نوازی و رفتار بی نظیر و پر صمیمیت میزبان و یا برعکس باشد. گرچه همه ما ایرانی ها به مهمان نوازی مشهوریم اما نکاتی وجود دارد که اگر رعایت کنید، می توانید یک میزبان فوق العاده و با کلاس باشید. اگر به تازگی ازدواج کرده اید و مهمانی بزرگی پیش رو دارید، نکاتی را که در این بخش از ساعد نیوز آورده ایم رعایت کنید، تا یک میزبان با کلاس باشید.

مهمان نوازی یعنی چه ؟

یکی از صفات بسیار پسندیده واخلاقی ، مهمان‏ نوازی و مهمان‏دوستی است. در فرهنگ اسلام، مهمان حبیب خدا و مایه برکت در منزل میزبان است، مهمان هدیه ای از سوی پروردگار برای افزایش رزق و نزول مغفرت الهی است. همچنین مهمان نوازی علاوه بر اینکه در دنیا سبب فراوانی روزی و پاک شدن از گناهان می شود ، در آخرت نیز، پاداش دارد. مهمان نوازی در فرهنگ فارسی به تلاش میزبان برای تأمین راحت مهمان اطلاق می گردد. مهمان نوازی از نظر لغوی به معنای ابراز لطف عملی، تفقد و پذیرایی از مهمان است. مهمان نوازی رابطه ای میان میزبان و مهمان است و به عملکرد میزبان در قبال مهمان تفسیر می شود.

وظایف یک میزبان خوب

میزبان خوب کسی است که ارتباط برقرار کردن با مهمان هایش را بلد باشد. مکان مناسب برای نشستن، استراحت و خواب برایش فراهم سازد. اگر دوست دارید مهمان هایتان با شما احساس راحتی و صمیمیت کنند؛ باید روی رفتارهایتان کار کنید. زیرا مهمان نواز خوب بودن صرفا به لباس و آرایش بسنده نمیکند .

ویژگی های یک میزبان با کلاس

گرچه همه ما ایرانی ها به مهمان نوازی مشهوریم اما نکاتی وجود دارد که اگر رعایت کنید، می توانید یک میزبان فوق العاده و با کلاس باشید. اگر به تازگی ازدواج کرده اید و مهمانی بزرگی پیش رو دارید، نکاتی را که در این بخش آورده ایم رعایت کنید، تا یک میزبان با کلاس باشید.

خانه اش کاملا مرتب است

ابتدا باید خانه خود را برای ورود مهمانان آماده کنید. قبل از مهمانی خانه را جارو کرده و گردگیری نمایید. شما باید وسایل پذیرایی را قبل از ورود مهمانان آماده کنید و به جز پخت غذا ، برخی کارها مانند تهیه سالاد و شستن میوه ها و... را انجام دهید و میز پذیرایی را به شکل زیبا و مرتب دیزاین کنید.

​​پوستر میزبان باکلاس

ظاهر خود و خانواده اش مرتب و آراسته است

قبل از آمدن مهمان ها شما باید یک دوش کوتاه بگیرید تا بوی عرق، غذا و... ندهید. لباس های خود را تعویض کنید و لباسی مرتب و زیبا به تن کنید، حتما قبل از پوشیدن لباس آنها را اتو نمایید. ظاهر عالی داشتن، نیمی از باکلاس بودن است. از زیورآلاتی استفاده کنید که خوشایند و مناسب بدن تان باشند و هرگز چیزی نپوشید که با آن احساس راحتی ندارید.

کمی آرایش دارد

اگر می خواهید میزبان با کلاسی باشید ابتدا باید به ظاهرتان توجه نمایید. آثار آرایش به جا مانده را از صورت تان پاک کنید و دوباره آرایش کنید. هرگز در آرایش کردن زیاده روی نکنید زیرا آرایش های غلیظ، جراحی های زیبایی نامتعارف، برخلاف تصور شما باعث بی کلاسی است. عطر ملایمی نیز می توانید به خودتان بزنید تا خوشبو شوید.

به زبان بدنش توجه میکند

به زبان بدنتان توجه کنید و هرگز زمان نشستن قوز نکنید و کمرتان را صاف نگه دارید. با مهمانان صمیمی برخورد کنید و هنگام حرف زدن به آنها توجه کرده و ارتباط چشمی با آنان برقرار نمایید. زیرا با رعایت این موارد اعتماد به نفس شما بالا میرود و میتوانید به بهترین شیوه ی ممنون پذیرای مهمان های عزیزتان باشید.

آداب و معاشرت را رعایت میکند

اگر در یک جمع شلوغ هستید؛ آرام و ملایم حرف بزنید وهمین که صدای تان قابل شنیدن باشد کافی است. شمرده و با تمانینه و با احترام حرف بزنید و صدای خود را بلند نکنید. همیشه یک میزبان با کلاس از عبارات مؤدبانه استفاده می کند و رفتار خوب و مناسبی با مهمان خود دارد. او هرگز با صدای بلند نمی خندد و بی ادبی کردن نسبت به بزرگ تر ها را نشانه ی بی کلاس بودن می داند. و حد مرزی بین صمیمیت و احترام با دیگران را قرار میدهد تا مبادا دیگران را آزرده خاطر نکند.

هر رفتاری را در جمع انجام نمیدهد

یک میزبان با کلاس باید به رفتارهای خود دقت کند و برخی رفتارها را در جمع انجام نمی دهد. او هنگام عطسه و سرفه جلوی دهانش دستمال می گیرد و در جمع با صورت ، آرایش و موها و... خود ور نمی رود. او هرگز در جمع دست در دهان و بینی خود نمی کند و آروغ نمی زند. و حال دیگران را رعایت میکند.

بیش از حد صحبت نمیکند

یک میزبان خوب اجازه می دهد که مهمان هایش نیز صحبت کنند و اگر متوجه شد که موضوع صحبت خوشایند مهمانان نیست ، خیلی سریع بحث را عوض می کند تا دلخوری پیش نیاید. او هرگز درباره اعتقادات مذهبی و سیاسی صحبت نمی کند و خیلی پر حرفی نمی کند که اطرافیان خسته شوند زیرا به خوبی می داند اگر ارزشمند تر صحبت کند، شخصیت جذاب تری داشته و با کلاس تر به نظر می رسد.

همه را به سر میز غذا دعوت میکند

یک میزبان خوب و با کلاس بعد از چیدن میز غذا، با ادب همه را بر سر میز دعوت می کند و قبل از همه شروع به خوردن نمی کند. او باید تمام کسری های مهمانان بر سر میز را رفع کند و توجه کند که آنان راحت به غذا دسترسی داشته باشند. یک میزبان با کلاس، با دهان پر صحبت نمی کند و اگر کسی از او سؤالی پرسید، اول غذای خود را قورت داده و بعد پاسخ می دهد. او آرام غذا می خورد و سرعت خود را طوری تنظیم می کند تا غذای او همراه با مهمان به پایان برسد. او هیچگاه سر میز از خلال دندان یا نخ داندان استفاده نمی کند.

فضای دوستانه

هرگز سوالات خصوصی نمی پرسد

یک میزبان با کلاس هرگز وارد حریم خصوصی دیگران نمی شود و درمورد موضوعاتی صحبت نمی کند که هیچ ارتباطی به او ندارد. مثلا او هرگز وزن کسی را نمی پرسد، از میزان درآمد شخص سوال نمی کند و در مورد ازدواج و بچه دار شدن حرف نمی زند. و همیشه حال دیگران را تا حد الامکان رعایت میکند تا اطرافیان را نیازارد.

خودش را درگیر مُد نمیکند

لذت بردن از مُد یا خریدن لباس هایی که برای تان جذاب است هیچ ایرادی ندارد، اما از لباس هایی که مناسب اندام تان نیستند یا رنگ هایی که به شما نمی آیند صرف نظر کنید. بنده ی مُد نباشید، چون در این صورت، مسخره، وسواسی یا سطحی به نظر خواهید رسید. لباس شما باید شخصیت تان را بالا ببرد، نه اینکه شخصیت جدیدی برای تان خلق کند یا تغییرش دهد. این توصیه در جنبه های زیادی از زندگی کاربرد دارد؛ جنبه هایی که «همرنگ جماعت شدن» ممکن است شما را تحت فشار قرار بدهد. برای شیک بودن کافی است کمی هوشمندانه لباس بپوشید.

خودش را با ظاهری تمیز و آراسته متمایز میکند

ظاهر عالی داشتن، نیمی از باکلاس بودن است. لباس هایی بپوشید و از زیورآلاتی استفاده کنید که خوشایند و مناسب بدن تان باشند و هرگز چیزی نپوشید که با آن احساس راحتی ندارید. شما مجبور نیستید گران قیمت ترین لباس فروشگاه را به تن داشته باشید یا حتی همین لباس های گران قیمت را در یک حراجی خوب خریداری کنید، بلکه بهتر است به دنبال ظاهری منحصربه فرد و سنجیده باشید.تمیزی و بهداشت فردی بسیار مهم است. به طور منظم دوش بگیرید و همیشه در جاهایی که برای اولین بار حضور می یابید با احساس و ظاهری تازه و شاداب حاضر شوید.

لباس غیر رسمی نمی پوشد

اگر می خواهید برای مکانی رسمی یا نسبتا رسمی لباس بپوشید، بهتر است شرایط را به خوبی درک کنید. اگر کمی رسمی تر لباس بپوشید، بهتر از این است که لباس غیررسمی به تن داشته باشید. ضمنا نباید برای حضور در یک محفل رسمی از لباس جین استفاده کنید. در مورد عُرف و رسوم پوشش جایی که قرار است بروید، اطلاعات کسب کنید و در صورت سردرگمی از میزبان یا دوستانی که آنها هم قرار است بیایند پرس و جو کنید.

در همه حال خوش ژست است

بخشی از باکلاس بودن، داشتن ژستِ خوب و زبان بدن مناسب است. کمرتان را صاف نگه دارید، به جای اینکه به پایین نگاه کنید نگاه تان به جلو باشد و تا جایی که می توانید شانه های تان را پایین نیندازید. دست های تان را روی سینه ضربدری نکنید، آنها را طرفین تان نگه دارید تا سینه تان فراخ باشد. اگر سرتان را بالا بگیرید، هم احساس باکلاس بودن می کنید و هم باکلاس به نظر می رسید. وقتی هم که می نشینید، قوز نکنید.

پشت سر دیگران حرف های خوب می زند

بله درست است؛ به جای اینکه در مورد خنگی، جلفی، یا آزاردهنده بودن کسی که حضور ندارد حرف بزنید، سعی کنید در غیاب او در موردش چیزهای خوب و خوشایند بگویید. این کار نشان می دهد باکلاس هستید و به اندازه ی کافی معتمد به نفس و خونسرد هستید که به جای صحبت در مورد نقاط ضعف دیگران، از خوبی ها و نقاط قوت آنها سخن می گویید. اگر در غیاب افراد، خوبی هایشان را تحسین کنید، فردی مثبت و متین جلوه خواهید کرد، نه کسی که همیشه دنبال کمبودهاست. اگر مدام در حال غیبت کردن باشید، مردم فکر می کنند آدم بی کلاسی هستید، چون به حریم شخصی و حدومرز دیگران احترام نمی گذارید.

صدایش بلندترین صدای جمع نیست

آیا تا به حال شده در یک مهمانی کسی وارد شود و به شما بگوید: «وقتی جلوی ساختمان بودم فهمیدم درست آمده ام، چون صدای تو را شنیدم»؟ پس در این صورت بهتر است صدای تان را پایین بیاورید. همین که صدای تان قابل شنیدن باشد کافی است. فکر نکنید حتما باید فریاد بکشید یا صدایتان را بالا ببرید تا حرف تان را ثابت کنید. آرام و ملایم حرف بزنید، حتی اگر در یک جمع شلوغ هستید؛ این نشانه ی باکلاس بودن است، چون این پیام را می رساند که به اندازه ی کافی اعتمادبه نفس دارید و مجبور نیستید داد بکشید تا توجه دیگران را به خودتان جلب کنید. اگر در مورد تُن صدایتان تردید دارید، از دوستان تان بخواهید به بلندی صدایتان امتیاز بدهند. اگر امتیازات نزدیک به ۱۰ بود، پس حتما تُن صدای تان را پایین بیاورید.

مهمانی

درباره ی میزان باکلاسی خود حرف نمی زند

کسانی که فکر می کنند باکلاس هستند، به دلایلی دوست دارند در مورد باکلاس بودن شان حرف بزنند، مخصوصا در مقایسه با کسی که «کلاس» ندارد یا بی کلاس است. مثلا اگر دیدید در حال گفتن این جمله هستید که «من دختر باکلاسی هستم…»، پس آن قدرها هم باکلاس رفتار نمی کنید. اجازه دهید دیگران تشخیص دهند شما واقعا تا چه اندازه باکلاس هستید، نه اینکه خودنمایی کنید یا لاف باکلاس بودن بزنید. ایده آل این است که اگر شما باکلاس هستید، هرگز از کلمه ی «باکلاس» استفاده نکنید.

آروغ زدن در جمع، خوشایند و خنده دار یا راهی برای سرگرم کردن دوستان نیست. اگر عادت کرده اید محض خنده و شوخی، آروغ بزنید، لطفا دیگر ادامه ندهید! اگر تصادفا و غیرارادی آروغ زدید، ایرادی ندارد. دست تان را جلوی دهان تان بگیرید و عذرخواهی کنید.

برای استفاده از تلفن همراهش، آداب خاص و مناسبی دارد

اگر باکلاس هستید، پس هر ۵ ثانیه گوشی تان را چک نکنید. وقتی در میان جمعی هستید، به ندرت این کار را انجام دهید. تلفن همراه را روی ویبره یا تک صدای کوتاه بگذارید و وقتی در میان جمع هستید، شروع به حرف زدن در مورد شخصی ترین مسائل تان نکنید. فقط وقتی تنها هستید با تلفن تان حرف بزنید تا حرف های کسی را قطع نکنید، مگر اینکه موردی فوری پیش آمده باشد. واقعا بی ادبی است که در یک جمع بگذارید تلفن تان هر دو ثانیه یکبار زنگ بخورد.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقه مند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سرگرمیسبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (220 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (102 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (44 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (37 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (30 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!