کدام کشورها به پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری پیوسته‌اند؟

  شنبه، 26 خرداد 1403 ID  کد خبر 392769
کدام کشورها به پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری پیوسته‌اند؟
ساعدنیوز: بیش از 10 کشور از پرونده مطرح شده توسط آفریقای جنوبی درباره نسل کشی اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از الجزیره، اسپانیا اعلام کرده است که به پرونده‌ای که توسط آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) مطرح شده و اسرائیل را به نقض تعهداتش تحت کنوانسیون نسل‌کشی در جنگ با نوار غزه متهم می‌کند، خواهد پیوست.

وزیر امور خارجه اسپانیا، خوزه مانوئل آلبارس، روز پنجشنبه اعلام کرد: "ما این تصمیم را در پی ادامه عملیات نظامی در غزه گرفتیم."

موضوع چیست؟

آفریقای جنوبی پرونده خود علیه اسرائیل را در ماه دسامبر مطرح کرد و اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در غزه متهم کرد. تعداد کشته‌شدگان از جنگ اسرائیل که در ماه اکتبر آغاز شد، به گفته مقامات بهداشتی در این منطقه محاصره و بمباران شده، از 36,500 نفر گذشته است.

پرونده آفریقای جنوبی در دادگاه سازمان ملل در لاهه استدلال می‌کند که اسرائیل کنوانسیون نسل‌کشی 1948 را که در پی هولوکاست تأسیس شد و تمام کشورها را ملزم به جلوگیری از تکرار چنین جنایاتی می‌کند، نقض کرده است. چنین پرونده‌هایی ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به نتیجه برسند.

کدام کشورها به پرونده پیوسته‌اند؟

تمام کشورهایی که کنوانسیون نسل‌کشی 1948 را امضا کرده‌اند، موظف به عدم ارتکاب نسل‌کشی و همچنین جلوگیری و مجازات آن هستند. این معاهده نسل‌کشی را به عنوان "اعمالی که با قصد نابودی کل یا بخشی از یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام می‌شود" تعریف می‌کند.

کشورهایی که به پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل پیوسته‌اند یا قصد خود را برای پیوستن اعلام کرده‌اند، عبارتند از:

  • آفریقای جنوبی: این پرونده را در 29 دسامبر مطرح کرد.

  • نیکاراگوئه: درخواست پیوستن در 8 فوریه.

  • بلژیک: قصد خود برای پیوستن را در 11 مارس اعلام کرد.

  • کلمبیا: درخواست پیوستن در 5 آوریل.

  • ترکیه: قصد خود برای پیوستن را در 1 می اعلام کرد.

  • لیبی: درخواست پیوستن در 10 می.

  • مصر: قصد خود برای پیوستن را در 12 می اعلام کرد.

  • مالدیو: قصد خود برای پیوستن را در 13 می اعلام کرد.

  • مکزیک: درخواست پیوستن در 24 می.

  • ایرلند: قصد خود برای پیوستن را در 28 می اعلام کرد.

  • شیلی: قصد خود برای پیوستن را در 2 ژوئن اعلام کرد.

  • فلسطین: درخواست پیوستن در 3 ژوئن.

  • اسپانیا: قصد خود برای پیوستن را در 6 ژوئن اعلام کرد.

چندین کشور و سازمان دیگر نیز ضمن استقبال از پرونده آفریقای جنوبی، خواستار آتش‌بس در غزه شده‌اند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (150 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (58 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (50 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (43 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (42 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (39 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (24 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (23 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (15 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (15 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (11 نظر)