ساعدنیوز
ساعدنیوز

کارت پایان خدمت هدیه ویژه دولت سیزدهم برای نخبگان +جزئیات

  یکشنبه، 04 تیر 1402 ID  کد خبر 345557
کارت پایان خدمت هدیه ویژه دولت سیزدهم برای نخبگان +جزئیات
ساعدنیوز: طرح جایگزین خدمت سربازی، یکی از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان است که به دانش‌آموختگان نخبه اعطا می‌شود تا با انجام آن کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، با اتمام تحصیل خود، بایستی کوله‌های نظامی را بر دوش خود بگذارند و راهی مناطق نظامی شوند. این در حالی است که بسیاری از مشمولان علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی خود هستند و ستاد کل نیروهای مسلح نیز با همکاری با نهادها و سازمان‌های مختلف طرح‌های مختلفی را برای تسهیل خدمت سربازی آن‌ها در نظر گرفته است.

علم بهتر است یا سربازی؟

خدمت سربازی، علی‌رغم اینکه ظاهرا دوسال از زندگی جوانان را به خود اختصاص می‌دهد، باعث پاره شدن زنجیره تحصیل بسیاری از افراد نخبه و دانشگاهی می‌شود. یک دانشجوی پسر بیست‌ و پنج شش ساله، با اتمام پروژه‌های پایان‌نامه خود مجبور است برای خدمت سربازی اقدام کند و این ممکن است به قیمت از دست رفتن فرصت ادامه تحصیل وی تمام شود. پس از بازگشت از خدمت نیز احتمالا سن او برای استخدام بالاست و تعداد فرصت‌های کاری نیز برایش کم است.

از طرفی بسیاری از دانشجویان در حال تحصیل دوست دارند به جای حضور در پادگان، دوره خدمت سربازی را در فضایی مرتبط با رشته تحصیلی خود طی کنند. معمولا امریه، اولین چیزی است که به ذهن این افراد می‌رسد و به همین دلیل تقاضا برای آن زیاد و عرضه بسیار کم است. علاوه بر امریه دانشجویان می‌توانند همه یا قسمتی از دوره خدمت سربازی خود را از طریق انجام پروژه‌های تحقیقاتی بگذرانند.

افراد کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان امریه می‌گیرند

امریه دانش‌بنیان تنها مربوط به افراد کلیدی دانش‌بنیان‌هاست که در زمینه تولید محصول ثبت‌شده دانش‌بنیان شرکت مشغول به کار هستند.

ستاد کل نیروهای مسلح در هر سال، ظرفیتی برای جذب سرباز امریه اعلام می‌کند که بر آن اساس، دستگاه‌های مختلف می‌توانند سرباز امریه جذب کنند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی یا بالاتر می‌توانند به مدت دو سال، به جای پادگان‌ها و مناطق نظامی در دستگاه‌های دولتی به عنوان سرباز امریه مشغول به خدمت شوند.

جذب امریه سربازی از سال 1397 در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ممکن شده است و این شرکت‌ها بر حسب میزان فروشی که دارند می‌توانند تعدادی سرباز جذب کنند. افرادی که می‌توانند به عنوان سرباز فناور امریه جذب شوند، بایستی از افراد شاغل و فعال در شرکت باشند و اگر حائز شرایط باشند، می‌توانند سربازی خود را در همان شرکت بگذرانند. در سال گذشته (1401) میزان جذب امریه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان 1006 نفر بوده است. اعلام ظرفیت امریه با ستاد کل نیروهای مسلح و تأیید آن به عهده معاونت علمی و فناوری و ستاد است.

ابتدای امسال، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با ستاد کل نیروهای مسلح برای افزایش ظرفیت امریه دانش‌بنیان به 10 هزار نفر توافق کرد و به این ترتیب 10 هزار نفر از افراد کلیدی دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در همان شرکت امریه بگیرند و دوران خدمت سربازی خود را در آن بگذرانند. با این وجود، برخی از فعالان دانش‌بنیان اعتقاد دارند در کنار افزایش این ظرفیت، بایستی معیارها و ضوابط این اقدام را ساده‌تر کرد تا افراد بیشتری بتوانند از امکان امریه استفاده کنند.

گذراندن سربازی با پروژه جایگزین خدمت

بر اساس شیوه‌نامه طرح «شهید صیاد شیرازی» که توسط بنیاد ملی نخبگان اعلام شده است، برخی از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا می‌توانند پروژه‌ای را به عنوان جایگزین کل دوره سربازی انجام دهند که با نام «مشمول نخبه» نیز شناخته می‌شوند. مشمولان نخبه در ازای انجام یک طرح پژوهشی به عنوان پروژه جایگزین خدمت و گذراندن دوره آموزشی خدمت سربازی، از کارت پایان خدمت برخوردار می‌شوند

دانشجویانی که حائز شرایط نخبگی هستند، می‌توانند به جای گذراندن دوره سربازی، پروژه جایگزین دریافت کنند.

برای دریافت پروژه جایگزین، مشمولان نخبه بایستی درخواست خود را از سامانه سینا به بنیاد نخبگان اعلام کنند و در بدو شروع کار باید از طریق بنیاد ملی نخبگان احراز نخبگی شوند. این افراد با مراجعه به سامانه سینای بنیاد سوابق و رزومه علمی خود اعم از مقاله، اختراع و... را ارائه می‌کنند.

در مرحله بعدی، مدارک علمی ارائه‌شده مشمول توسط کارشناسان مربوطه بنیاد بررسی و رزومه علمی وی امتیازبندی می‌شود. در شیوه‌نامه طرح شهید صیاد شیرازی، به هر نوع سابقه علمی و پژوهشی مانند ثبت اختراع، مقاله، فعالیت‌های آموزشی و... امتیاز منحصر به فردی اختصاص می‌یابد که اگر متقاضی بتواند میزان مشخصی از امتیاز را کسب نماید، امکان انجام طرح پژوهشی به عنوان جایگزین خدمت را خواهند داشت. در نهایت افراد حائز شرایط در شیوه‌نامه، برای انجام پروژه جایگزین خدمت به مرکز نخبگان دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) معرفی می‌شود.

فارغ‌التحصیلان همه رشته‌ها می‌توانند جایگزین خدمت بگیرند

محمدصادق موحد، معاون آینده‌سازان و مستعدان بنیاد نخبگان اعلام کرد: بنیاد ملی نخبگان از بیش از یک دهه پیش با هماهنگی که با ستاد کل نیروهای مسلح انجام داده است، برنامه‏ای با نام تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی) را تدوین و اجرا می‎کند. دانش‏آموختگان مؤسسات علمی داخل و خارج کشور و همچنین طلاب حوزه‏های علمیه در صورت کسب امتیازات مربوطه می‏توانند از این تسهیلات بهره‏مند شوند.

وی مخاطبان این طرح را همه رشته‌های تحصیلی عنوان کرد و افزود: همان‌طور که در شیوه‌نامه مربوطه هم آمده است، دانش‌آموختگان در عرصه‏های فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و اجتماعی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم پزشکی و... در صورتی که امتیاز لازم را کسب کنند و توسط کارگروه ارزیابی تأیید شوند، می‌توانند متناسب با تخصص خود و با تأیید ستاد کل نیروهای مسلح، طرح جایگزین خدمت دریافت کنند. هیچ‌گونه محدودیتی برای اعطای این تسهیلات در رشته‌های مختلف، نحوه ارسال درخواست و بررسی آنان وجود ندارد.

موحد تصریح کرد: دانش‌آموختگان بعد از اتمام پیشنهاده (پروپوزال) پژوهشی می‌توانند دوره خدمت نظام وظیفه خود را در قالب «دوره آموزش نظامی» و اجرای «طرح پژوهشی» طی و کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند. همچنین متقاضیانی که در حال گذراندن سربازی به صورت عادی هستند، در صورتی که حداقل 14 ماه از دوره آنان باقی مانده باشد، می‌توانند درخواست خود را برای بنیاد ارسال کنند و در صورت تأیید، تبدیل وضعیت می‌شوند.

متقاضیان می‌توانند موضوع پروژه خود را انتخاب کنند

معاون آینده‌سازان و مستعدان بنیاد نخبگان در خصوص سایر جزئیات طرح جایگزین سربازی عنوان کرد: اولویت با تخصیص متقاضی به طرح‌های پژوهشی و فناورانه بر اساس مقررات و رویه‌های اجرایی نیروهای مسلح است و به طور کلی مدت انجام این طرح جایگزین خدمت حداقل به میزان نیمی از دوره رسمی نظام وظیفه سایر مشمولان هم‌تراز است.

وی ادامه داد: بعد از معرفی فرد به دانشگاه عالی دفاع ملی و در صورتی که متقاضی اعلام نیازی از یک نهاد داشته باشد، با موافقت دانشگاه عالی دفاع ملی، امکان تعیین موضوع، مکان، زمان شروع و اجرای طرح بر اساس پیشنهاد اولیه خود متقاضی امکان‌پذیر است.

به گفته موحد، در سال 1401، حدود 2500 نفر توانسته‌اند طرح جایگزین خدمت دریافت و انجام دهند.

مشاوره اینترنتی خدمت سربازی با دریافت هزینه

یک بررسی در سایت‌های مشاوره‌ای مختلف نشان می‌دهد که برخی از افراد با گرفتن مبلغی از متقاضیان، آن‌ها را برای پیداکردن چایگزین‌های خدمت راهنمایی می‌کنند و مشاوره نظام وظیفه می‌دهند.

معاون آینده‌سازان و مستعدان بنیاد نخبگان می‌گوید: تا جایی که به تسهیلات بنیاد ملی نخبگان مربوط می‌شود، تمامی اطلاعات و قوانین مرتبط با تسهیلات نظام وظیفه از طریق وبگاه بنیاد ملی نخبگان در اختیار عموم قرار داده شده است. بنیادهای نخبگان استانی نیز به صورت دوره‌ای طی برگزاری کارگاه های آموزشی شیوه‌نامه‌های بنیاد را برای مشمولان تشریح می‌کنند.

وی افزود: این اطلاعات از طریق دانشگاه‏‌های محل تحصیل نیز به دانشجویان اطلاع‌رسانی می‎‌شود. مخاطبان می‌توانند اطلاعات تسهیلات را از وبگاه و صفحات مجازی بنیاد ملی نخبگان و یا سامانه پاسخگویی بنیاد با شماره سراسری 09601 دریافت کنند.

کسر خدمت با انجام طرح‌های پژوهشی

امکان دیگری که مشمولان تحصیل‌کرده دانشگاهی قرار داده شده است، دریافت پروژه کسری است و افراد مشمول با انجام پروژه، کسر خدمت می‌گیرند و با عنوان «مشمول محقق» شناخته می‌شوند. متولی این امکان نیروهای مسلح هستند و لزومی به عضویت در بنیاد نخبگان برای دریافت این نوع طرح‌ها نیست.

دریافت پروژه پژوهشی برای کسر خدمت از طریق نیروهای مسلح (سپاه، ارتش، وزارت دفاع و...) انجام می‌شود و ارتباطی با بنیاد نخبگان ندارد.

مشمولان محقق به واسطه انجام پروژه تحقیقاتی برای نیروهای مسلح از کسر خدمت استفاده می‌کنند. این افراد می‌توانند با انجام حداکثر 2 پروژه تا 24 ماه کسر خدمت دریافت کنند و مدرک تحصیلی آن‌ها نیز بایستی حداقل کارشناسی ارشد باشد و یا اینکه دانشجوی این مقطع باشد. این مشمولان صرفا در نیروهای مسلح مجاز به دریافت پروژه هستند و باید مستقیما به نیروهای مسلح مراجعه کند و هر نیرویی صرفا کسر خدمت مربوط به نیروی خود را قبول می‌کند.

مشمولان محقق در حین تحصیل و در مهلت معرفی یکساله بعد از فراغت از تحصیل نیز می‌توانند پروژه انجام داده و کسر خدمت دریافت کنند، البته افرادی که در مهلت معرفی بعد از فراغت از تحصیل هستند، حتما باید 4 ماه تا پایان مهلت معرفی فرصت داشته باشند تا به آنها پروژه داده شود. در نهایت، مدت کسر خدمت مشمولان محقق با توجه به اهمیت پروژه، توسط کمیسیون ارزیابی نیروهای مسلح تعیین می‌شود و از مدت سربازی وی کسر می‌گردد.

طرح جایگزین خدمت برای نخبگان خارج از کشور

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، تمهیداتی را نیز برای استفاده از ظرفیت نخبگان خارج از کشور در نظر گرفته است. طرح سربازی مشمولان نخبه ایرانی مقیم خارج از کشور، از دی ماه سال 1399 بر اساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله اجرا درآمد.

بر مبنای این طرح، سالانه در سقف بسیار محدود از مشمولان نخبه ایرانی مقیم خارج از کشور به ازای انجام یک پروژه تحقیقاتی یا فناورانه پیشرفته و انجام همکاری‌های تعریف شده با دولت، از تسهیلات تردد و نیز کارت معافیت خدمت وظیفه عمومی برخوردار می‌شوند و در واقع خدمت سربازی خود را در قالب پروژه علمی به انجام می‌رسانند.

مخاطبان این طرح نیز دانش‌آموختگان، اساتید و محققان برجسته ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تراز اول جهان و کارآفرینان فعال در مؤسسات شاخص علمی و فناوری و یا شرکت‌های دانش‌بنیان معتبر بین‌المللی هستند و با انجام خدمت سربازی برای 110 نفر از این افراد به صورت پروژه موافقت شده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (44 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (44 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (33 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (23 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (23 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (20 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده