فضای داخلی جمع و جور این آپارتمان که به طرز شگفت انگیزی با رنگ های پاستل طراحی شده، حاصل تفکر Int2 architecture در مسکو، روسیه است.
در این آپارتمان 45 متر مربعی چیزهای دوست داشتنی زیادی وجود دارد: طراوت و نشاط، راهکارهای هوشمندانه برای جای دادن لوازم، رنگ های ملایم و انرژی مثبتی که در سراسر قسمت نشیمن به چشم می خورد.
با وجود محدودیت فضا، انباری جادار و تهویه مناسبی دارد. من عاشق ترکیب رنگ سفید با رنگ های پاستل، آجرکاری، بازی جدول کلمات متقاطع در حمام، آشپزخانه خنک و فضای بالکن این آپارتمان هستم! سادگی و ظرافت دست به دست هم داده اند تا از خانه ای رونمایی کنند که دیدن آن مثل نشان دادن آب نبات چوبی به یک کودک، آدم را به وجد می آورد.
این آپارتمان، فوق العاده زیباست و حال و هوای یک پناهگاه مخفی جادویی را دارد. دارای یک اتاق نشیمن، آشپزخانه و قسمت خواب است. ارتفاع تخت خواب کمی بالاتر از حد معمول است که از نظر بصری نیز به وسیله پرده از اتاق نشیمن مجزا شده است.
از فضای اضافی زیر تخت خواب نیز می توان برای جای دادن لوازم استفاده نمود. مشکل عمده آپارتمان های کوچک این است که شما دقیقا فضای کافی برای جای دادن تمام لوازم خود ندارید. پس، تیم طراحی این پروژه چطور جوابگوی این محدودیت شد؟ با تبدیل مبلمان و لوازم خانه به اقلام چند منظوره.

استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی های این عصر است و گاهی خانه تنها مأمن. هرچند طراحان دکوراسیون نمی توانند در بحران های زندگی روزمره دخالت کنند اما می توانند در رفع استرس ها به ما کمک کنند. در حالت ایده آل ما باید احساس کنیم که خانه با ما زندگی می کند و از زندگی مان پشتیبانی می کند و به هر روشی با ما نمی جنگد. برای رسیدن به این ایده آل طراحان راهکارهایی را پیشنهاد داده اند که این رموز خانه آرام را در ادامه خواهید خواند.

تصویر

۱-توجه به یک نورپردازی خوب

هر چه از ارزش نور طبیعی بگوییم، کم گفته ایم. وجود نور طبیعی در خانه نعمت است و نمی توان آن را با هیچ یک از نورپردازی های مصنوعی مقایسه کرد. نور با کیفیت باعث درخشش دکوراسیون و گرمای فضا می شود و نبودن این نور آرامش را از فضا می گیرد. به گفته دیوید مان (David Mann)، بنیانگذار استودیوی معماری و دکوراسیون MR، نور شمالی یکی از نورهایی است که می تواند نقش مهمی برای داشتن اتاقی پر از آرامش داشته باشد. نوری که از جهت شمال تابیده می شود، نرم و ملایم است و فضایی بدون استرس را در عصر فراهم کند.

۲-توجه به طبیعت

طبیعت نقش مهمی در خلق و خوی همه ما دارد، اگرچه در این زمانه بیشتر وقت خود را در فضاهای داخلی می گذرانیم، اما هنوز طبیعت و محیط بیرون به سرعت روی روحیه ما اثر می گذارد و به ما آرامش می دهد. داون کارلسون (Dawn Carlson) طراح استودیوی MAS، در طراحی یکی از پروژه هایش -خانه ای که تصویرش را مشاهده می کنید.- دریافت که خانه برای رسیدن به آرامش به چیزی نیاز ندارد جز داشتن پنجره ای رو به فضای بیرون و چه بهتر که این فضا طبیعت باشد (حتی شده در حد درختان کنارگذر کوچه). او همچنین از به هم ریختن خانه با اشیاء غیر ضروری اجتناب کرد تا محیطی طبیعی داشته باشد و توجه ها به سمت طبیعت آرامش بخش بیرون جلب شود. شاید بد نباشد همیشه در گوشه ذهنمان داشته باشیم که هیچ چیزی نمی تواند با طبیعت رقابت کند و بهتر است به هر شکلی که شده آن را به خانه بیاوریم.

۳-انتخاب پالت رنگی آرامش بخش

انتخاب رنگِ درست یکی از مهمترین عوامل برای داشتن یک خانه آرام و بدون استرس است. انتخاب پالت رنگی آرامش بخش به راحتی می تواند بر روح شما تأثیری مثبت بگذارد. از طرف دیگر رنگ ها یکی از آسان ترین ابزارها برای دست کاری یک فضا هستند. به گفته مان، رنگ ها آشکارا بر خلق و خوی ما تأثیر می گذارند. رنگ های روشن انرژی زا و نیروبخش هستند، در حالی که رنگ های خاموش آرامش بخش هستند. او می گوید: «ما همچنین از رنگ ها برای نشان دادن عملکرد و اتصال فضا ها به یکدیگر استفاده می کنیم.» مثل تصویر بالا که با اینکه محیط خانه با رنگ هایی که تا حدی سرد و خنثی و خاموش هستند، دکوراسیون شده اما کسالت بار نیست و رنگ ها علاوه بر نقش عملکردی خود خانه را به فضایی دلچسب و آرام تبدیل کرده اند.

لزومی ندارد که رنگ های آرامش بخش را به رنگ های روشن و ملایم محدود کنیم. البته اگر قصد استفاده از رنگ های تیره را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم به سراغ رنگ های سرد چرخه ی رنگ بروید: طیف سبز، طیف آبی و طیف بنفش. تحقیقات نشان می دهد که این رنگ ها به همراه سایه های خاکستری در پایین آوردن فشار خون نقش دارند و رابطه ی مستقیمی با تجدید قوا و آرامش افراد دارند.

فراموش نکنید که همواره می توانید اندکی چاشنی رنگ گرم به مجموعه ی رنگتان اضافه کنید. این کار را می توانید از راههایی مانند لوازم فرعی فضا و یا آثار هنری موجود در اتاق انجام دهید، مانند رنگ زرد-سبز غافلگیرکننده ای که در تصویر بالا به کار رفته است.