خرید طلا یا سکه کدام یک مقرون به صرفه است؟

  سه شنبه، 24 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خرید طلا یا سکه کدام یک مقرون به صرفه است؟
سرمایه‌گذاران می‌دانند که بهتر است بخشی از سبد سرمایه‌شان را به خرید طلا اختصاص ‌دهند. البته در زمان کم‌رونق‌ شدن بازارهای موازی مثل مسکن و یا کاهش سود بانکی، طلا بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

سرمایه گذاران می دانند که بهتر است بخشی از سبد سرمایه شان را به خرید طلا اختصاص دهند. البته در زمان کم رونق شدن بازارهای موازی مثل مسکن و یا کاهش سود بانکی، طلا بیشتر موردتوجه قرار می گیرد.طلا یکی از سرمایه گذاری های امن محسوب می شود و حتی زمان هایی که بازار معاملات مسکن کمی از رونق می افتد و مردم از خرید و فروش اوراق قرضه می ترسند باز هم بهترین پیشنهاد همان سرمایه گذاری روی طلا است.برای مزایای سرمایه گذاری با خرید طلا می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت نقدشوندگی بالا
  • قابلیت خرید به میزان سرمایه شما
  • عدم وجود محدودیت زمانی برای خرید طلا
  • ریسک خرید و فروش پایین

البته طلا به عنوان زینت نیز موردتوجه است ولی با دید سرمایه گذاری کارمزدِ هزینه ساخت دارد. بنابراین برخی افراد، علاقه مند به خرید سکه، طلای دست دوم، شمش طلا و طلای آب شده هستند. با این کار هزینه اجرت ساخت را نمی دهند و طلای خریداری شده آن ها حکم سرمایه را دارد.اگر برای سرمایه گذاری طلای آب شده، شمش طلا و یا طلای دست دوم را انتخاب کرده اید حتماً از راهنمایی و مشاوره یک متخصص بهره ببرید. اما اگر قصد سرمایه گذاری با خرید طلای زینتی دارید به این نکات توجه کنید:

  1. طلای دست دوم بخرید تا در هنگام فروش کمتر ضرر کنید
  2. از آن دسته طلاهایی بخرید که در آن ها از سنگ های زینتی استفاده نشده باشد
  3. طلایی را انتخاب کنید که هزینه ساخت آن کم تر تمام شده باشد

برای سرمایه گذاری، سکه بهتر از طلای زینتی است .برای سرمایه گذاری، در این صنف بیشتر افراد حرفه ای خرید و فروش سکه را پیشنهاد می دهند تا طلای زینتی. زیرا هنگام فروش سکه هزینه ساخت آن کم نمی شود و به عنوان سرمایه گذار سود بیشتری خواهید کرد.به این نکته مهم نیز توجه کنید که اگر شرایط اقتصادی کشوری سالم باشد قیمت سکه با قیمت جهانی آن برابری می کند، بنابراین اگر به دنبال سرمایه گذاری روی سکه هستید زمانی آن را بخرید که شرایط اقتصادی از یک ثبات نسبی برخوردار باشد.

اما به طور کلی، اگرچه بازار طلا و سکه به شکل سنتی بازار مطمئنی بوده است اما در چند سال اخیر به واسطه التهابات موجود در بازار ارز و ورود سفته بازان به بازار طلا و سکه، سرمایه گذاری در این حوزه با ناامنی هایی مواجه شده است. این دو بازار نیز مانند بازار ارز، این روزها شرایط خاصی دارد و مهم ترین اتفاق برای این بازار، تغییر غیرعادی عوامل تأثیرگذار بر نوسانات بازار طلا و سکه است. یکی از این عوامل وابستگی قیمت طلا و سکه به قیمت دلار در ایران است؛ در شرایط عادی قیمت جهانی طلا تعیین کننده نوسانات طلا و سکه بود، اما این روزها نوسانات نرخ دلار است که بر قیمت طلا و سکه تأثیر می گذارد. به همین دلیل می توان گفت سرمایه گذاری در طلا و سکه یک سرمایه گذاری پر ریسک است.

همچنین این موضوع را در نظر بگیرید علاوه بر اینکه در شرایط فعلی سرمایه گذاری با خرید طلا و سکه ریسک زیادی را برای سرمایه گذاران در پی دارد، آسیب هایی را نیز بر تنه اقتصاد کشور وارد می کند که مهم ترین آن ها اختلال در زیرساخت های اقتصادی کشور است، زیرا سرمایه های نقدی به جای چرخش چرخ کارخانه ها و تولیدات، در منازل دپو می شوند.

چه زمانی برای سرمایه گذاری بر روی سکه مناسب است؟

در مورد سکه باید توجه داشته باشید که قیمت سکه تابعی از بازار عرضه و تقاضا است و باید زمانی اقدام به خرید سکه کنید بازار از یک ثبات نسبی برخوردار باشد. چراکه اگر بازار دچار نوسانات غیرقابل پیش بینی شده باشد به هر میزان که امکان سود وجود دارد، امکان ضرر نیز محتمل است.

نمونه بارز این نوع نوسان را می توان در نیمه سال 97 دید که سکه به مرز 5 میلیون و پانصد نیز رسید و دوباره با یک نوسان روند نزولی پیدا کرد. در واقع کسانی که در این بازه اقدام به خرید سکه کردند ضرر کردند و به همان میزان کسانی که سکه های خود را در اوج قیمت فروختند سود کلان به دست آوردند.همچنین یکی از عوامل تأثیرگذار دیگر بر روی قیمت سکه و طلا، قیمت دلار است. زمانی که قیمت دلار با شیب تندی شروع به افزایش می کند قیمت سکه نیز افزایش می باید.همان طور که در هنگام خرید طلا باید به عیار و وزن آن توجه کرد در خرید سکه هم باید به تاریخ و بسته بندی سکه توجه کنید و از صرافی ها و یا طلافروشی های مطمئن خرید کنید تا مبادا سکه تقلبی دریافت کنید.البته توجه داشته باشید که سکه های طرح جدید و قدیم در اصل هیچ تفاوتی باهم ندارند و عیار و وزن هر دو یکی است و تنها تفاوت آن طرح حک شده بر روی سکه ها است.اختلاف قیمتی که بین این دو نوع سکه وجود دارد ناشی از یک تفکر به وجود آمده در جامعه است که میزان تقاضا برای سکه طرح جدید را افزایش داده است. به این دلیل که یکی از عوامل تعیین کننده قیمت سکه میزان تقاضای آن است، قیمت سکه طرح جدید همواره کمی بیشتر از طرح قدیم است.

بهترین زمان برای خرید طلا

با تمام حرف هایی که گفته شد، باید مقداری دید خود را وسیع تر کرده و نگاهی آماری به تغییرات قیمت طلا بیندازیم. شاید برای عموم مردم این قسمت از مقاله بسیار کاربردی باشد.بررسی آمار ها و داده های مربوط به قیمت طلا در طی 40 سال گذشته، نشان می دهد که قیمت طلا معمولا در بازه های زمانی مشخص رفتارهای ثابتی را از خود نشان می دهد. البته که توجیه این تغییرات ثابت به هزاران عامل بستگی دارد، اما صرفا برای پیدا کردن زمان مناسب سرمایه گذاری، می توان از این اطلاعات بهره زیادی کسب کرد.

با توجه به داده های فراهم شده از بوندس بانک (Bundesbank) و انجمن بازار شمش لندن، می توان تغییرات قیمت طلا در بازه های ماهانه در طی 40 سال گذشته را مقایسه کرد که نتایج جالبی را نشان می دهند. لازم به ذکر است که حتی با متفاوت بودن منابع داده و نوع تقسیم بندی آن ها نتایج همچنان ثابت است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (532 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (162 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (66 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (43 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان