کارشناسان رنگ خودرو را چگونه تشخیص می دهند؟

  پنجشنبه، 20 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
کارشناسان رنگ خودرو را چگونه تشخیص می دهند؟
جهت تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو در بحث کارشناسی رنگ، بدنه و فنی خودرو از دستگاه های تست رنگ مگنتی و یا ضخامت سنج دیجیتال استفاده می شود که در ادامه مطلب خدمتتان معرفی می شوند.

یکی از مراحل کارشناسی خودرو قبل از خرید و یا فروش خودرو ، تشخیص و کارشناسی رنگ آن می باشد. در کارشناسی و تشخیص رنگ خودرو ، مشخص می شود که خودرو رنگ فابریک کارخانه را دارد یا رنگ شده است.

این کار به روش های متفاوتی انجام می شود. امروزه به لطف پیشرفت فناوری و ابزارهای کار دقیق ، یک کارشناس بهتر می تواند این مسئله را تشخیص دهد.

زمانی که شما خودروی کارکرده می خرید ، طبیعی است که در برخی از قسمت های بدنه آن خط و خش ، رد کلید و … وجود داشته باشد.

این موضوع تا حدی روی قیمت ماشین تأثیر می گذارد. برخی فروشندگان این موضوع را از قبل رفع می کنند و احتمال دارد به شما بگویند که خودرو در برخی موارد رنگ شدگی دارد.

اما برخی دیگر آن ها را برای فروش خودرو برطرف نمی کنند که رنگ اصلی کارخانه بماند و خودرو به نام خودروی رنگ شده فروخته نشود.

پیشنهاد ما به شما این است که حتما مرحله کارشناسی خودرو و تشخیص رنگ خودرو را انجام دهید ، چون ممکن است خودرو آسیب ها و خسارات شدیدی دیده و شما بعد از خرید آن مجبور شوید هزینه هنگفتی پرداخت کنید. این در حالی است که با تشخیص رنگ خودرو از این مشکل جلوگیری می شود.

ابزار تشخیص رنگ خودرو

تشخیص رنگ خودرو

شاید برایتان سوال شده باشد که کارشناسان با استفاده از چه ابزار آلاتی رنگ شدگی را تشخیص می دهند؟ شاید در محل هایی که خرید و فروش خودرو انجام می شود دیده باشید که دلالانی که برای خرید خودرو حاضر می شوند، با استفاده از یک آهنربا با شکلی شبیه به خودکار شروع به بررسی دور تا دور خودرو می کنند و برایتان سوال شده باشد که چطور با استفاده از آهنربا تشخیص رنگ شدگی می دهند؟

به طور عمده از دو وسیله برای تشخیص رنگ خودرو استفاده می شود.

  1. یکی دستگاه های مکانیکی مغناطیسی
  2. و دیگری دستگاه های تست دیجیتال یا دستگاه های ضخامت سنج بدنه خودرو

ابزار­های­ مغناطیسی

تست رنگ خودرو

ابزار­ مغناطیسی تشخیص رنگ خودرو، شبیه قلمی است که از یک خط کش آهن ربایی و یک فنر تشکیل شده است. با حرکت دادن این ابزار بر روی سطح خودرو، در قسمت های رنگ شده به دلیل افزایش ضخامت رنگ، شاهد قدرت جذب کمتری هستیم. هرچه ضخامت رنگ کمتر باشد، نیروی مغناطیسی بیشتر است و درجه روی قلم نیز عدد کوچک ­تری را نشان می دهد و بالعکس.

ابزار تست رنگ دیجیتال

ابزار تست رنگ دیجیتال

دستگاه های دیجیتالی تشخیص رنگ، ابزار­های مدرن تری هستند که به کمک کارشناسان خودرو آمده ­اند. این ابزار­های کوچک اما قابل اعتماد، درواقع نوعی ضخامت سنج دیجیتالی رنگ هستند که قابلیت تشخیص، اندازه گیری و نمایش ضخامت لایه های رنگ بدنه تا دقت یک هزارم میلی متر (میکرون) را دارند. دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال، یکی از دقیق ترین و قابل اطمینان ترین ابزار و روش ها در کارشناسی رنگ بدنه خودرو هستند که قابلیت سنجش ضخامت و کیفیت رنگ بدنه خودرو را با استفاده از امواج الکترومغناطیس یا فراصوت دارند. با قراردادن این ابزارهای کوچک بر روی بدنه خودرو، می ­توان عدد مربوط به میزان ضخامت رنگ را روی نمایش گر آن ها مشاهده کرد. مقایسه اعداد به دست آمده از نواحی مختلف خودرو، می تواند قسمت های رنگ شده را به آسانی مشخص کند.

نکات کلیدی در مورد ابزار تشخیص رنگ

  • از مزایای دستگاه های دیجیتال نسبت به دستگاه های مغناطیسی می توان به دقت بالاتر دستگاه های دیجیتال برای کارشناسی رنگ خودرو اشاره کرد.
  • همچنین از دستگاه های مغناطیسی فقط روی خودروهایی که بدنه آهنی دارند می توان استفاده کرد اما دستگاه های دیجیتال روی خودروهایی با هر جنس بدنه ای اعم از آلومینیومی و فایبرگلاسی و غیره کاربرد دارد.
  • لازم به ذکر است که حتی با وجود این ابزار ها، اصلی ترین ابزار برای تشخیص رنگ شدگی خودرو مهارت و تجربه کارشناس است. زیرا به دلیل مهارت و توانایی بالای بعضی از صافکار ها، تشخیص رنگ شدگی بدنه حتی با استفاده از این ابزارها نیز کاری سخت و گاهی غیر ممکن است! در این صورت تنها کارشناسانی با تجربه و مهارت بالا می توانند تشخیص درستی از وضعیت رنگ شدگی خودرو داشته باشند.

کارشناسی بخش های اصلی مثل ستون ها، سقف و شاسی

مهمترین بخش بدنه خودرو شاسی و ستون ها سقف خودرو است که وجود آسیب در این بخش ها معمولا به نشانه تصادف شدید خودرو می باشد. همچنین وجود آسیب در این بخش ها بیشترین تاثیر نسبت به دیگر بخش های بدنه را دارد و هرگونه آسیب در این بخش ها معمولا با افت قیمت محسوسی در قیمت خودرو همراه خواهد بود. لذا در هنگام خرید خودرو باید به سالم بودن و یا داشتن اطلاعات درستی از این قسمت ها دقت فراوانی شود. وجود آسیب در سقف خودرو معمولا به این معنی است که یا خودرو چپ کرده است یا چنان تصادف شدیدی داشته است که باعث موج برداشتن سقف خودرو شده است. وجود نشانه های ضربه خوردگی در شاسی خودرو نیز به معنای تصادف و ضربه خوردگی شدید در خودرو است. همچنین در خودرو های آفرودی یا خودروهایی که در مناطق مرطوب تردد می کنند احتمال وجود پوسیدگی در شاسی خودرو وجود دارد که قطعا از مقاومت شاسی کم کرده و آسیبی جدی محسوب می شود. آسیب دیدگی ستون ها نیز معمولا به معنی تصادف شدید در خودرو است. تشخیص آسیب دیدگی این قسمت ها معمولا از عهده فرد عادی خارج است و نیاز به تشخیص کارشناسان با تجربه دارد.

کارشناسی قطعات بیرونی خودرو ; گلگیر ها، درب های کناری، درب صندوق عقب و کاپوت

از آنجایی که قسمت های بیرونی خودرو مانند درب ها و گلگیر ها بیشتر از قسمت هایی که پیش تر به آنها اشاره شد در معرض دید هستند، فروشندگان خودرو در مورد اصلاح آسیب دیدگی آنها وسوای بیشتری به خرج می دهند. حال با توجه به مهارت صافکاری که مسئولیت صافکاری و یا نقاشی قسمت آسیب دیده را بر عهده گرفته، می تواند تشخیص رنگ شدگی این قسمت ها را سخت تر کند. چه بسا صافکار هایی هستند که طوری بدنه را صاف میکنند که وقتی شما به عنوان یک فرد عادی بدنه صافکاری نقاشی شده را با یک بدنه خودرو سالم مقایسه می کنید، اصلا متوجه رنگ شدگی قطعه مذبور نشوید. این جا نیز فقط تجربه یک کارشناس خبره می تواند گره گشای کار باشد!

کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو

بعضی اوقات تصادف خودرو به قدری جدی است که قسمت آسیب دیده یا قابل صافکاری نقاشی نیست یا صافکاری کردن آن به صرفه نیست، در این مواقع مالک خودرو قطعه آسیب دیده را کلا تعویض می کند و قطعه ای نو خریداری کرده و به نقاش می دهد تا رنگ شده و به جای قطعه آسیب دیده نصب شود. حال بعضی از مالکان خودرو به جای خرید قطعه خام و رنگ کردن آن، اقدام به خرید قطعه دست دوم می کنند. یعنی قطعه ای مثل درب را از اصطلاحا استوک فروشان خریداری می کند که در واقع رنگ کارخانه ای دارد و نقاشی نشده است. تشخیص تعویضی بودن چنین قطعه ای فقط و فقط نیاز به تجربه کارشناسی ماهر دارد که از نشانه هایی مثل جای پیچ ها و علائم بسیار دیگر متوجه تعویضی بودن قطعه شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (469 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (320 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (216 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (183 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس